Paradigm sub 1 wannabe (DIY)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Paradigm sub 1 wannabe (DIY)

Hei!
    Vil igang med et bass prosjekt i vinter..
    Di siste subbene eg hadde var Paradigm SUB15.. Disse var kanon bra!

For moro skyld kunne eg tenkt meg å bygd noe som ligner litt på Paradigm sin SUB 1.
    Her sitter det 6Stk 8Tommere som vistnok skal være noe av det ypperste man kan kjøpe av en sub nå..
    Hva tror dere, og hva skal eventuelt til for å kunne lage noe som vertfall ligner, og kanskje spiller ganske bra.. Selve designet på subben er ikke så avansert på utsiden.. Inmaten derimot er vell såpass avansert at man kan glømme det..
    Er det noen som har eller vet om noen lignende prosjekter? Tips til eventuelt hvordan man skal koble dette opp mot en forsterker?
    :=)

Har sett en del på element, men så veldig god greie på det har eg ikke..
    Her ligger en link på paradigm SUB 1
    Paradigm(R) | Subwoofer | SUB 1 | Specifications

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,033
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_is44 Vis post
    Hei!
    Vil igang med et bass prosjekt i vinter..
    Di siste subbene eg hadde var Paradigm SUB15.. Disse var kanon bra!

For moro skyld kunne eg tenkt meg å bygd noe som ligner litt på Paradigm sin SUB 1.
    Her sitter det 6Stk 8Tommere som vistnok skal være noe av det ypperste man kan kjøpe av en sub nå..
    Hva tror dere, og hva skal eventuelt til for å kunne lage noe som vertfall ligner, og kanskje spiller ganske bra.. Selve designet på subben er ikke så avansert på utsiden.. Inmaten derimot er vell såpass avansert at man kan glømme det..
    Er det noen som har eller vet om noen lignende prosjekter? Tips til eventuelt hvordan man skal koble dette opp mot en forsterker?
    :=)

Har sett en del på element, men så veldig god greie på det har eg ikke..
    Her ligger en link på paradigm SUB 1
    Paradigm(R) | Subwoofer | SUB 1 | Specifications
    Hallo!

Kult prosjekt du har på gang! Det er faktisk noe jeg også har tenkt mye på! Jeg vurderte dog å få for en bastard av sub 2 med 6x10''.. Jeg har ikke råd til det nå, men vurderte å gå for 6 seas Lroy.. og lage to av disse..

Et annet element jeg kikka på var Seas h1192 8'' og ca22rnx...de to sistnevnte er ikke så galen pris på og bør prestere bra i lukka kasse. Det finnes sikkert mye bedre elementer til dette prosjektet, men det kan sikkert f. eks Snickers is eller BEF svare på!: )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Hallo!

Kult prosjekt du har på gang! Det er faktisk noe jeg også har tenkt mye på! Jeg vurderte dog å få for en bastard av sub 2 med 6x10''.. Jeg har ikke råd til det nå, men vurderte å gå for 6 seas Lroy.. og lage to av disse..

Et annet element jeg kikka på var Seas h1192 8'' og ca22rnx...de to sistnevnte er ikke så galen pris på og bør prestere bra i lukka kasse. Det finnes sikkert mye bedre elementer til dette prosjektet, men det kan sikkert f. eks Snickers is eller BEF svare på!: )

Ja det hadde vært enda kulere! Men en del stivere pris da sikkert
    Sett litt på Seas element eg også. Er igrunn forsterker oppsett osv eg da blir mest usikker på.. Med så mange element osv må man kanskje sette seg inn i det å få tuna kassa også..
    Men prosjektet er på langt nær ikke "igang" så vist julebonusen blir bra, kan nok eg også falle for et 6x10 prosjekt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,033
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hadde vært enda kulere! Men en del stivere pris da sikkert
    Sett litt på Seas element eg også. Er igrunn forsterker oppsett osv eg da blir mest usikker på.. Med så mange element osv må man kanskje sette seg inn i det å få tuna kassa også..
    Men prosjektet er på langt nær ikke "igang" så vist julebonusen blir bra, kan nok eg også falle for et 6x10 prosjekt
    Med såpass mange element så er det vel mindre forskjeller om man går for et godt 8 eller 10'' element.. men klart at hadde jeg hatt penger så hadde det blitt 10''...

SOm sagt så er jeg sikker på at det er mye å hente på å finne et element som egner seg i liten lukket kasse.. Man bør vel også inn md endel Eq i bunnen.. En hypex med dsp er nok fine greier f. eks..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det har vell kanskje ikkje så mye å si om det blir 8 eller 10.. Men eg fikk litt lyst til prøve 10 når eg først skal igang..
    Driver med bassbox og winisd for å se.. Men eg klarer ikke få ut så mye informasjon som eg håpet.. Er ikkje spesielt flink i dette heller..
    Sliter med å få fram kassevolum fks med 6stk lroy Seas D1001-04 L26ROY - DYNABEL AS
    Dette blir uansett veldig gøy å starte på.. Kanskje man skal ha is i magen å satse på et element kommer på tilbud før man bestiler hele 6 stk..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du om disse Seas H1208 L22RN4X/P - DYNABEL AS

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,033
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka faktisk på de istad Uten at jeg skal si noe om de forskjellige kvaliteten på membranmateriale og hva som egner seg til de forskjellige områdene, så vil jeg tro at dette er et ordentllig kvalitetselement. lang slaglengde er jo også et pluss!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister å bare bestille 6stk å sette igang.. Tenker også i forhold til å koble dette riktig i forhold til belastning ..

Hypex PSC2.700D - DSP, AES/EBU, XLR, 2x700W - DYNABEL AS
    Denne plateforsterkeren må kunne drive dette oppsetet kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,033
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister å bare bestille 6stk å sette igang.. Tenker også i forhold til å koble dette riktig i forhold til belastning ..

Hypex PSC2.700D - DSP, AES/EBU, XLR, 2x700W - DYNABEL AS
    Denne plateforsterkeren må kunne drive dette oppsetet kanskje.
    Snakka med en bekjent som er meget dyktig på DIY.. Disse elementene er best egnet som subbass så da bør de være vel anvendbare i prosjektet" vårt"..

Hypexen bør klare brasene uten å svette, tipper du kan drive to kasser a 6 stk uten særlig problemer..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut blir nok å bestille di tenker eg...
    Prøver å lese litt på den hypexen.. burde nok holde ja.. eneste er at eg blir usikker på belastningene på elementene og om det passer sammen..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,033
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen tenkte du da? 6 elementer av den typen kan kobles så de er rundt 2 ohm... D bør går fint for den modulen...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    åssen tenkte du da? 6 elementer av den typen kan kobles så de er rundt 2 ohm... D bør går fint for den modulen...
    Høres bra ut..
    Vist eg får tallene riktig opp i bassbox havner kassa på bare 70l ca.. Synes dette virker veldig lite med tanke på 6element.. 1element i en singel kasse skal ha rundt 20..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,033
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut..
    Vist eg får tallene riktig opp i bassbox havner kassa på bare 70l ca.. Synes dette virker veldig lite med tanke på 6element.. 1element i en singel kasse skal ha rundt 20..
    Hallo!
    Har du kommet noe videre med dette prosjektet eller?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Nei eg har ikke det desverre..
    Har ikke hatt tid.. Og eg sliter litt med å få riktige prarmeter i bassbox..
    Er også usikker på element enda, men prosjektet blir gjennomført i nærmeste framtid

Lignende tråder

1. eXa`s DIY wannabe PB12-plus
    By eXa in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 61
    Siste melding: 10-11-2012, 11:48
  2. DIY 12.2 Sonosub. (20-39 Wannabe) FERDIG!
    By teddytusen in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 128
    Siste melding: 09-04-2011, 18:03
  3. Paradigm
    By bakk1 in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-30-2007, 22:59
  4. Nok en wannabe romperister =)
    By m4sta in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 20
    Siste melding: 06-14-2007, 19:37
  5. Nok en PB12-pluss wannabe
    By manenzza in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 06-08-2007, 13:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •