Bygge 2 stk kasser til kinoen -> JBL 2242h - Hjelp søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Bygge 2 stk kasser til kinoen -> JBL 2242h - Hjelp søkes!

Hei!

Har aldri bygget noe før, og kunnskapsnivået mitt innen dette = nybegynner

Forteller bare litt om rommet og diverse slik at folk kan danne seg et bilde av hva jeg har, og hva jeg er ute etter.

Kan begynne med rommet mitt;
    4,2m x 3,2m > 13,5 kvm ca. høyden er 215cm
    Jeg har en falskvegg som bygger 60 cm ut ifra ene veggen per dags dato, og et bilde på ca 120" > 265cm x 150cm (sånn ca).

Anlegget jeg bruker nå;
    Jamo D6 surr 7.2, subbene er aktive 15" @ 300w. (gamle Rolf Hult sitt anlegg for de som er kjent med kinoen han hadde før i tiden)

Jeg har lenge gått å tenkt på å bygge meg en skikkelig sub-rigg, og siden jeg skal snu rommet for å "optimalisere" det noe, så vil jeg gjerne tilpasse nye subber bak falskveggen. Jeg ønsker og korte inn veggen noe 10-15 cm, så dybden på subbene er viktig.

Som topic sier, så skal jeg bygge 2 stk kasser til JBL 2242h.

Har lekt meg litt i bassbox programmet (uten å ha de store kunnskapene) og har kommet frem til noe som dette her;

-kasse-1-jpg-kasse-2-jpg

Jeg har gått utifra 22mm MDF plater. doble plater i front for å felle inn element.
    40mm må spesialbestilles, og tar noe tid @ sørbø trelast i stavanger.

Høyden på subben er satt til 105 cm, og tanken rundt det er at da kan det stackes 2 og 2 med tiden.

Dybden har jeg satt til 40cm slik at jeg får 10 cm frem til lerret ca. Bassportene vil blåse under lerret, så det er kanskje ikke behov med mer enn 5 cm til lerret fra element?! Tenker da på blaffring i bildet under trykk..

Bredden betyr egentlig fint lite da det ikke står i veien for noe.

Kan jeg kjøre bassportene i siden av kassen? vil det gå utover lyden/trykket? eller betyr det fint lite?

Kom gjerne med forslag til kasse/tuning osv. Rommet blir kun brukt til film, så det er det subbene skal lages til. Punch over dypbass er foretrukket, men at de kan spille relativt dypt i det lille rommet mitt gjør de nok uansett, hehe

Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har tenkt å sage og frese selv, så bør du heller kjøpe 22mm sponplate (gulvspon). Mye bedre å jobbe med enn MDF.
    MDF støv er noe forbasket dritt.

Stiv gjerne opp kassa med noen tverrstaver innvendig.

Om du har bassport foran, bak eller på siden betyr lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du spesifikke egenskaper du ønsker av subbene? Nå sitter jeg på en liten laptop her så bildene ble litt vanskelige å tyde, men det så ut som du hadde tunet bort de laveste frekvensene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg klarer ikke å lese teksten på bildene dine
    Original kassa som disse elementene brukes i er tunet til 25Hz. Noe som fungerer veldig bra. Elementet er ett svært bra element, men noe dypbassmonster er det ikke, så noe særlig under 20Hz får du ikke (en må legge inn filter som fjerner det under 20 Hz for å ikke blåse elementet.)

Skulle jeg ha bygget ny kasse så tror jeg jeg hadde gått for ca 350 liters kasse tunet til 22-24Hz. Men her kan sikkert noen med mer sim erfaring skyte inn hvordan det kan bli.

Jeg bruker selv disse elementene i originalkassa og det er bra trøkk i de. Du bor i stavanger? Du kan komme innom på sola og høre hvis det kan passe.

Forresten, har de 22 mm MDF på sørbø trelast normalt på lager?

Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt av flere at de ville bygget noe større kasser enn 4645b (som er 225liter), og tunet den noe lavere. jeg har ingen kunnskaper rundt dette, så hjelp til simulering av kasse osv hadde vært flott.

Har du flere slike subber i bruk? Kunne gjerne tatt turen innom ja, sender deg en PM ang dette.

De har 22mm MDF på sørbø i hillevåg ja, men må ut til lageret med vaulen for å hente der.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig viktig å ta hensyn til hastigheten i porten når du simulerer ihvertfall. Det er VV (vent velocity) grafen. Du vil ikke ha blåselyder. Sjekk også når elementet vil treffe xmax i forhold til effekt inn. CD (Cone Excursion) Du når ofte xmax lenge før makseffekten til elementet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Lignende tråder

1. Bygge nye høyttalere til frontrekka i kinoen.
    By CyberAage in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 10-28-2015, 09:17
  2. Nye kasser i kinoen : Usher
    By Djspritus in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-09-2011, 22:06
  3. Bygge høytalere fra gamle kasser
    By eduus in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-13-2009, 12:48
  4. Noen som kan bygge kasser?
    By Dipoledude in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 01-10-2007, 18:40
  5. Noen som kan bygge høyt. Kasser?
    By Tommy Nilsemn in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 10-29-2005, 20:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •