sparkel mdf skjøter

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sparkel mdf skjøter

Har laget mange prosjekter i det siste og et tilbakevendende problem er jo at mdf en lever i skjøtene og lager synlige render i skjøtene etter en tid.

Jeg har fått best resultat av å pusse, sparkle, grunne og så ta høyttalerne inn en tid og la mdf en leve litt.. Så har jeg pusset ned rendene, sparklet og malt/sprøytet finishen.. Da blir det minimalt med render men fortsatt ikke helt bra..

Tenkte her at man kunne lage litt tips og kanskje produkter som man vet fungerer bra..

Johan

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint du la ut dette her, Zeke! Det kan virke som om det er litt bevegelser igjen i foruminnlegg og da er det flott at du velger å legge dette ut.

Som svar på spørsmålet ditt kan jeg svare for mine egne erfaringer i hvertfall. Og det er at du ALDRI kan sparkle bort endeskjøtede plater. Det vil si der endeveden i kappflaten er synlig i noen av kantene på for eks en kasse. Sparkler man over for å få bort skjøten mellom endeved/kappflate og oversiden av plata, vil det ALLTID bli en kant. Den kommer etter en uke eller to måneder, eller lengre, avhengig av luftfuktighet. Har prøvd alle slags sparkel, armerte og tokomponent. Nedfresing av V-fuge også. Ingenting nytter, det vil bli synlig skjøt uansett. Til og med bilopprettere med spesialsparkel/grunning og tokomponent lakk vil få oppsprekking.

Har en god kamerat her på forumet, Karmann, som er utdannet billakkerer blant annet, han har nok litt tips å komme med hvis han ser dette. Kanskje han kan kan komme med en kommentar?

Den eneste måten å få det helt perfekt er ved 45 graders kutting av platene. Da trenger du heller ikke noe særlig sparkel, bare pusse ned godt, og grunne/ filler/male eller sprøyte.

Lykke til med prosjektet ditt! Sag platene 45 grader hvis du vil ha perfekt resultat!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dette er ikke lett. Jeg hadde noen subber for noen år siden som jeg sparklet med glassfibersparkel, disse var i tillegg skrudd.
    Jeg brukte noe ala dette limet her i skruhullene før jeg sparklet : Nova Power Grip | Relekta
    Dette ble lakkert med billakk. Etter ca 6 mnd var der antydninger til sprekkene kom tilbake, jeg tok da og slipte ned klarlakken noe og polerte opp kassen igjen. Da fikk jeg bort kanten og kassen forble fin i flere år men før jeg kvittet meg med den var det kommet tilbake noe av det.. Men gud for en jobb, jeg hadde ikke hatt bry til det i dag. Beste er vell å kutte platene 45 grader.

Legger ved et bilde som er ca. 2 år etter lakk. Ikke så godt å se, men det er det beste bilde jeg hadde for hånd

-img_3398-jpg
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge!

Karmann: Jeg deler din oppfatning av at om man pusser ned det MDF en har levd og bevegd seg etter en tid så kan det virke som om sparkel og grunning etc skjuler DET MESTE, dog ikke alt .. Jeg har brukt samme metode som seg, men jeg har bare brukt vanlig Jotun acrylsparkel, universalgrunning og tilslutt sprøytet med Jotun supreme Hvit matt. Veldig matt og fint resultat!

Hunsbedt:
    Takk for svar her og på PM.. Er nok best å sage 45 grader ja, evt finere.. men sistnevnte har jeg ikke kompetanse på..

Har også fått svar av H&M i Ilkast i Danmark, som lakkerer for Frequence.dk, at de bruker en syreherdende sparkelgrunning to strøk med sliping imellom og en acrylbasert toppfarge to lag.. Dette skulle visst være bra. Har sett etpar kreasjoner derfra som jeg syne så bra ut, selv etter etpar år.. Dette er jo uansett proffprodukter jeg ikke får tak i, ei heller har jeg lakkboks

Ellers så hadde det vært VELDIG stas å få opp miljøet her på forumet igjen, jeg har ikke facebook og kommer ikke til å få det heller, så å dele kompentansen her er helt prima!

5. Liker Hunsbedt, Karmann har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd biltema sin spray filler? lurte på å legge litt av denne over skjøtene før jeg ruller andre strøket med grunning..?!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Er det noen som har prøvd biltema sin spray filler? lurte på å legge litt av denne over skjøtene før jeg ruller andre strøket med grunning..?!
    Har ikke prøvd Biltema sin. Men skal du rulle, kan du nesten bare matte over det du har malt med 320 papir og så male engang til.
    Da vil underlaget bli slettere.
    Fylleren vil ikke klare å holde MDF`en i sjakk hvis det er det du tenker.

Her et tips til spray : Highbild fyller [BIL HBILD] - 345,- : Gasolin.no, Velkommen til vår nettbutikk
    Har ikke prøvde denne selv, da spraybokser i mitt hode er "drit" Men før maling burde den være god nok.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Har ikke prøvd Biltema sin. Men skal du rulle, kan du nesten bare matte over det du har malt med 320 papir og så male engang til.
    Da vil underlaget bli slettere.
    Fylleren vil ikke klare å holde MDF`en i sjakk hvis det er det du tenker.

Her et tips til spray : Highbild fyller [BIL HBILD] - 345,- : Gasolin.no, Velkommen til vår nettbutikk
    Har ikke prøvde denne selv, da spraybokser i mitt hode er "drit" Men før maling burde den være god nok.
    Takk for svar !
    Mdf en har allerede levd litt så jeg pusser ned nå og har på et lag til med universalgrunning. Planen var å ta de opp på loftet uten endelig farge, pusse de ned etter etpar mnd og så rulle/sprøyte de opp med endelig farge

sprayfilleren var mest for å bygge littt ekstra over skjøtene, men det er kanskje like greit å legge godt på med grunning og så matte ned?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er like greit. Fylleren er beregnet på fylle små riper ol. Så du kan like godt bare matte ned eventuell maling/grunning du har på

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er like greit. Fylleren er beregnet på fylle små riper ol. Så du kan like godt bare matte ned eventuell maling/grunning du har på
    Takk for svar @Karmann !

Da glatter jeg og legger på et fett lag med grunning til.. men syns du jeg skal legge på maling nå og så pusse ned eller bare la de stå med grunning en stund?

Jeg vurderer jo en lavtrykssprøyte da, men har jo ikke råd til en graco eller noe sånn, så jeg så med interesse på den du har brukt på dine miles! Jeg har en biltema sprøyte med toppmatet kammer, men da måtte vannmalinga jeg brukte tynnes veldig for å støve ordentlig.. brukte Jotun supreme finish som jeg syns er meget fin i glansen og uttrykk, matt o5..

( Ps er ikke inni termene med lakkering så beklager for manglende faguttrykk )

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den biltema sprøyten jeg brukte var så som så. Helt greit men du kan få bedre resultat med en skikkelig sprøyte.
    Jeg hadde malt/sprøytet to strøk med enten fargen du skal ha eller grunning. Så hadde jeg pusset dette med fint papir. For så og male/sprøyte engang til. Jeg har noen subber som er rullemalt med skumrulle der jeg gjorde som forklart over. Sammenlignet med milsene som er sprøytet uten gjøre denne prosessen, så er det litt forskjell men ikke nevneverdig mye. Milsene er mer slette i strukturen. Det går jo fortere å sprøyte. Ellers har jeg to kjøkken i huset som er sprøytet med maling i lakkboksen på jobb. Disse er mye finere en milsene, men det er pga sprøyte utstyr osv.

Til info har jeg også en benkeplate i det ene kjøkkenet som er kostemalt med Bengalakk. Der malte jeg to strøk, så vannslipte jeg overflaten med 1000 papir. Så brukte jeg fin kost med et toppstrøk. Resultatet ble at flere lurte på denne var lakkert.. Så du kan komme langt med rette fremgangsmåten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den biltema sprøyten jeg brukte var så som så. Helt greit men du kan få bedre resultat med en skikkelig sprøyte.
    Jeg hadde malt/sprøytet to strøk med enten fargen du skal ha eller grunning. Så hadde jeg pusset dette med fint papir. For så og male/sprøyte engang til. Jeg har noen subber som er rullemalt med skumrulle der jeg gjorde som forklart over. Sammenlignet med milsene som er sprøytet uten gjøre denne prosessen, så er det litt forskjell men ikke nevneverdig mye. Milsene er mer slette i strukturen. Det går jo fortere å sprøyte. Ellers har jeg to kjøkken i huset som er sprøytet med maling i lakkboksen på jobb. Disse er mye finere en milsene, men det er pga sprøyte utstyr osv.

Til info har jeg også en benkeplate i det ene kjøkkenet som er kostemalt med Bengalakk. Der malte jeg to strøk, så vannslipte jeg overflaten med 1000 papir. Så brukte jeg fin kost med et toppstrøk. Resultatet ble at flere lurte på denne var lakkert.. Så du kan komme langt med rette fremgangsmåten.
    Takk for svar, setter jeg veldig pris på!

Jeg vet at man kan få veldig brukbart resultat med både rulle og kost og syns jo egentlig det er litt gøy hvor langt man kommer uten dyrt utstyr!

problemet med den sprøyta jeg har nå er at den ikke klarer å spre så tjukk maling, så derfor måtte den tynnes veldig, har skjønt at sprøyter der det er "lavtrykk" presser ut mye mere maling og klarer lett tykk acrylmaling f eks.

Så det du mener er 2x strøk med grunning og 2x med maling/grunning nå før jeg setter de opp på kinoen eller 2x nå og så la de leve litt før de får puss og to strøk til?

Jeg pussa første strøket med grunning istad med 400k , ble helt smooth.. så derfor jeg vurderte å ha på et strøk maling nå..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sent svar,. Men du kan vente. Jeg hadde kjørt 2 strøk maling eller grunning. Slipt dette med eks 400 papir som du nevner så malt et strøk til, siste strøk er etter sliping. Så det er en fordel at det du sliper er fargen/finish. Du kan også male to strøk grunning, slipe, to strøk maling, slipe så finish. Men jeg har aldri hatt bry til å grunne noen av høyttalere jeg har malt, har aldri hatt problemer med flass ol. Sparer tid rett og slett. Gjør du dette kan du se om det holder, isfall er det en ny runde sliping og maling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sent svar,. Men du kan vente. Jeg hadde kjørt 2 strøk maling eller grunning. Slipt dette med eks 400 papir som du nevner så malt et strøk til, siste strøk er etter sliping. Så det er en fordel at det du sliper er fargen/finish. Du kan også male to strøk grunning, slipe, to strøk maling, slipe så finish. Men jeg har aldri hatt bry til å grunne noen av høyttalere jeg har malt, har aldri hatt problemer med flass ol. Sparer tid rett og slett. Gjør du dette kan du se om det holder, isfall er det en ny runde sliping og maling.

Takk for svar igjen Karmann!Er du forbi / jeg er forbi så må du gjerne svinge sprøyta på høyttalerne mine! Ufattelig bra med litt liv og gode råd på forumet igjen !!

15. Takk Karmann takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Lignende tråder

1. Svar: 22
    Siste melding: 08-24-2011, 09:59
  2. Svar: 32
    Siste melding: 01-19-2011, 21:35
  3. Hvordan få fine skjøter med filt på høytalerkasse
    By CFD in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 02-04-2006, 16:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder