inConcert MiniMiles?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

inConcert MiniMiles?

Det kunne vært fristende å bygge Tangen inConcert Miles, men i min planlagte hjemmekino på ca. 20kvm tenker jeg de blir litt i overkant av hva jeg har behov for.

Har inntrykk av at Beyma TPL-150H og Beyma 15P80Nd er elementer som spiller veldig bra, men ettersom jeg aldri spiller på særlig høyt volum tror jeg for min del det vil være tilstrekkelig med en nedskalert versjon av inConcert Miles. Tenkte derfor det kanskje kunne være mulig å bygge en frontrekke med kun ett basselement og ett diskantelement i hver høyttaler. Da vil jeg kanskje få lignende kvalitet på lyden, samtidig som jeg kommer litt rimeligere ut av det.

Regner med bredden på kabinettet må beholdes, men høyden og kassevolument må sikkert nedjusteres. Delefilteret må vel også justeres hvis jeg ikke går for aktiv deling.

Er det noen som har noen tanker om dette vil kunne fungere greit?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må ekspertene svare, men burde det ikke gå å bygge disse bare med en god 12" mellomtone også, og bruke 15" som subwoofere?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville heller gått for en econowave type. med AMT betaler du en høy pris for svært lite. Beyma`n er velkjent for å ikke duge særlig under 1.5khz.
    bånd generelt har dårlig rekkevidde og med en forvrengningsprofil som går i taket ved lavere frekvenser. ikke har de spesielt god kontroll offaxis heller, waveguide eller ikke. det er tross alt et bånd.

Zaph|Audio
    "None of the true ribbons, when used one at a time, should be used below 2.5kHz. The higher you cross them, the better you will avoid low end distortion. On the other hand, these are all large flanged tweeters, and as you cross higher, lobing at Fc becomes worse."

"I often hear people babble on about the shimmer, sparkle and air of ribbon tweeters. These tests show where these "special effects" are coming from - distortion. Ribbons do have a unique distortion profile that many will find enjoyable with some music. That's OK, and it does not have to relfect badly on your "golden ear" status. However, if accuracy to the original signal is what you are after, one of these ribbons may not be the best solution."

4 av 5 bånd slått av en $29 domediskant.

kompresjonsdrivere har generelt god rekkevidde, lav forvrengning og potensielt overlegen polarrespons. i tillegg kan du eksperimentere med et hav av waveguider, og når driveren ryker er de svært rimelig å reparere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at du mener man får lite for pengene med Beyma TPL-150H? Jeg har inntrykk av at det er konsensus blant en del her på forumet at dette er en fantastisk diskant. Hvilke andre konkrete alternativer kunne da være aktuelle?

Er det noen inConcert Miles eiere her som har noen innspill i forhold til dette?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, mulig båndet bør holde seg over 2,5kHz, men sammenlignet med domediskanten er det jo nettopp i toppregisteret en hører enorm forskjell på bånd vs. dome, spesielt i kinosammenheng der domen ofte knekker totalt sammen. Har selv hørt domen i systemer fra både Klipsch og Procella slite bigtime på diskantområdet når de presses. Samtidig; holder du deg under en gitt tåleransegrense funker sikkert domen glimrende, men poenget med slike kinohøyttalere som dette er jo nettopp at de skal takle litt SPL...?

Dette med begrenset spredning er imidlertid nok et litt større poeng; der er nok domen en del bedre... Alcons har imidlertid løst mye av dette ved å gjøre båndet konkavt, men det har de også patentert og dermed er ikke prinsippet noe f.eks. Beyma får utnyttet seg av p.t.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MicroHT Vis post
    Vil det si at du mener man får lite for pengene med Beyma TPL-150H? Jeg har inntrykk av at det er konsensus blant en del her på forumet at dette er en fantastisk diskant. Hvilke andre konkrete alternativer kunne da være aktuelle?
    finnes komplette kit da:
    Fusion Speaker kits DIY Sound Group

og noen med delelister:
    Zilch's AK Design Collaborative - Econowave Speaker - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    Flex Your PCD Mettle: - Page 4
    rimelige aktive med EQ og valgfri diskant:
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

samt noen custom premium utgaver: (acoustic elegance er vistnok god i mellomtonen og, men må importeres)
    http://i60.tinypic.com/23rtqnt.jpg
    http://www.hometheatershack.com/foru...igns-td12.html
    http://www.avsforum.com/forum/155-di...l#post23432336
    http://www.diysoundgroup.com/forum/i...hp?topic=141.0
    http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?board=16.0

ser hifiguru holder på med en 2veis, kunne vært interesant å høre hvordan de fungerer.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...bilder-29.html

tpl-150 og 15p80nd kommer isåfall på 14596kr for paret fra avshop. syns det er litt drøyt for en 2veis, med en woofer som allerede sliter i mellomtonen og et bånd som sjeldent anbefales lavere enn 1.5khz..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fine alternativer der, men i mylderet av alternativer er det vanskelig å utpeke den 'ultimate' konstruksjon for en 2-veis hjemmekinohøyttaler. Det var det som var tiltalende med inConcert Miles: At mange av ekspertene virker enige om at disse gir fantastisk lyd for pengene. (Egentlig merkelig dersom det stemmer at diskanten og bassen egentlig ikke er en god match...)

Noe konkret forslag på en 'sikker vinner' i en kino på ca. 20 kvm?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eier selv miles og det er uten tvil en veldig dynamisk høyttaler. Dog som Einis sier så kan den ha en tendens til å bli litt hard i øvre mellomtone. Jeg har selv derfor valgt å gå til innkjøp av et par Acoustic elegance TD12M mellomtoner som skal benyttes i mellomtoneområdet. Da havner tpl litt mer innenfor sin komfortsone og wooferen slipper å spille så høyt oppover.

Inconcert miles er uansett en veldig bra høyttaler. Men som med alle andre konstruksjoner har den sine kompromisser den også. Men det er noe eget med å ha store elementer som spiller langt oppover i frekvens. Man får en annen dynamikk oppover i registeret.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med spredningen fra så store elementer oppover i mellomtonen? Har forøvrig god erfaring med bånddiskant fra Apogee Duetta (og hjemmebygde LaFolia..). Dette båndet var ca 1m langt, og ga en veldig åpen og dynamisk mellomtone/diskant, fra ca 500Hz opp til kanskje 8-10kHz. Ikke særlig effektiv dog..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kalkulator kan gi deg en pekepinn på spredningen.. match delefrekvens med størrelsen til woofer. i praksisk kan man få brukbart resultat med en 15" rundt 1khz, forutsatt at waveguiden i diskanten også passer.
    Wavelength
    Sist endret av einis; 05-24-2015 kl 21:34

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal benytte samme elementer som i miles med tpl150h, så synes jeg beste punkt for deling er ca 900hz. Det er der det låter best synes jeg. Spredningen passer ganske bra ved den frekvensen mot waveguiden.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok....

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har synspunkter på disse?

Fusion-15 Sentinel DIY Sound Group

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nope. men tror jeg ville valgt dette 3-veis kitet isteden, ikke så stor prisforskjell.
    http://www.diysoundgroup.com/maximus-12/maximus-12.html
    har nok bedre mellomtone, custom woofer med over dobbel så stor slaglengde osv.

Lignende tråder

1. Tangen InConcert Miles - It's ALIVE!
    By atledreier in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 163
    Siste melding: 05-16-2014, 11:03
  2. Tangen inconcert duke tegninger?
    By Espen000 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 01-12-2014, 11:13
  3. Tegninger på InConcert Miles
    By Coaslip in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-24-2013, 10:04
  4. ønsker å bygge inconcert miles
    By Tom Arne SH in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-25-2013, 21:24
  5. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg