Elementer og delefiltertil 11l lukket kasse for bakhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elementer og delefiltertil 11l lukket kasse for bakhøyttaler

Har funnet fram et par gamle Radionette høyttalere fra loftet og planen var å bytte elementer i disse for bruk som bakkanaler i hjemmekino (og til 5.1 musikk). Høyttalerene skal plasseres *i* en bokhylle (WAF).

(Vel *egentlig* er planen å bygge BEL/BES som fronter og bruke mine nåværende froner som bakhøytalere, men nå er jeg lei av å vente )

Derfor ønsker jeg å gjøre dette så billig som mulig, men samtidig oppnå et "levelig" resultat.

Kabinettene har hull på hhv 16,7 og 10,5 cm dette passer jo perfekt med
    SAMMI DT-25B50 + SAMMI CWR-165B40. (pris ca 600,- for 4 elementer på Eltek)

11l lukket bør jo kunne fungere ok med disse, men ser at frekveskurvene ikke akkurat er perfekte.....

Noen som har sysnspunkter på valg av elementer evnt alternativer i ca samme prisklasse?

Så var det delefilter - er forholdsvis blank på dette så hvis noen kan hjelpe meg med et utgangspunkt her ville det være fint! Har en mistanke om at Sammi-elementene muligens ikke er de enkleste å få et ok resultat med ?

Ståle

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe "dynabel geb" da, den inneholder jo akurat de elementene du nevner pluss delefilter og dempeull og alt det der...

Edit: Hvis du skulle velge de elementene da.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geb er ikke det bassrefleks kabinett ?

Vil anta at delefilteret bilr noe anderledes dersom jeg vil bruke det i en lukket kasse på 11l?

(Jeg vil helst slippe å bygge kasse også siden dette er en temporær løsning).

Ståle

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filteret til GEB vil høyst sannsynlig fungere helt greit selv om du bruker lukket kasse istedet for GEB's bassreflekskonstruksjon. Spesielt når man begynner å ta i betraktning knotinga med å lage et helt nytt filter kontra hvor mye du får igjen for ekstraarbeidet.

Ser ut som GEB er filtrert med ca. 4dB baffelstep korreksjon (90dB vs 86dB følsomhet), dette kan muligens gjøre at høyttaleren låter litt mørkt når man plasserer den i en bokhylle (tilnærmet halfspace montering), men kan også være en fordel. Har aldri hørt GEB selv, så dette blir kun synsing utifra datablader og erfaring.

Verdt et forsøk

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassert i en 3,5m bred bokhylle vil vel baffelstep slå inn ved ca 33Hz så det burde vel være unødvendig å kompensere for dette ?

D|sElMiNk vet du hvor jeg finner data på delefilteret i Geb?
    (Har sannsynligvis muligheter for å skaffe komponeneter til delefilter billigere enn å kjøpe Geb, og trenger ikke terminaler + dempeull)

Slik det ser ut for meg ut fra elementenes datablader må diskanten dempes ca 3db i forhold til bass - ettersom diskanten har 3db høyere følsomhet ?

Tenkete meg muligheten av delefrekves på ca 7KHz 1. orden for bass og 2. orden for diskant er dette helt på jordet eller ?

Hmm - kanskje det *er* enklere å bare bruke delefilteret fra Geb....

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Hmm - kanskje det *er* enklere å bare bruke delefilteret fra Geb....
    Det er jo mulig :wink:

Alternativt kan du spørre Eltek om de er villige til å sende deg måledata fra de aktuelle elementene i .txt format og så legge dem inn i demoversjonen av LspCAD6 for å knote frem et filter der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •