Brystkasse punch - hjelp til valg av element/tips til konstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brystkasse punch - hjelp til valg av element/tips til konstruksjon

Alle må begynne en plass, så her begynner jeg..

Ønsker forslag/tips til 2 stk gromme DIY "brystkasse punch" subber. Har ingen erfaring rundt dette fra før, så derfor kommer gode forklaringer/råd godt med.

Portet/lukket kasse?
    elementvalg?
    15" eller 18"?

budsjett for subbene er opptil 10 tusen utenom materiell som trengs for å bygge kassene. forsterker til subbene kjøper jeg etterpå.

Håper på noen gode innspill :-)

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil virkelig anbefale JBL 4645 tunet riktig kan disse gi veldig bra brystkasse punch, du slipper da å bygge selv. Hvis du absolutt vil bygge så er det vel Tangen sine 18", men litt usikker på om det fortsatt er mulig å få tak på Beyma elementer til disse. Står litt mer i BEF sin tråd http://avforum.no/forum/diy-do-it-yo...ghlight=tangen
    Jeg kommer til å bruke 6 stk JBL 4645 og har vært på demo i kino med 7 av disse og det er vel første gang jeg har blitt litt uvel på grunn av bass. Jeg har hørt Tangen sine subber både hos Andre Werdenskrieg og BEF og de gir veldig bra trøkk.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er du ute etter å spille?
    Forstår at det er "høyt",men det er stor forskjell på hva enkelte av oss mener er høyt.
    Og brystkasse punch er ofte den litt høyere delen av basse når det kommer til frekvens.
    Så det kan tolkes slik at bass under 30-40 hz ikke er så viktig,eller en bonus

Hva skal dette spille sammen med og hvor stort er rommet?

Er det til pa,musikk eller kino?

Svarer du på dette så er det lettere å komme med ett ordentlig svar

Uten noen av disse kan jeg gi ett generelt svar som bare er min mening.
    Jeg er mest glad i portet kasse.Dette krever noe mer av konstruksjonen.Og port størrelse og kasse størrelse betyr ganske mye.

Når man skal spille virkelig høyt så stiller det noen krav til kasse og forsterker.Elementet er selvfølgelig også viktig.
    Den greieste måten å spille høyt på uten att kostnadene tar helt av,er å bygge kassene relativt store.

På en 15" så havner man da fort på over 250 liter.Akkurat hvor stor den må være kommer an på elementet og litt bruk.
    Hvis du har begrenset plass så er det enda viktigere å velge riktig element.
    Går du mye ned på kasse størrelse i forhold til hva elementet krever så vil det i første omgang gå utover den dypeste bassen.
    Den vil "rulle"av tidligere.Som betyr mindre bass på de laveste frekvenser.

Jo mindre kassa er jo mer forsterker krefter trengs for å opprettholde samme volum.

I min stue på ca 30m2 som er en vinkel stue med åpen løsning mot gang. Så er min erfaring at man må ha relativt store subber i flertall for å oppnå det jeg mener er brystkasse trykk
    Selv har jeg fire 12" i hver sin 90 liters portet kasse på 65kg med element.Plassert i hvert sitt hjørne.(laget selv)

Dette spiler for de fleste høyt nok.Har også venner som synes det kan bli for mye.Innrømer at jeg har noen db mer på film enn musikk.
    På akkurat dette oppsettet så har jeg ikke testet max spl.
    Men jeg vet at 105 db på 20 hz er godt under hva de klarer.Så normalt så vil man da kunne spille ganske mye høyere på feks 30 hz og oppover.

Jeg tipper uten å ha interesse for å prøve at det går fint med rundt 120 db på 40 hz , selvfølgelig alle drevet og målt samtidig

Når jeg spiller slik at volumet nærmer seg realistisk lydtrykk,eller det som er "kino"lyd for meg så ligger stemmer på rundt 70-85 db og basseffekter opptil 110++ db.

Jeg skriver dette litt for å illustrere hva som trengs.

Jeg ønsker meg 15" også.Men har ikke plass.
    En 15" tommer kan spille høyere med mer punch.

Jeg ser også at du ønsker 2 stk.Det vil også hjelpe på hvor høyt du kan spille.Det vil også gi en mye jevnere bass i rommet.

Når du blir enig med deg selv om hvilket element du går for så har jeg ett program som kan simulere kasse og port størrelse.

Lignende tråder

1. PA system, tips til valg av sub konstruksjon?
    By Seigmann in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 04-14-2013, 02:09
  2. Hjelp til valg av subwoofer element
    By svennand in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 74
    Siste melding: 03-03-2013, 12:39
  3. hjelp med valg av element
    By saggitheman in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-19-2010, 18:48
  4. Hjelp til valg av sub element
    By Session in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 07-31-2007, 22:48
  5. Hjelp til valg av subb element
    By KviteKrist in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 11
    Siste melding: 09-02-2006, 14:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •