18" hjemmekinosub med 1kw plateforsterker - Byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

18" hjemmekinosub med 1kw plateforsterker - Byggetråd

Lager en liten byggetråd på subwooferen jeg nå har i min lille hjemmekino. Jeg er glad i å bygge selv, og selvom det aldri blir helt på ferdigproduktnivå når det gjelder finish (for min del sålangt), så kommer man ofte lydmessig gunstig ut med tanke på lyd vs kostnad.

Jeg har i ganske lang tid (10+ år) hatt en ganske OK kompakt aktiv sub, en Infinity Kappa Sub. Kjøpte denne ny på BMH i Bergen i 2003 etter en mer enn overbevisende demo i lydrommet deres. Det skulle over årene vise seg at det rommet hadde nye å si for lyden, for jeg klarte aldri helt å få til det samme selv i alle de plassene jeg har bodd etter dette

Men uansett, en 10" i en liten portet kasse med 220w forsterker setter sine egne begrensninger til hva man kan oppnå totalt sett.

Så da kommer vi til dette prosjektet. Jeg hadde liggende en Digital Designs 3518G subwoofer som tidligere hadde blitt brukt i bil. Forøvrig så kom den fra denne bilen, det er en av de to som ligger vannrett. De bakerste er slavebasser.
    https://youtu.be/06xxIUf9QHw
    Dette var engang min bil, men jeg solgte den til han som bygget det anlegget som står i på videoen her.

Etter litt simuleringer kom vi fram til at ca 210L kasse tunet til 22hz kunne gjøre susen her. Dayton plateforsterker på 1kw i 4ohm ble handlet inn fra PartsExpress (subwooferen har 2x2ohm spoler så den er seriekoblet til 4ohm) og 19mm MDF ble funnet frem

Jeg er ingen snekker, men jeg var engang lur nok til å kjøpe inn en snekkers favorittsag (?), en Festool TS55 dykksag med skinner. All kapping går som en drøm nå, og prosenten av unøyaktighet har gått drastisk ned Blir som regel som dette nå:

Kasse påbegynt, har her husket å lakke inni porten FØR den er sammensatt til en trang gang (jada, har lært det etterhvert)

Litt lenger i prosessen, baffelen er 38mm tykk, porten er ca 1 meter lang.

Plateampen står på ene sideveggen, motsatt av porten. Her merkes det opp og kuttes hull til denne:

Vurderte å forsenke denne, men hadde ikke rett fresestål til overfresen tilgjengelig. Samt at subben skulle opprinnelig være en del av en større, tredelt stereobenk slik at denne siden ikke ble synlig.

Sett fra siden, avstiving er kommet på plass inni kassen:

Ser at jeg ikke har bilder av det, men det er en tilsvarende avstiving rett på andre siden av hullet også

Sprøytesparkling påbegynt. Brukte her 2-komponent high-rise sprøytesparkel fra sprayboks. Denne aktiveres ved at en trykker inn en splint på undersiden av sprayboksen. Den stikker da hull på beholderen som inneholder herderen inni sprayboksen og når man har ristet/mikset innholdet er den klar til bruk.

Følte her at det minnet mer om en tørketrommel enn hjemmekinosub

Etter at sprøytesparkelen var pusset ned med 400-papir så ble den spraybokslakkert med sort silkematt. Ble overraskende grei finish til å være fra sprayboks.

Det ble forsåvidt bare lagt sjel i finishen på front og topp, siden dette var det eneste som skulle vise:

Den tok opp greit mye plass i en liten Toyota Yaris varebil forøvrig

På plass under lerretet, her var planen at det skulle komme en benk i tilsvarende yttermål på hver siden:

Derfor er også finishen så som så på sidene:

Men det viste seg at det ble litt for dominerende visuelt sett. Både størrelsesmessig (måtte heve lerrretet noen cm for å få klaring) samt at bildet ble reflektert i subwooferen, som ble et forstyrrende element.

Nå er den flyttet fra midt under lerretet, til venstre sidevegg i skissen her, midt under det midtre vinduet. Og det gjorde faktisk underverker både for bildeopplevelse og lydopplevelse! Man har null mulighet til å lokalisere subben der den står lydmessig, alt høres ut som det kommer fra ut av lerretet (som har høyttalere bak, det er et lydtransparent lerret).

Det var iallfall fase 1 av dette bygget, det vurderes om finishen skal tas hånd om slik at den ser bra ut fra alle kanter.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra prosjekt og vel gjennomført jobb!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, jeg kommer nok til å bygge noe liknende selv om en stund. Er du fornøyd med forsterkern?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert bygge !

Er jo så gøy å skape selv!

Er litt i samme situasjon som deg og lurte på hvilken spraysparkel du har brukt?

MVH Johan

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bygget og den finnishen kan du være stolt av. Med unntak av siden med forsterker, ligger du langt over par hva angår utseende på PA subber.

Bergenser sier du, samme her. Og den sagen skal du ta godt vare på. Har selv samme verktøy fetish og har anskaffet den samme sagen med skinne samt planex med stor støvsuger for privat oppussing av store prosjekter. Fantastiske redskaper.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Bra prosjekt og vel gjennomført jobb!!
    Takk takk Blir mer og mer fornøyd med denne etterhvert som tiden går. Litt plunder å eksperimentere med plassering da den veier i overkant av 80kg, men har funnet en bra plassering nå

Sitat Opprinnelig postet av Leo_ Vis post
    Nice, jeg kommer nok til å bygge noe liknende selv om en stund. Er du fornøyd med forsterkern?
    Må si meg fornøyd med den ja. uten å ha noe direkte sammenligningsgrunnlag i akkurat denne settingen. Den er jo rimelig basic når det kommer til settings da, men det var bra med effekt i forhold til pris da den ble kjøpt, da den norske krona var verdt noe... Nå er den jo iallfall 20% dyrere på vekslingskursen alene. I starten var jeg noe misfornøyd med den pga jeg syntes den hadde et veldig høyt innslagsnivå på auto turn on. Dvs at man måtte dra på endel for at den skulle slå seg på, og den slo seg av etter kort tid med bassfattige sekvenser. Men da hadde jeg stilt den med ganske høyt nivå på gain på selve forsterkeren, og dempet subutgangen endel på receiveren. Dette viste seg å være en dårlig kombo. Jeg gjorde om på dette, stilte nivået høyere på receiveren (0 istedenfor -10) og lavere gain på selve forsterkeren. Dette gjorde susen, nå er den med helt fra null av som den skal være. Er ikke mulighet for å manuelt sette den til ON hele tiden, det er kun auto on som aktiveres av signalet inn på den.

Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Lekkert bygge !

Er jo så gøy å skape selv!

Er litt i samme situasjon som deg og lurte på hvilken spraysparkel du har brukt?

MVH Johan
    Jeg brukte denne: Colormatic 2K Primer / Fyller Grå 500Ml | Mekk Nettbutikk En boks holdt til dette prosjektet, men nå er det jo bare front+topp som det er gjort ordentlig finisharbeid på.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Flott bygget og den finnishen kan du være stolt av. Med unntak av siden med forsterker, ligger du langt over par hva angår utseende på PA subber.

Bergenser sier du, samme her. Og den sagen skal du ta godt vare på. Har selv samme verktøy fetish og har anskaffet den samme sagen med skinne samt planex med stor støvsuger for privat oppussing av store prosjekter. Fantastiske redskaper.
    Takk takk

Ingen bergenser, men bodde der som student i et par år. For å frakte den Infinity subben fra BMH til leiligheten i Domkirkegaten så ble det taxitur, haha

Sagen står trygt plassert i systaineren sin ute i verkstedet Kjøpte den med doble 140cm skinner. Har også et par forskjellige sagblad, men bruker Bosch pro. Koster en tusenlapp mindre pr stk sånn ca

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Takk takk Blir mer og mer fornøyd med denne etterhvert som tiden går. Litt plunder å eksperimentere med plassering da den veier i overkant av 80kg, men har funnet en bra plassering nå

Må si meg fornøyd med den ja. uten å ha noe direkte sammenligningsgrunnlag i akkurat denne settingen. Den er jo rimelig basic når det kommer til settings da, men det var bra med effekt i forhold til pris da den ble kjøpt, da den norske krona var verdt noe... Nå er den jo iallfall 20% dyrere på vekslingskursen alene. I starten var jeg noe misfornøyd med den pga jeg syntes den hadde et veldig høyt innslagsnivå på auto turn on. Dvs at man måtte dra på endel for at den skulle slå seg på, og den slo seg av etter kort tid med bassfattige sekvenser. Men da hadde jeg stilt den med ganske høyt nivå på gain på selve forsterkeren, og dempet subutgangen endel på receiveren. Dette viste seg å være en dårlig kombo. Jeg gjorde om på dette, stilte nivået høyere på receiveren (0 istedenfor -10) og lavere gain på selve forsterkeren. Dette gjorde susen, nå er den med helt fra null av som den skal være. Er ikke mulighet for å manuelt sette den til ON hele tiden, det er kun auto on som aktiveres av signalet inn på den.

Jeg brukte denne: Colormatic 2K Primer / Fyller Grå 500Ml | Mekk Nettbutikk En boks holdt til dette prosjektet, men nå er det jo bare front+topp som det er gjort ordentlig finisharbeid på.
    Takk for svar, kikket på en idag og tror det var samme! Var den ok å jobbe med og fyllte greit?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vil si det. Var heldig med å få låne en Mirka eksentersliper (luftdreven) da vi holdt på med denne, så det meste av pussing går som en lek da. Må legge til at det ble brukt finsparkel (av typen man bruker til bil) på endekantene på mdf'en før kassen ble sprøytesparklet.

Lignende tråder

1. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  2. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  3. Bygge hjemmekinosub av Rockford fosgate P3?
    By pag86 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 4
    Siste melding: 01-12-2013, 21:52
  4. Bankrupt's byggetråd :) -første "prøvetitt"
    By Bankruptstudent in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 07-06-2011, 23:49
  5. Kasseberegning til hjemmekinosub
    By spade in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 12-30-2006, 20:05

Stikkord for denne tråden