Nye bass elementer Infinity Kappa 120.9 12" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitter å hører på Marcus Miller .
    På spor 7 ; Funny, så er det et helt utrolig attakk i bassen.Samtidig som det er ett stålgrep rundt bassen.
    Så bra har jeg ikke hørt de nedre oktaver siden jeg solgte min Audiophysikk Terra sub (35.000) og mine Dynaudio 3.3 Contour som ble drevet av en Adyton 3B.
    På mange måter låter disse 4 mer overbevisende enn den ene Terran.
    Så 4 billige i ett gitt rom kan fort bli bedre enn en dyr god sub.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nye bass elementer Infinity Kappa 120.9 12"-20150923_201924_resized-jpg  

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ADVARSEL!

Dette er en advarsel på at man ikke bør handle denne type kabel.Den er kjøpt på Clasohlson.com
    Som dere kan se så har denne revnet.
    Ettersom man splitter disse 2 lederne fra hverandre så revner isoleringen.
    Og det er hver gang jeg splitter at dette skjer.
    Jeg har brukt dette på 4 subber internt og eksternt,og 2 forsterker kasser.Samme resultat hver gang.

Dette er 6mm2 utgaven.

Har forøvrig også noe 4 mm2 fra Biltema,disse er nesten dobbelt så tykke med isolering og revner aldri.

Kjøpte clasern kablene for å spare penger siden kabler ikke kan påvirke lyden(lest det på hifisentralen
    Disse er super billige men vil nok ikke tåle å bli flyttet på og komme borti ting.
    Det jeg har brukt internt splittet jeg helt pga at de revnet.Så derfor har det gått med litt el teip også

Det eksterne har jeg kun teipet i endene og kun brukt en leder av kabelen per terminal.Med andre ord dobbelt opp med kabel.
    Så faren for kortslutning er litt mindre.

Så uansett om en kabel kan gi bedre lyd eller ikke så kjøp ihvertfall ikke denne fra Clasern.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nye bass elementer Infinity Kappa 120.9 12"-20150920_163103_resized-jpg  

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte i denne posten å skrive litt om bruk av 2 eller flere subber i ett rom.

Jeg leser ofte på forskjellige forumer og ett spørsmål går ofte igjen.

Kan man bruke forskjellige subwoofere i samme rom?? (Kort svar er ja,med fordeler)
    De fleste av oss starter ofte med en subwoofer.Kjøpt av en selger som har sagt at en subwoofer er runtstrålende og kan således ikke høres hvor den står i rommet med påfølgende konklusjon at den da kan plasseres hvor som helst.
    En sannhet med store modifikasjoner

De fleste som har sub og ett godt øre har funnet feil i denne påstanden(selv om det ikke er subben sin skyld)

Mange har også funnet ut at det er begrenset hvor høyt en sub kan spille,spesielt på de aller laveste frekvensene.

Man skal vel være ganske heldig med rommet for at 1 subwoofer skal være nok til å spille kino høyt.
    De fleste har på en måte begrenset med plass også.Og ofte står konefaktoren litt(veldig)i veien.
    Derfor kjøper de fleste bare en sub,det koster jo ofte litt også.

Uansett så går de fleste på en smell en eller annen gang

Da kjøper man en sub til
    Ofte av flere årsaker går man da for noe annet.Større kraftigere eller bare annen type.

Da har jeg funnet ut av at det kan gå helt greit å bruke små og store subber sammen.
    Dette også selv om en er portet og en er lukket.
    Dem behøver ikke kunne spille like høyt(selv om det kan bli bedre i gitte situasjoner)
    Min erfaring er at man får det beste fra 2 verdener og at de bare utfyller hverandre på en positiv måte.

Men kan feks være greit med den største foran og den mindre bak.I de fleste rom er det kortere vei til veggen bak og da vil denne høres like godt selv om den faktisk spiller lavere.
    Justert ganske nøytralt vil denne høres ut som den spiller forfra sammen med resten av lydbildet.

Denne vil allikevel gi ett gain i bassen.Det betyr at man kan spille lavere på begge bassene.Og fortsatt ha like mye eller mer bass i rommet.
    Fordelene med 2 basser er da at man avlaster subbene med minst 3 db,som er en halvering av nødvendig forsterker kraft for å spille like høyt.
    Dette gir mer headroom og dynamikk.
    I tillegg oppnår man at man totalt sett også kan spille noe høyere.

Men det stopper ikke der.
    Spesielt bra er det å få de 2 subbene på hver sin motstående vegg.
    Det vil gi bedre bass respons i hele rommet.
    De fleste av oss har rektangulære rom med dipper eller topper i bassen.
    Kanskje også plasser hvor det ikke finnes bass omtrent.Ofte havner lytte posisjonen omtrent her.
    Ved å putte en sub på motstående vegg vil man altså få jevnere med bass i hele rommet.
    Og muligheten for at det blir bedre bass der du sitter er stor.Setter du bass nr 2 også foran så vil du ikke få denne forbedringen.

Og det stopper ikke her heller.

Med en sub som er skrudd opp høyt for å få nok lydtrykk vil det i de fleste tilfeller begynne å riste i ting.Service,glass,pyntegjenstander osv.
    Jo flere subber som er SPREDD rundt i rommet som avlaster hverandre så vil det bli mindre risting/vibrasjoner på samme trykk/db.
    Derfor vil det også føles som det er mindre bass i tilstøtende rom,som jo er en stor fordel.

Noen har ikke mulighet for bass bak og vil putte nr 2 foran også.
    Da vil du ikke få like jevn bass rundt i rommet.
    Men det vil hjelpe noe.
    Du vil fortsatt ha gleden av at det kan spille høyere og at du kan få nok bass der du sitter.Men det vil fortsatt være steder i rommet hvor det er store dipper/topper.
    Litt forenklet forklart så mener mange at dette er bedre da du får en partikkel hastighet som er raskere.
    Personlig har jeg ikke merket noe særlig til dette .Og mener det er av mindre betydning når det på film skal låte godt over ett større område enn der hodet er festet på 1 person

Jeg har hatt alt fra en til 4 subber i ett rom.
    Og min erfaring med forskjellige subber er veldig positivt.

Nå har jeg 4 like subwoofere med 12" i 90 liters portet kasse på ca 65 kg stk tunet til 22 hz.
    Dette spiller veldig bra også.
    Men mine lytte erfaringer og målinger sier at det var jevnere frekvens respons i større deler av rommet før med forskjellige subber foran og bak.
    Før så låt det nesten likt i hele bredden av rommet og i ett område i rommet som var så godt som hele rommet i mellom de 4 subbene.
    Det er noe mindre nå.
    Men variasjonen er fortsatt små. Vi snakker stort sett innenfor + - 2 db i hele lytte området.

Det er også stor forskjell på å ha 1 sub på 2 forskjellige vegger og ha 2 foran og to bak.

Kan si det slik at når jeg nå spiller filmer som nyste Transformers osv med topper på 105 db+ så er det nesten ikke bevegelse i 12" bassene.
    Derfor låter det "behagelig" og selv om jeg føler/kjenner bassen godt så rister det sjelden i konas servise.

Musikk blir også bedre selvfølgelig.

Ps
    grunnen til at jeg er veldig for å spre subbene er fordi det betyr mye for meg at man ikke behøver å sitte i sweetspot for å få en god og riktig bass.
    Min sweet spot er omtrent på stue bordet.I sofaen er det en dip.Jeg må en meter bakover for å få bass med en sub,evt ca 1 meter fram.
    Dette er ikke mulig hos meg.Stua er litt trang/liten og har en relativt stor 3 seter og 2 seter.Og det lar seg ikke ha det noe annet sted.
    Dette med 4 basser ble en god løsning her.

Før hadde jeg små basser bak som sto i motfase.
    Dette har ikke fungert noe særlig med 4 like basser.
    Men har nå etter mye prøving fått disse 4 beistene til å spille godt sammen.
    Sist endret av carisma; 09-26-2015 kl 20:33

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk omsider bananpluggene jeg bestilte fra ebay

Var litt spent på disse da de er veldig billige
    Betalte rundt 110 kr for 24 stykker,inkludert frakt.
    Dette er langt fra de billigste,men blant de bedre tror jeg.

Det påstås at det er Nakamichi plugger,hvorvidt det stemmer vet jeg ikke.
    Jeg bestilte denne typen da de fleste jeg har kjøpt her til lands er klumpete og sitter løst i terminalene.
    I tillegg har de ofte samme problem som selve høyttaler terminalen har,at ved flytting av kabler,høyttaler eller stereo benk så løsner strammeskruen litt hver gang.
    Det at de er slerkete og løse i festet gjør det jo også litt risikabelt å ha de bak på receiver hvor terminalene sitter relativt tett.

Disse her fra Nakamichi er slanke og kontakt stykket er ett massivt stykke med kappe.
    Altså ingen løse deler som kan bevege seg eller gå i stykker.

Denne her er også laget litt smart da kappen skal på etter å ha festet kabel.Dette er fint hvis det er vanskelig å splitte kabel eller hvis det er trangt.
    Det gjør det også lettere å feste kabel da kappen ikke blir i veien.

Fint er det at kabelen også kan festes med to skruer.En litt langt oppe,og en litt lenger ned.I tillegg er skruene på hver sin side.
    Gode muligheter for god kontakt med andre ord.
    Materialet var solid også.
    Var først redd for at jeg ikke kunne stramme hardt.Dette er ikke noe problem.Bare å skru så hardt man kan.

Jeg har kabler fra 3mm2 til 6mm2 .
    Disse var greie å feste.Pluggene tar opptil 8 eller 10mm2.Tror det er 10mm2.
    Også fint at hullet er relativt dypt.Så du kan avisolere rundt 10-15 mm.

Når du har klart å dytte de inn i terminalen,noe som krever litt styrke,så sitter de dønn fast og steilt.
    De bikker ikke i noen retninger når man prøver å dytte på de fra siden.Noe som er bra,for da er man sikker på at de ikke kommer borti den ved siden av.
    Tuppen på denne har samme formen tykkelsen hele veien.Så den har god kontaktflate hele veien.

Veldig fornøyd med disse.
    Som dere ser av bildet bak på min Onkyo 1010 så er det god klaring i mellom disse.Så fint at de er såpass slanke.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Nye bass elementer Infinity Kappa 120.9 12"-20150927_172251_resized-jpg   Nye bass elementer Infinity Kappa 120.9 12"-20150927_172525_resized-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vist prøve disse jeg og. Har du link til selger ?

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg har rota med fakta.
    Jeg kjøpte 2 pakker a 12 stk.Og betalte 201 kr inkludert frakt ser jeg.
    Ser at de akkurat nå koster 119 kr for 12 ink frakt...
    Her er link..

12pcs Nakamichi 24K Gold Plated Audio BFA Banana Speaker Plug | eBay

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld satt jeg og prøvde å få en jevnere bass respons i rommet.
    Dette er ikke lett i det hele tatt
    Man sitter der og har blitt vant med den typen bass man har.Så fort man justerer på noe så må man "venne"seg til denne bassen for å kunne konkludere med om det er bedre eller dårligere.
    Det er jo nødvendigvis ikke det som gir mest bass som er riktig

Litt reminder på hva jeg har av utstyr;

Alle høyttalere er fra Audiovector.
    Gulvstående foran og stativ bak.Og en senter.

4 diy subber på 55kg stk.90 liter portet til 22 hz. 12" fra Infinity Kappa 120.9 drevet av 2 stk Hypex DS 8 forsterkere på 800watt stk.

Forsterker
    Onkyo txnr 1010

Panasonic 60" tv og blu-ray.

Dette er plassert i en L formet stue.
    Tv og front/senter står åpent på den lengste veggen og spiller ned langs den andre lange veggen.
    Så venstre siden "mangler"vegg på den første halvdelen.
    Så venstre høyttaler og subb blir sånn sett stående åpent og ca midt på den langveggen.

Tilbake til utfordringen.

Tidligere har jeg altså klart å få ganske jevn bassrespons i hele lytte området.
    Det er selvfølgelig for mange vanskelig å høre det jeg prater om da de uansett føler att bassen er bra

Det som skjer med 4 like subber er at hvis man sitter i sweet spot så har man en markert og tydelig bass med klare kanter.
    Måle messig forklart så er det et lite løft rundt 50-60 hz på 4-5 db.I sweetspot er det ingen dipper.
    I lytte posisjon i sofa en meter bak er det så godt som ingen topper eller bunner.

Altså,målemessig så låter det mest riktig i sofa,så jeg klager ikke.

Så her kommer en liten innrømmelse; Ja det meste låter utrolig kult/bra med dette løftet på 50-60 hz.
    Men å sitte på sofa kanten og bøye meg fram,nei det ønsker jeg ikke.

Når jeg i går forsøkte å få den bassen jeg ville ha over ett større område så ble det vanskeligere enn jeg trodde.
    Hvis jeg justerte på fase som er trinnløs på subben bak så kunne det bli mindre rot i bassen bak.Derav også en følelse av mindre bass der jeg sitter.
    Da måtte jeg evt kompansere for dette med å justere nivået noe opp.
    Så var det å "venne"seg til lyden,som tar tid.For så å gå tilbake for å se om det faktisk var bedre

Dette prøvde jeg på på forskjellige grader på fasen.
    Slik jeg følte det der og da så var det en liten forbedring med å ha fasen på de bak mellom 45 og 90 grader.

Da følte jeg at hele lydbildet ble klarere og mer distinkt med klarere kanter rundt alle instrumenter og stemmer.

Onkyoen har Audyssey kalibrering med 2 utganger for subber.Disse justeres uavhengig av hverandre.

Noen har erfaring med at denne setter sub avstand for nærme. Dette litt avhengig av om subben har dsp/equalizer eller ikke.
    Mine har equalizer men jeg kjører utenom.

Prøvde å heve avstand fra 0,5 m og opp til dobling.Personlig så merket jeg at "kantene"ble mer utydelige.
    Jeg prøvde også å sette de nærmere,men det låt best der Audyssey hadde satt dem.

Ble litt rotete dette innlegget(også)

Vet folk har forskjellig erfaring med fase justering og avstand justering av sub,det har jeg også
    Har erfart at det jeg mente var bra i går er på trynet i dag osv.
    Hvorfor det er slik vet jeg ikke.Men har noen tanker om det

Med flere subber og vanskelig rom så må hver man bare prøve seg fram .

Kan kanskje nevne at jeg spiller cd plater på en gammel Micromega dvd spiller analogt inn i Onkyoen.
    Og kjører "pure direct"
    Da korrigerer Audyssey ingenting.Men setter avstand og delefrekvens.

Har prøvd å spille med Audyssey men helt ærlig så låter det crappy.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,da har jeg gått bort fra det over her
    Har prøvd mye med innstillinger på fase både foran og bak.
    Var meget moro å snu fasen 180 grader foran.Det ga noe mindre bass fra rundt 40 hz og opp.Men en økning nedover.Spesielt under 30 hz.
    Noe som var ok på musikk og film hvor det allerede var litt mye bass.Det var imponerende og gripende.
    Men de fleste filmer og musikk ha mindre bass, så da ble det litt vel tamt.

Har også i over lang tid vært usikker på hvor "bra"det er med en subwoofer kasse som er så død.
    Det er ihvertfall uvant en god stund etter å ha hørt "kasser"som er nesten optimale.

Bassen blir så presis og tight at det først kan oppfattes som litt kjedelig.
    Men så begynner man å høre detaljer i bassen som man ikke har hørt før.Mellombassen (ref sub 15 hz til 80 hz)på rundt 40-60 hz kommer også bedre fram med "solid"kasse,hvor nedre bass under 30 hz ikke forsøpler det som er over.
    I gamle dager ville jeg kanskje kalt dette for engelsk bass med amerikanske krefter.
    For det mangler ikke bunn,og det er plenty punch og attakk .

Det er gøy å se at når jeg spiller rundt 100 db så er det nesten ikke noe bevegelse i elementene.Dette er nødvendigvis ikke en kvalitets betegnelse men heller en følge av membran areal.Det i form av 4 stk 12".
    1 stk i hver sin kasse på 90 liter som veier sine ca 55 kg uten element og forsterker.
    De 2 Hypex 8DS forsterkerne sliter ikke heller akkurat.

Jeg var lenge redd for at smålige 90 liter på en 12" var for lite.Spesielt når jeg først hadde de i noen 120L kasser.For det låt jo mildt sagt bra.Og skulle gjerne ha prøvd disse elementene i samme konstruksjon som nå,bare på 120 L.
    Men savner ikke å få prøvd det,for dette spiller høyt nok og dypt nok uansett.Kvaliteten er også bare helt utrolig.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Hypex sub forsterkerne har også mulighet for å heve bassen med eq.
    Man kan heve med 6 db på ett bestemt valgt område mellom 20 hz og 50hz. Justeringen har bred q så man tar med seg en del både under og over valgt frekvens.

Har prøvd dette ut en del. Det har jo sine klare fordeler hvis rommet har problemer eller man ønsker en boost.

I mitt tilfelle med en sub i hvert hjørne så er det ganske jevn frekvensrespons mellom subbene.
    Så slikt sett trenger jeg ikke det.
    Og putte boost ett sted er jo en smaks sak.
    Normalt "føler"jeg ikke for det
    Da dette behovet mildt sagt også vil variere fra låt til låt og film til film så har jeg meldt pass.

Bakdelen med eq er synes jeg,tapet av transient,hastighet,clarety,detaljer osv.
    Men her må jeg innrømme at det er vanskelig noen ganger.Mange av dagens innspillinger har jo ingen av de foran nevnte fordelene.
    Og da er det umulig å si om lyden går gjennom eq eller ikke.Da gått utifra at volumen på eq er 0 db selvfølgelig.

Subbene har dog ingen problem med 6 db økning hvor som helst

Onkyo receiveren har også noe som heter dolby volum og dynamic eq.

Noe som jeg egentlig ikke har pleid å bruke.
    Men når jeg ser på enkelte serier på tv og ikke ønsker å spille høyt så er det gøy med litt ekstra krutt noen ganger.
    Med volumen på -35 er det ikke alltid akkurat mye bass.
    Da kan dolby volum være grei å ha.En del serier mangler rett og slett dypbass. Med dolby nr så er det plenty.
    Dynamic eq føler jeg at av og til kan farge stemmer for mye.Men gøy er det.

På filmer med DD eller DTS bruker jeg aldri dette.

Hadde vært gøy å testa 4 svs subber her for å se hvor mye bedre disse er.Jeg kan selvfølgelig ta feil om det.Men min erfaring sier at dette her er bedre enn det meste.Ikke slik at 4 svs er dårlige for det er de ikke.Men tatt pris i betrakning så føler jeg meg trygg.
    For hvilke 4 subber får man fra svs for under 18.000kr.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått testa litt sinus signaler.
    Pga flere ting så er det ikke blitt testet på fult nivå.
    Denne gangen ble det testet fra 10-29 hz.
    Nå er det slik at Hypex demper under 12 hz.

Men allikevel så var det greit nivå på 11 hz med ca 90 db.
    På 14 hz var det 100 Db
    Og på 19 hz 105 db.
    Master volum på samme plass hele veien.
    Ingen puste lyder. Ingen "kasse"lyd.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne bassen gjør seg godt på Enders Game.
    Veldig god demo film på dyp bass.
    Ganske bra attack på hele filmen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lastet ned REW.
    Har lekt noen timer med det.Foreløpig har jeg kun brukt en "vanlig"mikrofon til en tusing.
    Hvor riktig den er vet jeg ikke.
    Men av det jeg fikk målt så er rommet meget godt dempet til rundt 100 hz.Under dette så er det noe mer decay.
    Slik jeg ser det så er det ikke så verst ned til rundt 70 hz.
    Er vel heller litt for mye demping over 100hz enn for lite.
    Husker jeg ikke helt feil så lå det på rundt 180ms over 150hz og opp.
    Og rundt 240 ms under 150hz.
    Noe mer under 80 hz selvfølgelig.Men mindre enn jeg trodde.

Er en vinkel stue som har en del vinduer med gardiner..
    2 tepper på gulvet.
    2 store sofaer som er godt polstrert.
    Senket tak med noe jeg tror heter tak ess.Regner med at det er puttet 5cm glava der.
    Har også 6 diy rammer med 5cm lydmatter fra rockwool.Med 2,5cm spacer.

Det som for meg var mest spennende å se var at spl (db)kurven var ganske jevn fra 20hz og helt opp til 20k.
    Egentlig så forventet jeg meg at bassnivået var bosstet med 4 db eller mer,det var den ikke.
    Er bare at med en bass i hvert hjørne så får man mye headroom,som for sarte sjeler kan oppfattes som for mye trykk.
    Men nå vet jeg at bassystemet bare gjenspeiler hvordan opptaket skal låte.

Men ser også at Onkyo Receiveren min tar ned bassen noen hakk fra 25hz og ned.
    Hjelper litt å skru av Audissey sin rom korreksjon.Men ser den demper noe av den laveste bassen uansett så lenge signalet går igjennom den innebygde dacèn.
    Kjøres signalet analogt inn så har jeg ikke den samme dempingen.

Har hørt rykter om at audyssey gjør mye rart med bassen.Men i mitt rom så er det ingen forskjell med eller uten denne på.
    Har kjørt flere simuleringer med og uten Rom korreksjon,og foruten noen få db under 26hz så gjør ikke rom korreksjonen noen forandringer.
    Så kan jeg jo håpe på at det er fordi rommet er riktig akustisk behandlet,og ikke en dårlig rom korreksjon....

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte jo prøve forskjellige fase innstillinger også

Har jo alltid havnet tilbake på 0 grader på alle subbene hver gang jeg har lekt med fase,ihvertfall på disse spesifikke subbene.
    Har jo hatt god erfaring tidligere med sub med slave bak og i motfase.

Men ser med de jeg har nå at det jeg har hørt er riktig.
    Med bassen bak i motfase så blir kurven veldig ujevn.Og punchen blir mindre.
    Med de foran i motfase så ble dypbassen under 30 hz forsterket,men med en stor dip mellom 45-65hz.
    Alt dette har jeg notert meg før jeg prøvde rev og klart å justere meg til med ørene.

Det jeg derimot fikk justert inn mer nøyaktig med rew er avstand på subbene.Med 4 stk plassert på 4 forskjellige steder så er dette en utfordring.

Audyssey plasserer de foran ca 50 cm lenger unna.
    Rew plasserer de på linje med frontene der den faktisk står.

De bak blir også plassert ca halvmeteren lenger bak en de står,på 2,5 m.
    Rew plasserer de på ca 4 m.

Tok mange spl målinger for å finne hvor det ga minst dipper og spikes-...
    Målte en del frem og tilbake til jeg fant best resultat

Det er sikkert andre målinger i rew som kan brukes også,men har ikke fått satt meg inn i det enda..

Fant også ut at ved å senke med 4 db bak ga ca 2,5 db mer bass under 30 hz og helt ned til 11 hz.Ble også noe jevnere respons opp til delefrekvensen på 80 hz. Låter litt mindre tøft men nyanser og headroom kommer bedre frem.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan i forbi farten nevne at jeg ikke bruker noen form for dsp i subbene.
    Signalet går direkte her.
    Føler det er mer nyanser og headroom utenom.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Kan i forbi farten nevne at jeg ikke bruker noen form for dsp i subbene.
    Signalet går direkte her.
    Føler det er mer nyanser og headroom utenom.

Har så vidt fått lyttet til noe musikk og film.

Er tydelig mer headroom og dynamikk nå.
    Det spiller også renere.
    Det mest interessante er allikevel hvor mye bedre stereo perspektivet ble.
    Og på film,hvor mye bedre lyden i bak høyttalerne kom fram.
    Helikoptre som flyr fra høyttalere foran og bakover kommer mye bedre fram.
    Også lettere og høre mer nøyaktig hvor helikopteret befinner seg der bak.

Med surround høyttalerne festet høyt oppe og rundt 2.5 m bak i en stue som er 3.3m smal,
    så blir det lett diffust hvor ting i lydbildet befinner seg.
    Men føler at med de små forandringene jeg gjorde i bassen fikk lydbildet til å klarne opp.
    Er klar over at bass kan sløre til lydbildet, men nå begynner jeg å bli fornøyd.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VANSKELIGE TIDER

For noen dager siden måtte jeg prøve å flytte rundt på møbler i jakten på bedre lyd.

Som sagt så er dette en litt liten trang L formet stue.
    Av en eller annen grunn så falt vi for en litt stor sofa,den gangen vi flyttet inn her.
    Den består av en 2 seter og 3 seter.Den er kraftig polstret med tykke puter.

Før stod to seteren bakerst i rommet med 3 seteren langs høyre side vegg.
    Men i det siste året har 2 seteren stått midt i rommet med 3 seteren inntil høyre sidevegg og ned mot høyre høyttaler.
    Da stod sofaen ca 10 cm foran høyre høyttaler og subwoofer...
    Selvfølgelig ikke optimalt,men det er tross alt en stue.

Dette har faktisk spilt ganske greit.
    Da sweetspot er enda ett stykke foran sofa så har jeg hatt mange timer med lytting ytterst på sofaen.

Dette har vært noe slitsomt.
    Da stua er ganske smal her med sine 3.3 meter så har det ikke vært mulig/plass til å sette sofaen nærmere,da den andre sofaen er i veien.

For moro skyld tenkte jeg å gjøre noe med dette når kjerringa sover,det hun ikke vet......

Som sagt så gjort...
    Jeg flyttet sofaen som stod i veien og satte den bak den jeg normalt sitter i ved lytting.
    satte de rygg mot rygg.

Det ble mer liv i musikken med en gang,og det var lett å høre.
    Sofaen svelget nok både diskant og mellomtone når den stod foran høyttaleren.

Bakdelen var att nå ble det mye mer utflytende bass,helt ærlig så kan det beskrives som en enorm forskjell.

Resultatet med mer liv oppover og en utflytende bass er at man blir mer sliten av å lytte på dette.

Tenkte å flytte tilbake sofaen men Jon blund kom først.
    Våknet 5 timer senere av en fruentimmer som jeg først ikke dro kjensel på da jeg var litt trøtt og ansiktet hennes var litt fordreid.
    Hu lurte på hva dette var for noe.
    Prøvde å komme med at det var midlertidig,men ble avbrutt x ganger.

Siden jeg hadde flyttet en ting så ville hun selvfølgelig flytte alt annet i stua.
    Ja,nå kunne jeg angre var den skjulte agendaen hennes....
    Vel,drøye to dager senere med masse flytting frem og tilbake med dragen pekende på møbler i alle retninger så har jeg slavet ferdig.

Fikk beholde sofaen der jeg satte den,så den er god.
    Så nå må jeg lage noen bassfeller etterhvert.

Hadde ikke ventet at en sofa på sidevegg skulle sluke så mye bassproblemer.
    Men helt klart at det ikke bare er hjørnene som samler bass.
    Men er jo på en måte hjørne der gulv møter vegg og der vegg møter tak.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av forandringene kjerringa gjorde var å sette spise bordet bak sofaen.
    Det jeg feilet å se er jo at kjerringa har fjernet det teppet som var under gammel plassering av spise bordet.
    Dette har hun gjort mens jeg var på jobb.
    Hevnen er søt lissom��

Det teppet lå da på venstre side av Venstre høyttaler og inn i den andre trange tarmen på L stua.
    Teppet er i størrelse 2 x 2.6 m.
    Dette teppet ble i utgangspunktet lagt der pga mye gjenklang.
    Det gir en litt roligere lyd og en følelse av en bass som ikke spretter som en ball i rommet.
    Så blir nytt teppe da denne er oppspilt��
    Vil påstå at dette var minst 30% hjelp.
    Har fjernet det da jeg vet kjerringa vil ha nytt.
    Får se om jeg finner noe med tykk bunn.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Kom hjem fra jobben her forrige uke og da hadde kjerringa møblert om igjen.....
    Nesten tilbake til gamle,så nå er bordet bak sofaen flyttet bort til siden igjen.Og det er jo bra.
    Skjenken står fortsatt bak og synger med:::...Tror ikke jeg får gjort noe med det enda.

Fikk mye bass problemer slik det var med den ene sofaen satt bort vekk fra sidevegg.Nå er den tilbake og bassen sitter mye bedre.
    Ulempen er att nå kan jeg ikke flytte den sofaen jeg sitter i fram til sweetspot.
    Sitter nå ca 1 meter ifra (igjen)

Kan flytte sofaen midlertidig når jeg er alene,men litt jobb er det jo.

Ulempen nå er at stereo perspektivet er noe dårligere da høyre høyttaler må spille over armlenet på sofaen.
    Men har nå to tepper oppå hverandre mellom høyttalere og lytte posisjon.
    Og stue bordet flytter jeg bort til spisebordet ved siden når jeg hører musikk.
    Det i seg selv hjelper mye mer enn en ledning til 100.000kr
    Har fått nytt teppe til å ha bak og ved siden i den andre tarmen av L stua også.

Sofaen skal ved senere anledning byttes ut da den er for stor.
    Hadde tenkt å lage noen hjørne bassfeller også i løpet av mars.
    Problemet er at jeg lenge har sett etter noen høyttalere som kan erstatte de jeg har.
    Drømte om å bygge selv da jeg ikke har klart å finne noe som passer meg på brukten.

Men fant noen Focal Electra 926 til 6000 på brukten som jeg fikk tilslag på.
    Men var treg med å skaffe penger så de ble hentet av en annen heldig kjøper idet jeg ringte for å holde de av ......max uflax sa selgeren.
    Jeg istemte og beit det i meg.

Men nå ser det ut som om det flaxer seg.
    Fant modellen over 936 og de er jeg budvinner av.
    Så til helgen så blir det 90 kg med nye høyttalere.Denne har lavere deling på bassen enn mine Audiovector.
    Og den viktige mellomtonen sitter øverst og langt over armlenet.

Dette blir veldig spennende.
    Gleder meg som en unge her.Har fått med meg en kamerat på den lange veien,så blir en sosial tripp

Har hatt jmlab Spectral før,og de var utrolig gode til prisen den gang på 90 tallet.
    Utrolig sjappe og kontante med en svært åpen mellomtone og diskant.
    Disse låt utrolig bra med Aqquphase effekt.Spilte mye klassisk og jass den gang.
    Eneste negative var en litt slank bass og mellomtone men aldri skarp.

Har forstått det slik at Focal Electra 936 er noe varmere i klangen men fortsatt veldig nøytral.
    Den har også mer bass og er noe fyldigere enn 926.

Litt feil å bruke Onkyo receiver på denne.Men har hørt at Onkyo som pre fungerer veldig godt.
    Og effekt forsterkeren jeg kjøpte av Adeler er faktisk ikke lys eller skarp og har litt ekstra i bassen og mellomtonen.
    Så det blir nok en god match også ved tanke på at den er stabil til under 1 ohm.

Nå sies det at disse høyttalerne går ned til ca 3 ohm.
    Og at man bør sitte litt lengre unna enn med andre høyttalere.

Gleder meg vilt til å prøve litt klassisk igjen,og spille trompet uten at det kjærer i ørene.
    Skulle det være behov for mer kraft så får jeg skaffe en effekt til å biampe.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nye eller nyere høyttalere i hus.
    Viste seg at selgeren hadde senteren også: )
    Kunne jo ikke la den stå igjen: )
    Så det ble 20 kg til med høytaler: )
    Var ferdig med å bære inn rundt kl 01 om natta.Etter å ha hentet de i Hamar.

Ferdig med plassering og kobling rundt kl 01.30.
    Var egentlig ganske klar for senga.Men klarte ikke å dy meg. Dette måtte jo prøves.
    Hadde hele tiden vært litt skeptisk til om disse kom til å fungere her i det hele tatt.
    Har lest mye om disse.Og mange gjør ett poeng av hvor viktig det er å sette de riktig og med mye luft rundt.
    De fleste høyttalere vil jo låte best plassert slik så klart det gjelder her også.

Men plasserte de rett inn der de gamle stod. Og wow..., Det fungerte jo.
    Hadde det ikke vært for sofaen foran høyttaleren så hadde de stått lenger ut fra bakvegg.
    Det er ca 80 cm fra frontbaffel til bakvegg.
    Og det spiller rimelig greit der med tanke på alt som står imellom disse to.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om dette er en daglig stue med sine kompromisser så er det tatt noen akustiske grep.Slik at det oppfattes ganske kontrollert.

Var og skeptisk til den lunkne elektronikken jeg har. Høyttalerne skal jo være så følsomme for elektronikk, har jeg lest.
    Satt med mange rare følelser på vei hjem.
    Tenkte at nå er jeg pån igjen med high end kjøret: (

Men der ble jeg ganske overrasket. Dette låt jo bare helt knall.
    Som jeg har hørt fra Focal før så er dette høyttalere uten kasse lyd.
    Her er knoke testen helt bortkastet.
    Dem har spilt alt jeg har hivi på dem med en selvfølge.
    Har en del musikk som er veldig kompleks pga at det er så mye som foregår samtidig.
    Men disse høyttalerne svelger det rått og hiver det ut igjen på en svært engasjerende og musikalsk måte.Helt fri for feil.
    Har nevnt min dårlige elektronikk og var redd det skulle bli for hardt eller at noe stakk ut,Men det spiller svært så fint.
    Mangler den siste mikro oppløsningen men allikevel spiller dette uten hard heter.
    Det er allikevel mye mikrodetaljer og luft her og bedre oppløsning enn de fleste har uansett.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. "blaffring" fra bass elementer i høytaler.
    By bj0rkn3s in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 02-23-2015, 14:36
  2. Svar: 1
    Siste melding: 04-17-2013, 20:58
  3. Bose 502 bass elementer (144392) 12" m/4" spole! Spesifikasjoner?
    By Dj-Timoty in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 08-23-2012, 23:53
  4. Infinity kappa 8.2i vs kappa 90
    By Terrawa in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-31-2009, 11:38
  5. forslag til 15" bass elementer + effektforsterker
    By krizti4n in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 10-11-2009, 14:21

Stikkord for denne tråden