Sub med defekt volumkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub med defekt volumkontroll

Har en Audica-sub som har stått og støvet en stund, den ville ikke gi lyd fra seg. Koplet den opp igjen, og nå vil den gi veldig mye lyd. Brummer litt hele tiden, og overdøver alt annet med grov bass uansett hvor jeg setter volumkontrollen. Har ikke noe særlig greie på elektronikk, men det er kanskje grunn til å håpe og tro at det er et relativt enkelt bytte av volumkontroll som skal til? Så et par spørsmål:

- Fabrikken er borte, så det er ikke noen deler eller annen hjelp å få derfra. Er det allikevel fixbart for en kyndig med standard deler? Jeg tenker at en volumkontroll er en volumkontroll (potmeter?)? Den står jo på baksiden og synes ikke, så det behøver ikke å se 100% ut.

- Hvor finner jeg en sånn kyndig i Oslo-området? Noen her som føler seg kallet kanskje?

(Vet ikke om jeg har postet på rett plass, tar gjerne tips av de mer rutinerte.)

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville ha levert inn hele forsterkeren gjerne med sub. Men kan fort koste litt.
    Og kjøper du en ny plate forsterker så vil den nok ikke passe uten en form for brakket.
    Eller lage hullet større hvis den er større.

Når det gjelder hvor så ville jeg ha brukt "gule"sider for å få den fikset nærmest deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorH Vis post
    Har en Audica-sub som har stått og støvet en stund, den ville ikke gi lyd fra seg. Koplet den opp igjen, og nå vil den gi veldig mye lyd. Brummer litt hele tiden, og overdøver alt annet med grov bass uansett hvor jeg setter volumkontrollen. Har ikke noe særlig greie på elektronikk, men det er kanskje grunn til å håpe og tro at det er et relativt enkelt bytte av volumkontroll som skal til? Så et par spørsmål:

- Fabrikken er borte, så det er ikke noen deler eller annen hjelp å få derfra. Er det allikevel fixbart for en kyndig med standard deler? Jeg tenker at en volumkontroll er en volumkontroll (potmeter?)? Den står jo på baksiden og synes ikke, så det behøver ikke å se 100% ut.

- Hvor finner jeg en sånn kyndig i Oslo-området? Noen her som føler seg kallet kanskje?

(Vet ikke om jeg har postet på rett plass, tar gjerne tips av de mer rutinerte.)
    Er en smal sak og bytte potmeter for noen som kan bruke en loddebolt. Hadde en plateforsterker der volumknotten var gåen. Bestilte en pakke på 4 potmeter på ebay med samme spesifikasjoner som den orginale og loddet den nye på. Er ganske grei jobb vist du er sikker på at det er den som er gåen.
    Lg55lm860w - Denon AVR X4100 - Dali zensor 5 5.0 - Dali Sub E-12F - Xbox one

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke dreven med loddebolt, og vet verken hvilke komponenter jeg skal kjøpe eller hvor jeg skal kjøpe dem. Verken Gule sider eller Google kommer opp med noe relevant, er vel ikke særlig mange igjen som tar sånt for privatpersoner. Men det finnes vel noen hobbyister der ute? Videregående skoler? Takknemlig for tips med konkret kontaktinformasjon!

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Dalens elektronikk service i Nittedal.
    De hadde jeg god erfaring med på 90 tallet.
    Mener de eksisterer enda,hvis ikke for du ha meg unnskyldt: )

Her er nummeret: 67 06 21 30

Lignende tråder

1. volumkontroll?
    By Leiknes in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 12-19-2012, 20:41
  2. Itunes' volumkontroll
    By bircoff in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 06-28-2011, 00:11
  3. Volumkontroll på sub.
    By MrTiger in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 03-13-2011, 12:05
  4. DAC med volumkontroll/forforsterker med DAC?
    By FredrikC in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 24
    Siste melding: 08-25-2009, 18:44
  5. Volumkontroll - mellomledning
    By Spikend in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 05-05-2007, 13:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg