Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?

Hei.
    Jeg skal bygge meg en subwoofer som skal brukes ute til sommeren, målet er 33hz -3db ish. Vil at subben skal kunne lage en stabil 35hz tone ute.
    subben skal kunne klare minst 113 db og være så liten som mulig. Jeg har 800w amp tilgjengelig. Problemet mitt er at jeg ikke har pc, så jeg får ikke funnet ut tuning og kasse konstruksjon. Kan noen hjelpe meg ? Subben skal jobbe mellom 30hz og 60-70hz.

Takk på forhånd😀

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    113db i friluft ved 35hz med en singel kasse så kommer du nesten ikke utenom horn. Uansett så kommer kassen til å bli stor. Med mindre du har noe som flytte enormt mye luft som f.eks lms ultra 5400.

Denne er nok det første jeg tenker på. Live Sound: LSP Documentation Page - drawings, photos, specs and more - Pro Sound Web
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Ser det blir anbefalt ca 75 liters kasse til det elementet.
    Da trenger du ett rør som er 10 cm i diameter og ca 20cm langt.
    Da er den tunet til 35 hz.

Men som det blir nevnt over så vil den ikke klare å spille
    så høyt ute i fri luft.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke "halfspace" ute, altså med en flate som kan reflektere?
    I følge lab12 sin Manual så skal denne subben klare inntil 118 db halfspace med 400w 50hz ish. Noe jeg har gått glipp av?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    113 db er forresten ved 1m. Grunnen til dette er fordi jeg vil da få ca 95db(+6db headroom)i lytteposisjon som er beregnet til ca 4m unna lydsystemet. Høytnokk til god musikk opplevelse men "lavt nokk til og ikke ødelegge hørselen ��

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske stor forskjell på 50hz og 35hz. Nesten dobbelt så mye luft som skal flyttes for å beholde det samme volumet som ved 50hz. Følsomheten på elementet er omtrent garantert en del lavere der også. Så det blir en del tap. Du må nesten ha horn om du skal klare så mye volum. Eller en ganske stor reflekskasse. Eneste måten å bevare følsomheten nedover.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dere noen forslag til alternativ sub driver som kan oppnå det jeg vil oppnå i liten kasse? helst under 100L

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan benytte vinklede porter så er dette det beste jeg klarer å designe til deg på hundre liter.

Benytter her et Beyma 15sw1300nd element som kan kjøpes på avshop. vet ikke helt hvor gunstig det vil bli med så lange porter, men det er kompromisset om du må ha så liten kasse.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?-beyma-15sw1300-portet-100liter-png   Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?-beyma-15sw1300-portet-100liter-1-png   Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?-beyma-15sw1300-portet-100liter-2-png   Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?-beyma-15sw1300-portet-100liter-3-png   Kasse til lab 12 sub, noen som kan hjelpe?-beyma-15sw1300-portet-100liter-4-png  

[SIZE=2]

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Om du kan benytte vinklede porter så er dette det beste jeg klarer å designe til deg på hundre liter.

Benytter her et Beyma 15sw1300nd element som kan kjøpes på avshop. vet ikke helt hvor gunstig det vil bli med så lange porter, men det er kompromisset om du må ha så liten kasse.
    den driveren har en fs på 44 hz. vil dette påvirke driverens prestasjoner på en negativ måte under 44hz?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil fungere helt fint regner jeg med. BEF her på forumet benytter 18 toms versjonen av dette elementet i en kasse tunet til 18 hz. Dette fungerer såvidt jeg vet helt knirkefritt selv om fs ligger på 32hz :-)
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor lab 12 ikke vil produsere 113db 1m ute om den er oppgitt til 113 db 33hz half space. er det noe jeg har gått glipp av?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en kasse som utnytter slik at du får brukt følsomheten til elementet nedover i frekvens. Da blir kassen stor.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz Vis post
    Hei.
    Jeg skal bygge meg en subwoofer som skal brukes ute til sommeren, målet er 33hz -3db ish. Vil at subben skal kunne lage en stabil 35hz tone ute.
    subben skal kunne klare minst 113 db og være så liten som mulig. Jeg har 800w amp tilgjengelig. Problemet mitt er at jeg ikke har pc, så jeg får ikke funnet ut tuning og kasse konstruksjon. Kan noen hjelpe meg ? Subben skal jobbe mellom 30hz og 60-70hz.

Takk på forhånd
    Å kombinere små kasser med begrenset effekt og høyt lydtrykk er dessverre ikke omforenelig med det fysisk mulige... med mindre du har helt andre definisjoner på liten kasse enn det jeg har da
    Mitt beste skudd fra hoften for å nå 113dB med 800W er en stk. Acoustic Elegance TD18H+ i 200liter netto kassevolum og 2 stk. Acoustic Elegenance PR18-1600. Et slavesystem fungrer tilsvarende en bassrefleks, men du kan gjøre kassen mindre siden porten er eliminert og du slipper portresonanser forårsaket av lange store porter.
    Denne kombinasjonen gir deg en del mer enn det du spør om - 113dB ved 20Hz og 700W inn! Kassen er langt fra liten, helt gratis er det heller ikke. Men jeg har selv brukt TD18H+ i et par oppsett og det er et veldig bra element.
    Sist endret av Tytte71; 05-23-2015 kl 15:24

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz Vis post
    men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor lab 12 ikke vil produsere 113db 1m ute om den er oppgitt til 113 db 33hz half space. er det noe jeg har gått glipp av?
    Er du ute så sprer subben i kuleform og vi har såkalt 4pi omgivelser. Helt forenklet vil du da miste 6dB i forhold til simulerte omgivelser. I half space (som infinite baffle) har vi formen som en halvkule og tapet er 3dB. Alt dette er sterkt forenklede forhold som ikke spiller så stor rolle for dypbass i et lite rom. Du kan anta at du får litt drahjelp (forsterkning) i nederste oktav(er). Hvor mye og fra hvilken frekvens er bestemt av rommets volum og geometri.
    For ordens skyld. Jeg simulerte litt med LAB12. Ved 30Hz så har den i 75liter netto lukket kasse en kapasitet på 113dB med 160W påtrykt. Ved 20Hz er kapasiteten i dette oppsettet redusert til 97dB og da med maks effekt på 120W. I praksis må du nok dytte på en del mer effekt enn det simuleringene tilsier siden elementene har en tendens til å bli ulinjære etterhvert som slaglengden øker. I tillegg øker også power kompresjon med varmeutviklingen på svingspolen.
    Så du klarer deg strengt tatt med LAB12 i lukket kasse ned til 30Hz og 800W tilgjengelig.

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 07-16-2012, 13:29
  2. Surroundanlegg, kan noen hjelpe meg med noen tips?
    By Indigo! in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-22-2011, 00:21
  3. Svar: 1
    Siste melding: 05-03-2010, 16:14
  4. Noen som har noen gode kasse løsninger?
    By Jonas88 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-13-2007, 09:19
  5. Noen som vil hjelpe å beregne noen enkle delefilter??
    By R&R in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 09-07-2007, 14:49

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •