Bygging av "Big Miles" - Ferdig! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  62
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 213
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Limte i dag den andre diskantkassen, og har nå bare igjen 3 av i alt 12 kasser. Benyttet samtidig for første gang muligheten til å se en av tre søyler stablet opp. Satte de fire kassene oppå en bruskasse, ca 30cm høy. Da er midten av diskanten 95cm opp fra gulvet. Tror det kan være nok, hvis ikke er det bare å sette mellomtonen nederst.
    Kommer også til å lage en fot kabinettene skal stå på, slik at vekta blir fordelt ut over "sandkassene".

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8032-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8032-jpg  
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

2. Liker AndreWerdenskrieg, lygren har likt denne posten
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Limte i dag den andre diskantkassen, og har nå bare igjen 3 av i alt 12 kasser. Benyttet samtidig for første gang muligheten til å se en av tre søyler stablet opp. Satte de fire kassene oppå en bruskasse, ca 30cm høy. Da er midten av diskanten 95cm opp fra gulvet. Tror det kan være nok, hvis ikke er det bare å sette mellomtonen nederst.
    Kommer også til å lage en fot kabinettene skal stå på, slik at vekta blir fordelt ut over "sandkassene".

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8032-jpg
    Så skamdigg ut. Fikk lyst å flytte tilbake til Bergen Asap og bygge mer
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

4. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drøyt. Dette blir bare helt drøyt.

6. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er svært spent på fortsettelsen! Får stadig nye ideer av å følge dette. Denne Hypexen du snakker om virker også helt perfekt for mitt system. Kommer også til å benytte meg av dette snekkerverkstedet når jeg skal til med nye kasser. Følger med andre ord nøye med og stjeler hemningsløst av dine mange gode ideer!

Har forresten ucd 700 på bassene og det er overhode ingen støy på disse.
    Sist endret av MML; 11-17-2014 kl 00:57

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Så skamdigg ut. Fikk lyst å flytte tilbake til Bergen Asap og bygge mer
    Hehe, takker! Alltid gøy når bygging kan inspirere!

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Drøyt. Dette blir bare helt drøyt.
    Ja, hvis ikke dette er drøyt nok, så er det vel bare å starte forfra igjen...

Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Er svært spent på fortsettelsen! Får stadig nye ideer av å følge dette. Denne Hypexen du snakker om virker også helt perfekt for mitt system. Kommer også til å benytte meg av dette snekkerverkstedet når jeg skal til med nye kasser. Følger med andre ord nøye med og stjeler hemningsløst av dine mange gode ideer!

Har forresten ucd 700 på bassene og det er overhode ingen støy på disse.
    Er litt spent på om Hypexen funker på diskanter og mellomtoner da, litt dårlig nytt hvis den støyer mye. Er det noen som har testet akkurat denne modellen på Beyma TPL 150/200?
    Ellers er det bare å stjele i vei, ta gjerne kontakt om du lurer på noe spesielt ved byggingen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er alle tolv kasser limt, og jeg har begynt å pusse ned alle skjøter der platene er limt.

Mine tips for ok resultat ved bruk av hvit trelim:
    Brukte nok litt for lite lim på den første kassen, men ble rausere med limet etter dette. Det skal være slik at limet akkurat tyter ut i en fin smal pølse på begge sider. For å få dette til la jeg en relativ generøs stripe med lim på hardsiden av platene. Stryker man limet på kappsiden forsvinner det rimelig fort inn i platene. Limet ble datt ut slik at det dekket limflaten akkurat, og så var jeg rask med å montere på plass platen og satte den under spenn. Bare etter 8-10min sitter de godt fast, så all justering bør gjøres innen tre-fire minutter.
    Jeg har med vilje latt være å ta bort overskytende lim. Den lille limpølsa som tøt ut lar jeg bare tørke. Det er mye lettere å pusse "pølsa" vekk i ettertid enn lim som er forsøkt fjernet, og som da igger klint utover. Disse limflekkene er hardere enn treet, slik at det fort blir problemer ved pussing. Det er i hvertfall min erfaring. Men det er sikkert andre måter å gjøre det på også, så det er sagt...

Pussingen gikk veldig greit, rakk nesten alle kassene i dag. Det er bare noen få sprekker som må sparkles, ellers er alle sammenføyninger tette. Jeg kommer alikevel til å gå over alle innvendige skjøter med Tec 7, da jeg har en del av dette liggende. Det er ikke mye som skal til heller.

Jeg lurer litt på om jeg skal montere ett innvendig avstivningskryss i basskassene. De "synger" ganske godt når man knakker på dem. I såfall vil dette stjele ca 2 liter av innvendig volum. Det kan alikevel være verdt det, for kassene vil bli litt stivere. I tillegg har jeg tenkt å ytterligere dempe ca 30% av overflaten inni basskassene med dempeplater av bitumen (Biltema). Dette vil gjøre at kasseveggene "synger" mindre. Er åpen for forslag her, ellers er resten av innvendig demping klar. Det blir 50mm akustikkplater på bakre vegg og 50mm skumgummi på sidene. Jysk har billige barnemadrasser med rett type skumgummi.

Lett pussing for å fjerne overskytende lim vise hvor bra presise platene er:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8038-jpg

Først båndsliper med 80 papir, så sliperondell med 120 papir og til slutt musa med 180. Det får holde. Neste stasjon blir grunning...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8040-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8038-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8040-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 11-18-2014 kl 12:28 Begrunnelse: Litt rotete tekst.

10. Liker Willms har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg har med vilje latt være å ta bort overskytende lim. Den lille limpølsa som tøt ut lar jeg bare tørke. Det er mye lettere å pusse dette vekk i ettertid enn store limflekker. Disse er hardere enn treet slik at det fort blir problemer ved pussing. Det er i hvertfall min erfaring. Og det er sikkert andre måter å gjøre det på også.
    Her henger jeg ikke helt med: Du lar være med å ta vekk lim som tyter ut, men det er vanskelig å pusse bort overskytende lim?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Her henger jeg ikke helt med: Du lar være med å ta vekk lim som tyter ut, men det er vanskelig å pusse bort overskytende lim?
    Forklarte meg muligens litt dårlig, og har forandret teksten i posten. Jeg lar være å dra bort limet med en sparkelkniv etter å ha sett at det da blir en hinne som er verre å få pusset bort. Derfor lar jeg bare limet stå som en tynn pølse i skjøten til den har tørket. Da pusses den veldig lett av med båndsliperen. I tillegg blir det ikke noen fordypning i limskjøten ( som lett skjer når man skraper/tørker bort alt), og overgangen mellom platene blir helt jevn. Jeg slipper da å sparkle også.
    Selv om ikke krav til finish er så veldig viktig er det jo greit at alt ser "tett" ut. Alconsene jeg låner nå er satt i sammen på en liknende måte. Der ser man en limkant mellom platene, og ingenting er sparklet. Så får jeg til en slik finish så er jeg godt fornøyd.
    Sist endret av Hunsbedt; 11-18-2014 kl 12:29

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dukket opp en veldig grei tråd på Sentralen som har gitt meg et godt tips om innfesting av elementene. Skal jo snart montere høyttalere i tolv kasser og så med gru frem til å lime rundt hundre islagsmuttere med Araldit. Det er en drittjobb, og man vet jo aldri om det holder. Blir garantert Rampa-bestilling på meg:

For å montere disse må det forborres, og så skrus de ned fra frontsiden. Som med alt annet er heller ikke dette systemet perfekt. Oppmerking og forborring må gjøres presist. Og hvis noe går galt så kan en del av MDF-en løsne rundt Rampamutteren. Men dette er originalen, og folk sier at den sitter veldig bra. Og så slipper man problemet med islagsmuttere som løsner fra baksiden, slik at skruen må borres ut og innfestingen til elementet blir skadet...

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg ikke husker feil, lenge siden jeg bladde igjennom denne tråden nå. Så bygges disse modulvis. Når de er oppe å spiller hadde du hatt mulighet til å gjort en test for meg? Jeg tror nemlig at om du får det ene basselementet helt oppe ved taket og et helt nede ved gulvet så vil det hjelpe på med å kontre litt stående bølger i rommet ditt. Om du har mulighet til å teste dette med målinger hadde vært veldig fint.

Har lyst til å bygge om mine miles selv nå etter at akustikken har blitt optimalisert etter som jeg tror det er en del å hente på det.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

15. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal stables slik som du ser på bildet lengre oppe. Med den andre bassen øverst kan man snu denne slik at hylleporten kommer øverst. Ser antakelig penest ut, men vet ikke om det vil gi målbare forskjeller.
    I det hele tatt kan kassene stables slik man vil, det er bare å måle/lytte for å se hva som blir best! Det blir fleksibelt, og med lettere kasser har man to fordeler. Det er vel også en mulighet for at bassen vil bli jevnere i rommet. Kan sikkert sjekke dette med målinger når det er oppe og kjører.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte arbeidet med å dempe basskassene innvendig på bakplata med 50mm akustikkplater i dag. Fikk også limt inn forsterkning i form av et kryss inne i midten av kassen, inntil hylleporten. Disse ble saget ut av MDF-rester (60 x 25mm) og limt på plass slik at kassene er ørlite grann i press. Dette hjalp utrolig på knakketesten, kabinettene er mye mer dempet og "synger" ikke lenger når man banker på dem.

Fikk i tillegg limt på to fronter. Skal kjøpe meg flere røde skruetvinger på Biltema i morgen. Man får et heftig press med disse, klarer ikke i nærheten så mye press med hurtigtvingene.

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8041-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8043-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8041-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8043-jpg  

18. Liker AndreWerdenskrieg, paalab, Karmann har likt denne posten
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for grundig dokumentasjon av byggeprosess. Nå som du er igang med fronter, hvordan er utsiktene for oppgradering av sidekanaler og surround?

20. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge, ett spørsmål dog - skrutvinnene setter altså ikke merker i materialet når du ikke har noe imellom ?

22. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fantastisk! Dette vet jeg ikke om jeg tør komme og høre Det snekkerverkstedet kommer sikkert til å få mer å gjøre etterhvert...genialt!

24. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Takker for grundig dokumentasjon av byggeprosess. Nå som du er igang med fronter, hvordan er utsiktene for oppgradering av sidekanaler og surround?
    Takk for det, regnep! Skal fortsette så godt jeg kan å dokumentere hver minste begivenhet, og det er langt igjen til jeg er ferdig, hehe.

Og som du nevner, så har jeg tenkt å oppgradere også sidekanaler og surround. Jeg må bare først bli ferdig med de tolv som er under produksjon. Jeg bruker Seas-elementer i surroundkanalene, og disse er bygd for å passe et tungdrevet system med Daliene i front. Derfor vil de ikke passe så godt til de mye mer lettdrevne Milesene. Foreløpig må jeg derfor bare justere ned innstilt volum (i Audyssey) til surroundene slik at de tåler når jeg skrur opp mastervolumet for å "leke" med de nye frontene.

Har diskutert dette litt med BEF, han har jo litt planer på gang mtp surround og Atmoshøyttalere. Blir kanskje en 8" fulltone-coax, eller en mini-Miles med TPL-150 og en 12". Vi får se...

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Konge, ett spørsmål dog - skrutvinnene setter altså ikke merker i materialet når du ikke har noe imellom ?
    Niks, det blir ingen merker som jeg har sett. Jeg passer litt på at plasseringen er riktig, og så drar jeg til det jeg orker. Disse plasthettene falt av med en gang, mulig at jeg må lime dem på plass. Skruetvingene fra Biltema er nok ikke verdens beste, men veldig rimelige (kr 79,90), og mer enn gode nok for mitt bruk. Jeg kjøpte faktisk syv til i dag, slik at jeg nå har tolv stykker. Trenger en del når jeg etterhvert skal bygge nye subbkasser.
    Jeg kan også nevne at jeg ikke fant store nok tvinger andre steder til mitt bruk, disse gaper over 80cm. Man får nok tak i profftvinger like store eller større, men disse koster nok det mangedobbelte.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Dette er fantastisk! Dette vet jeg ikke om jeg tør komme og høre Det snekkerverkstedet kommer sikkert til å få mer å gjøre etterhvert...genialt!
    Hey Chris! Du har helt rett i en ting, snekkerverkstedet til Kjell Eivind har mange CNC-høyttalerprosjekter på gang!
    Du har imidlertid ikke rett i at du ikke tør å komme. Skal nok få lurt deg bortover når Milesene er oppe og går, hehe...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i løpet av gårsdagen og i dag limt inn kryssforsterkning i alle basskassene, samt fylt bakvegg med 50mm Rockfon Industrial akustikkplate. Til sist ble kjeksene limt inn i front og frontplata montert, med rikelig med hvitlim. Det tar virkelig noen timer å få alt på plass, har vel bare denne uken brukt over 50 timer.
    Skal egentlig ikke klage, jeg har hatt ferie denne uka, og har fått lov til å holde på med favoritthobbyen i alle ledige stunder. Men jeg kjenner nå at jeg begynner å bli lei av MDF-støvet...

I dag begynte jobben med nedfresing av alle kanter på kabinettene. Ville egentlig ha 45 graders kant, men slo det fra meg fordi dette blir fort ødelagt når kassene flyttes og ting dulter sammen. Det ble derfor rund kant, dette blir sterkt, men kassene ser litt kjedelige ut.

Testfresing, ser mye penere ut med 45 graders kant. Spesielt i hjørner. Men veldig sårbart for dunking...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8044-jpg

Første kant rundt sidene:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8045-jpg

Resultat:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8046-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8047-jpg

Nesten ikke til å få snudd seg rundt nå, med kasser overalt i forskjellige stadier:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8048-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8049-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8044-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8045-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8046-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8047-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8048-jpg  

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8049-jpg  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her mangler der ikke øye for detaljer nei. Meget pent stykke arbeid, god helg.

28. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. så bra !

30. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en god bunke slike tvinger, de er geniale!

Ser flott ut disse, må ta turen østover å klå litt på disse når de er i boks!

32. Liker Hunsbedt har likt denne posten
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....
    By MorJohan in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 379
    Siste melding: 12-24-2014, 00:44
  2. Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 364
    Siste melding: 05-15-2014, 13:44
  3. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  4. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54
  5. Frankeeys hjemmekino. "Bygging pågår"