Gulvstående med eltax elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvstående med eltax elementer

Har 2 stk eltax høyttalere stående som jeg hadde planer om å bygge om, slik at de ble litt bedre. Jeg sendte mail til Eltax og fikk svar fort. Fikk vite en del om elementene, men jeg kan desverre lite om hva alt er. Så jeg lurte på om noen av dere kunne si meg hva som er nyttig å vite og om disse er noe å bygge om.

Bass
    Diskant SPL
    Diskant Impedans

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett å få det der til å spille særlig bra. Elementene setter svært klare begrensninger, og hele parametersettene bærer preg av at det er billig. Vet ikke om jeg vil anbefale deg å gjøre noe med dem i det heletatt siden det fort kan ta hele motet fra deg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hadde sett inni høyttaleren hadde du fått hakeslipp. Den er helt hul, inhen avstivere. Kun 1 stort tom-rom. Det kan umulig bli værre enn det er...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg forstår. Hva med å eksperimentere litt med dempingen i kassa, samt kablingen? Kan hende du kan høre tydelige forskjeller på det også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jo at det er bra av Eltax at de faktisk gir deg slik informasjon. Jeg forsøkte en gang å få slike detaljer om elementene i dynaBel S12 og C11. Da fikk jeg til svar at tilpasningene i disse elementene var gjort på bestilling og at det ikke fantes datablader. Og her snakker vi altså om et selvbygg-kit!

Når det gjelder din dissekering av Eltaxene: Hvor tykke vegger har de? Det er jo ikke alle høyttalere som behøver avstivning. Det avhenger jo mye av trykkforskjeller i kassa, tykkelse på vegger, avstemming etc.
    I tillegg til dempematerialer som Snickers foreslår, så kan du jo forsøke å kile noen avstivere som akkurat lar seg klemme på plass (uten for mye buling i kasseveggene) mellom de største parallelle platene. Det burde dempe evt. svingninger i disse en del.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir eltax'ene. Skal heller vente på BEL. Men... Skal prøve å lage en "sub" kasse av de fire 6.5" i eltax'ene. Dette gir et ganske stort membran areal.
    Hvilken konstruksjon (lukket/bassrefleks) ville dere valgt. Og hvor stor burde den ha vært?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å beholde det kassevolum og det kasseprinsippet som er fra før. Så kan du koble på en subforsterker med litt bassboost om du føler for det. Det enkleste er da kanskje å slenge de kassene du har under sofaen og koble på en subforsterker, men det blir nok bedre med en mer solid kasse.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bare sage runde hull i sofaen og skru alle bakpå?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •