Aktiv sub med Mmats Professional Series 10"-element.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv sub med Mmats Professional Series 10"-element.

Jeg har lyst på en sub til hjemmekinoanlegget mitt. Og jeg har et Mmats PS 10" element liggende. Dette var et element som fungerte meget bra da det sto i bil, hvordan vil det være å bygge en hjemmekinosub med dette? De eneste verdiene jeg har på elementet er: 4ohm, 400watts RMS og 12mm Xmax (tror det er opphenget på elementet)

Hvis det lar seg gjøre å bygge en sub ut i fra dette lurer jeg litt på hva slags forsterker jeg bør velge? Høyttalerne mine er i lys bøk, så det hadde jo vært litt morsomt med den finishen på suben også.... Har aldri bygd en aktiv sub før, så jeg setter pris på all den hjelpen jeg kan få. Men jeg har ikke mer enn 2 tommeltotter, så jeg skal nok få det til.

En siste ting: Jeg husker anbefalt kassevolum (i bil) for dette elementet, 22liter med bassrefleks og 18 liter lukket mener jeg det var. Hvor mye større kasse vil jeg trenge i en hjemmekinosub? Og hvilken løsning bør jeg går for, åpen eller lukket?

Mange spørsmål her, håper noen kan hjelpe meg...

Mvh
    Erlend

Edit: fant en side med alle specs på elementet: http://www.mmatsproaudio.com/pdfs/subwooferspec.pdf

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket av elementene i den .pdf fila er det du har ? Ser ingen der som heter PS 10 :?

Det kan hende elementet kan fungere til hjemmesub, men da kommer du sannsynligvis til å trenge en saftig forsterker, siden du må bruke aktiv equalizing for å veie opp for den manglende romforsterkningen. I en vanlig bil har man bassforsterkning fra rundt 60~80Hz, mens i en vanlig stue har man ikke denne forsterkningen før fra rundt 20~25Hz. Dette gjelder hvis du bruker lukket kasse. Dette er tilfelle for alle små trykkammersubwoofere, ikke bare bilelementer.

Bassreflekskasser til bil er stort sett lagd for å skape heftig trykk rundt et veldig begrenset frekvensområde. Om dette elementet kan fungere i en bassreflekskasse innendørs er umulig å si uten data.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel den som det står Pro 10 på. PS = Pro Series.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig som Zyon sier, jeg bare forkorta det. Forslag til en forsterker som vil passe da?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til Mms, BxL og følsomhet, samt det faktum at du skal ha den i en lukket kasse tror jeg Keiga 5230 er midt i blinken. (300W RMS@4 ohm)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut i fra dataene på elementet må jeg ha lukket kasse? Er det noen som selger den nevnte forsterkeren i Norge?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qts på 0,1... Bl på 19... kasse på 22liter...

HIFIbass i bil, men i hus? Vel, bassen er nok så mangelfull uten en bil sin romforsterkning at man vil være ganske bangelfull i dypbassen.
    Har jeg? Er det ikke den med Qts på 0,1? For hvis den har det er den nok et en bass som kan gi en vanvittig fin lyd i bil, med trykk og definisjon og ikke den typiske boomy basslyden man ofte ser(?) i undomsbiler, som kjører i sirkler rundt i gatene.

Jeg mener ikke å være negativ, men hvis det er den jeg tror det er passer den nok ikke så godt inne.
    Med EQ kan den nok klare seg bra inne, ser den har lang slaglengde.

Kan hende det blir nok bass i bassreflex og i et hjørne.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis elementet gjør seg best i bil skrinlegger jeg hele greia. Orker ikke bruke mange tusen på noe som ikke blir bra. Da sparer jeg heller til en bra "ferdigsub". Men hvorfor alle sitatene??

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev svar til denne posten i en annen post.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte de essensielle parameterne inn i denne siden:
    http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Synes ikke 20 liter med bassrefleksavstemming på 35Hz ser så fryktelig galt ut. -3dB på 45Hz og -10 dB på rundt 30Hz. Med en forsterker med bassboost og rommets egenforsterkning, så kan det bli greit, det. Ikke kjellerdypt, men greit.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Roffe. Dette er uansett kun tenkt som en mellomløsning, da jeg har lyst på en sub som sparker litt. Har den kassa den stod i i bilen, den er på 22liter mener jeg. Hvis jeg får lånt meg et digitalkamera kan jeg kanskje ta bilde. Hvilken forsterker mener du vil passe til dette da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning at spesielt subwoofere nesten ikke kan få for mye krefter. Skaffer du deg noe med 200W eller mer, så klarer du deg sikkert lenge. Hvis dette bare er en mellomløsning, er det ikke sikkert du trenger bass boost heller hvis du plasserer den i et hjørne... Ser for øvrig at elementet har 2x 4 ohm spoler, noe som jo muliggjør bruk av en stereoeffektforsterker.

Uansett tror jeg du bør sette inn et bassrefleksrør hvis det ikke finnes allerede, ellers går det ikke dypt nok for hjemmekinobruk. Lukket kasse er ingen opsjon for dette elementet til denne bruken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •