Fra Toveis til Treveis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra Toveis til Treveis

Da var endelig tiden inne for meg til å oppgradere frontene. Har over lengre tid syntes at det mangler litt i mellomtonen på min Tangen Inconcert miles konstruksjon. Så har over tid drodlet på en løsning for å forbedre dette. Nå er løsningen drodlet så og si ferdig og det er tid for å bygge!

Planen er å oppgradere fra en WWT til en WWTMW konstruksjon, og jeg vil da legge på en mellomtone rett over beyma tpl150h diskanten min.
    Jeg kommer også til å legge på en ekstra woofer på toppen av konstruksjonen som kommer til å havne ganske nær taket. Dette blir gjort av den grunnen at jeg håper på å kunne få en linesource effekt og utligne noe av den stående bølgen fra taket mitt.

Det originale kabinettet skal modifiseres litt, ved at jeg skal fjerne bakkammer på tpl 150h diskanten min og bygge et dedikert bakkammer som er litt større og legge inn litt demping i dette. Forskjellige kilder viser at dette kan redusere forvrengning ganske mye. Dette kabinettet vil ta 18l. av hovedkabinettet og vil være 225x200x400mm innvendig. Kommer til å bruke 5cm demping innvendig rundt hele.

MELLOMTONE-MODUL

Mellomtonekassen anser jeg å være relativt kompromissløs. Den er blir bygget som en kasse i kasse med 30mm MDF med et viskoelastisk lag i mellom kasselagene for å sikre null kabinettresonans. Det blir også en linje med matrix for å prøve å bryte opp litt resonanser i kassen. Mellomrommet vil være 73mm mellom for å få oppbrytningsfrekvensen ganske langt opp i frekvens. I bakveggen av kassen vil det bli 15-18cm med dempemateriale for å dempe så langt ned i frekvens som mulig og for å slippe å få så mye lekkasje ut igjennom driveren foran. I sideveggene og tak/bunn vil det antagelig bli 5cm dempemateriale. Men jeg må jo selvsagt eksperimentere med dette og dette er kun et estimat på forhånd. Det vil også være litt luft rundt driveren for at den skal få pusterom.
    Elementet som skal benyttes er Acoustic Elegance TD12M med Apollo oppgradering. Noe jeg anser for å være noe av det bedre å oppdrive.

Her er litt bilder av hvordan denne blir seende ut pluss simulering.

Fra Toveis til Treveis-front-jpg

Fra Toveis til Treveis-bak-jpg

Fra Toveis til Treveis-boksdesign-png

Fra Toveis til Treveis-simulering-avrulling-png

BASSMODUL

Bassmodulen blir bygget som resten av konstruksjonen med et singelt lag 30mm MDF. Kommer til å måtte eksperimentere litt med avstivning, men i utgangspunktet har jeg ingenting der ettersom 30mm MDF er relativt robust i seg selv, og kassen blir ikke helt enorm.
    Tuning på denne modulen vil selvsagt være lik som den modifiserte Miles kassen med diskantkammer. Ang demping så blir dette også likt som i originalkonstruksjonen med 5cm demping langs veggene.
    Basslementene som benyttes er Beyma 15p80nd.

Her kommer bilder av denne kombinert med en måling sammenlignet med en modifisert originalkonstruksjon.

Fra Toveis til Treveis-front-jpg

Fra Toveis til Treveis-venstre-jpg

Fra Toveis til Treveis-bakside-jpg

Fra Toveis til Treveis-original-miles-diskantkammer-og-topp-basser-png

Satser på å få kommet meg ned å få handlet plater i løpet av neste uke.
    Gleder meg som en unge til å få begynt med dette her.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd:
    Velg heller en helt ny konstruksjon. Selv om dette kan bli bedre på noen områder, så blir det dårligere på andre. Du får mer vertikal lobing, trolig mindre homogenitet og du får ikke linjeeffekt med en ekstra bass på toppen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thohaug, hvordan vil du løse problemet med å få et jevnt lag Swedac inn mellom kasseveggene? Jeg vurderer en lignende løsning på en standard Miles-kasse, men er litt usikker på fremgangsmåte? Bygge kasse i kasse først, og så sprøyte inn dempemasse, eller lime platelagene på plass med Swedac smurt på platene? Vanskelig å få jevnt uansett...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,563
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso har et poeng. miles burde hatt en kompresjonsdriver med horn/waveguide av tilsvarende størrelse. blir fort bedre enn selv 3-veis med bånd, særlig når man er ute etter høy virkningsgrad (ergo store woofere)
    har ikke sett et sonogram av tpl-150 + div. woofere, men hvilken delefrekvens og med hvilken diameter vil spreningen matche? og hvor høyt bør man dele for å utnytte båndet best mulig? (noen sier 1.5khz er max for tpl, litt høyt mot 12-15") samtidig blir lobing værre dess høyere man deler.
    Sist endret av einis; 01-31-2016 kl 15:02

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik høyttaler som dette har en klassisk kollapsende polarrespons.
    Har man store ambisjoner, så finnes det mye bedre alternativer.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at disse tingene er et problem. Problemet mitt er at jeg ikke har plass til en hornløsning hos meg, pga bredden på hornet vil bli for stor. Så dette er det jeg skal gå for. Ang lobing, så kan vel dette løses enkelt med et halvveis filter og la den nederste og øverste bassen spille f.eks kun opp til 100hz og det midterste elementet kan spille lengre opp? Dette er hvis dette i seg selv vil være et veldig hørbart problem. Det vil bli delt aktivt så det kan eksperimenteres med mange løsninger.

Jeg vet du mener at man ikke får linje effekt oppover orso. Men jeg har målt forbedring i praksis så mange ganger at jeg fortsatt kommer til å prøve dette. I verste fall vil jeg kun oppnå mer headroom.

Når det kommer til spredning så er det derfor jeg putter tpl i et eget kammer. Mange klager på at denne ikke kan brukes noe særlig under 1500hz. Dette kommer av at bakkammeret har en resonans i dette området. Et dedikert litt større kammer med god demping vil redusere forvrengning.Med opp mot 20db i dette området.
    Spredningen er 80 grader på tpl. Så delingen havner nok på rundt 1200hz et sted for å prøve å matche spredningen mellom disse 2.

Nå har det seg også slik at dette er elementer jeg har liggende og penger er en faktor, så noe veldig dyrt må jeg eventuelt vente med.
    Har dere noe som vil inneha samme kapasitet, være mindre enn 50cm i bredde og være klart bedre enn dette så er jeg åpen for tips til senere utprøving.

Når det kommer til swedac så kommer jeg til å høre rundt med folk som har brukt med hell og høre om de har noen tips. Kommer også til å øve endel før det skal påføres konstruksjonen.
    Sist endret av thohaug; 01-31-2016 kl 17:42
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Problemet mitt er at jeg ikke har plass til en hornløsning hos meg, pga bredden på hornet vil bli for stor. Så dette er det jeg skal gå for.
    Horn er da ikke det eneste som har konstant direktivitet.
    Ang lobing, så kan vel dette løses enkelt med et halvveis filter og la den nederste og øverste bassen spille f.eks kun opp til 100hz og det midterste elementet kan spille lengre opp?
    Det løser ikke lobeproblematikken.
    Jeg vet du mener at man ikke får linje effekt oppover orso. Men jeg har målt forbedring i praksis så mange ganger at jeg fortsatt kommer til å prøve dette.
    Du får en "EQ effekt" som kan slå godt ut. Det har allikevel ikke noe med linjekilde å gjøre. Til det kreves det mange mindre elementer. To forskjellige ting.

Lykke til. Jeg har sagt mitt.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser gjerne i mot alternative løsninger dersom du har forslag til dette, istedenfor å kun slå ned på hva som er feil med min eksisterende konstruksjon Konstruktiv kritikk er jo selvsagt alltid velkomment! Det eneste kravet jeg har er at det må ha like mye kapasitet, samt ikke være bredere enn 50cm. Hadde jeg hatt mulighet, så hadde jeg gått for et mindre satelittsystem med subwoofere. Desverre lar ikke dette seg gjøre rommet mitt. Dør, midt på begge vegger etc. Kunne gått for dipoler, men da blir kapasitet et problem igjen i forhold til plass.
    Dersom du har en god alternativ løsnig så tar jeg gjerne den til betraktning. Jeg vil jo tross alt ha så god lyd som mulig. Så om du har et forslag så hyl gjerne ut
    Jeg vet viktigheten med konstant direktivitet, men har ikke funnet noen gode måter å gjøre noe med det på slik rommet mitt er i dag.

EDIT: Hvorfor løser ikke dette lobeproblematikken? Spør av nysgjerrighet fordi jeg rett og slett ikke har lest nok om dette. Gjerne et teknisk svar om du har mulighet.
    Sist endret av thohaug; 01-31-2016 kl 18:45
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke budsjett har du?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig mye, men om jeg selger det jeg har nå av drivere og høyttalere, så er vel budsjettet på 20-30 tusen tenker jeg. Men budsjettet kan alltids spares opp til over tid, så kan jeg leve med løsningen jeg har i dag over en tid før jeg oppgraderer nok en gang. Sparing er fine greier, og økonomien er ikke på topp i disse dager dessverre. Forsterkere har jeg liggende både til 4 og 5veis delinger.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Vanskelig hvis man skal bevare samme kapasitet, ta lite plass og med det budsjettet.
    Jeg jobber med ulike kommersielle løsninger og noe hadde passet, men selv som en "conceiver" av noe så ville det ha sprengt budsjettet med ganske mye.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forståelig. Vet at det finnes mange løsninger som er mye mer gunstige enn dette, men jeg driver å sparer til ny bolig, så derfor er budsjettet relativt begrenset per nå. Så dette oppsettet er heller ikke permanent. I det neste lytterommet blir det antagelig en all-out løsning både mtp høyttalere med konstant direktivitet + på et akustisk plan.

Selv har jeg veldig interesse for det midbass hornet dere har utviklet og mener det er en veldig spennende og god konstruksjon.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som hadde tatt lite plass i bredde og dybde og som er en fantastisk god konstruksjon er CBT. En noe mer kompromissløs utgave av CBT36 tror jeg hadde falt svært godt i smak.
    Fra Toveis til Treveis-cbt-med-bandpass-custom-jpg

14. Liker thohaug, Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt masse på denne, og har faktisk en design på denne liggende som jeg drodlet på for en tid tilbake. Min drodling var en fritthenge versjon som ikke benyttet gulvrefleksjon. På denne måten hadde jeg mulighet for å dempe tak og gulv for å holde impulsresponsen nede på et lavt nivå samtidig som jeg fikk den gode spredningskontrollen som denne har.

En av de mest spennende konstruksjonene jeg vet om det der. Men har ikke plass til en kompromissløs bassløsning ved siden, pga hvordan dette rommet er idotisk utformet.
    [SIZE=2]

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg fått æren av å oppleve en kompromissløs tilnærming av et rom bokstavelig talt bygd rundt Inconcert Miles

Dagen startet med å stresse avgårde fredag "morgen" , ringe ( å vekke ) Thomas og si at jeg var på vei! Fant til slutt huset med nærmest preppet skøytebane utenfor garasjen, fikk parkert bilen og snublet meg ut.

Thomas møtte meg utenfor med en Redbull i hånda , klar for å guide meg ned til hulen hvor han har lagt igjen blod , svette og (gledes)tårer.

Det første som møtte meg i døra var et pustende rack av forsterkere, pc´er og høyttalerelementer. Etter og ha brøytet oss inn i rommet, forbi diverse akustiske tilltak og et hengende lerret var det bare å sette seg ned å nyte

Jeg er jo ikke kapabel til å forklare/beskrive lyd. Men jeg sitter igjen med et ord, TØRR! Og det er bassgjengivelsen som er så stram/tørr og presis at det er helt utrolig! Det smeller til der det skal , hverken mer eller mindre. Og det spiller så til de grader uanstrengt uansett hvilket volum vi hadde det på. Ingen antydninger til å bli slitsomt overhodet. Det spiller også utrolig oppløst og fint! Skarp på dette anlegget er utrolig digg!!

Og når Thomas satt på Transformers 4, så fikk jeg føle hvor dypt disse monsterne går! Helt rått! Det er så mange nyanser i bassen , det merkes godt i starten på filmen!

Angrer på en måte at jeg dro innom, da jeg aldri kan få til dette i mitt nåværende rom. Da hadde jeg fort blitt boende alene!

Og som en bonus til denne lyd opplevelsen , så er Thomas en fyr det er lett å like! Lett å prate med, rolig, avslappet og herlig type!

Vi sees som sagt snart igjen!!

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå etter lang ventetid har endelig platene ankommet så da blir det vel kapping snart. Skjer mye på en gang her, så er ikke akkurat noe vanvittig tempo. Men satser på litt fortgang nå etter å ha ventet på plater i over en måned.
    Det er blitt en liten endring i kassen også. Elementet skal kun festes i innerkassen for at ytterkassen skal bli totalt avkoblet. Kommer til å heve opp elementet slik at det kommer i flukt i front, selvom det ikke er i kontakt med ytterkassen.

De 4 finer platene er til et kickbass horn prosjekt til pa anlegget mitt som eventuelt kan komme i en annen tråd dersom det finnes noe interesse for det.

Fra Toveis til Treveis-received_10154002195965148-jpg
    [SIZE=2]

18. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treig som jeg er så kommer det ikke en oppdatering før nå.
    Har pusset opp rommet, revet akustikken etc så mye på gjerde.

Har startet bygging av kabinettene nå.

Her kommer noen bilder.

Fresing av hull
    Fra Toveis til Treveis-20160720_214255-jpg

Startet bygging av Innerkassene til mellomtonene

Fra Toveis til Treveis-20160724_184300-jpg

Pussing av Innerkassene for å få en jevn overgang mot ytterkassene

Fra Toveis til Treveis-20160729_150346-jpg

Basskassene er også ferdig bygget og har testet litt. Virker som rundt 300hz er kurant delefrekvenser. Høyere enn det ble noe grumsete.

Nå er det kun liming av ytterkassene igjen og så finish. Kommer nok til å koble opp ute og bruke 2 stk itecher for å enkelt teste delefrekvenser etc.
    [SIZE=2]

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo meget bra ut!! Blir gøy å se måleresultater når systemet er oppe å kjører. Du skrev innledningsvis at du skulle kjøre en bass modul til, på toppen av mellomtone ? er denne under produksjon ?
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassmodulene er ferdig bygget, men bildet var for stort til å legge inn.
    Nederste avsnittet i forrige posten dekker det. Av litt kjapp testing virker 300hz et gunstig sted på deling på de 2 nedre bassene. Blir nok å dele den øverste bassen en del lavere. Om ikke oppstår det muligens en del problemer med lobing.
    Må måle og se.

Neste steg. Har begynt å lime frontplatene til ytterkassene.
    Gikk for 2,5mm høyde på den elastiske massen. Regner med at det skal være kurant.

Fra Toveis til Treveis-received_10154385455545148-jpg

Fra Toveis til Treveis-received_10154385474335148-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting beveger seg sakte men sikkert fremover her.
    En kanal er ferdig. I morgen blir det litt testing og måling av den ene kanalen for å se hvordan det ser ut.

Blir stort dette her. Når plate med hjul under kommer på plass så blir det rundt 2-3cm klaring til tak

Fra Toveis til Treveis-20160806_222247-jpg
    [SIZE=2]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Thohaugs Lytterom - Ting er på plass
    By thohaug in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 176
    Siste melding: 03-12-2017, 11:14
  2. Treveis 8" element :-)
    By Amiga in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-2010, 18:57
  3. Bygge toveis høyttaler!
    By Zyb in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-16-2006, 02:03

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg