Bygging av "Big Miles" - Ferdig! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  62
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 213
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Jeg har også en god bunke slike tvinger, de er geniale!

Ser flott ut disse, må ta turen østover å klå litt på disse når de er i boks!
    Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte disse tvingene, meget bra ift prisen.
    Du er hjertelig velkommen bortover når alt er på plass i kinoen, og du må gjerne få klå litt på dem. Ser ut til at jeg muuligens kan få tak i elementer før jul, da blir ferdige høyttalere tidenes julepresang til meg selv, hehe...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

2. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Her mangler der ikke øye for detaljer nei. Meget pent stykke arbeid, god helg.
    Takker, Regnep! God helg til deg også, selv om den snart er over!

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    .. så bra !
    Takk, blir ikke premium finsh, men sikkert ok til å stå skjult.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte disse tvingene, meget bra ift prisen.
    Du er hjertelig velkommen bortover når alt er på plass i kinoen, og du må gjerne få klå litt på dem. Ser ut til at jeg muuligens kan få tak i elementer før jul, da blir ferdige høyttalere tidenes julepresang til meg selv, hehe...
    Da blir det kalibrering hele jula
    Ser forresten veldig bra ut.
    Mvh Jan Einar

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Da blir det kalibrering hele jula
    Ser forresten veldig bra ut.
    Mvh Jan Einar
    Hehe, får nå se på det, ja. Trenger nok litt hjelp av BEF, så det blir nok mest sannsynlig oppkopling etter nyttår. Men jeg er rimelig sikker på at høyttalerne står klare innen jul.

6. Liker Karmann har likt denne posten
    Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg gleder meg til å se/høre disse galningene i aksjon

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    hehe, jeg gleder meg til å se/høre disse galningene i aksjon

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var min ferie snart slutt, og byggingen kommer til å roe seg ned litt. Jeg har fått gjort masse disse siste dagene. I dag ble de siste kassene pusset ned og kantene frest. Godt å være ferdig med MDF-støvet på en stund. Åpnet alle dører på vidt gap i dag og fikk blåst ut og feid opp, det hjalp stort.

Fikk også tid til å prøve med litt demping i kveld. Har kjøpt inn 6 dempende asfaltplater som skal fordeles på de seks bassene. Kuttet opp platene slik at de passet og fikk limt de greit på plass etter å ha varmet sideveggene og platene med varmepistol. Da sitter de meget godt fast. Basskassene har i tillegg til 50mm akustikkplate på bakvegg også demping på sidene og topp-platen. Til dette bruker jeg 50mm barnemadrasser (60 x 120cm, Polyeter-skum med åpne celler) fra Jysk. Det går nesten en hel plate i hver kasse. Til slutt klemmer jeg inn en 20mm eggformet dempeskumplate (Biltema) over akustikkpaten slik at det ikke blåses ut støv fra akustikkplatene bakerst (skumplatene har her ellers ikke noen annen funksjon).

Til diskantkassene bruker jeg de samme eggformede dempeskumplatene (polyuretan med halvåpne porer) fra Biltema. Dette er jo helt åpne kabinetter, og den eneste funksjonen til dempingen her er å redusere resonansen inne i kassene. Merkelig nok passet platene akkurat slik at de sitter i press, og det går akkurat med to hele og en delt plate... Platene må nok alikevel limes og stiftes slik at de holdes på plass.

Det første jeg skal til med etter at dempingen er på plass, er grunning av alle tolv kassene. Det blir et omfattende arbeid, og noen av platene må sparkles en smule da jeg ble litt for ivrig med kjeksmaskinen...

Ferdigpussede kabinetter som venter på demping:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8050-jpg

Sengemadrasser fra Jysk, Biltema dempeskum, asfaltplater og underst en 6mm gummiplate. Gummiplaten skal skjæres opp i strimler og brukes som mellomlegg mellom kassene:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8052-jpg

Oppskjæring av asfaltplater:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8055-jpg

Montert på plass ved hjelp av varmepistol. Det blir anbefalt å bruke demping på minst 30% av platearealet, men det gjelder nok for stål vil jeg tro:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8054-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8053-jpg

Skummadrasser på plass. De ble kuttet opp i to lange remser, foran og bak kryssforsterkningen. Innerst sees biltemaskummet, som bare brukes for å stoppe eventuell dryss fra akustikkplatene:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8056-jpg

Må kanskje skjære bort litt av skuplatene i åpningen slik at høyttalerne ikke kommer i konflikt med dempingen. Ellers kan jeg nevne at det er god åpning ned til hylleporten. Arealet som er igjen etter demping er større enn åpningen i front, slik at luftstrøm ikke hindres nevneverdig. Vet ikke om det har noen hensikt å dempe oversiden av hylleporten også, men må det gjøres er det ikke noe problem:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8057-jpg

Demping av åpne diskantkasser. Man ser åpningen i gjennom kassen. Tre plater dekker akkurat alle sidene:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8058-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8059-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8050-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8052-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8055-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8054-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8053-jpg  

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8056-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8057-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8058-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8059-jpg  

10. Liker AndreWerdenskrieg, Johnnygrandis, Torolan, lygren har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har nevnt det tidligere men skal disse lakkeres ? Tror de hadde blitt steintøffe i svart høyglans ... - Og med `Big Miles`lakket i rødt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Mulig du har nevnt det tidligere men skal disse lakkeres ? Tror de hadde blitt steintøffe i svart høyglans ... - Og med `Big Miles`lakket i rødt.
    Du har nesten rett: Har litt rød Bengalakk stående fra søylebyggingen. Det skal prøves på bokstavene. Ellers blir det sort ultramatt over alt, med Jotun Lady 01 ultramatt. Har nemlig en god del igjen av denne malingen. Skulle de ha stått fremme og vært synlige, ville jeg ha hatt dem i sort pianofinish, selvfølgelig!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser helt nydelig ut

Foruten skumgummigen som går ned ved bassporten. Den må ikke sperre for port åpningen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Det ser helt nydelig ut

Foruten skumgummigen som går ned ved bassporten. Den må ikke sperre for port åpningen.
    Er det bedre å bare gå ned (med skumgummien) til samme høyde som hylleporten? Lurte litt på dette, så jeg stiftet skumgummien "inn" nederst, slik at den ikke hindrer luften å gå ned i portåpningen bakerst i kassen. Dette kommer ikke frem på bildene. Uansett, det er ikke noe problem å skjære dette bort hvis du tror det vil hindre luftstrømmen.

Ellers, takker for din fine kommentar, Bjørn Erik!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha stoppet skumgummien før den nådde ned til hylleporten.
    Så litt på tegningene dine og om jeg har lest riktig så er høyden på porten 9cm, avstand fra kant av hylleport til bakvegg 11,4cm.

Var det så at du skulle ha 5cm med akustikkplate + skum fra Biltema?
    Hvis du legger skumgummi ned til kanten av hylleporten så vil du få en åpning på 11,4cm - 5cm - tykkelse på Biltema skum = ca 4,5cm?

Da vil du få en flaskehals og det vil ikke bli riktig.

Jeg ville ha tatt i litt ekstra og ikke hatt noe demping innenfor det dobbelte av porthøyden, dvs ca 18cm for å være på den sikre siden.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Jeg ville ha stoppet skumgummien før den nådde ned til hylleporten.
    Så litt på tegningene dine og om jeg har lest riktig så er høyden på porten 9cm, avstand fra kant av hylleport til bakvegg 11,4cm.
    Var det så at du skulle ha 5cm med akustikkplate + skum fra Biltema?
    Hvis du legger skumgummi ned til kanten av hylleporten så vil du få en åpning på 11,4cm - 5cm - tykkelse på Biltema skum = ca 4,5cm?
    Da vil du få en flaskehals og det vil ikke bli riktig.
    Dette stemmer ikke, du har sikkert sett på det første utkastet. Hylleporten er nå 7cm høy, og lengden på porten fra utsiden av kassen er 34,8cm. Åpning mellom hylleport og bakvegg blir derfor 27,2cm. Med 5cm akustikkplate og 2cm skumplate er det igjen ca 20cm åpning til bakvegg.

Jeg ville ha tatt i litt ekstra og ikke hatt noe demping innenfor det dobbelte av porthøyden, dvs ca 18cm for å være på den sikre siden.
    Med ca 20cm skulle det vel holde da? Det er i grunnen sideveggene jeg lurer på. Jeg har latt skumplatene på sideveggene gå helt ned, men stiftet dem helt inn til sidevegg der porten begynner. Tror at jeg tar bort det som er nedenfor hylleporten på sideveggene for å være helt sikker på at det ikke stopper luftgjennomstrømningen. Skal se om jeg kan lage en Sketchupskisse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke fikk det med meg.
    20 cm klaring med 7cm porthøyde burde være helt greit.

Enig med deg å ta bort litt fra sideveggene.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fikk i dag bekreftet bestilling av alle elementer fra en leverandør i Danmark. Leveringstid er 10 dager, og prisen var en god del under det AVShop skulle ha. Har i tillegg lagt inn bestilling på 26 stk Neutrik Speakon NL4MPR og 26 stk Neutrik Speakon NL4FX til høyttalersiden. Får se om vi bestiller kontakter til forsterkersiden også, fristende med greie priser fra Ljudia. Dynabel var altfor dyre, nesten dobbel pris på terminalene...

Rampa monteringsmuttere er også bestilt (440618 Type SKD 12 X 18 M6, STEEL), må nok legge inn en bestilling på disse også, til diskantene: 440515 Type SKD 10 X 15 M5, STEEL.
    Håper bestillingen går greit, litt mer trøbbel når man ikke har firma. Folk på Sentralen har fått det til, så satser på at det går i orden.

Har også sendt en bestilling på skruer fra IMPX AS. Diskanter: Skrue, unbraco, senk, sort M5x25mm, og øvrige elementer: Skrue, unbraco, sort, M6x30mm . Desverre så trøblet denne bestillingen seg også, ser ut som de har en bug på siden der ordrebekreftelsen gjøres. Satser på at det ordner seg det også...

En tredje Crown Itech 6000 er også bekreftet kjøpt i dag. Denne skal brukes på bassene i to av tårna. Bassene i det tredje tårnet skal drives med en av kanalene i en av mine tidligere kjøpte Crown Itech 6000. Har fått disse forsterkerne gjennom en kamerat som driver med PA-lyd til veldig god pris. Er nok helt vill overkill mtp kreftene disse forsterkerne har, men så er dette enklere alternativ for meg enn å handle andre steder.

Nå mangler bare forsterkere til mellomtone og diskant. Er veldig usikker her, siden Atle Dreier hadde problemer med støy med sine Hypex (400-serien). Ser ikke ut som andre har kjørt Hypex PSC2.700D på Beyma-elementene jeg har planlagt, så må vel bare hoppe i det og prøve...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke fikk det med meg.
    20 cm klaring med 7cm porthøyde burde være helt greit.
    Enig med deg å ta bort litt fra sideveggene.

Helt i orden, Strike Ace, setter veldig pris på innspill! Jeg tegnet en Sketchupskisse på jobb i går (glemte den igjen på jobben...), som viser dempingen innvendig i basskassene. Skal forandre litt på dempingen i de tre kassene jeg har ferdige nå slik at det blir likt som på tegningene. demping på sidevegg skal bare trekkes ned til hylleport, og stiftes inn slik at de ikke hindrer luftpassasje:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-sketchup-bigmiles-bass-1-png

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-sketchup-bigmiles-bass-2-png

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-sketchup-bigmiles-bass-3-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-sketchup-bigmiles-bass-1-png   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-sketchup-bigmiles-bass-2-png   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-sketchup-bigmiles-bass-3-png  

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ta en test i helgen å koble opp Hypex forsterkerne på mine høyttalere.

21. Takk Hunsbedt takket for denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Jeg kan ta en test i helgen å koble opp Hypex forsterkerne på mine høyttalere.
    Flott hvis du kan teste, BEF! Da skulle eventuelle problemer bli klarlagt nokså greit. Setter veldig pris på dette!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk litt tregt forrige uka, men den forsvant i annen jobbing. Kjører på igjen nå, og har fått finpusset og sparklet de feilene jeg har sett. Begynte i dag å male første strøket. Gav blaffen i grunning. Høyttalerne skal stå skjult og ingen vil se dem mer enn fra den lille frontplata en skjelden gang. Bruker skumrulle og resultatet blir sikkert bra nok.

Hadde en liten boks med rød Bengalakk igjen fra søylebyggingen. Dette ble brukt til "navneplata". Så blir det bare å stå på med maling fremover. 2 strøk på hver, totalt 24 kasser å male, uff uff...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8202-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8203-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8202-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8203-jpg  

24. Takk Johnnygrandis takket for denne posten
    Liker Torolan, paalab har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre lekkert
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

26. Liker Hunsbedt har likt denne posten
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....
    By MorJohan in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 379
    Siste melding: 12-24-2014, 00:44
  2. Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 364
    Siste melding: 05-15-2014, 13:44
  3. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  4. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54
  5. Frankeeys hjemmekino. "Bygging pågår"