Troels Gravesens Illuminator 4 byggetråd - Side 2
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Spent på om du har første "lytteinntrykk", du har jo en veldig god referanse å sammenlikne med, Dynabel Euforia. Illuminator 4 kan vel
    spille noe høyere med større membranareal, men det er vel ikke gitt at det spiller riktigere/bedre? på normale nivåer.

Jeg får nok komme med en liten disclaimer. En kar med langt fremskreden hifi-lidelse og som nettopp har bruk 150+ timer på å bygge en høyttaler er kanskje ikke en helt nøytral referanse.

Lyden er litt som om noen har fjernet et par bomullsdotter i ørene som du ikke viste du hadde. Mer åpent, mer presist, mer bass og utrolig sømløs musikk gjengivelse.

Euforiane spiller åpent og presist, men kan virke litt uengasjerende. Etter min mening heller de mot å bli litt kliniske. Spesielt hvis du skrur opp volumet litt. Illuminatorene er ennå mer åpne og presise, men mye mer engasjerende. Ikke så lett å forklare.

Bassen er et kapittel for seg. Et dedikert basskabinett med både lukket og bassreflex kan ikke sammenlignes med 6.5 tommere og en svær bass port. Jeg har alltid slitt med å få nok hørbar/følbar bass med Euforiane. Selv på temmelig høyt volum. Det rare er at begge høyttalerene måler likt, men de høres helt forskjellig ut. Utrolig engasjerende bass. Jo høyere du spiller, jo større blir gliset

Jeg har aldri hørt Wilson Alexia så kan ikke vurdere om Illuminator-4 er like god. Personlig mener jeg disse er en del hakk opp i forhold til Euforiane. Noe jeg egentlig ikke trodde var mulig når jeg gikk igang.

Anlegget jeg spiller på består av en litt eldre Meridian 861 (V4) + Squeezebox Touch + 2 NCore blokker som effektforsterker. Jeg har lagt ved noen målinger. Tar gjerne i mot tips på hva som kan gjøres med dippen mellom 150-180hz eller andre ting folk ser. Har diverse akustikkmatterog et par bassfeller bak i rommet.

Bass:
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		bassfase.jpg
Visninger:	59
Størrelse:	100.3 KB
ID:		124291

Frekvens:

Navn:		frekvens.jpg
Visninger:	56
Størrelse:	136.1 KB
ID:		124293

Impuls:

Navn:		impuls.jpg
Visninger:	58
Størrelse:	146.5 KB
ID:		124292

Navn:		waterfall.jpg
Visninger:	58
Størrelse:	170.6 KB
ID:		124294

Ja da virker det til å være ett vellykket prosjekt, imponerende "bygg" og konstruksjon!

Har du kommet noe lenger?
    Talk Electronics Tornado 3.1; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede;
    Magnepan MG12; Audio gd nfb-2.32 DAC; Squeezebox Touch(EDO);
    Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov; Van Damme høyttaler/signalkabler; Mhzs strømkabler

Yamaha RX-V371; System Audio 1530; Dali SC-7; Wharfedale Diamond 220;
    Peerless xl 12 DS.4.0; Sony bdp-s6500

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Sitat Opprinnelig postet av HoJ Vis post
    Har du kommet noe lenger?
    Ja, har dårlig samvittighet. Skal få lagt ut bilder fra lakkinga og noen ferdige bilder

Morten.

Høyttalerne er ferdige nå. Jeg valgte å lakke de selv i garasjen. Setter opp et plasttelt, bruker Vifter fra biltema med noen lag myggnetting foran (som støvfilter). Vurderte ekte lakkboks filter, men det funket greit uten.

Jeg har brukt en vanlig polyurethane primer som passer til fargelakken. Fargelaget er vannbasert billakk (VW Golf Indium Grey). Siden høyttalerne brukes i et kinorom så bruke jeg "halvblank" klarlakk for unngå for mye refleksjon.

I forhold til grunnarbeid gjorde jeg mye pussing. Etter primer var alle flater helt glatte, men etter at fargelakken kom på virket det som den blandet seg med primeren og gjorde at eik- og kryssfinerstrukturen kommer litt frem (bass-delen). I praksis er det ikke synlig, men var litt irriterende siden jeg brukte mye tid på pussing. Flater med MDF ble helt glatte.

Også en annen ting for selvbyggere. Eikeplater fra Ikea/Bauhaus. Flott tungt treverk, men det beveger seg mye mer under tørking enn MDF/Kryssfiner. Mulig dette er barnelærdom for andre DIYere, men jeg visste ikke det.

Navn:		1.jpg
Visninger:	21
Størrelse:	335.0 KB
ID:		126190Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		2.jpg
Visninger:	20
Størrelse:	362.2 KB
ID:		126191 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		4.jpg
Visninger:	24
Størrelse:	319.8 KB
ID:		126193

Navn:		37367521125_4e2aa4d0bc_k.jpg
Visninger:	22
Størrelse:	285.4 KB
ID:		126196 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		3.jpg
Størrelse:	400.6 KB
ID:		126192

Navn:		5.jpg
Visninger:	22
Størrelse:	381.9 KB
ID:		126194 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		6.jpg
Størrelse:	474.6 KB
ID:		126195 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		7.jpg
Visninger:	20
Størrelse:	321.2 KB
ID:		126197
    Sist endret av dapdip; 01-21-2018 kl 13:02

Beklager litt sendrektighet ift. å få ut ferdige bilder. Er ikke lett å ta bilde av gråfarge slik den ser ut i rommet. Både rødfargen og gråfargen forandrer seg mye avhengig av vinkel/lys. Jeg har justert fotoene et par steder hvor blitzen fremhever et par striper som ikke synes i virkeligheten.

Navn:		h1.jpg
Visninger:	26
Størrelse:	14.09 MB
ID:		126198 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		h2.jpg
Visninger:	26
Størrelse:	11.99 MB
ID:		126199

Navn:		v1.jpg
Visninger:	27
Størrelse:	7.29 MB
ID:		126200 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		v2.jpg
Størrelse:	4.83 MB
ID:		126201 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		v3.jpg
Størrelse:	7.56 MB
ID:		126202

Navn:		P1050568.jpg
Visninger:	32
Størrelse:	8.06 MB
ID:		126203 Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		P1050572.jpg
Visninger:	28
Størrelse:	2.59 MB
ID:		126204

Helt rått prosjekt! Grattis med utrolig flott høyttalere

En veldig fin byggetråd med et flott meget resultat der dapdip.

Var inne på Jantzen-audio og der var det mye fint av byggesett. Bare komponentene og jobben med delefilterne på illuminator 4 er jo nok til å skremme en vanlig DIY bygger på flatmark...

Stusset litt på diskant delen fra den som ble bygget på den siden, der ser det ut til at det er valgt en boks med åpning bakover og invendig demping på flatene..
    Er det gjort for å forenkle byggingen eller spiller dette diskant elementet noe bakover fra ventilasjon av kammeret, litt som en dipol?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Utrolig gjennomført og en helt utrolig bra høyttaler!

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    En veldig fin byggetråd med et flott meget resultat der dapdip.

Var inne på Jantzen-audio og der var det mye fint av byggesett. Bare komponentene og jobben med delefilterne på illuminator 4 er jo nok til å skremme en vanlig DIY bygger på flatmark...

Stusset litt på diskant delen fra den som ble bygget på den siden, der ser det ut til at det er valgt en boks med åpning bakover og invendig demping på flatene..
    Er det gjort for å forenkle byggingen eller spiller dette diskant elementet noe bakover fra ventilasjon av kammeret, litt som en dipol?
    Jeg må innrømme at jeg var litt i tvil om jeg kunne gjøre det her. Hadde bare bygd firkanta greier ført. Men for min del handlet det mest om tålmodighet. MYE prøving og feiling (og en del ekstra treverk). Forenklet litt ift. skjøter mellom sider og brukte skruer.

Diskanten er et lukket system i seg selv fra fabrikant, dvs. den bruker ikke kabinettet (den øverste firkanten). Det viktige her er arealet på frontplata. Jeg har lukket kabinettet allikevel siden jeg synes det så mer ryddig ut

Den nedre delen (mellomtonen) bruker bass-refleks prinsippet. Dog stuffet med dempemateriale.

Ser jo meget bra ut. Har fått med at du spiller i et relativt lite rom. Hvordan fungerer det?

Meget imponerende prosjekt, og fin tråd å lese
    Øystein

Sitat Opprinnelig postet av pHryed Vis post
    Ser jo meget bra ut. Har fått med at du spiller i et relativt lite rom. Hvordan fungerer det?
    Synes de fungerer veldig bra. De er definitivt mye enklere å plassere enn Dynabel Euforiane jeg brukte. De krevede mye justering og akustikkbehandling før jeg ble fornøyd. Måtte ha en god del demping i hjørner / 1. refleksjon. De nye spilte godt fra første tone. Det kan ha noe med at rommet allerede hadde en grei akustikk.

Rommet er ca. 3,30 x 6. De står ca 80 cm fra bakvegg og 30-40cm fra side målt fra diskantkabinettet. Tror dog at en meter eller to til sidene hadde ikke skadet

Morten.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Svar: 35
    Siste melding: 04-07-2013, 11:47
  2. Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround
    By Xell in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 75
    Siste melding: 06-26-2011, 18:43
  3. Svar: 0
    Siste melding: 04-09-2010, 23:57
  4. ScanSpeak Illuminator datablader offentliggjort
    By Snickers-is in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 5
    Siste melding: 05-06-2009, 23:58
  5. Troels Gravesen og SLS.
    By [likerHIFI] in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 05-21-2007, 00:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •