Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!

Etter vanvittig mye spekulering og diverse diverse endte jeg opp med Ellam Flex 3W. Legger ut bilder og litt erfaringer angående dette prosjektet. Skal ikke skryte på jeg er noen møbelsnekker, men har tatt i en hammer før og har en del utstyr tilgjengelig. Har begynt bygging på mitt noe modifiserte kabinett. Har beholdt frontplate og volum, men laget "alt i ett" buet kabinett kontra 2 kabinetter som Ellam Flex 3W egentlig er. Så en annen DIYer som også hadde gått for buede kabinetter, og han var fornøyd, så jeg prøver jeg også. Google Sketchup har vært utrolig nyttig! Både til å kunne raskt finne nøyaktig volum, mål og for å få en viss antydning om hvordan dette kommer til å bli seende ut. Målet med prosjektet er selvfølgelig å få skikkelig go'lyd, men vil også at det skal se pent ut. Ville ha buede kabinetter, men dette tar lang tid, og krever tålmodighet å en stødig hånd. Bruker MDF, der front blir 34mm, sider 24mm og alt annet 22mm. Har bygd noen PA kasser tidligere, brukte da kryssfiner. Må virkelig si at MDF er deilig å jobbe med. Fliser seg ikke ihjel, og lett og pusse for å få det strøkent. Ser mange DIYere kun bruker lim og mange store tvinger, jeg har valgt å skru å legge en tynn stripe med tech7. Både tech7, superfix o.l. limer og fuger, skruene setter dette i press, så i prinsippet kan man ta ut skruene og alt sitter. Har testet dette med et tidligere kabinett som skulle demonteres, tok ut skruene og skulle få platene fra hverandre, noe som ikke gikk. Dro til med slegge, men endte med at kryssfineren knakk. Vet ikke om tech7 o.l. er optimalt og bruke, men fuger godt og limer ekstremt!
    Sidene kommer jeg til å legge finer på, som hvertfall lakkeres med høyglans klarlakk, kanskje etterbehandles med noe olje ish for å endre litt farge hvis jeg ikke finner akkurat det jeg vil ha. Har vært her inne å kikket (Welcome | The Wood Veneer Hub - Exotic Veneers, Hardwoods & Woodworking Tools), mye fint. Front og bak skal males, tenkte å prøve meg med sprøyte for å lære å bruke dette. Har ikke gjort så mye slik finish, så hvordan det blir gjenstår og se!

Merker med en gang at dette vil ta tid, hvertfall hvis man skal være nøye. Så god tålmodighet er ganske essensielt skal man begi seg ut på noe slikt.

Dynabel.no har nesten alt jeg trenger av elementer og komponenter. Høyttaleren består av Scan-Speak elementer av typen 22W/4851T00 (8"), 15W/8530-K00 (5") og R2604/833000 (1" ringradiator). Dynabel har ikke denne diskanten, men skaffer den. Skal R2604/832000 brukes, som dynabel har, må endringer i delefilter gjøres har jeg blitt fortalt. Skulle gjerne likt og brukt Scan-speak 22W/4534G00 grunnet pris, og det egentlig ikke fullt så store behovet for bass. Men da må det vel også gjøres endringer i filter?
    Ser på delefiltertegningen at det skal brukes Folie spoler, luft spoler og C-coil spoler. Hvis jeg f.eks bare bruker luftspoler med lik verdi (mH) vil det utgjøre noen forskjell på delefrekvensen? Ser at de ulike type spoler har ulik ohm, vil dette utgjøre noe på lyd eller bare ohm på hele filteret? Har veldig dårlig peil på passive filter dessverre, men må vel starte et sted?

Har forøvrig fått handlet meg en DIY bygget 2x40W i 8ohm klasse A effektforsterker. Er noen år gammel, så trengte en skikkelig rens. Prøvde å starte den opp, men røyk en liten transistor og motstand.. Skal vel få den opp å gå, har trua! Vet forøvrig lite om den, skal få lagt ut bilder av den, så kanskje noen vet hva dette er?

Flere bilder kommer etterhvert som jeg kommer videre i prosessen Bare skyt inn med innspill/tips osv, alt mottas med stor takk!

Vedlegg 120595f
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0032-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0033-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0034-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0037-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0038-jpg  

Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0040-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0043-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-img_0044-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-45-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-46-jpg  

Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-47-jpg   Troels Gravesen Ellam-FLEX-3W DIY, med bilder!-48-jpg  
    Sist endret av 7ens; 03-01-2016 kl 21:50

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo han som har designet dette prøvd ut hva som passer og valgt det som er best. Jeg ville ha fulgt det til punkt og prikke.
    Desverre kan jeg ikke hjelpe deg med delefiltre. ..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å gjøre det carisma, folk som har vanvittig mye mer peil enn meg har vel satt det sammen på denne måten av en grunn

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en fin kasse dette.
    Mulig dumt spørsmål men hvordan får du formet sideveggene til å bli slik du vil?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjærer spor i platene, skal prøve og ha færrest mulig. Får se, aldri prøvd det før, men legger to lag der det andre laget vil overlappe slik at sporene ikke ligger ovenfor hverandre.

https://www.youtube.com/watch?v=TYfRyt6OQkY
    Sist endret av 7ens; 03-08-2016 kl 23:17

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 03-09-2012, 19:35
  2. Enda en CNO av Troels Gravesen
    By jonrune in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 106
    Siste melding: 03-22-2010, 11:16
  3. SP38/13 -Troels Gravesen
    By murildo in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 02-11-2009, 17:34
  4. CNO av Troels Gravesen
    By chieng in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 73
    Siste melding: 01-22-2009, 17:28
  5. Troels Gravesen og SLS.
    By [likerHIFI] in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 05-21-2007, 00:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •