Innspill på DIY Sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill på DIY Sub

Hei,

Driver og leker litt med noen oppsett og design på DIY Subwoofer. Er ganske ny og lurte på om jeg er helt på jordet. Disse skal stå bak et lerret og plassen blir forhåpentligvis ikke noe problem.

Etter å ha forsøkt noen design begynte jeg å simulere et push-pull design med dayton 15".
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dayton1-jpg   -dayton2-jpg   -dayton3-jpg   -dayton_box-jpg  

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kan ikke hjelpe deg med de simuleringene. Men stemmer det at du trenger 800 liter på de 2 elementene.?
    Ellers ser det jo helt Jævlig rått ut. Må jo bli noe Satans trøkk.
    Er det lov å spørre hvilken forsterker du skal bruke og størrelse på rom.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem å stive opp kassa. Det trøkker mer enn du tror inne i den.
    Jeg lagde en 120 Liters kasse selv med 2 "ramme"avstivninger inni. Og det ble for lite.
    Var 25mm mdf kasse med en 12". Og Hypex 800 watts plateforsterker.

Hvis du lager denne i mdf så blir den ikke lett å flytte rundt��

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting som kan være greit å få med her om du skal få innspill er hvor mye luft som beveger seg ut av porten, når elementet når lineær slaglengde og gruppeforsinkelse. Du bør legge ut grafer fra de andre vinduene også med andre ord :-) .

Hvilket element skal du bruke, og hva er Q verdiene på det. Er ikke sikkert elementet egner seg så godt til en bassrefleks. Er det noe spesiell grunn til at du går for push pull? Er det for å minske partalls harmonisk forvrengning? :-) Tror kanskje det hadde vært bedre for deg å designe standard bassrefleks når du er helt i startgropen.

Edit: en siste ting. Hvilket frekvensområde skal subbene dekke? Skal det gå kjellerdypt til film, eller skal det primært brukes til musikk?
    Sist endret av thohaug; 12-04-2014 kl 00:07
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker at jeg får mange spørsmål jeg ikke har gode svar på. Det er da man lærer hva man skal gjøre!

Grunnen til jeg tenkte push pull er at jeg begynte å se på en Ken Kreisel Sub 12" som har et slikt design, så ville jeg se nærmere på hva jeg kunne få for pengene ved å bygge noe tilsvarende selv, da jeg leste om hvorfor Ken Kreisel har brukt push pull så jeg det var for å redusere harmonisk forvrengning. Om jeg får det som jeg vil er rommet 4,2m x 8,4m x 2,5m

Ser av de første tegningene at det ikke er mulig å bygge denne kassen (porten er for stor)
    Om elementet (har gjort noen tester med Beyma også, men nå med Dayton Titan fra Avshop):
    Name: TIT400C-4 Titanic MkIII ['08]
    Type: Standard one-way driver
    Company: Dayton Audio
    Comment: Published at Parts Express website and PDF.
    No. of Drivers = 2
    Mounting = Standard, Push-pull
    Wiring = Parallel
    Fs = 24,2 Hz
    Qms = 6,75
    Vas = 154,5 liters
    Xmax = 20,5 mm
    Sd = 804,2 sq.cm
    Qes = 0,52
    Re = 3,8 ohms
    Le = 2,57 mH
    Z = 4, ohms
    Pe = 800, watts

Kasse (ny):
    Box Properties
    Name:
    Type: Vented Box
    Shape: Prism, square (optimum)
    Vb = 350, liters
    Fb = 20,75 Hz
    QL = 6,152
    F3 = 22,01 Hz
    Fill = normal
    No. of Vents = 1
    Vent shape = rectangle
    Vent ends = one flush
    Hv = 200, mm
    Wv = 200, mm
    Lv = 572,8 mm

Når det gjelder bruk er det tiltenkt Kino, men ønsker også at den skal være bra til musikk. Ønsker brystkassetrykk (mye luft som flyttes), men vil også ha litt risting.. Har forstått at høyttalere er kompromiss, men om jeg skal velge vil jeg heller har kraftig bass som ikke går under 20 hz fremfor ren brumling..

Angående forsterker må det jo litt ekstra kraft til siden det er to elementer, så jeg kikke litt på denne:
    AVshop.no / minidsp PWR-DSP2 Plateforsterker 2x800W eller 1x2400W (bridged)

Har gått litt ned på kassestørrelse nå og dette ser byggbart ut
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -4-des1-jpg   -4-des2-jpg   -4-des3-jpg   -4-des4-jpg   -4-des5-jpg  

-4-des6-jpg   -4-des7-jpg   -4-des8-jpg   -4-des9-jpg  

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette Dayton elementet passer bedre i en lukket konstruksjon i forhold til en portet konstruksjon i følge parameterne. Om du ønsker å bygge en portet konstruksjon er det ønskelig med lav Q på elementet. Ville nok heller sett på Beyma 18tommer element om portet var det du skulle gå for. Tipper 70x70x70 omtrent burde være fint per element med en tuning på 20hz. Min erfaring er at slike lette pappelementer er lettere å integrere, samt du får vanvittig mye mer skyv oppover i bassfrekvensene med slike elementer. Om du er fast bestemt på dayton ville jeg vurdert lukkede kasser fremfor portet. Har dessverre ikke tid til å simulere for deg nå i nærmeste fremtid, men det finnes sikkert andre hjelpsomme sjeler her som kan hjelpe deg :-)

Når du simulerer er det viktig å huske på at Dayton elementet ikke tåler mer enn 800w kontinuerlig, og med Beyma så må du velge power in som følge av når du når xmax (cone excursion grafen) vent velocity bør ikke være så veldig høy så du slipper blåselyder fra Port.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom musikk er et mål ville jeg heller tenkt flere sub'er enn 1 diger. Helst 3 eller 4...

Har bygget meg 2x15" servosubber fra rythmik audio som jeg er veldig fornøyd med. Fikk "brøstkassetrøkket" etter at de kom i hus.
    Akkurat nå har jeg de to + en 18" i 150l kasse som jeg bygget først. Planen var egentlig å kaste ut 18" eren, men den blir nok stående...
    18" klarer alene å lage jordskjelv så det holdt, men sliter med å følge med når det kommer til musikk med heftige bassekvenser med mye volum.

Jeg synes det fort blir litt stor avstand når man kombinerer 18" elementer med ht'er på for eks 8", slik at integrasjonen blir vanskelig.
    Med flere sub'er er det vesentlig enklere å unngå stående bølger og "hull" i gitte frekvensområder.
    hvilke ht'er har du?

Lignende tråder

1. Tid for ny tv, trenger innspill
    By rMx in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 04-07-2008, 11:51
  2. Innspill - hjemmekino med WAF
    By CinemaRookie in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 18
    Siste melding: 11-22-2007, 18:25
  3. PSB Image T65, innspill??
    By Svantekiller in forum Høyttalere