Hvordan velge basselement når størrelse på kasse er bestemt?

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hvordan velge basselement når størrelse på kasse er bestemt?

    Jeg ønsker å lage en subwoofer som skal stå i hjørnet bak en hjørnesofa.
    Kassen vil være trekanten der to sider er 63cm og den siste 89cm sånn cirka, høyden på kassen blir litt over 70cm.
    Dette skulle gi ett volum på over 200L.

    Subwooferen kommer i tillegg til de mange integrerte høyttalerene i samme rom.

    Jeg jakter i første omgang på hvilke element jeg kan benytte og kanskje design på boksen.
    Jeg må også ha høyttaleren på noen ben som ikke kan komme til å skade gulvet, gjerne spikes av typen som løfter med seg underlaget når man flytter på den.
    Jeg er fristet til å ha ett stort element i størrelseorden 12-18", eventuellt flere elementer som jobber sammen.

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gå for Hertz Hx380. Jeg kan beregne kasse til deg gjennom firma vis du ønsker (helgeland audio & video). vi tar 250kroner for en kasseberegning. Vi kan også bygge kassen for deg

    Har Hertz Hx 380 selv og dem slår sinsykt godt, og er veldig vellåtene sq element

    Når det kommer til en bestemt liter på kassen, så må portlengden og areal beregnes for å få tuninga riktig

  3. Takk bergen77 takket for denne posten
  4. #3
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil heller anbefalt noe slikt som Beyma 18sw1600nd. Med dette elementet vil du få større kapasitet enn med hertz elementet, samtidig vil du ha muligheten til å dele det høyere oppover i frekvens. Beyma elementet har også veldig mye lavere induktans, som gjør det egnet til å spille oppover i frekvens. Samtidig har beyma elementet mye bedre spesifikasjoner for portet kasse enn det hertz elementet har. Hertz elementet har spesifikasjoner som tilsier at det egentlig egner seg bedre i lukkede konstruksjoner.

    Tok meg friheten til å designe opp to kjappe kasser for å vise deg forskjellene på elementene i hver sine respektive kasser på 200L.

    Den oransje er beyma og den røde er Hertz elementet. Kassen er tunet til 25hz i begge tilfeller, og begge konstruksjonene er vist med sine maks SPL nivåer. Jeg kan ikke si noe om lydkvaliteten på Hertz elementet, men det skulle ikke være noe galt med det. Jeg vet ihvertfall at beyma sine elementer, har veldig bra forvrengningskurver. Kunne ikke finne så mye data om hertz elementet.


    -hertz-maks-spl-png

    -hertz-portbl-png

    -hertz-xmax-png

    -beyma-maks-spl-png

    -beyma-portbl-png

    -beyma-xmax-png


    Det er mange kunnskapsrike mennesker inne på dette forumet som sikkert hjelper deg med å simulere opp en kasse med de spesifikasjoner du ønsker deg. Men det er vanskelig å vite hva du ønsker deg om du ikke oppgir dette. Om det kun skal benyttes til musikk f.eks.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

  5. Takk bergen77 takket for denne posten
  6. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og takk for svar! For å starte med det siste først, jeg skal bruke høyttalerene til musikk og film. Jeg mangler trøkk i de lave frekvensene siden alle høyttalerene mine er veggmontert.
    Den andre opplysningen jeg tenker er relevandt for å velge element er størrelse og form på kasse. Her vil jeg nok lage kassen ut fra estitiske grunner, den skal plasseres i ett hjørne (trekant) bak en modulsofa og får dermed formen som angitt i innledningen.

    To basselementer er foreslått nå og jeg noterer, har også kikket litt på Focal sine element men kommer til kort når det kommer til valg av størrelse. Er det noen spesielle spilleregler man bør følge når man konstruerer kassen, tenker på siden jeg skal ha en trekanten form på den. Jeg kan ha elementet inn mot modulsofaen eller ned mot gulvet, den skal stå tett inntil en vegg.

  7. #5
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det viktigste når du bygger kassa er at du bygger den med nok avstivere.
    Det blir sikkert bra dette.

  8. #6
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om subwooferene skal brukes mest i lave frekvenser har det ikke så stor betydning hvor elementet står. Bass er nemlig omnidireksjonell ved lave frekvenser. Altså de sprer like mye i alle retninger. Noen små ting å se etter når du skal bygge kasse er at portede kasser krever mye litervolum per driver. Får å få høyest mulig kapasitet ønsker du da å benytte følsomme elementer (95db/1w+) med lav Q og grei xmax (10mm+). Jo større kasse du får jo lavere kan de tunes. mellom 20 og 25hz er nok et bra tuningspunkt for en slik kasse. Skal du bygge en lukket kasse bør du se etter elementer med høy effekttålighet og lang slaglengde (xmax). Lukkede kasser krever mye mindre kasse, men man må EQ'e responsen etter som den faller mye brattere enn portet. Mange andre elementer som egner seg. Skal du ha mest mulig output helt ned i dypet, er nok mange elementer i lukket konstruksjon veien å gå. Skal du kun ned til omtrent 20-25hz så ville jeg gått for en portet konstruksjon. Eneste forskjellen mellom din kasse og en vanlig firkantet en er at de stående bølgene inni kassa kan være litt tricky å spå hvor dukker opp. Du må nok eksperimentere litt med forskjellig demping inne i kassen for at det skal bli optimalt.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

  9. Takk bergen77 takket for denne posten
  10. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bergen77 Vis post
    Jeg ønsker å lage en subwoofer som skal stå i hjørnet bak en hjørnesofa.
    Kassen vil være trekanten der to sider er 63cm og den siste 89cm sånn cirka, høyden på kassen blir litt over 70cm.
    Dette skulle gi ett volum på over 200L.

    Subwooferen kommer i tillegg til de mange integrerte høyttalerene i samme rom.

    Jeg jakter i første omgang på hvilke element jeg kan benytte og kanskje design på boksen.
    Jeg må også ha høyttaleren på noen ben som ikke kan komme til å skade gulvet, gjerne spikes av typen som løfter med seg underlaget når man flytter på den.
    Jeg er fristet til å ha ett stort element i størrelseorden 12-18", eventuellt flere elementer som jobber sammen.
    Hvis dette er målene på kassen din, så må du være litt forsiktig så du ikke går i fellen og lurer deg selv. En hjørnekasse (trekantet) med målene 63x63*70cm gir et bruttovolum på 6,3x6,3x7/2 = 161 liter. Hvis du tar utgangspunkt i 25mm plater så vil innvendig bruttovolum blir 5,8x5,8x6,5=126 liter. Så må du også trekke fra volum som går med til innvendig avstiving her kan vi røflig si 10 liter og da er du nede i 116 liter.
    Men du er heller ikke ferdig med det. Skal du ha en subwoofer med høy kapastitet - typisk 15/18"... eller sagt på en annen måte, skal du ha en subwoofer som kan spille høyt og samtidig er lavt tunet, så krever en så liten kasse et rør med stor diameter og lang lengde. Dette røret kommer som fratrekk til det begrensede volumet du allerede har.

  11. Takk bergen77 takket for denne posten
  12. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke ett mål å kunne spille veldig høyt, subben skal først og fremst fremheve de lave frekvensene der mine vegghøyttalere kommer til kort. Formålet er film og musikk. Jeg er desverre ikke hjemme nå så jeg får ikke kontrollert målene, jeg vil tro 22mm mdf skulle være mer enn nok, trekantformen skulle jo stive av endel i seg selv.
    Jeg skal ha en egen forsterker til denne, muligens montert i rack med resten av utstyret, er det vanlig å ha effekttrinn med dsp på subber? Da kunne jeg tunet den endel senere. Finnes det rackmonterte dsp forsterkere?
    Høyttalerene som jeg har er montert så diskre som overhode mulig, venner som er på besøk klarer ikke å se hvor de er montert med mindre de følger etter lyden. Jeg ønsker at subwooferen sklir like godt inn i stuen og ikke stjeler plass. Derfor vil jeg fylle ut trekanten bak hjøresofaen slik at hele høyttaleren fungerer som ett hjørnebord.

  13. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal ikke sette grenser for hva du behøver eller ikke, men tenk deg følgende regnestykke:
    Et platemateriale med relativt stor dynamisk vidde har en crestfaktor på i størrelses orden 20-25dB. Med utgangspunkt i CF på 20dB, som er avstanden mellom midlere lyttenivå og peak, så vil du med 113dB kapasitet kunne spille av med et midlere lyttenivå på 93dB.
    Når du spiller av kinomateriell og hvis du bruker LFE kanalen, så ligger denne kanalen 10dB høyere enn hovedhøyttalerne. Disse 10dB kommet fort i tillegg til den dynamiske vidden på innspilt materiale.
    Så vil det også være slik at bassen starter å komprimere et stykke før du når 113dB pga. elementets ulinjariteter i oppheng, motorsystem, etc. For å vite noe eksakt om dette er vi avhengig av å se storsignalmålinger på LAB12. Men du kan for ordens skyld anta at du ligger an til 110dB innenfor rimelig linjære forhold. Da må du trekke fra ytterligere 3dB på tallene over for å ligge innenfor linjært arbeidsområde. Dette er en viktig grunn til at jeg veldig fort anbefaler mer kapasitet enn man i første omgang tenker er godt nok.

    Det finnes flere plateamper med innebygd DSP... som f.eks. fra MiniDSP, Hypex, Four Audio (kostbar) og Digmoda.
    Blandt rackmonterte DSP forsterkere så er det mange alternativer etterhvert. Se til PA verden. I den rimelige enden har vi Behringer.

  14. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for gode innspill og forslag til plateamper. Hvis vi ser litt på innebygget forsterker vs. rack montert så kan jeg legge til at det gjerne blir 20-25m med ledning mellom racket og subwoofer. Da sier fornuften at en enten går for en 25m lang høyttalerkabel og bruker rackforsterker eller at man har balansert lyd frem til plateforsterker. Balansert inn og utganger er jo ikke det som er mest vanlig i hjemmekinosammenheng så der er jeg litt i stuss om man kan bruke løsningen. Jeg heller mer på en rackmontert forsterker, gjerne med dsp.

    Jeg var inne på Hihi-Klubben sin side, herre jesus for en elendig hjemmeside de har fått nå! Endte med å gå videre til Soundgarden, der var det nå iallefall mulig å finne frem. Gikk inn på en tilfeldig subwoofer, Klipsch SW-115. Denne har yttermål på 50x44x66cm, volumet skulle ikke være så langt unna det jeg vil få. Mange av disse subwooferene som selges er jo med relativt beskjedne mål så det bør jo være mulig å lage en høyttaler i disse målene?

  15. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kan være flere måter å løse det på.

    En løsning kan være AD konvertering ved HT-preamp enden som sørger for støyfri overføring. En annen fordel er man da på forhånd gjort Converteringen for plateampene. Med en kvalitets ADC vil dette høyst sannsynlig være det som gir best lydkvalitet, men det er nok også den mest kostbare løsningen siden utvalget av gode ADC stort sett er å finne i pro-leiren.

    En annen løsning (min kanskje foretrukne i dette tilfellet) kan være å splitte DSP delen fra plateampdelen. DSPeaker Antimode Dual Core er en fin og rimelig DSP løsning med mulighet for både IIR og FIR filtrering. Alt pakket inn i en diskret liten boks. Denne har single ended innganger og balanserte utganger som du da kan fore en plateamp utstyrt med balanserte innganger.

    Et tredje alternativ er å kjøre signalet analogt og konvertere til XLR i HT-preamp enden. Her finnes varianter med linjetransformatorer, såkalte linje transmittere (forsterkerkrets) og enkle motstandsnettverk. Jeg ville anbefalt en aktiv utgave eller linjetransformator med høy inngangsimpedans til dette bruket.

    Og et fjerde alternativ og som du er inne på, er å bruke rackforsterker og kjøre høttalerkabel hele veien. Høyttaleren er lavimpedant, så støy skal du ikke være så redd for. Men du bør skalere opp tverrsnittet ditt for å unngå unødig spenningsfall over kabelen. For eksempel, i forhold til 2.5m lang 2.5cm^2 kabel så må du ha et tverrsnitt på 25cm^2 på 25m lengde for å oppnå samme kabelmotstand. 25cm^2 er upraktisk stort tverrsnitt, men velg et så stort tverrsnitt som du kan tillate deg.

    Glemte å nevne Four Audio og Pascal Audio når det gjelder plateamper med innebygd DSP.

    Det er mulig å lage subwoofer på hvilke mål som helst, men du må da velge egnet element ift. kassestørrelse og ditto effektforsterker. Små kasser er mer inneffektive enn store og krever dermed mer effekt for å levere samme lydtrykk. Økt effekt har en rekke negative konsekvenser så jeg ville så langt som mulig utfordret meg selv på hvor store/mange subber/element jeg kan tillate meg. Riktig skalering av subwooferkapasitet er også veldig ofte undervurdert.

  16. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nok ett utfyllende svar, veldig bra!
    Jeg får tenke litt på hvordan jeg skal gjøre det med forsterker og ledninger. Siden alt skal plasseres sentralt i ett rack så er det en fordel at elektronikken står der, hvis utstyret også har nettverkstilkobling blir det enklere å fjernstyre det. Ser blandt annet på Niles sin store 16 kanalers forsterker, denne har innebygget matrise og equalizer, men kan ikke tunes godt nok for en sub.
    Så tilbake til kassen, hvis jeg holder fast på kassens dimmensjon, kanskje jeg skulle vurdert to mindre elementer istedet for en stor? For eksempel 2x10"?

  17. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Niles sin 16kanaler er IMO for liten til å drive små subber... selv brokoblet leverer den kun 100W i 8 ohm. Eksempel; har du effektivt 85dB/1W følsomhet ved nedre frekvensområde (effektiv følsomhet i den dypeste bassoktaven(e) er normalt sett lavere enn følsomheten du leser på databladene til elementene - avhengig av prinsipp og tuning) så vil du med 100W klare 104dB. For å levere 113dB i et slik oppsett så kreves det en effekt på 630W.

    Du kan med fordel bygge to subber med 10" drivere i stedet for en med 12" driver. To subber gir større fleksibilitet ift. utjevning av rommoder i bassområdet og sjansen for å få til en god bassgjengivelse er større. LAB12 kan levere 658cm^3 med luft innenfor xmax. To stk Seas L26ROY kan på sin side levere samlet 1016cm^3 luft. Altså får du i tillegg mer kapasitet også med 2stk L26ROY enn en stk LAB12. Det er win-win det
    Grunnen til at jeg nevner L26ROY (og forsåvidt også L26RO4Y) er at dette er basselement som har vist seg å ha veldig gode kvaliteter.

    Siden du ønsker å begrense antallet subber og størrelse, så ville jeg gått for å maksimere kapasitetsutnyttelsen hos disse driverne. Det utelukker bruk av lukket kasse som er et svært ineffektivt prinsipp sammenlignet med f.eks. bassrefleks. Hornbass blir stort og faller bort som valg av den grunn. Bassrefleks kan gjøres små, men krever porter med stort areal og lang lengde (for lav tuning) når kassene er små og det benyttes basselement med lang slaglengde.

    Derfor ville jeg valgt å gå for et system med Seas Roy og passive slaver. Prinsippet fungerer likt som bassrefleks og siden tuningfrekvensen blir veldig lav med slike basselement, så er det heller ikke noen akustiske ulemper med løsningen. M.a.o. groupdelayproblemer er neglisjerbare sammenlignet med f.eks. lukket kasse. Forvrengningen ved et gitt lydvolum er mye lavere enn med lukket kasse... kapasitetsmessig er det ren utklassing.

  18. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mye som skal avgjøres her, subwoofer som vi er inne på er det tråden handler om. I tillegg skal jeg velge ett matrisesystem som gir meg fleksibilitet med hensyn til multirom og antall høyttalere innkoblet i stue, kjøkken osv. For eksempel vil jeg i ett surroundoppsett i stuen kun ha 5 høyttalere aktiv, 3 på veggen og 2 i taket. I party-mode skal 5 andre høyttalere benyttes i tillegg og da vil ikke høyre og venstre høyttalere lengre være høyre/venstra. Trenger altså full fleksibilitet med hensyn til ruting av lyd. Derfor vil hver høyttaler ha dedikert forsterker, ikke rare effekten som trengs til disse høyttalerene, 50w er rikelig. I tillegg kommer altså subwooferen som skal være aktiv så lenge det spilles lyd i stuen. Denne vil i ett surroundoppsett benytte egen kanal mens i vanlig musikkoppsett blir det en miks av høyre og venstre. Det finnes endel forskjellig av matriser på markedet, de fleste oppererer i stereo og er ikke beregnet for noe surroundoppsett, eksempelvis vil en Niles forsterker kunne rute alle 16 inngangene til valgfri utgang. Men den har ingen lavspenningsutgang så da kommer jeg til kort hva gjelder subwoofer.

  19. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, jeg forstod det som om du ville bruke Niles effektforsterkeren på Subben(e) også...

  20. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja jeg vurderer jo det, men det blir en begrensning i effekten. Den andre utfordringen jeg ser med Niles er å kunne rute sub-kanalen uten å benytte de innebygde forsterkerne.

  21. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette proskjetet har desverre blitt satt på vent, men jeg har iallefall fått ordnet meg både Niles forsterkere og lydmatriser fra AMX. Det betyr kort forklart at alle innbygningshøyttalerene mine vil ha dedikert forsterkertrinn. Jeg vil også ha full frihet til å rute signaler fra kilde til de forskjellige forsterkertrinnene.
    Jeg har fortsatt ikke slått fra meg tanken om å bruke noen av kanalene til Niles forsterker til basshøyttaleren. Hver kanal leverer 50W men to kan brokobles til 100W i 8ohm. Jeg kunne tenke meg å forsøke med 1x100W i starten for å se hvordan det fungerer, blir det lite kan jeg bruke 4 kanaler og få 2x100W. Men det forutsetter at jeg har 2 par høyttalerkabel og 2 basselementer. Men så var det dette med å velge høyttalerelementer da...

Lignende tråder

  1. Svar: 2
    Siste melding: 09-08-2008, 21:09
  2. hvor finner jeg et simulerings program for sub kasse størrelse?
    By rayman85 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 10-18-2007, 21:00
  3. Hvordan få laget stoff med et bestemt motiv? Tips mottas
    By LL in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 11
    Siste melding: 10-05-2006, 07:54
  4. Lukket kasse til JBL 1200Gti 12",eller nytt basselement
    By Audiomur in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 05-11-2005, 11:03
  5. Størrelse på Sub-kasse
    By Daffy in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 05-04-2004, 00:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •