DIY Shaker - Rumperister

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Shaker - Rumperister

Etter å ha tråla nettet og sanka idéer fant jeg ut at jeg hadde lyst til å prøve meg på dette, hjemmelaga shaker. Andre som har lagd selv sverger på at deres hjemmelagde shaker funker bedre enn ferdigkjøpte, så da pirrer det jo litt ekstra i DIY-hjertet. Referanse hadde jeg jo på lager, to stk. uprøvde Bass Pump III fikk bli benshmark. Nett og kanskje spesielt youtube ga masse nyttig info, det er som kjent sjelden lønnsomt å finne opp kruttet på nytt, så jeg valgte å bruke utprøvde løsninger og lappe det sammen til mitt eget. Donorhøyttalere ble anskaffet og taktikken ble å ikke planlegge for nøye, men se løsningene som de ga seg selv i praksis.

Donorhøyttaler:
    DIY Shaker - Rumperister-img_3004-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3005-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3006-jpg

Første post på programmet var å komme nærmest mulig spolen, så støvhetta ble trykt inn.
    DIY Shaker - Rumperister-img_3013-jpg

Deretter startet fabrikkering og justering av deler.
    DIY Shaker - Rumperister-img_3014-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3015-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3016-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3017-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3020-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3022-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3023-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3029-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3030-jpg

Så begynner sammensetningen. "fingrene" av patentbånd tilpasses best mulig til membranet og høyden på gjengestanga justeres slik at den presser membranet bittelitt ned. Sistnevnte for at membranet skal havne sånn ca. i normalposisjon når ting henger på plass. Alt av muttrer sikres med gjengelåsing, ting skal jo faktisk riste litt. Opphenget er laget av 3mm lexan, det virket som et fornuftig materialvalg, og ellers tager man hva man haver
    DIY Shaker - Rumperister-img_3032-jpg

Når alt er justert løsnes opphenget fra elementet og membranet fylles opp med lim for å gi en homogen forbindelse. Fingre og skiver bakes godt inn i limet, og her foregår arbeidet i et aldeles fint ventilert "avtrekkstelt". Jeg hadde frykta at limet (Mvh Biltema, Art. 36-2421) skulle lukte mye, men det var bortimot luktfritt, i alle fall for min noe ufølsomme nese.
    DIY Shaker - Rumperister-img_3070-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3071-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3072-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3075-jpg

Dagen etter var det å se på montering. Her sto jeg litt på bar bakke, jeg ante jo ikke hvordan sofaen så ut under. Men men, med billig møblement var det bare å foreta en kjapp bukspretting for å avdekke forholdene og klekke ut en plan.
    DIY Shaker - Rumperister-img_3079-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3080-jpg

Ok, montasje fantes det noen idéer om på nettet, men her valgte jeg å gå min egen vei. Med begrensede muligheter er det bare å gå rett på og få shakern nærmest mulig hekken tenkte jeg og lagde denne løsningen. Etter testing ble shakern tatt ut, gjengestanga ble kortet inn for å gi mer klaring mot gulvet og laminatplata fikk store firkantskiver på vær side for å sikre at den ikke ga etter noen vei.
    DIY Shaker - Rumperister-img_3081-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3085-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3213-jpg
    DIY Shaker - Rumperister-img_3215-jpg

Ferdigshakern fikk en liknende montasje i den andre sofadelen.
    DIY Shaker - Rumperister-img_3205-jpg

Testing ja, i friluft virka ferdigshakern å være sterkest fra 50Hz og oppover, mens den hjemmelaga var overlegen fra 50Hz og nedover. I sofaen kom dette like tydelig fram. Hjemmemekket shaker kjentes godt helt nede i 15Hz (!!) med en peak rundt 17Hz, svakere opp mot 25Hz, for så å bli sterkere oppover. Ferdigshakern... Den skal vekk. Den fungerte ikke nevneverdig under 30Hz og virket å trives best godt over det, hvilket jeg opplevde som heller unaturlig i forhold til film i alle fall. Begge to ble drevet av en liten Rotel RA-920AX som fikk signal fra Y-splitt mellom Yamaha RX-V661 og en Fence 15" med Yung plateamp (kjekk liten sak med +6dB@25Hz og ettermontert 6dB/okt 40Hz LPF for karakteristikk). I bunn og grunn fungerte hjemmemekka shaker bra og ferdigshakern funka rett og slett heller dårlig. Alt i alt må dette være et vellykket DIY-prosjekt, så nå er det vel å vurdere å prøve seg med noen små 10-tommere eller noe sånt. Shakerne skal på sikt få samme 6dB/okt 40Hz LPF som subben tenker jeg, sånn for å tilpasse etter smak og behag. Total kostnad pr. shaker er jeg ikke sikker på, men jeg antar det alt i alt kommer seg på ca. 300kr pr. stk. i deler og stæsj, forsterker kommer utenom, men det må vel kunne sies å være billig morro. Det er bare å begynne å snekre folkens

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette så jo kult ut :-)

Har selv montert 4 stk 15" MGR elementer i sofaen bare for å skape trykk og vibrasjoner der man sitter.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Oi, dette så jo kult ut :-)

Har selv montert 4 stk 15" MGR elementer i sofaen bare for å skape trykk og vibrasjoner der man sitter.
    Se der ja, det var nok det jeg også ville prøvd om jeg ikke hadde funnet så masse fin info på youtube. Dog ser det ut til at løsningen jeg har nå har betydelig høyere virkningsgrad. Jeg tipper elementene jeg bruker er 6,5" og ser for meg at noen lette 10" hadde vært tøft å teste

Hvor mye effekt kjører du og merkes det godt?
    Sist endret av Leo_; 01-27-2015 kl 15:26

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver alle 4 15" med en Logitech sub forsterker som er til en 10" element.
    Skal ikke mye til for å sette elementene i bevegelse.

Er nok risting på noen frekvenser til at fjernkontroll spretter opp i luften og mister helt kontakt med sofaen.

Kom til å tenke litt på prosjektet ditt, det du gjør er vel egentlig å tilføre "elementet" ekstra vekt.
    Dvs, tidligere så var det membranen som var i bevegelse, men nå er det jo hele chassi + magnet.

Da vil vel den oppføre seg omtrent likt om du hadde lagt på tilsvarende vekt på membranet?
    Blir ikke det da å senke FS?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, regner med det er grunnen til at et gammelt 6,5" element klarer 15Hz. Hørtes ganske heftig ut den løsninga di da når det flytter såpass på seg.

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 03-28-2011, 22:40
  2. Shaker og lydvolum
    By beldever in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 5
    Siste melding: 01-25-2010, 13:23
  3. Svar: 4
    Siste melding: 08-30-2009, 23:49
  4. Bass shaker?
    By David NAD+CW in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 04-13-2006, 16:40
  5. Bass shaker/ buttkicker / rumperister
    By Ivan in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 95
    Siste melding: 12-15-2004, 23:37