2 stk DIY tc sounds LMS ultra subber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 stk DIY tc sounds LMS ultra subber

Tenkte jeg skal lage en liten byggetråd på det som blir mine nye subber! Har kjøpt 2 stk LMS ultra 18" elementer som er på vei over dammen nå!
    Har bestemt meg for å bygge lukkete kasser i et kanskje litt annerledes materiale! Disse blir støpt i avrettingsmasse ;p

Innvendig volum antas å bli ca 100 liter. Har regnet meg frem til at kassene kommer til å veie ca 150 kg hvær eks element som veier ca 40 i seg selv!
    Designet blir ala mine diy fronter med avrundete sider, legger ut et bilde av de etterpå

Har laget en 3d model av de i sketchup som jeg også kan ordne bilde av litt senere.

Har begynt å lage støpeform, og kjøpt avrettingsmasse i dag! Begynte med 200 kg så får vi se hvor mye som mangler ;p
    Sist endret av AHaugen; 12-31-2014 kl 20:35
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

2. Liker saar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sist endret av AHaugen; 01-01-2015 kl 14:28
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli spennende å følge med på. Legg gjerne ut bilder
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å bli veldig bra
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er elementene i Oslo og ferdig fortollet dukker vel opp i Trondheim i neste uke da!
    Stue stereo`en:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt

Hva slags forsterker(e) skal du bruke til å drive LMS'ene?
    Skal du kjøre HighPassFilter på subbene?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effekt står 2 stk adyton xp3d for. de gir 2x1000w hvær i 2ohm. tenker på å skaffe en minidsp får å bruke som filter, har et EV 18db/oct elektronisk filter nå.
    Stue stereo`en:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er den første kassa støpt

gleder meg til å "pakke den ut" i morgen! indre volum ble ca 90-95 liter om jeg regna riktig.. brukte rett under 7 sekker med avrettingsmasse, så da er den vel ca 140kg når vannet har fordampet!

måtte kline på litt vekt under støpinga, var redd for at limet ikke skulle holde.. har på litt primer å støyper i hullet etter bøtta i morgen

Stue stereo`en:

10. Liker antiloop har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på postkontoret å henta 4 pakker nå nettopp! de 2 minste var blytunge *pakker ut*
    Stue stereo`en:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan gikk det med støpingen da? Må de stå til herding? Er veldig spent på resultatet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Men hvordan gikk det med støpingen da? Må de stå til herding? Er veldig spent på resultatet...
    selve støpinga gikk fint! men var uheldig når vi skulle fjærne ei plate hvor elementet skal stå og klarte å slå av en bit av betongen.. :/ så denne kassa blir kun får testing! satte inn elementet i sta å testa litt men glemte å ta med meg aktiv filter så det ble det fulltone gitt ;P ikke spesielt heldig! men får testa litt i morgen ettermiddag!

om resultatet høres bra ut så får vi kanskje støpt 2 nye kasser i helga

har noen bilder på mobilen, men kabelen vil ikke fungere (kun lading), men skal se om jeg finner en ny kabel straks
    Sist endret av AHaugen; 01-07-2015 kl 00:41
    Stue stereo`en:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kasseforslag ønskes!

den tette kassa på ca 100 liter internt volum ble ikke som forventa.. veldig tight bass, men totalt fraværende fra 30 ish hz og ned.. tror ikke litt eq kan fikse dette ;P

vurderer da bassrefleks, noe rundt 200 liter.. og muligens sonosub.

Jeg får se om jeg klarer å få subben fraktet hjem i helga å prøve den litt hær, før jeg bestemmer meg 100%. men skulle ha lånt meg en DSP å få boostet litt i bunn

btw, med "klarer å få subben hjem" så mener jeg nettopp det jeg skriver ;P den er vel nærmere 200 kg med elementet i
    Sist endret av AHaugen; 01-09-2015 kl 01:19
    Stue stereo`en:

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo som oftest ikke snakk om "litt" eq i de konstruksjoner med stort element i liten (etter forholdene) lukket kasse. Det er jo ofte boostet for det som element og forsterker er gode for (med litt margin) for å kompansere for det som kassen ikke forsterker på egen hånd.

Ville prøvd med eq først iallfall. Selv har jeg gått i den retning som du tenker på nå, 18" i nesten 200L bassrefleks tunet til 22hz, men liten tett kasse, mye effekt og mye eq var også med i tankeprosessen før kasse ble laget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi tar utgangspunkt at hver forsterker gir 2000w til hvert element så greier ikke forsterkerene å drive elementet til xmax før ca3,5Hz.

Om du booster bunnen for å få dypbass så vil du ikke kunne spille høyere enn den gule linjen (100L kasse) pga manglende watt fra forsterker.
    Dersom du ønsker å spille høyere dypbass med mindre watt (og uten EQ) så må volumet i kassen opp.

Lyseblå linje viser 200L kasse.
    Hvis man dobler volumet, så øker SPL med 3dB (ved samme watt inn) eller at man kun trenger halvparten av watten fra forsterker for å spille like høyt.

Roomgain har veldig mye å si også, så det kan være at dypbassen sitter bedre i et annet rom.
    Jeg ville ha prøvd å booste bunnen for å se om det er nok, bare pass på at lave frekvenser krever mye watt.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 2 stk DIY tc sounds LMS  ultra subber-lmsmed2000wspl-png   2 stk DIY tc sounds LMS  ultra subber-lmsog2000wexcursion-png  
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal få frakta "skitn" hjem å teste litt!

jeg vet jo at 2x1000w pr element er litt knapt, men jeg skulle jo mene at det burde holde hjemme hær i stua selv om jeg ikke kjører dem til x-max! jeg har jo ingen planer om å rive huset ;P hadde foresten noe rundt 5-6 cm slaglengde under testinga, å fikk sånne "dimpler" i opphenget folk snakker om når de nærmer seg X-max! uten at det var noe særlig med output lydmessig.. da var det ikke mer å hente på forsterkeren..
    mine gamle peerlees resolution 15 rister jo på det meste med halve slaglengda ;P

om jeg skal kjøre på med ei kasse på rundt 200 liter så er sjansen stor for at jeg da ender med bassreflex, da litt av poenget med tett kasse var at de ikke skulle bli så svære ;P si 200 liter, med tuning på 20hz (200mm rør, 101cm langt)

Målet er ganske enkelt, det skal spille pent og kontrollert, samt dypt.. jeg har ikke behov får å spille sinnssyk høyt!
    Stue stereo`en:

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det er noe rart her. Har hørt disse i lukkede kasser på 70 liter med eq og det trykker noe hinsides i forhold til størrelse. Sikker på at det ikke lekker e.l noe sted? At du nesten ikke får noe output ved xmax virker for meg ubegripelig.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Høres ut som det er noe rart her. Har hørt disse i lukkede kasser på 70 liter med eq og det trykker noe hinsides i forhold til størrelse. Sikker på at det ikke lekker e.l noe sted? At du nesten ikke får noe output ved xmax virker for meg ubegripelig.
    ikke missforstå, det er jo output dær! men ikke i nærheten av hva en 15" peerless i 100 liters bassreflex har! Altså LANGT ifra samme output
    og fra rundt 30 hz eller noe sånt så faller det helt fra! dette uten EQ enda.. (har ikke DSP tilgjengelig)
    det lekker litt rundt en skrue, men det er så minimalt at det kan umulig påvirke på noen annen måte en at man hører blåselyden. jeg kjenner ikke lufta med fingrene
    Stue stereo`en:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte å legge ut bilde av kassa vi støpte! kommer hær, ink bilde som vise hva som gikk til helv*** når vi dreiv å tok ut formene..

kassa hær går nok i søpla ;P har en test kasse hjemme nå på 225 liter bassrefleks å det fungerer sålangt veldig bra! utrolig dypbass å veldig fast bass

crap, V2.0 blir produsert bittelitt annerledes

Stue stereo`en:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hær er hovedgrunnen til at stereo hobbyn går så sakte ;P

Stue stereo`en:

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 11-13-2014, 23:26
  2. TC Sounds LMS-R 15
    By heien in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 22
    Siste melding: 04-19-2011, 17:43
  3. Slave bass vs lukket/bassrefleks (TC Sounds LMS Ultra)
    By Baldrick in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 6
    Siste melding: 02-08-2011, 23:21
  4. Bygging av subber, TC Sounds LMS-R15
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 46
    Siste melding: 11-12-2010, 14:53
  5. TC-sounds
    By Snickers-is in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-18-2003, 19:13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg