Elementer brukt i Eltax høyt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elementer brukt i Eltax høyt?

Har et par eltax symphony 8.3 liggende som jeg hadde tenkt å modifisere, altså kun bruke elementene. Men når jeg skjekket bak på selve elementet, så stod det ____, ingenting. Blir litt vanskelig å regne ut alt, når jeg har null informasjon. Så viss ingen av dere har peil på hvilke elementer som er brukt, hvilke elementer ville dere ha kjøpt for billig (les: max 2000) DIY-prosjekt?

BTW: Ikke flir av Eltax'ene mine. De gir fra seg lyd i værtfall... Ikke tenkt på å skriv noe som er offtopic!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Godt at du er fornøyd med dem, men du er sikkert "bare delvis fornøyd" etter som du vil bygge dem om. Uansett så er jo dette prosjektet i din prisklasse:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10004

Eltax er produsert etter OEM-prinsippet. OEM står for Original Equipment Manufacturer og er brukt om generelt salg til produsenter av ulikt utstyr. En OEM-leverandør leverer til produsentene. Ofte lages hele konstruksjonen som OEM. Det varierer hvor spesifikke krav produsentetn stiller til OEM-leverandøren. Klipsch blir produsert i Kina, men selges under et USA-basert firma. Eltax produseres også i kina eller tilsvarende lavkostland. Jeg tror dette er høyttalere som selges under ulike merker på ulike markeder. Det betyr at Eltax har shoppet selve høyttaleren fra en produsent og ikke utviklet den selv. Dermed vet nok heller ikke Eltax noe om parametrene på disse. Det er også erfaringsmessig nesten umulig å få slike parametre fra produsenten.

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare delvis fornøyd ja. BEL ser litt interssant ut, men får se hvordan SF utgaven blir. Har ikke verdens kraftigste forsterker (Denon avr-1605, 6*75w) så den må være lettdrevet. Hvis prisen på BEL blir +-4000 så regner jeg med at jeg blir med.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på gulvstående BEL er beregnet til ca 2000 kr for elementene til ett par. Vi snakker da om gulvstående med 2 basser og en bånddiskant. Elementene ligger her og kl 1500 på førstkommende lørdag skal de snekres.

Det har hele tiden vært en målsetning å få dem lettdrevet, og der feilet vi grovt med forrige versjon. (Noe vi burde ha skjønnt på forhånd). Den er altså ikke spesiellt tungdrevet, men har lav følsomhet som igjen gjør at den krever relativt mange watt for å puste skikkelig. Ikke spiller den så bra som jeg hadde håpet heller da mellomtonen ble en smule overkompensert.

Den vil bli laget i en 2-veis utgave også. Thror holder på å snekre den (var hos ham med elementer i går) men den blir selvsagt noe mer puslete rent lydmessig.

Filteret vil heller ikke bli så dyrt å lage da komponentverdiene blir relativt lave med såpass høye delefrekvenser som er planlagt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •