Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler

Siden flere vurderer denne løsningen så tenkte jeg å dele hva jeg selv har gjort med denne driveren.

Først må det sies at jeg aldri har hørt elementet før så jeg er veldig spent på om dette vil stå til forventningene. Jeg har forventning om at dette vil spille dynamisk nok til å henge med mine Miles høyttalere, nok oppløsning til at surroundeffekter høres så ekte ut at man snur seg rundt for å se om det virkelig ER noe bak sofaen, samt at spredninger er ideell for surroundbruk.

Planen er å kjøre en stykk Crown XTI 2002 per høyttaler, med en kanal for diskant og en for bass, styrt av DSP'en til forsterkeren.

Først til selve elementet:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-2-jpg

Kassen har jeg fått hjelp til av både Thohaug og BEF her på forumet. Jeg kommer til å lage to forskjellige varianter med samme indre mål. Den jeg lager først er i 30mm MDF da jeg hadde dette liggende. Dette bygger litt mer enn 19mm som de andre skal bygges i. Inntil de neste blir bygget skal disse 30mm'erne stå som sidesurrounder i 5.1 oppsett. De er litt for dype i utgangspunktet så når jeg får laget 19mm'erne så blir det 19 i side og 30 bak da jeg har mer plass bak i rommet.

Her er tegningene:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1690-jpg

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1691-jpg

Jeg hadde som sagt liggende noe MDF i rest fra jeg laget mine Beyma 18SW1600ND subber:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-kapp-jpg

Jeg ønsket å få kassene enda mere "døde" ved å test med Biltema Bitumenplater smeltet på topp, side og bakplatene. Dette øker egenvekteten og forhåpentligvis hindrer noen resonanser. Jeg lar porten være helt fri for demping slik at luften får fri vei.

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1754-jpg

Brukte opp det jeg hadde av Rockwool akustikkplater liggende til disse to:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1755-jpg

Prøvetesting før lim:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1756-jpg

Nok en gang velger jeg å bruke islagsmuttere som jeg klemmer ned spissene på slik at det blir en plan flate som jeg limer med tokomponent epoxylim. Klemmer dette sammen med selve mutteren til elementet (M5X40 innvendig sekskantmutter) med en skive i mellom:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1757-jpg

Limer på frontbaffelen med PU-lim. Velger å bruke snekkerklemmer i stedet for skruer denne gangen, så slipper jeg unna et par runder med sparkling.
    Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1758-jpg

Kasse 1 ferdig limt, kasse 2 limer bunnplaten til slutt. Slipte med 80 papir for å jevne ut det verste og sparklet med vanlig Scanox tresparkel. Dette sparkelet er for dårlig til å bruke hvis dette skal stå fremme i lyset men mine skal stå bak en vegg så da slipper jeg billigere unna. Tenkte å slipe videre med 120 papir, sparkle på nytt, slipe med 240 papir, grunne, male 3 strøk med sort og så får vi se. Dette er så langt jeg er kommet hittil.

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-img_1760-jpg

Følg med videre...
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

2. Liker Hunsbedt, Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første strøk maling

I stedet for vanlig veggmaling valgte jeg denne gangen å gå for 3-stjerner gulvmaling i 05-glans. Bildet er fra første strøk.
    De mørkeste prikkete feltene er som vanlig linsa på tlf min. Rakk såvidt andre strøk i går og da ble resultatet ganske bra. Må si at overflaten på gulvmalingen er vesentlig bedre enn veggmalingen. Flere bilder kommer litt senere.

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-1-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

4. Liker BEF, Gurba har likt denne posten
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo både lekkert og smakfullt ut. Ser du velger et noe større design enn hva BEF valgte. Blir spennende å lese om du liker lyden fra dem. God helg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mistanke om at denne konstruksjonen vil bli meget så bra, med en god fylde helt ned til 80Hz.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten ferdig

Da er man nesten kommet i mål:

Først solgte jeg Parasounden min for å finansiere annen type forsterker, elementer og annet fjas. Den i midten til venstre driver venstre surround som har passivt delefilter, den nede til høyre driver høyre surround med innebygd dsp i XTI'en:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-1-jpg

Da var det tid for å lodde interne kabler. Hadde noen rester av 4-leders Monster:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-2-jpg

Voila:

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-3-jpg

Plassert med elementet på 1500mm opp fra gulvet, som skal være ok ved et 5.1 anlegg som jeg har per i dag.
    Tror det er ca 15 grader fra Sweetspot til elementet.

Bygging av Beyma 8CX300ND surroundkanaler-4-jpg

Første lytteinntrykk uten å ha målt de:
    - Litt høyt sus i diskanten. Håper å kunne ordne det i dsp'en.
    - De var ikke så fyldige i bunnen som jeg trodde først, må måle for å se om noe ikke stemmer. Har uansett subber som gjør denne jobben.
    Kan være prosessoren som spiller meg et puss der. Kanskje kjøre de som fullrange?
    - Ved film og musikk i surround så virker de greit oppløst, bra med lydtrykk og matcher TPL-150H veldig bra.
    - Jeg må teste flere gode filmer før jeg kan si noe mer.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Jeg kommer også til å bygge noe lignende ! Si ifra så fort du får fiklet mer med dsp, og bekrefter / avkrefter dybde og sus
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Behringer | Samsung 75"| Shakers

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må først kaliberere front og subber skikkelig. Sliter litt der. Kan kjøre noen målinger på surround neste gang bare for moro skyld.

Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Spennende! Jeg kommer også til å bygge noe lignende ! Si ifra så fort du får fiklet mer med dsp, og bekrefter / avkrefter dybde og sus

Lignende tråder

1. Beyma 8CX300Nd/N i bil! Trenger hjelp!!
    By kokkos in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 0
    Siste melding: 06-04-2015, 20:39
  2. Beyma 8CX300Nd/N i bil! Trenger hjelp!!
    By kokkos in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 06-04-2015, 20:37
  3. Beyma FR12A/1
    By Baldrick in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 04-05-2014, 22:13
  4. Beyma Coaks
    By gubben in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 01-01-2011, 19:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine