Hjelp til kasseberegning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kasseberegning

Jeg er endelig helt ferdig med kinoprosjektet mitt, så da tenkte jeg å starte oppgraderingen...

Kassen til subtårnene mine har kun vært midlertidig. Skal lage nye og skal også utvide med en mellomtone. Dersom kassemålene blir for kompliserte, vil jeg få dette ferdig skåret på snekkerverksted. Har fått litt tips av Hunspedt og Delthral allerede.

Basselementene er 6x JBL Gti 15". Har dem nå i en stack med 3 pr side. Fungerer bra dette og vil fortsette denne løsningen. JBL anbefaler selv 42liter ved lukkede kasser. Jeg synes dette høres veldig lite ut, men har alltid lagd kassene etter denne anbefalingen og det har fungert bra. Hadde egentlig bestemt meg for Seas 10" mellombass (Seas E0026 W26FX-001 - DYNABEL AS), men Hunsbedt anbefalte denne fra Beyma: https://www.hifisound.de/en/Do-it-yo...100-PAPER.html Seas-elementet har anbefalt 100liters kasse. Ser for meg Sub -80Hz, mellomtone 80-1000 og diskantene derfra og opp. Jeg bruker RB 75 (Bohlender Graebener RD75 Planar Transducer) sammen med subbene i dag, men det ble desverre litt tamt.

Som forsterker er jeg blitt veldig giret på Crown. Pga dårlig dollarkurs, har jeg sett på nye modeller på bla Lydloftet. Er veldig fristende, men desverre litt dyrt. Skal ta en telefon dit en dag og se om dette kan ordne seg. I så fall vil jeg kjøre delefilter og DSP i disse forsterkerene.

Alle innspill mottas med stor takk!

Legger ved en prinsippskisse:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp til kasseberegning-skjermbilde-2016-01-05-kl-21-14-49-png  

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å finne noe ideelt fra 80-1000hz kan være vanskelig men du kan vell fint kjørt RD75 lavere enn 1000hz!? Da blir det i hvert fall enklere å finne kanidater...

Seas elementet du hadde sett på såg kanskje ikke spesielt godt egnet ut til dette formålet, det er vell mer bass enn midbass/mellomtone.

Kjenner ikke Beyma 10"en men litt usikker om den sparker nok ifra seg helt ned mot 80hz til å holde følge med resten? Ville kanskje trodd at det ville være bedre løsning med en relativt effektiv 15" og la den jobbe for eksempel mellom 80 og 400hz og la RD75 ta over derfra. Mange gode kanidater i så fall.

Men... dersom du tenker mid plassert ilag med GTIene så blir ikke det heller optimalt så langt ifra diskantene og hva tenker du med center kanal? Det er ikke noe å vurdere å bruke mange små element i Line Source og få også de bak lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er åpen for alle forslag og har ikke bestemt meg for noe. Hverken elementtype eller arbeidsområde. Seas har fått mye skryt for dette elementet og da jeg ringte Dynabel var de klare på at de anbefalte dette som det nærmest "perfekte" elementet opp til 1000Hz. Ulempen er at det vil være vanskelig å lage en god kasseløsning for innfelling i vegg med disse målene. Kom også til at det nok er enklere praktisk å eksprementere med midpass plassert sammen med JBLene.

Jeg har også tenkt på Line source og dette er nok den beste lydmessige løsningen. Det ville også blitt lettere å felle inn i veggen. Ulempen er jo at jeg må være ganske sikker på at dette blir bra, før jeg åpner veggen for montering..

Bare kom med forslag!
    Sist endret av MML; 01-07-2016 kl 17:15

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du er ute etter litt mere fylde i mid-bass og mellomtone enn hva løsningen du har idag. Da ville jeg sett nærmere på en løsning med 2-4.stk elementer pr.kanal med gode egenskaper i dette området. Et element som framhever seg veldig da er SEAS U22REX/P-SL, Seas H1659 U22REX/P-SL - DYNABEL AS . Bygge du et lukket kabinett med ca 15-20 liter pr.element, vil du få en utrolig bra mid-bass og en meget oppløst og detaljert mellomtone, du kan enkelt få til en fin deling på 700 til 2000Hz med bånd elementene du har idag. Har du lyst på ennå mere uanstrengt dynamikk er det bare å bruke flere elementer

Lignende tråder

1. Hjelp til kasseberegning for 2*12" McIntosh MS469
    By Tibor in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 08-16-2010, 21:48
  2. Kasseberegning til Hivi 12"?
    By wilma in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 16
    Siste melding: 06-18-2009, 16:12
  3. Hjelp med kasseberegning til hjemme sub!! JBL W12GTi MkII
    By Henning80 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 23
    Siste melding: 05-15-2009, 16:10
  4. Kasseberegning til hjemmekinosub
    By spade in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 12-30-2006, 20:05
  5. Svar: 4
    Siste melding: 12-29-2004, 14:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder