DIY med Dayton Titanic 15" MKIII

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY med Dayton Titanic 15" MKIII

Hei,

Jeg har i lengre tid fundert på dette med å bygge subwoofere (2, 4 eller 6 stk) til et hjemmekino-oppsett. Jeg fant ut at jeg nå i ferien bare måtte kjøpe inn noe utstyr for å komme igang med et prøveprosjekt. Så har nå fått levert 1 stk Dayton Tit400C-4 15" Titanic MKIII element og en miniDSP plateforsterker (ICE 630 W @4ohm).

Etter mange timers simuleringer i BassBox Pro6 og mye lesning på internett både før og nå etter innkjøp klarer jeg ennå ikke å bestemme meg: Lukket eller åpen kasse?!

Jeg ser elementet passer bra til lukket kasse, men på simuleringene mine ser responskurven mye bedre ut med en åpen kasse. Jeg er nå kommet til det stadiet at jeg innser hvor lite jeg kan og må derfor spørre om innspill/kommentarer og forslag fra dere på hva jeg bør velge.

Noen kommentarer til design: Kassen skal stå i eget rom (altså ikke stue), så har relativt stor frihet til kassestørrelse. Tanken er å bygge flere (mest sannsynlig 4 stk totalt om jeg får til den første bra).

De to kasseoppsettene ser slik ut:

DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-box_sealed-jpg

DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-box_vented-jpg

Så til simuleringene: Gul= ported, rød = lukket

DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-normalised_response-jpg

Utifra denne grafen ser ported best ut da den spiller F3 på ca 20hz. Lukket kasse er nede på -12dB på samme frekvens.

DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-cone_displacement-jpg

En av farene med ported boks er at cone displacement kan gå utenfor hva elementet tåler. På ported box er det en fare for dette, men på en såpass lav frekvens (under 16Hz) at jeg nok benytter rumble filter for å unngå dette, så kan ikke se at det er en reell risiko for at det skjer.

Når det gjelder vent velocity ser den portede boksen helt fin ut (laster ikke opp bilde) 22 m/s @ 16Hz er maks og grafene er ikke grå i simuleringen.

Alle grafer til nå viser at det er ported kasse jeg bør bygge og jeg var tidligere ganske bestemt på det. Men så oppdaget jeg at Group Delay på den kassen ser ut til å gå i taket når den nærmer seg 20Hz grensen.

Jeg begynte å lese meg opp på hvilke konsekvenser en høy group delay har og fant ut at bassen vil oppleves som mindre "tight"/tørr og det ønsker jeg ikke!

Så nå sitter jeg igjen fast og klarer ennå ikke ta valget. Innspill mottas med takk!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-group_delay-jpg  

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Kult å se at flere prøver selv.
    Når det gjelder Group delay på så lave frekvenser ,så er det slik jeg har forstått det vanskelig eller umulig å høre det.
    Jeg har ihvertfall ikke lagt merke til noe problem på mitt oppsett.
    Jeg har en lignende kurve på Group delay.
    Mitt element trives også med lukket kasse på omtrent samme størrelse som portet.
    Jeg gikk noe ned på størrelse pga plass.

Og uansett om jeg spiller film eller musikk så foretrekker jeg portet.
    Jeg liker også av og til å spille høyt,noen ganger veldig høyt.
    Og jeg liker hardt slående stram og dyp bass.

Jeg prøver av og til å putte de tuning skumgummi sakene i porten for å teste lukket kasse.
    Og selv om jeg kompenserer for den litt lavere bassen så blir det ikke helt bra.
    Det låter på en måte inne stengt.
    Og jeg mister mye av trykket nedover.
    Ikke spiller det høyt nok når det kreves heller.
    Så forsterker messig så kreves det mye mer for å åpne samme volum.
    Når jeg da sitter med en Hypex 8 på 850 watt rms 4 ohm så sier det mye om hva som må til. Noen sier dobbelt til trippel effekt.

Da må du over på pa forsterkere som kan ha en del vifte støy.

Jeg prøvde mange forskjellige boks størrelser som Winnisd anbefalte.
    I type lukket og portet.
    Og for å få den lyden jeg liker best så ble det en kasse på omtrent Max størrelse av det winnisd anbefalte.

For at en Blu-ray film skal kunne nytes fult ut med tilnærmet kino lyd så anbefaler jeg den portede løsningen din.
    Og helst flere enn 2.
    Da vil du lett få mer enn 100 db under 20 hz i ett rom.

3. Takk Espen000 takket for denne posten
    Liker Espen000 har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tilbakemelding! Da blir det nok bygget en portet kasse

Du har ikke en byggetråd/bilder fra din konstruksjon tilfeldigvis ?

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000 Vis post
    Tusen takk for tilbakemelding! Da blir det nok bygget en portet kasse

Du har ikke en byggetråd/bilder fra din konstruksjon tilfeldigvis ?

Dessverre så har jeg ikke det.Selv brukte jeg ett bil element da jeg hadde det liggende,faktisk 2. ( 13kg og 12")

Anbefalt fra fabrikk var kasse på 40-50 liter lukket/portet.
    Det spiller greit nok i bil med 2000 watt eller mer.Men med 850 watt hjemme så ble det litt anstrengt når
    jeg skrudde opp lyden.

Winnisd anbefalte egentlig rundt 170 liter,men det hadde jeg ikke plass til.
    Men ifølge winnisd så så det greit ut med ca 120 liter.
    Blir litt tightere bass med litt mindre volum/trykk nedover.

I mitt rom er det først under 18 hz at det begynner å miste trykk.
    Men det er akseptabelt ned til 14 hz.

Porten på subben er i diameter 10 cm og rundt 35 cm lang.
    Og det er kon i begge ender.
    Har aldri hørt port støy.Selv på filmer som jeg har spilt med topper over 110 db har det vært tyst.

Det viktigste rådet må være å ikke undervurdere hvor stiv/tykk veggene i kassa må være.

Selv brukte jeg enkle vegger av 25 mm mdf og to avstiver plater i samme tykkelse.
    En over og en under elementet.

Dette var for dårlig og plate forsterkeren vibrerte på flere frekvenser.
    Derfor satte jeg forsterkerne bak på stereobenken isteden.

Satte da inn ett avstiver kryss i kassa for å stive opp ytterligere.

Før bygde jeg med doble vegger på 2 x 22mm mdf. Noe jeg ikke skulle gått bort fra.

Stivhet og bygge kvalitet på kassa er alfa omega.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket vs. portet kasse er mye smak og behag.
    Portet gir typisk mer lyd og dypere bass enn lukket, mens lukket gir "strammere" og mer "kontrollert" bass.
    Lukket vil gjerne kreve mer kraft og eventuelt litt eq i bånn for å fungere optimalt.

Om preferansen din er film og å skikkelig føle bassen fra eksplosjoner er sannsynligvis portet et bra valg.
    Er fokuset derimot musikk samt kontante slag i brøstkassa etter kraftige pistolskudd ville jeg heller satset på lukket.

Jeg personlig foretrekker lukket og føler at det gir best kvalitet - noe jeg prioriterer framfor kvantitet.

Uansett hva du velger anbefaler jeg deg flere sub'er. Tror det akkurat der er litt "jo flere jo bedre".

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Da har jeg holdt litt på innimellom besøk og vekslende vær. Det blir en portet kasse og jeg har kuttet og limt sammen endel av platene nå. Bakside, sider og bunn.

Jeg har laget bredden på kassen = 606 mm fordi dette er bredden på fronthøyttalerene jeg har. Dette er i tilfelle jeg ikke får plass til 4 stk slike suber. Da kan jeg sette opp 3 stk slike suber med hver sin B&W CT7.3 på toppen. Jeg håper på å få plass til 2 stk subber oppå hverandre x 2 (4 totalt), men vi får se. Denne første er jo bare et testprosjekt

Jeg tror det kan bli bra osgå med 3 stk slike tårn bak et lerret!

Her er foreløpige bilder iallefall!
    DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-bak-jpgDIY med Dayton Titanic 15" MKIII-jpgDIY med Dayton Titanic 15" MKIII-front_hoyttaler-jpgDIY med Dayton Titanic 15" MKIII-angle_hoyttaler-jpg

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier! Hvordan ble resultatet?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at lukket oppleves som strammere er pga den matcher med room gain. Man kan få til begge deler med begge prinsipper. En portet kan tunes til å låte akkurat som en lukket. Det er ikke noe spesielle fordeler med lukket eller portet annet enn følsomhet vs størrelse. Lukket egner seg dog ofte bedre i rom som ikke er akustisk behandlet. Group delay er veldig hørbart, men ikke i de frekvenser det er snakk om her.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock Vis post
    Flotte greier! Hvordan ble resultatet?
    Hei. Resultatet ble bra på testbyggingen. Sub'en flytter mye luft, men testrommet er veldig lite optimalt så jeg merker endel etterslep i bassen på noen frekvenser. Noen som vet om dette vil blir bedre med tuning og akustiske tiltak? Har bare fått testet den i et rom med mye harde flater.

Har kjøpt 3 elementer til + 1 forsterker. Planen er å kjøpe to forsterkere til nå, så har jeg utstyr til å bygge fire stk. Dollaren er bare litt høy om dagen, så usikker på når jeg skal slå til.

Legger ved et par bilder fra første testing:
    DIY med Dayton Titanic 15" MKIII-sub1-jpgDIY med Dayton Titanic 15" MKIII-sub2-jpg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ps. merket det var endel jobb å kutte alle deler til denne. Så neste gang vurderer jeg å sette ut dette til noen andre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trenger jeg noe hjelp.

Jeg har nå bestilt opp flere elementer of forsterkerplater til dette prosjektet, men siden sist har jeg funnet ut at jeg vil forsøke å bygge en litt mindre kasse enn første bygget.

Har derfor gjort noen nye simuleringer og tunet porten not høyere (25 Hz) i håp om å få en sub med mer punch fremfor super-dyp brumlebass.

Men i mellomtiden har jeg fått meg ny PC og får ikke til å installere BassBox. Installasjonen starter men fullfører ikke (får ingen feilmelding, den bare slutter).

Er det noen her som har bassbox installert ? jeg har designfilene på backup, men tenger å høre litt med noen her om simuleringene ser ok ut og så få hentet ut utskriften. Eventuelt om noen har noen tips til å installere dette på win10?

Espen

Lignende tråder

1. Subwoofer med 2x Dayton 18"
    By bUlk in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 01-17-2013, 00:23
  2. Morro med Dayton DTA-1 og Dayton Exciters
    By teddytusen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 02-14-2011, 20:49
  3. dayton 15"
    By Per Christian in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 72
    Siste melding: 03-26-2010, 15:47
  4. Lydsignatur på Dayton 15" ?
    By Jan I in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 10-23-2009, 13:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine