spørsmål og råd ang DIY høyttalere og sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    spørsmål og råd ang DIY høyttalere og sub.

    hei alle sammen
    mens jeg har vært syk så har jeg brukt utrulig mye tid på og prøve og feile i winsid og lest veldig mye av det dere skriver ang diverse
    og sitter nå igjen med bra mange spørsmål om diverse så håper dere kan hjelpe meg med resten av spørsmålene som plager meg ang DIY

    spørsmål 1
    nå tror jeg at jeg har skjønt hvordan lese grafene på winsid og håper noen kan fortelle meg rett i tanke gangen min
    i bilde her har æ kjørt ei test simulering og ut i fra grafene i bilde så vil denne kassa ha god effekt ved 30hz siden der er en peak over den røde streken
    men vil møste effekt ved ca 45hz siden grafen går under rødestrekken. stemmer disse tankene?
    spm 2 i den side ruten som er atme grafen på bilde så er det noe som heter plot og lurer på om noen kan forklare meg hva det er og hvordan bruke dette?
    -winsid-test-og-spm-jpg

    spm 3
    når jeg tenker på og lage en subkasse eller høyttaler kasse så dukker det opp 1 spm i hodet mitt og det er når jeg har kjørt element i winsid så får jeg opp anbefalt port størrelse og kasse størrelse men er port innregnet i kassen volum eller må jeg legge det til etterpå?

    spm 4
    er det noen tegn som kan fortelle meg om et element er bra eller dårlig egnet for diy?

    spm 5
    hva er pluss og minus med lukket og portet kasse?

    spm 6
    demping av kasser.
    ser at mange bruker diverse dempematriell og lurer på
    hvordan kan jeg vite om jeg trenger og dempe en kasse eller ikke?
    og hvordan dempematriell skal jeg bruke?

    spm 7
    avstiving.
    hvorfor avstive en kasse?
    nårtid burde man avstive?
    og endrer ikke avstivning lyd bølger og slikt?

    spm 8
    også over til det som gir meg mest hodebry og det er element og watt.
    jeg tar et eksempel. vist jeg ønsker og bygge en høyttaler med 1x 10" 200w bass og 3x 6,5" 100w mellomtone og 1 stk horndiskant 50w
    skal jeg da plusse sammen all watten som da utgjør 550w eller skal det regnes på en annenmåte for og finne ut kor stor forsterker man trenger?
    vet at ohm og har endel og si men er watt problemet som plager meg.

    spm 9
    ut fra det jeg har skjønt så har man diverse typer høyttalere
    bass.
    midbass.
    mellomtone.
    distkant.
    er sikkert flere men for og holde det enkelt
    så holder jeg meg til disse typene
    det jeg lurer på er hvordan frekvenser tilhører disse høyttalerne?

    spm 10
    delefiltrer.
    vet forskjellen på passiv og aktiv.
    men vis jeg bare har 1 forsterker a 2x100w men 1 kanal skal drive en fullrange høyttaler og trenger jo da delefilter for og skille frekvensene til de andre høyttalerene og lure på om man lager selv eller finnes dt en plass man kan kjøpe ferdige delefilter?

    håper jeg klarte og og skrive tydelig men vist dere ikke skjønner så spør gjerne
    har utrulig lyst og prøve / bynne med DIY men disse tingene er det som fortsatt bremser meg i og prøve.

  2. #2
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se her ja. Artig at det er noen som har lyst til å sette seg inn i disse tingene. Kan komme med et lengre svar på dette i løpet av dagen. Mange av disse spørsmålene henger nemlig veldig godt i hop med hverandre.

    En fin regel ihvertfall å ha i bakhodet er dette. Man kan kun velge 2 av disse tre. Følsomhet, størrelse og lav tuning.
    Hvilke elementet du skal velge kommer an på kassetype.
    Watt har generelt lite betydning i forhold til feks følsomhet og slaglengde.

    Som sagt. Kommer et lengre innlegg iløpet av dagen siden jeg sitter på telefonen for øyeblikket.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

  3. #3
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sånn, da har jeg kommet meg foran maskinen og kan begynne å svare litt på spørsmålene dine.

    Spørsmål 1: Den kassen du har simulert vil ha god effekt fra 30hz og oppover ja, den vil ha omtrent helt lik effekt ved 45hz, ettersom den dippen du snakker om ikke er mer enn rundt en halv decibel. Du vil helst ikke at kassen du simulerer skal se slik ut. Du vil enten ha en rett kurve som begynner å falle brått, eller en gradvis fallende kurve.

    spm 2
    Phase plot vil simulere fasen til systemet. Om hvor mye fasevridning du får i bassen som i forhold til frekvens. Det er vanlig å få enten en jevn forskyvning på enten 180 eller 360 grader avhengig av hvilket konstruksjonsprinsipp du velger.

    Spm 3

    I winisd så må du trekke fra volumet til porten om jeg husker rett. Det kommer litt an på hvilket simuleringsprogram du benytter deg av. Bassbox som jeg benytter trekker fra dette selv.

    Spm 4

    Dette med elementer er et stort tema. Alle elementer kan brukes i DIY, men det finnes selvsagt valg som er bedre enn andre. Hva som er riktig element for deg kommer helt an på hvilket konstruksjonsprinsipp du benytter deg av, hvilken frekvens elementet skal benyttes i. Og hvilke andre elementer/sysem du skal benytte det sammen med. Altså kommer det helt an på hva du skal benytte kassen til. Lukkede basskasser favoriserer ofte mye slaglengde og effekttålighet om de skal kunne gå noe særlig dypt. Man vil også gjerne ha en middels Q på element i lukket kasse. Portede kasser ønsker man gjerne å putte veldig følsomme elementer i. Ulemepen med portede kasser som skal dypt er at de blir veldig store. I portede kasser ønsker man en lav Q på elementet. Motorstyrke kan også være verdt å ta en titt på (BL heter denne) og om elementet skal spille oppover i frekvens kan det være kjekt å ha en lav LE (selvinduktans) på elementet. Det er mye kompromisser ute å går og det blir veldig mye å forklare alle disse i en post, så det er nok bedre at du fokuserer på et konstruksjonsprinsipp av gangen, så kan jeg heller forklare litt underveis.

    Spm 5

    Var litt inne på det i stad med konstruksjonsprinsipper. Forskjellene mellom lukket og portet kasse er:

    Portet: Spiller høyere enn lukket ved tuningfrekvensen. Under tuningfrekvensen ruller den av med 24db/oktav. Må bygges veldig stor for å komme langt ned i frekvens. Krever mindre forsterkereffekt for å spille høyt. Derfor er det ofte en fordel og ikke benytte portede konstruksjoner om man skal veldig lavt i frekvens med mindre man har masse plass og ta av. Tuningfrekvens bestemmes av lengde/bredde på portene i forhold til størrelse

    Lukket: Begynner å rulle av tidligere. Er i hovedsak begrenset av slaglengde på element og effekttålighet. Ruller av med 12db/oktav under tuningfrekvens. Egner seg godt til å spille langt ned i frekvens uten å måtte ha kjøleskapstore kasser. Egner seg også godt til mellomtone/diskantkasser siden man kan bygge kassene ganske små og med dette øke frekvensene på resonansene inni kassa slik at de blir enklere å temme med demping inni kassa.


    Spm 6:

    I basskasser har ikke demping så veldig mye å si. Det kommer helt an på hvem du spør. Om du demper kassen så vil elementet "se" en større kasse slik at man ofte kan få tunet kassen noe lavere. I mellomtone og diskant bør man absolutt dempe kassene inni for å dempe stående bølger inni kassen.
    Kjekke dempematerialer å bruke er dempematter fra biltema/ rockfon industrial og aqustiq fra dynaBel. Demping er noe man burde prøve seg frem med og høre hva man liker best.

    Spm 7

    Avstivning er for å hindre vibrasjoner i kassen. De aller fleste basskasser bør avstives i forhold til hvor store de er. Avstivning vil endre de stående bølgene inni kassene noe, men ikke så veldig mye. Ikke ofte du merker så spesielt mye til det sålenge avstivningen er fornuftig plassert. Viktig å stive av i både X-Y og Z planet.

    Spm 8

    Her kommer det med watt ja. Watt har egentlig veldig liten betydning. Si du har et basselement som tåler 500 watt, og en slaglengde på 5mm. Du bygger en portet basskasse til denne og tuner den til 30hz. Ved simulering da finner du ut at elementet vil nå xmax (linær slaglengde) på 100w. Da hjelper det pent lite at elementet tåler 500 watt om det begynner å forvrenge skikkelig ved 100watt inn som er det elementet maksimalt tåler i den konstruksjonen du har valgt. Veldig sjelden man trenger 500 watt uansett med mindre det er snakk om en sub som skal spille voldsomt høyt. Lukkede subwoofere bruker ofte elementer med lengre slaglengde og vil av den grunn ofte trenge mer watt enn portede kasser. Følsomhet kommer også inn i bildet her. Si du har et element som har en følsomhet på 90db/1w ved 50hz. Da vil dette elementet spille 90db ved kun 1 watt inn på elementet. Hver gang du øker med 3DB så kan du doble antall watt du trenger. Som du kanskje ser nå, så er det ofte svært sjelden vi har behov for vanvittig mye effekt med mindre du skal dundre løs på voldsomme volum. Fin ting du kan forholde deg til er å kjøpe en effekt som har tilsvarende effekt som det bassen tåler i RMS effekt. Det vil nok holde i massevis.

    Spm 9:

    Selv regner jeg det ca. slik: Bass - 0-250hz, Midbass - 250-500hz, Mellomtone - 500hz-2khz, Diskant 2 - 20khz.


    Spm 10:

    Om du kun har en forsterker, blir du nødt til å kjøre passivt filter. Når du designer en høyttaler, så vil det være en vanvtittig stor fordel å ha aktiv deling når du skal designe filteret. Det å lage et passivt filter er mye prøving og feiling. Hvert enkelt filter må tilpasses akkurat den konstruksjon man har bygget. Det er mulig å kjøpe ferdige filtre, men vil absolutt ikke anbefale det, siden det sjelden låter spesielt bra. Denne guiden på DiyAudio kan være noe for deg å lese dersom du ønsker å begynne med passive filtre. Den forklarer ting ganske godt og enkelt: Introduction to designing crossovers without measurement - diyAudio




    Håper dette hjalp ihvertfall noe, og du får skrike ut om det er noe du ikke skjønte, eller vil at jeg skal skrive litt mer detaljert om.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takk for at du tar deg tid til og hjelpe en nybynner

    spørsmål 1.
    okei så tanken gangen min var noenlude rett?
    men det man da egentlig vil ha er i ei simulering er ei kassa dær kurven følger den røde linja med et brått eller gradvis faller?

    spm 2
    trur jeg ikke helt forstod den. når jeg tenker på og snu en phase så ser jeg for meg en slik bryter jeg har sett på endel subber dær det er valg mellom 0 og 180 grader. så blir derfor forvirret når bilder sir power 1 watt og distance 1000 m så da skjønner jeg ikke helt hvordan man kan snu en phase med power og distance endring?

    spm 3

    bare for og dobbelt sjekke for at æ forstår dæ rett. vil dette si at vist winsid sier at kassen skal foreksempel være 70l er porten da inkludert i disse 70l?

    spm 4
    okei
    da blir jo spørsmålet vidre hvordan jeg på specs om elementet egner seg eller ikke?
    hva vil sånn ca en middels Q tilsi?
    hva vil et følsomt element tilsi?
    har høy eller lav motorstyrke noe og si i forhold til kasse konstruksjon og hva er en lav motorstyrke?
    hva er en lav LE?
    vil sikkert komme til og spørre mer når jeg skal i gang med første bygg
    så kan gå meir inn i dette da men er jo greit og vite litt til man skal handle inn til første bygg trur æ :P

    spm 5
    da trur æ har skjønt litt meir ang type kasse konstruksjon
    portet = kjøleskap store kasser og trenger ikke så mye effekt?
    lukket = mindre kasser men avhenging av slaglengde og effekt for og komme dypt?

    spm 6
    da får jeg prøve meg litt fram når første konstruksjon er laget med forskjellige dempe matriell og utforske litt
    da skjønner æ hvorfor mange demper diskant og mellomtone kasser

    spm 7
    aha dær skjønte æ alt

    spm 8
    hehe ja har skjønt at watt har ikke så mye og si når jeg ser folk driver høyttalere med rørforsterkere som ut fra jeg har skjønt og lest ikke har så mye effekt. men ser og at mange bruker store effektforsterkere for og drive subber og høyttalere.
    ut fra det lille jeg har utforsket her hjemme så er det at endel høyttalere trenger endel effekt for og kunne spille høyt men også for og gi trykk. har holdt litt på med bilstereo og det jeg ble fortalt da jeg skulle kjøpe forsterker og sub så var det at forsterker burde være lik i rms som det subben tåler akkurat som du sier.
    men spørsmålet mitt er henger egentlig litt sammen med spørsmål 10
    da æ har lekt litt med tanken på og lage aktive høyttalere og har ikke funnet plate forsterkere som er 3 kanaler og har aktivt filter til hver kanal derfor mitt spørsmål angående hvordan regne ut hvor stor forsterker man trenger for og drive diskant, mellomtone og sub.

    spm 9
    okei da er det en peke pinne i hvertfall

    spm 10
    okei så best med aktive filter istede for og prøve og feile for og lage rett passivt filter.

    har 1 nytt spm i dag men usikker på hvor jeg skulle spørre det.
    har utrulig lyst på en ny hjemmekino forsterker men er ganske usikker på om man da burde satse på og kjøpe en grei reciver og bruke den som prossesor til og drive effekt forsterker (e) eller gå for kun en reciver?

  5. #5
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mekk92 Vis post
    takk for at du tar deg tid til og hjelpe en nybynner

    spørsmål 1.
    okei så tanken gangen min var noenlude rett?
    men det man da egentlig vil ha er i ei simulering er ei kassa dær kurven følger den røde linja med et brått eller gradvis faller?

    Dette stemmer. Tankegangen er riktig.

    spm 2
    trur jeg ikke helt forstod den. når jeg tenker på og snu en phase så ser jeg for meg en slik bryter jeg har sett på endel subber dær det er valg mellom 0 og 180 grader. så blir derfor forvirret når bilder sir power 1 watt og distance 1000 m så da skjønner jeg ikke helt hvordan man kan snu en phase med power og distance endring?

    Grunnen til at du har en fasevrider på baksiden av mange subber er for at du skal kunne integrere den med fasen til fronthøyttalerne i forhold til hvor langt unna hverandre de står. Dette kan også enkelt fikses i f.eks en reciever med avstandsjustering. Jeg snakket om fasevridning i selve kassen som kommer av prinsippet. Du trenger ikke bekymre deg så voldsomt for det i starten.

    spm 3

    bare for og dobbelt sjekke for at æ forstår dæ rett. vil dette si at vist winsid sier at kassen skal foreksempel være 70l er porten da inkludert i disse 70l?

    Omvendt. Porten er ikke inkludert.

    spm 4
    okei
    da blir jo spørsmålet vidre hvordan jeg på specs om elementet egner seg eller ikke?
    hva vil sånn ca en middels Q tilsi?
    hva vil et følsomt element tilsi?
    har høy eller lav motorstyrke noe og si i forhold til kasse konstruksjon og hva er en lav motorstyrke?
    hva er en lav LE?

    En middels Q vil jeg si er mellom 0.3-0.5.
    Et følsomt element vil f.eks si et element som har over 95db følsomhet. Oppgitt i databladet som sensitivity f.eks 97db/1w
    motorstyrken på elementet kommer litt an på hvor stort elementet er. Men vil si at om du skal bruke horn så er jo høyere motorstyrke jo bedre. Portet konstruksjon klarer seg med middels høy BL, typ 10-15. Under 10 i BL ville jeg ikke ha benyttet i horn eller portet konstruksjon.

    Lav LE kommer litt an på elementstørrelse og hvor høyt opp i frekvensområdet du har tenkte til å spille. et eksempel er et femtentommer element som skal spille oppover i mellomtonen bør ha en LE som er under 1. Diskanter og dedikerte mellomtoner har gjerne mye lavere LE enn dette.


    vil sikkert komme til og spørre mer når jeg skal i gang med første bygg
    så kan gå meir inn i dette da men er jo greit og vite litt til man skal handle inn til første bygg trur æ :P

    spm 5
    da trur æ har skjønt litt meir ang type kasse konstruksjon
    portet = kjøleskap store kasser og trenger ikke så mye effekt?
    lukket = mindre kasser men avhenging av slaglengde og effekt for og komme dypt?

    Det stemmer.

    spm 6
    da får jeg prøve meg litt fram når første konstruksjon er laget med forskjellige dempe matriell og utforske litt
    da skjønner æ hvorfor mange demper diskant og mellomtone kasser



    spm 7
    aha dær skjønte æ alt



    spm 8
    hehe ja har skjønt at watt har ikke så mye og si når jeg ser folk driver høyttalere med rørforsterkere som ut fra jeg har skjønt og lest ikke har så mye effekt. men ser og at mange bruker store effektforsterkere for og drive subber og høyttalere.
    ut fra det lille jeg har utforsket her hjemme så er det at endel høyttalere trenger endel effekt for og kunne spille høyt men også for og gi trykk. har holdt litt på med bilstereo og det jeg ble fortalt da jeg skulle kjøpe forsterker og sub så var det at forsterker burde være lik i rms som det subben tåler akkurat som du sier.
    men spørsmålet mitt er henger egentlig litt sammen med spørsmål 10
    da æ har lekt litt med tanken på og lage aktive høyttalere og har ikke funnet plate forsterkere som er 3 kanaler og har aktivt filter til hver kanal derfor mitt spørsmål angående hvordan regne ut hvor stor forsterker man trenger for og drive diskant, mellomtone og sub.

    Med aktiv deling trenger du ikke bekymre deg for å regne ut det. En diskant trenger sjelden mye watt for å spille høyt.
    Minidsp har en 3 kanals plateamp, men det enkleste for deg hadde nok vært en mindsp og 2 enkle forsterkere pluss en litt kraftigere for basselementene. Justering av nivå gjøre bare i DSP'en gitt at det ikke er veldig store sprik i følsomhet. Det gjelder å velge elementer som ligner på hverandre der. Dette er ihvertfall helt kritisk når man skal designe passivt filter.

    spm 9
    okei da er det en peke pinne i hvertfall

    spm 10
    okei så best med aktive filter istede for og prøve og feile for og lage rett passivt filter.

    Absolutt.. Å designe et godt passivt filter kan ta veldig lang tid, og er veldig krevende.


    har 1 nytt spm i dag men usikker på hvor jeg skulle spørre det.
    har utrulig lyst på en ny hjemmekino forsterker men er ganske usikker på om man da burde satse på og kjøpe en grei reciver og bruke den som prossesor til og drive effekt forsterker (e) eller gå for kun en reciver?

    Ville absolutt heller kjøpt en reciever som har nok pre-out innganger og heller dyttet på med effekter. Selv en dyr reciever har gjerne litt lite å rutte med.
    En liten ting jeg vil legge til er at du absoluttt bør gå for innkjøp av noe måleutstyr om du skal drive med dette. F.eks en UMIK1 fra avshop og bruke gratisprogramvaren REW. Målinger er kritisk for å sette sammen filtre og for å se hvordan ting blir når det faktisk blir satt i ordentlig bruk.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Lignende tråder

  1. spørsmål ang Presence høyttalere
    By togr in forum Høyttalere
    Svar: 14
    Siste melding: 02-03-2013, 14:51
  2. Idiot spørsmål høyttalere forsterker
    By Studentlyd in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-24-2012, 00:41
  3. Spørsmål rundt høyttalere
    By oysan in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-18-2011, 12:55
  4. Spørsmål ang Klipsch høyttalere.
    By Martinas93 in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-19-2010, 08:17
  5. spørsmål ang høyttalere. Må de spilles inn?
    By corpseablase in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-18-2010, 08:23

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •