Størrelse på bassfeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på bassfeller

Hei. Har tenkt å lage noen bassfeller i hjørnene i 15kvm stort kinorom. De skal bare være på halvparten av veggen fordi gulvhøyttalerne skal stå under. Har tenkt å lage trekanter med glava. 50cm i bredde på synlig flate. Og trekke høyttalerstoff over. Men så har jeg lest at noen bruker en plate utenpå der igjen. Hva anbefales? Hadde tenkt å lage noen halvsirkler slik at bassfellene får sirkulær form. Men dette blir vanskeligere hvis jeg skal ha en plate også.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har tenkt det samme selv og stilt det samme spørsmålet til en jeg mener har peiling: )
    Han mente at å putte en hardere plate utenfor vil reflektere bort mye av bassen.Noe som er dumt da man vil dempe den.
    Man bør bruke noe isolasjon som er så løst som mulig. (Er noe helt annet hvis man skal dempe inn til naborommet)
    Når det kommer til størrelse så er den du skisserer noe liten. Men den vil hjelpe godt på vei.
    Hvis du fyller opp hjørnet helt så kan du jo også lage det firkantet slik at du får 50+50
    hele veien.
    Dette vil hjelpe mer på bassen selv om du får flere hjørner. Dette vil nemlig bare absorbere bassen.

Når det gjelder høyttalerne så ville jeg heller satt de foran bassfellene. Da påvirker de rommet mindre.
    Og vil selvfølgelig låte bedre.Da er det mulig å ta bassfellen i hele hjørnet.
    Noe som fort vil gi deg mye bedre demping i bassen.

Mens du holder på ville jeg laget noen matter til første refleksjon også. Hvis du ikke allerede har det.
    Der er det greit å bruke noe som er mer kompakt en Glava.

Uansett Lykke til

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bruk av porøs materiale til bassfeller, så må de være svært tykke og dekke et stort område dersom de skal gå langt ned i frekvens. 50 cm bredde vil jeg ikke karakterisere som en bassfelle.

Mer info her (avsnittet "Forskjellige bassfeller"):
    Undervisning om akustikk til hifi, hjemmekino og studioer | Lyd & Akustikk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for oppklaringen. Da forstår jeg at 42x42x60 er for lite. kanskje jeg da heller tar en firkantet bassfelle på 50x50x50. Kan jeg bruke rockwool? Og hva med rockwool til første refleksjon? Blir 5cm trykket med stoff for lite? Er redd 10 cm går for mye ut i rommet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bygger det helt til taket, så vil det ikke fungere så aller verst. Men ikke regn med god effekt under 100 Hz. Du kan bruke rockwool flexi-a plater til bassfellene, firkantet eller hjørneformet.

5 cm vanlige absorbenter er for lite for et virkelig bra resultat. Det demper kun effektivt ned til ca. 700 Hz. Dersom du ikke bruke tykkere, burde du kanskje ta en titt på Broadsorbor kjøpeprodukter. De demper lenger ned i frekvens med mindre dybde.
    Sist endret av Administrator; 02-28-2016 kl 15:51

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 5 cm Rockfon lyd matter med 2.5cm luft mellom vegg og matte.
    Og det fungerer greit nok.
    Det er bedre enn ingenting.
    Det beste er selvfølgelig å ta mer bredbåndet som orso er inne på.
    Hvis rommet ditt er veldig hardt å nakent vil nok det bli mer viktig enn om du har mye tykke gardiner og tepper, og noen godt polstret sofaer.

Effekten hos meg er absolutt så bra at de 6 mattene blir stående selv om det er en vanlig stue og ikke ett dedikert rom.

Bygg gjerne bassfellene slik som beskrevet over og fortell oss om hva du synes.
    Og er det ikke bra nok så er det bare å bygge den større ved anledning.

Selv har jeg prøvd flere plasseringer av sofaene.Og setter jeg de slik som jeg vil så blir det store problemer i bassen.
    Så har satt den ene av de der den demper bassen best.
    Utover det har jeg ikke noen dedikerte bassfeller, men det kommer håper jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde først hjørnefeller 60 cm trekant, men synes det ble for liten effekt.
    Har nå 60 dyp felle på hele rommets bredde helt til taket.
    Da ble det fart i sakene, bassfeler med Diy blir store skal de ha noen effekt ned i frekvens. Fysiske lover er vanskelig å komme utenom
    En annen ting i samme slengen, det ble ikke overdempet som mange tror.

Newcomer RichardWeber sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Hvis rommet ditt er veldig hardt å nakent vil nok det bli mer viktig enn om du har mye tykke gardiner og tepper, .
    Dette stusser jeg litt på, absorbenter på 5-10cm fungerer for dårlig og for lite bredbånder, men gardiner og tepper skal være bra?
    Hjemmekino:
    Klipsch KL-650THX LCR, Klipsch KS-525THX, 2 stk Klipsch KW-120, 2 stk 18" Dayton Ultimax DIY
    Scherbourn PT7030, Crown CT4150, Crown XTI 1002 , Klipsch KA-1000THX, 2 stk Behringer A500, Minidsp Cinema
    Bluesound Node2, PS4, Pioneer BDP-LX55, Apple TV
    Samsung 65" 8005, Epson 6700, Dreamscreen V3 Tabtension 106"

Stereo:
    Sysetem Audio Mantra 50, System Audio SE200, Hegel H80, Pro-ject RPM1, Pro-ject Tube Box S RIAA

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RichardWeber Vis post
    Dette stusser jeg litt på, absorbenter på 5-10cm fungerer for dårlig og for lite bredbånder, men gardiner og tepper skal være bra?
    Litt sent men, gardiner og tepper er ikke bra. Det fungerer til å dempe helt i toppen, men det er ikke noe demping sånn sett. Mer litt for å få litt lunere følelse i lytterommet. Lite gyldig til musikk.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

10. Liker RichardWeber har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RichardWeber Vis post
    Absolutt ikke.
    Men om rommet er helt nakent er det enda viktigere med demping.
    Mange moderne rom er ganske lite møblert og uten tepper og gardiner. Da er det mer viktig med demping.
    Selvfølgelig skal man dempe bredbåndet.Men ikke alle er villige til å gå til det skrittet.
    Å få bort litt flutterekko og behandle førsterefleksjon i slike rom med 5 cm tykke matter og teppe foran høyttalerne roer ned lyden en del.
    De fleste vil oppfatte dette som bedre.
    Selv har jeg gjort målinger i mitt rom som viser feks viser enorm forskjell i vannfall ved å ha to sofaer av den gode kraftig polstrede typen istedenfor en stressless ved lytting av musikk.
    Innrømmer da at den ene står på en meget gunstig plass i henhold til problemet.
    Langt ifra en fullgod løsning.Men måling viser stor forskjell.
    Ikke alle har egen furtebu.

12. Liker RichardWeber har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine bassfeller er 60 x 240 x 460cm
    Virker veldig bra, som tidligere sagt i tråden så må de være STORE for å få virkning.
    Altså over 6m3 med isolasjon.

Lignende tråder

1. Bassfeller
    By Gigawattz in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 09-14-2014, 23:08
  2. Bassfeller?
    By Per Thomas in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 37
    Siste melding: 03-09-2007, 20:29
  3. Bassfeller, en annen vri....
    By phonar in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 08-14-2006, 20:58
  4. Hva hjelper bassfeller til??
    By Tommy Nilsemn in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 12
    Siste melding: 11-15-2005, 03:12
  5. Kan bassfeller hjelpe meg?
    By Labbetuss in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 24
    Siste melding: 09-19-2005, 12:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine