videregående lesestoff om å bygge høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

videregående lesestoff om å bygge høyttalere?

Noen som vet om noe? Da tenker jeg alt fra demping, målinger, kasseberegning med software, bygge delefiltre, ja egentli alt ig som går dypt innenfor dette

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv the loudspeaker design cookbook. Den kan kjøpes på amazon bl.a.

Loudspeaker Design Cookbook 7th Edition Book

Her er det mye god info, men det krever at du har endel bakgrunn fra før. Det står mye detalsjert om f,eks hvilke dempematerialer som gjør hva, og det er mye god info om blant annet kantdiffraksjon, som er greit å holde øye med når du designer filtre. Dette er ikke noe om du er nybegynner. Om du er relativt fersk, vil jeg anbefale Dynabel sin høyttalerbok f.eks.
    Sist endret av thohaug; 05-20-2015 kl 00:16
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musicmannen Vis post
    Noen som vet om noe? Da tenker jeg alt fra demping, målinger, kasseberegning med software, bygge delefiltre, ja egentli alt ig som går dypt innenfor dette
    "Tabben" jeg gjorde var å lese stoff om høyttalerbygging uten å studere akustikk. I dag ville jeg gjort motsatt. Først lest meg opp på akustikk og deretter høyttalerteori. Akustikk/rommet er premissgiveren for høyttalerne våre. Glipper man på det, så hjelper det IMO fint lite med flotte kasser og dyre komponenter

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Tytte her. Jeg er selv relativt novise når det kommer til høyttalerbygging, men jeg har brukt ekstremt mye tid på å lese meg opp på akustiske fenomener. Når jeg da begynner å studere høyttalerteori så forstår jeg ting mye bedre og det er lettere å lage en god høyttaler til rommet det skal stå i o.l. Selv mener jeg også det er mye enklere å forstå høyttalerteori om man har et godt grunnlag om hvordan akustikken i små rom fungerer.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Akustikken begynner jeg å få god kontroll på da jeg har lest å testet en del i studiolokaler og målt grafer osv for å se forseller osv

Men tenkte å dra i gang noen byggeprosjekter der jeg skal lage høyttalere HELT fra bunn med delefiltre osv og tenkte jeg skulle lese meg ektra godt opp før jeg starter har prøvd en del prosjekter å brukt dynabel sin guide, men har lyst å ta ett skritt videre for læringen sin del

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som hvertfall bør ligge høyt over prioriterte ting om du skal bygge noe er å få til en god powerrespons og jevn spredning over hele registeret på høyttaleren. Når du skal lage delefilter så må du også huske på baffelstep kompensasjon. Det ligger en kjempebra guide på DIYaudio om hvordan du beregner filter også. Kapasitet er også ofte undervurdert i systemer. Det er helt utrolig hvor mye kapasitet man må ha for å kunne gjengi f.eks et kirkeorgel skikkelig.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musicmannen Vis post
    Hei!

Akustikken begynner jeg å få god kontroll på da jeg har lest å testet en del i studiolokaler og målt grafer osv for å se forseller osv

Men tenkte å dra i gang noen byggeprosjekter der jeg skal lage høyttalere HELT fra bunn med delefiltre osv og tenkte jeg skulle lese meg ektra godt opp før jeg starter har prøvd en del prosjekter å brukt dynabel sin guide, men har lyst å ta ett skritt videre for læringen sin del
    Ut fra din kunnskap om akustikk, sett opp en spesifikasjonsliste over din konstruksjon... som hensyntar rommet, krav til frekvensrespons, kapasitetsbehov, størrelse, økonomi, aktiv/passiv, osv. Ut fra en slik spesifikasjon starter du eliminasjonsprosessen ift, hvilke konstruksjonsprinsipper du styrer unna, valg av drivere etc. Det er fryktelig mange kommersielle konstruksjoner som forsøker å lage vann til vin eller oppheve tyngdekraften på en eller annen måte.
    Thohaug summerer godt opp noen parametre som er viktig å tenke på og som jeg også tror du vil sette stor pris på om du leser deg opp på og implementerer i ditt eget hjemmebrygg.

Lignende tråder

1. Bygge høyttalere.
    By kvelape in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 02-11-2011, 02:11
  2. Svar: 6
    Siste melding: 09-19-2008, 01:21
  3. Lesestoff til dere.
    By Niels Nielsen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 05-28-2007, 23:14
  4. bygge horn høyttalere!
    By neon king :) in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 11
    Siste melding: 02-02-2005, 16:00
  5. Anbefalt lesestoff: Display Technology Shoot-Out Part I-IV
    By qwerty2003 in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 01-27-2005, 11:46

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine