SEAS King RO4Y - Erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SEAS King RO4Y - Erfaringer?

Noen som har erfaring med disse høyttalerne? Ser ut som et meget spennende prosjekt! Men lite erfaringer å finne på nettet.

Her er det SEAS skriver om høyttalerne:
    http://www.seas.no/images/stories/ex...ngRO4Y_doc.pdf
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder SEAS King RO4Y - Erfaringer?-seas-jpg  

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt den og bygget selv en XXXL utgave av den. Koaksial elementet er ekstremt bra og har en oppløsning og en detalj rikdom som minner veldig mye elektrostat. Bassen er fast og med god fylde. Til prisen er den et kupp! Du kan enkelt tilpasse den til rom og eget ønske for lyd med DSP'en i forsterker modulen.

Jeg bygget XXXL utgaven da jeg ønsket ennå mer kontroll i bassen.

SEAS King RO4Y - Erfaringer?-img_3311-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelige høyttalere! Jeg ser SEAS nevner å bygge fullreisthøyttale
    fullreist høyttaler med to slaveelementer for bedre bass. Men jeg liker de i stativutgave. Hvor allsidige er de? Jeg hører på alt fra jazz til hardstyle og black metal.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er såpass allsidig at få andre stativ høyttalere klarer å gjenskape det som den klarer

Den jeg bygget har 4 aktive bassere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må seriøst vurdere å bygge denne her. Jeg liker at den er "konevennlig". Og jeg har kjøpt meg noen rimelig JBL studiomonitorer til PCen som jeg har det utrolig gøy med! Så jeg har fått litt sansen for aktive høyttalere. Noen steder å få hørt disse høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Jeg har hørt den og bygget selv en XXXL utgave av den. Koaksial elementet er ekstremt bra og har en oppløsning og en detalj rikdom som minner veldig mye elektrostat. Bassen er fast og med god fylde. Til prisen er den et kupp! Du kan enkelt tilpasse den til rom og eget ønske for lyd med DSP'en i forsterker modulen.

Jeg bygget XXXL utgaven da jeg ønsket ennå mer kontroll i bassen.

SEAS King RO4Y - Erfaringer?-img_3311-jpg
    Hei BEF!
    Har ikke du bygget Miles også? Hvordan vil du beskrive lyden/forskjellene på disse?

På Miles må jo basselementet spille temmelig langt opp, mens King deler mye lengere ned antar jeg? Merkes det på mellomtone-gjengivelsen?
    Samtidig har kanskje Miles fordelen lengst opp grunnet AMT-diskanten?? Eller?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keegan Vis post
    Hei BEF!
    Har ikke du bygget Miles også? Hvordan vil du beskrive lyden/forskjellene på disse?

På Miles må jo basselementet spille temmelig langt opp, mens King deler mye lengere ned antar jeg? Merkes det på mellomtone-gjengivelsen?
    Samtidig har kanskje Miles fordelen lengst opp grunnet AMT-diskanten?? Eller?
    Bef har dedikerte mellomtoner på sine Miles. Jeg kan forøvrig si at Miles låter absolutt helt topp selvom basselementet spiller høyt opp i frekvens, men jeg har ingen tvil over at kvaliteten på spesielt øvre mellomtone kan bli enda bedre med en dedikert mellomtone til de. Da slipper bassene å spille så høyt opp i frekvens, samtidig som du kan dele hornet innenfor sin komfortsone.
    Dette er grunnen til at jeg selv har bestilt nye mellomtoner til mine Miles.

Vil forøvrig også gjerne høre en sammenligning mellom disse 2 høyttalerne. Men det er jo tross alt 2 veldig forskjellige typer konstruksjoner. Alt jeg vet er at de Leeroy elementet er helt konge.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De XXXL versjonene ser utrolig rå ut. Klarer coaxen å holde følge?

Jeg har hatt løse planer om å bygge KingRoy til bruk i hjemmestudioet en stund. Endte opp med å bygge Truls Gravesen Studio101 med en Volt sub som første DIY prosjekt. Håpet å få bygget SEAS KingRoy etter jul. Så ser jeg at infoen om C18EN001/M coax elementet er tatt ned fra hjemmesiden til SEAS. Det betyr kanskje at de er tatt ut av produksjon?

Man kunne kanskje gjøre en lignende konstruksjon med en annen coax. Det er fristende med et oppsett som spiller så dypt i hver side uten bruk av sub.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coaxial elementet hadde ikke noe problemer med å holde følge med bassen. Fordelen med å ha 4 sub/basser i konstruksjonen var at bassen ble ennå strammere, mer detaljrik, dynamisk og uanstrengt, kontra hva det ble med 1 sub/bass.

Har sett elementet er borte fra sidene til SEAS, men ser de har kommet med et nytt coax element som er relativt likt og til havle prisen, SEAS MR18REX/XF, Seas H1699 MR18REX/XF. - DYNABEL AS . Hva jeg kan lese av databladet ser det ut som om det elementet er meget godt det også og enkelt å lage et passivt filter til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Coaxial elementet hadde ikke noe problemer med å holde følge med bassen. Fordelen med å ha 4 sub/basser i konstruksjonen var at bassen ble ennå strammere, mer detaljrik, dynamisk og uanstrengt, kontra hva det ble med 1 sub/bass.

Har sett elementet er borte fra sidene til SEAS, men ser de har kommet med et nytt coax element som er relativt likt og til havle prisen, SEAS MR18REX/XF, Seas H1699 MR18REX/XF. - DYNABEL AS . Hva jeg kan lese av databladet ser det ut som om det elementet er meget godt det også og enkelt å lage et passivt filter til.

Lekkert element! Burde man supplere med en mellombass eller lar en roy `ene spille helt opp til overlapp?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Lekkert element! Burde man supplere med en mellombass eller lar en roy `ene spille helt opp til overlapp?
    Lar ROY elementene spille slik at de overlapper og gir den nødvendige fylden i midbassen/nedre mellomtone.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig designet et system med disse Roy elementene nå nylig. Var å hørte på dem igjen forrige helg og de låter veldig bra må jeg si. Tror jeg har benyttet samme coax som deg BEF?

SEAS King RO4Y - Erfaringer?-443-jpg
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Har forøvrig designet et system med disse Roy elementene nå nylig. Var å hørte på dem igjen forrige helg og de låter veldig bra må jeg si. Tror jeg har benyttet samme coax som deg BEF?

SEAS King RO4Y - Erfaringer?-443-jpg
    Den ligner jo veldig på KingRo4y fra SEAS men annen løsning på kabinettet. Ser utrolig tøffe ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal prøve å skaffe til veie et par av coaxialene C18EN001/M som brukes, og få bygget en versjon. Er det noen her som har lagret DSP filen som trengs til Hypex forsterkeren og evt vil dele den med meg?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo75 Vis post
    Tror jeg skal prøve å skaffe til veie et par av coaxialene C18EN001/M som brukes, og få bygget en versjon. Er det noen her som har lagret DSP filen som trengs til Hypex forsterkeren og evt vil dele den med meg?
    Vis du sender meg PM med din mail, så kan jeg maile deg et oppsett til Hypex.

16. Takk turbo75 takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som SEAS har relansert dette elementet så er denne tråden aktuell igjen ;-) På forespørsel sier SEAS at den nye coaxen kan brukes som erstatning for den gamle i Kingroy settet. Det er også mulighet for at de kommer med et oppdatert kit, men ingen umiddelbare planer.

Har fått bygget Kingroy etter SEAS sine spesifikasjoner, og kan ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd. Bruker de som studiomonitorer i et lite hjemmestudio, så jeg sitter nærmere enn det som er ideelt. De har bra dynamikk og oppløsning, uten at jeg synes at de er hypet. De tok over for et par Troels Gravesen 101 som jeg også var godt fornøyd med.

SEAS King RO4Y - Erfaringer?-img_2388-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo75 Vis post
    Nå som SEAS har relansert dette elementet så er denne tråden aktuell igjen ;-) På forespørsel sier SEAS at den nye coaxen kan brukes som erstatning for den gamle i Kingroy settet. Det er også mulighet for at de kommer med et oppdatert kit, men ingen umiddelbare planer.

Har fått bygget Kingroy etter SEAS sine spesifikasjoner, og kan ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd. Bruker de som studiomonitorer i et lite hjemmestudio, så jeg sitter nærmere enn det som er ideelt. De har bra dynamikk og oppløsning, uten at jeg synes at de er hypet. De tok over for et par Troels Gravesen 101 som jeg også var godt fornøyd med.

SEAS King RO4Y - Erfaringer?-img_2388-jpg
    Kan du si noe om hva totalprisen ble for de høyttalerne? Bare forsterkerne utgjør vel en god del av prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aleksander87 Vis post
    Kan du si noe om hva totalprisen ble for de høyttalerne? Bare forsterkerne utgjør vel en god del av prisen.
    De er ikke billige, så man kan jo få meget gode brukte og nye studiomonitorer til samme prisen:-) Har ikke testet de direkte mot andre monitorer i samme rom, men jeg er fornøyd også med tanke på prisen.

Det som fristet med denne konstruksjonen var at de er lukket design, det gir detaljer/kjapphet i bassen, coax elementene som gir godt stereo-perspektiv, samt at de spiller så dypt at for mitt vedkommende blir subwoofer overflødig. Hypex forsterkerne er også meget gode. Deler finnes på Dynabel, de har selvbyggkampanjer innimellom med 20-30% rabatt. Coaxene er ca 3500,-, hypex ca 3500,- og bassene er ca 2500,- alt pr stk. I tillegg kommer delefilter og kasser. Jeg fikk mine kasser bygd av en gitarmaker her. Så egentlig ikke selvbygg...

Lignende tråder

1. Selvbygg: Seas Idunn med Seas L26ROY+SL26R
    By Audun_W in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 84
    Siste melding: 11-03-2013, 11:46
  2. Lion king
    By Sarafina in forum AVforum in English
    Svar: 6
    Siste melding: 02-02-2010, 09:17
  3. erfaringer/innvendinger : seas H1499 27TBCD/GB-DXT ?
    By sfh in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 11-24-2007, 19:30
  4. SEAS - erfaringer??
    By ibie in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-21-2007, 10:12
  5. Forskjell på King kong og King kong 2disc
    By RawKuz in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 22
    Siste melding: 04-17-2006, 23:09

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •