Bygging av "Big Miles" - Ferdig! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  62
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 213
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi, det nærmer seg nå

Når du lakket skruene og skivene, hadde du noe grunning på først eller var det bare lakk rett på?
    Må få lakket noen skiver selv og de skal selvfølgelig være sorte.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Oi, det nærmer seg nå

Når du lakket skruene og skivene, hadde du noe grunning på først eller var det bare lakk rett på?
    Må få lakket noen skiver selv og de skal selvfølgelig være sorte.
    Grunning er helt unødvendig. Pusser dem med fint sandpapir og tørker av med rødsprit. Da sitter lakken fast nok for meg. Dessuten er ikke noe av dette særlig synlig uansett.
    Hadde jeg lakket noe som hadde vært veldig synlig, så hadde jeg muligens brukt grunning. Kommer litt an på om overflaten skal være matt eller blank.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gøy å lese fremgangen på konstruksjonen. Må si at finishen blir ganske rå. Gleder meg å lese testresultat når du er ferdig med høyttalerne.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner jo å se virkelig bra ut

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Kan nevne at Crown DCI 8/600N har en ny og meget bra DSP, som er basert på ItechHD-serien. Den skal være like god eller bedre enn ItechHD. Det var utslagsgivende for vår del, selv om veiledende nypris nå er helt hinsides: Crown DCi8|600N forsterker m. BluLink 8 X 600W, 4, 8ohm/100V
    Tror det var lurt valg, det du skriver overfor samsvarer også med det jeg ymtet frampå om tidligere vedr CTS/DCI/iTech. Dersom det er slik at DCI er mer eller mindre lik ytelse som iTechHD bare med mindre effekt er det jo kjempevalg, men kjedelig pris ja

Forøvrig er det bare å ta av seg hatten for arbeidet ditt, eneste jeg har å utsette er dette med navnet "Miles" Har aldri forstått hvorfor det navnet fortsatt henger med og hvorfor folk ikke bare kaller det Beyma

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Vanvittig god jobbet, og smarte løsninger
    Takk for det! Prøver å gjøre ting så godt jeg kan, og så vise det på bildene. Ikke alltid like vellykket, og lysforholdene i verkstedet er på amøbeplanet. Har fire doble lysrør liggende, men får av en eller annen grunn aldri tid til å henge dem opp...

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det er bare å starte masseproduksjon!
    Hadde ikke vært meg i mot. Noen som vil bestille?

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Meget flott arbeid , og flott dokumentasjon
    Blir moro når dette blir fergdig , og jeg gleder meg til resten

Takker! Er veldig spent på resultatet selv, spesielt siden jeg ikke har hørt denne høyttaleren. Håper jeg ikke bommer stygt...

Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Veldig gøy å lese fremgangen på konstruksjonen. Må si at finishen blir ganske rå. Gleder meg å lese testresultat når du er ferdig med høyttalerne.
    Finishen er nok bedre på bildene enn i virkeligheten, men så helt galt er det heller ikke. Hadde nok lagt ned noen timer ekstra om høyttalerne skulle ha stått fremme.
    Blir veldig spennende når vi skal til med å sette opp DSP. Skal suge til meg så mye kunnskap som mulig av karene som skal hjelpe meg med dette. Senere innstillinger må jeg i stor grad klare selv, så jeg er spent på om jeg klarer å henge med...

Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Dette begynner jo å se virkelig bra ut
    Takker, Bjørn Erik!

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Tror det var lurt valg, det du skriver overfor samsvarer også med det jeg ymtet frampå om tidligere vedr CTS/DCI/iTech. Dersom det er slik at DCI er mer eller mindre lik ytelse som iTechHD bare med mindre effekt er det jo kjempevalg, men kjedelig pris ja

Forøvrig er det bare å ta av seg hatten for arbeidet ditt, eneste jeg har å utsette er dette med navnet "Miles" Har aldri forstått hvorfor det navnet fortsatt henger med og hvorfor folk ikke bare kaller det Beyma

Nei, hvorfor BigMiles? Du har jo rett i at "Beyma" muligens lyder bedre og også kunne ha vært bra. Men jeg synes nå at BigMiles også er litt tøft. Og da vet vel kjennerne hva jeg snakker om? I tillegg er det Stig Erik Tangen (Tangen AVdesign) sin konstruksjon, og inConcert Miles er en av hans mest kjente høyttalere. Det må ikke folk glemme. Derfor blir det mer riktig at litt av hans navn på høyttaleren beholdes, selv om konstruksjonen er annerledes.
    Ellers, takker for skrytet!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke med maskinskruer fordi to av sidene på elementet ender ut i topp og bunnplate. Kom ikke på dette selv da det ble bestilt skruer, og jeg har nå et lager med 5mm maskinskruer som kan brukes til andre ting...
    Ahhhh. Vel, det besvarer det spørsmålet.

Kan nevne at Crown DCI 8/600N har en ny og meget bra DSP, som er basert på ItechHD-serien. Den skal være like god eller bedre enn ItechHD. Det var utslagsgivende for vår del, selv om veiledende nypris nå er helt hinsides: Crown DCi8|600N forsterker m. BluLink 8 X 600W, 4, 8ohm/100V
    Nå er selvfølgelig jeg helt utrolig ødelagt når det kommer til pris, men er 8600,- (10750,-) per 600W kanal og inkludert DSP mye? Misforstå meg rett: Den er ikke billig, men for det man kjøper; vil dere karakterisere det som dyrt? (ærlig spørsmål her ...)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvorfor BigMiles? Du har jo rett i at "Beyma" muligens lyder bedre og også kunne ha vært bra. Men jeg synes nå at BigMiles også er litt tøft. Og da vet vel kjennerne hva jeg snakker om? I tillegg er det Stig Erik Tangen (Tangen AVdesign) sin konstruksjon, og inConcert Miles er en av hans mest kjente høyttalere. Det må ikke folk glemme. Derfor blir det mer riktig at litt av hans navn på høyttaleren beholdes, selv om konstruksjonen er annerledes.
    Ellers, takker for skrytet!
    Hehe, tenkte ikke bare på deg/dine høyttalere, men at så "mange" her i Norge bruker navnet Miles om en konstruksjon som faktisk bare består av to basselement og en diskant fra Beyma, og Beyma selv har en ganske lik sak som heter FR15A/2. Tangen lagde vell kun ett par (?) så jeg synes det alltid har vært rart at det navnet faktisk fortsatt Men nok avsporing...

Har du bestilt Crownen eller er det fortsatt på planleggingsstadiet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av oss bruker vel Tangen sine tegninger, og dermed syns jeg det er naturlig å "hedre" navnet. Mange som bruker disse elementene, men det trenger ikke å være vellykket fordet. :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Nå er selvfølgelig jeg helt utrolig ødelagt når det kommer til pris, men er 8600,- (10750,-) per 600W kanal og inkludert DSP mye? Misforstå meg rett: Den er ikke billig, men for det man kjøper; vil dere karakterisere det som dyrt? (ærlig spørsmål her ...)
    Det er jo et relativt spørsmål som jeg ikke skal legge meg oppi, men:

Det finnes andre tilsvarende konkurrenter av Crown, som f.eks. QSC, som har en helt annen prisprofil. F.eks. ampen som Hunsbedt så på var en QSC PLD 4.3, DSP-basert amp med 4x625W konternuerlig mot 8ohm, har en listepris rundt 22.000,- ink mva. Så min nysgjerrighet her var hva Crown legger på bordet med DCi som andre tilsvarende produsenter ikke gjør. En overlever ikke lenge på markedet hvis man blir utkonkurrert på pris, eller at man tilsynelatende ikke får noe ekstra for prisen. Så spørsmålet om dyrt dreier seg like mye om hva man får også.

Til sitt bruk er nok QSC meget bra, det er ikke noe tvil om det. Synes lyden på kinoen vår vitner om det. Men det er jo med en annen serie, som sikkert er nøye tilpasset elementene.
    Jeg hadde en ganske nøye gjennomgang av porteføljen til QSC for å se hva de hadde å by til din type applikasjon. Kan jo nevne at 4-kanals DCA ampene (i Kvinesdal Kino) er mer tradisjonelle amper med A+AB trinn og dermed produserer de betydelig mer varme. Nettopp fordi det er et tradisjonelt A+AB-trinn så klarer de yte noe lavere støygulv enn andre.

PLD serien har såkalt Power Light powersupply, som er det samme som brukes i deres helt vanvittige råe PL serie (2x8000W i en 2U rack -- krever 32A installasjon), så jeg er absolutt ikke i tvil om at ampen kan levere effekten den er oppgitt til. Men hvorfor dempningsfaktoren er såpass lav på >150, vet jeg ikke. (150 er jo ikke lavt absolutt sett)

Crown DCi 8|600 har jo et imponerende lavt støygulv på >108dB og en høy dempningsfaktor >900, så jeg er ikke i tvil om at denne kommer til rocke i Arves oppsett!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Du har et veldig viktig poeng Fornjot. Sett under ett er totalprisen for DCI 8/600N skrekkelig mye, nesten 90,000,-. Vi betaler jo ikke det, vi har fått en meget bra pris. Totalt sett ender vi vel på ca 5500,- pr kanal, og det er med en avansert avansert DSP. I forhold til en dyr og kanskje halvslapp "High-end" forsterker er ikke dette dyrt i det hele tatt. Jeg burde nok ikke sagt at "prisen er hinsides", siden det var ment for veiledende pris sett under ett.

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Crown DCi 8|600 har jo et imponerende lavt støygulv på >108dB og en høy dempningsfaktor >900, så jeg er ikke i tvil om at denne kommer til rocke i Arves oppsett!
    Det er disse faktorene som har vært med på å avgjøre valget, i tillegg til DSPen og høy antatt kvalitet på produktet. Så jeg håper virkelig at du har rett når det er oppe og går.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke vært meg i mot. Noen som vil bestille?
    Ja!
    Har i lengre tid planlagt å bygge Miles selv en gang, men mangler både verktøy og ikke minst ferdigheter for å komme i nærheten av tilsvarende kvalitet. Ser veldig bra ut!

Planer om demo når du er ferdig?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thali Vis post
    Ja!
    Har i lengre tid planlagt å bygge Miles selv en gang, men mangler både verktøy og ikke minst ferdigheter for å komme i nærheten av tilsvarende kvalitet. Ser veldig bra ut!

Planer om demo når du er ferdig?
    Takker! Jeg kan godt bygge for deg om det skulle være interessant. Vi kan jo etterhvert diskutere detaljene på PM, men en prøvelytt må du få til før du bestemmer deg.

Jeg kommer nok til å kjøre en del demoer når alt er ferdig (og innspilt). Fra midten av februar og utover er nok det meste på plass sånn lydmessig. Første testing blik nok allerede i mot slutten av denne måneden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært skikkelig gøy å høre hvordan disse låter, eneste ulempen er at det antagelig blir totalt drepen for mine egne høyttalere. Regner med de blir en trist affære i ettertid. Blir nok ikke aktuelt å gjøre noe innkjøp med det aller første, men litt på sikt håper jeg å få kona med på dette.. Kan ta detaljene på PM når den tid kommer.

Gi gjerne beskjed når du begynner å bli klar for demo, imens følger jeg spent med på byggingen!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thali Vis post
    .
    Gi gjerne beskjed når du begynner å bli klar for demo, imens følger jeg spent med på byggingen!
    Ok! Du får bare følge med fremover, så ser vi når det er klart for demo!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld ble det siste innspurt på høyttalerbyggingen. Nå er 3 x BigMiles ferdig, og det er bare resten som mangler...

Må opp til Trestokken AS igjen og få frest ut platene til et forsterkerrack som skal stå på teknisk rom. Nå står forsterkerne i et Apollorack som ikke er særlig funksjonelt til rackmonterte forsterkere. I tillegg blir det greit å få det nye racket på hjul.

Så må jeg få frest ut to laminerte 25mm MDF-plater som BigMiles skal stå på, som en slags fot. Under dette skal jeg ha et trekryss som skal settes på topp-platene over sandkassene i frontplattingen. Da vil høyttalertårnene hvile oppå sand slik at mye av resonansene fra kassene ikke går ned i betonggulvet. Det skal også inn noen dempeklosser av gummi mellom her, og dørstoppere fungerer fint til denne tyngden.

Til slutt må det legges opp en god del meter høyttalerkabel. Hver høyttaler skal ha egen kabel frem til forsterkerne, så det går fort ca 100m til dette. Kunne nok ha spart tre lengder, siden bassene i hvert tårn går på samme forsterkerkanal, men jeg velger allsidigheten fler kabler vil gi på sikt. Kan veldig godt være at det kommer andre/flere subber på sikt også...

Litt bilder fra i kveld. Masselodding av Speakon-terminaler. Dette går rimelig fort nå, utrolig hvor mye tid man sparer når man etterhvert jobber mer rasjonelt:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8303-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8304-jpg

Ferdig mellomtone med Speakon:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8305-jpg

Klare til å bæres opp i Sal No.3:
    Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8307-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8303-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8304-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8305-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8307-jpg  

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sinnsykt dette her!! Ser helt rått ut, bra jobba. Blir spennende å høre hvordan dette låter
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

18. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig! Og også litt enklere å bære og flytte når det er mindre kasser. Hadde det vært en ide å montere elementene også når kassene var på plass? Vet av erfaring at vanlige miles i 30mm MDF er grisetunge!

Tror det er lurt å trekke mye kabel, det gir fleksibilitet og sparer arbeid senere.

20. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge!!

22. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld ble det siste innspurt på høyttalerbyggingen. Nå er 3 x BigMiles ferdig, og det er bare resten som mangler...

...

Til slutt må det legges opp en god del meter høyttalerkabel. Hver høyttaler skal ha egen kabel frem til forsterkerne, så det går fort ca 100m til dette. Kunne nok ha spart tre lengder, siden bassene i hvert tårn går på samme forsterkerkanal, men jeg velger allsidigheten fler kabler vil gi på sikt. Kan veldig godt være at det kommer andre/flere subber på sikt også...
    Gratulerer! Skulle ønske man kunne trykke mer enn én gang på liker.

Må vel si at disse høyttalerene ser langt bedre ut enn de som står i både No.1 og No.2!

Enig i at det bør trekkes opp egne kabler til bassene. Nå vet jeg ikke hvilket tverrsnitt du har på kablene, men det er helt i tråd med hvordan det skal gjøres (i PA og kino) ved lengre strekk. Man trekker parallelle ledninger i stedet for å linke kassene for å fordele effekten og dermed få netto større tverrsnitt. For å utnytte den lave dempningsfaktoren på forsterkeren, er man avhengig av lav impedanse (stort tverrsnitt) ut til HT som mulig. På den måten har forsterkeren bedre kontroll (eller hold om du vil) på elementet. Når du investerer i en såpass kompromissløs pro forsterker som har veldig lav dempningsfaktor, vil fort en gjerrig besparelse i kabling spise opp hele fordelen man får.

PS! Fikk du ikke til å dobbelklikke på bildene og velge "Full Size" i Image settings dialogen som kom opp? Da slipper du å få miniatyrbilder på slutten i innlegget.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

24. Takk Hunsbedt takket for denne posten
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Lignende tråder

1. MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....
    By MorJohan in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 379
    Siste melding: 12-24-2014, 00:44
  2. Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 364
    Siste melding: 05-15-2014, 13:44
  3. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  4. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54
  5. Frankeeys hjemmekino. "Bygging pågår"