Seas vegghøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas vegghøyttalere

Hei, som "snylter" av forumet i en periode tenkte jeg at jeg kunne dele mitt første høyttaler DIY prosjekt her på forumet. Jeg har en tid hatt et billig anlegg fra HiFi klubben i stuen, bestående av to små Argon monitorer montert på vegg, og som jeg har vært middels fornøyd med (lyd/pris). Jeg har vært på utkikk etter noen litt bedre (og dedikerte) vegghøyttalere da stuen vår dessverre ikke har plass til gulvstående høyttalere (i følge fruen i huset vel og merke). Etter nitidig studering av forum, nettbutikker m.m. ser jeg at det er svært få veggmonterte prosjekter som er beskrevet, og omtrent ingen kit å oppdrive i denne kategorien. Allikevel falt valget mitt på DIY, dels fordi jeg ikke fant noen veggmonterte høyttalere jeg likte i den prisklasse jeg hadde tenkt, men mest fordi jeg hadde lyst på et DIY prosjekt (ikke noe HiEnd prosjekt så er det sagt). Jeg har ingen tidligere erfaring med høyttalerbygging, men har bygget noen suber gjennom tiden.

Jeg endte opp med SEAS U16RCY bass/mellomtone og SEAS 29TFF diskant inspirert av SEAS CURV. Kassen ble laget tynnere (bygger ca 13cm ut fra vegg) og lengre, slik at volum ble ca. 8,5l inklusive avstivere og delefilter. Bassrefleksrør ble montert på undersiden, laget av 40mm avløpsrør(!) og portåpning avrundet med overfres. Tuning av kassene ble beregnet til 45 Hz vha en webbasert kalkulator Loudspeaker enclosure calculating with Thiele Small parameter. Impedansmåling på basselement viste dog at tuningfrekvens i praksis var 5Hz lavere enn beregnet og ble til slutt 40Hz. Bassrefleksrøret kunne dermed vært kuttet noen cm kortere enn beregningene viste!

Delefilteret ble konstruert uten BSC fordi høyttalerne skal henge flatt på vegg og delefrekvens ble valgt til 2,7kHz. Jeg valgte å ikke gjøre noe med impedanstopp på diskant (Fs=950Hz) da denne ble vurdert å være så vidt langt unna delefrekvens at jeg ikke tror den vil ha veldig mye å si for det endelige lydresultatet. Impedans på basselementet ble korrigert med RC ledd. Diskant måtte polvendes, da jeg har like ordens deling på filtrene. Nærfeltsmåling av høyttaleren viste at dette var riktig.

Kassene er bygd i 15mm kryssfiner og avstivet rett under basselement. Kassen ble dempet innvendig med akustilux dempemateriale, og senere spraylakkert. Jeg boret en forsenkning og freste et v-spor (nøkkelhullsprinsipp) bak på kassene som oppheng og hang dem på vegg med en kraftig skrue pr. høyttaler.

Lydmessig var det en stor oppgradering både fra mine gamle Argon høyttalere men også sammenlignet med mine gamle Paradigm høyttalere. Lyden ble mye mer detaljert og jeg hører detaljer i lydbildet som jeg tidligere kun har fått i hodetelefonene. Lydbildet ble åpnere og gav mye bedre stereoperspektiv enn jeg hadde. Bassen ble som forventet ikke veldig markant og dyp (hadde ikke forventet det med 5" elementer, men mulig det hadde blitt noe bedre om jeg hadde truffet med tuningen?) men allikevel mye dypere enn jeg fikk i Argon høyttalerne. Komplettert med min flate 10" sub som allerede lå under sofa ble lydbildet fullverdig, også i de dype frekvensene. Jeg har dessverre ikke skikkelig måleutstyr, men nærfeltsmålinger med iPhone og audiotools app med kalibrert mikrofon viser relativt flat frekvensrespons (selvsagt forutenom noen romrefleksjoner).

Jeg driver høyttalerne med en Argon da2v2 forsterker fra HiFi klubben, foret med lyd fra Airplay via airport express, men har en mistanke om at denne forsterkeren nå er det svakeste leddet i kjeden. Vurderer å oppgradere til NAD D3020. Er det noen som har synspunkter på denne forsterkeren, og evt tips til bedre alternativer i samme prisklasse så tar jeg gjerne i mot det :-)

Jeg har dessverre ingen bilder fra selve byggeprosessen men har vedlagt bilde av det ferdige resultatet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -vegght-jpg   -vegght1-jpg   -delefilter-jpg   -impedansplot-jpg   -spicesimdelefilter-jpg  

Sist endret av tangs; 06-28-2015 kl 10:44

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt med et nytt DIY prosjekt, flott resultat!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Morsomt med et nytt DIY prosjekt, flott resultat!
    Takk for det :-) Morsomt med prosjekt, gav mersmak.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefine ble de, og gøy at de spiller så mye bedre enn dine gamle høyttalere!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Lignende tråder

1. Tips til vegghøyttalere?
    By Neccer in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-18-2014, 10:57
  2. Selvbygg: Seas Idunn med Seas L26ROY+SL26R
    By Audun_W in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 84
    Siste melding: 11-03-2013, 11:46
  3. Hvilke vegghøyttalere?
    By oya in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 05-16-2009, 13:04
  4. Pene vegghøyttalere med god lyd?
    By JohnyB in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-01-2005, 23:05
  5. vegghøyttalere med WAF til musikk
    By eirikma in forum Høyttalere