Beregning av delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beregning av delefilter

Hei!

Jeg har prøvd å beregne delefilter manuelt, for å se om jeg får det til. Er det noen som kan se på beregningene som jeg har gjort og komme med innspill?
    Prøvde å få dette simulert i Winisd, men ser ut som 3veis filtre og 4ordens filtre ikke la seg gjøre. Er det alternative programvare jeg kan bruke?

Det skulle bli en 4ordens delefilter med deling på 500 og 3000hz. Spesifikasjoner på elementer og beregningene finner dere under.

Må bare beklage på forhånd, dårlige tegninger og skrivefeil...
    Vedlagte filer Vedlagte filer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musicmannen Vis post
    Hei!

Jeg har prøvd å beregne delefilter manuelt, for å se om jeg får det til. Er det noen som kan se på beregningene som jeg har gjort og komme med innspill?
    Prøvde å få dette simulert i Winisd, men ser ut som 3veis filtre og 4ordens filtre ikke la seg gjøre. Er det alternative programvare jeg kan bruke?

Det skulle bli en 4ordens delefilter med deling på 500 og 3000hz. Spesifikasjoner på elementer og beregningene finner dere under.

Må bare beklage på forhånd, dårlige tegninger og skrivefeil...
    Å kontruere delefiltre er en iterativ prosess. Men for å få en god start så holder det ikke med å kjenne til T/S data for elementet. Du må måle frekvensrespons, fase og impedans for hvert enkelt element.... helst on- og off-axis.
    Det finnes en del fint å få i kjøpesoftware, men alle oppgaver kan også løses med REW og impedansjigg + filtersoftwaren XSim (Liberty Instruments Home Page)
    Når filterkomponenter er valgt ift. å få optimal on- og off-axis respons, god faseovergang, gainmatch og ønsket voicing, så må nye kontrollmålinger foretas for å sjekke at du er innenfor dine toleransekrav. En liten mod/optimalisering og du er klar for å bruke øret for videre fintuning.
    Dette er prosedyrer som blir vesentlig enklere om du velger å gå for aktiv deling, eller aller greiest - DSP.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktiv deling, og DSP er selvfølgelig å foretrekke! Men har lyst til å prøve å lage selv for lærdommen sin del

on- og off-axis samt frekvensrespons, impedanse kurver for vert element osv, står i manualene til elementene. Skal være klipt inn i dokumentet.

Hvilken kjøpesoftware er å foretrekke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    on- og off-axis samt frekvensrespons, impedanse kurver for vert element osv, står i manualene til elementene. Skal være klipt inn i dokumentet.
    Ja hvis det var så enkelt så hadde det vært rimelig straight forward å designe høyttalere du
    Hvis du har planer om å bygge en høyttaler for å forstå fysikken og hvor elementene er integrert på en god måte så må du veien om eget måleverktøy. Et elements on-axis og off-axis frekvensrespons, impedans og fasegang avhenger baffeldesign (bredde, høyde, plassering på baffelen, form, etc.). For integrasjonen mellom driverne så må disse parameterne hensyntas sammen med bla. deres innbyrdes plassering ift. hverandre, type konfigurasjon som er valgt, avstand til lyttepos., høyttalerplassering, etc.

Det du finner av data på nettet er typisk drivere montert i en IEC baffel eller uendelig stor baffel. Målingene i databladet er kun representativ for akkurat den kassen og det oppsettet som målingene er foretatt i. De er greie som veiledning for valg av element, men verdien er ikke større enn akkurat det.

Hvilken kjøpesoftware er å foretrekke?
    En av de mer universelle og kraftige og som har et greit brukergrensesnitt er LsdCad
    Ellers kan du titte på Bodzio Software og Prism Sound: LOUDSOFT overview
    Det er en stund siden jeg sist brukte LspCad og SoundEasy... var ikke lengre behov for det da jeg gikk over til DSP og aktiv drift. Har aldri sett meg tilbake

Edit: Ta en titt på sidene til Troels Gravesen. Han har også noen FAQ sider som er verdifulle å få med seg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lignende tråder

1. Beregning av bassrefleks
    By MML in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 09-01-2011, 12:38
  2. beregning av førsterefleksjoner
    By sirant in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-11-2011, 21:00
  3. Program for beregning av kassevolum
    By BullFire in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 4
    Siste melding: 03-28-2006, 22:39
  4. Bassrefleks beregning
    By DIY Mekkern in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 5
    Siste melding: 01-26-2005, 21:37
  5. Beregning av etterklang tid
    By janghell in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 04-28-2004, 15:49

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine