Bygging av "Big Miles" - Ferdig! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  62
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 213
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser bra ut dette!

Tilpasningene fra CNC fresen ser jo ut til å være helt strøkent.

Holder selv på med et par bass moduler og limte faktisk de første delene av kassene i går.
    Fikk låne en Festool Dykksag med skinne til å kappe platene og du verden så greit det var å bruke.
    Man kan aldri få for godt verktøy og CNC må vel være tilnærmet optimalt.

Gleder meg til å se ferdig resultat og høre intrykk.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette!!! Gleder meg helt vilt til du blir ferdig og jeg kan få lov til å besøke deg igjen

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Så enig, så enig. Og så skulle en tro at det å sette sammen noen sortmalte kasser som skal ha WAF-faktor lik 0 og være skjult bak et lerret ikke behøver fingerspitzgefülen. Men neida, Arve har detaljer i alle ledd!

Som en kollega sa til meg når jeg fortalte om besøket i No3. "Så, Svein. Du følte deg... normal... for en gangs skyld?". Mine kompiser syns min hjemmekino er å ta i godt på entusiastsiden, men den blekner jo totalt i skyggen av din. Og ikke minst presisjonen og utholdenheten din. Jeg er rett og slett imponert. Stå på, vi følger med med stor iver!

PS! Det er vel noen av oss fortsatt som klamrer oss til AVforum.
    Hehe, ja vi er noen få igjen her enda, på tross av problemene i den siste tiden. Får håpe ting ordner seg etterhvert, og at noen av de frafalne kommer tilbake igjen. Vi kan ikke ha så mye mer trøbbel nå føler jeg, har liten tålmodighet når tingene ikke virker på forumet.
    Ellers er det en sann fornøyelse å jobbe med CNC freste plater. Det blir som et legobyggesett. Ingen justeringer, ingen pussing, intet støv, ingen forskjell på plater som skal være like. Eneste jobben jeg har er å skjære hull til kjeksene, det tar omtrent ti minutter pr kasse. Jeg går også over alle kanter på platene med en pussekloss slik at jeg ikke skal skjære meg (!) under montering, dette tar vel fem minutter. Satte sammen tredje kasse i kveld (har ikke tvinger til mer enn en kasse av gangen), det tok 45 minutter fra jeg skiftet til snekkerbuksa til jeg var inne igjen. Da er det gøy! Kan VIRKELIG anbefale alle som har større prosjekter på gang å få platene presisjonsskjært med CNC!!

Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Ser bra ut dette!

Tilpasningene fra CNC fresen ser jo ut til å være helt strøkent.

Holder selv på med et par bass moduler og limte faktisk de første delene av kassene i går.
    Fikk låne en Festool Dykksag med skinne til å kappe platene og du verden så greit det var å bruke.
    Man kan aldri få for godt verktøy og CNC må vel være tilnærmet optimalt.

Gleder meg til å se ferdig resultat og høre intrykk.
    Festool hadde jeg vel kjøpt før eller siden skulle jeg ha gjort jobben selv. Det er et genialt verktøy som gir stor presisjon. CNC er enda nøyaktigere, samt at man slipper alt støvet hjemme i eget verksted. Det er en av de store fordelene synes jeg. Blir bare igjen kosejobben med å sette tingene sammen, helt greit for meg det!

Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ser veldig bra ut dette!!! Gleder meg helt vilt til du blir ferdig og jeg kan få lov til å besøke deg igjen
    Takker BEF! Dette prosjektet hadde nok aldri blitt noe av uten dine bidrag. Vi har som mål å få til en tur til deg snart for å høre hvordan dette kan bli, for vi vet jo ikke hva vi går til! Vil tro at det kan bli en opptur av de store!
    Og når alt er på plass er jeg nok nødt til å hente deg ned for inspeksjon, tuning og sertifisering, det kan jeg love deg!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp kommet inn fra verkstedet etter å ha limt den fjerde basskassen. Jeg venter med å lime på fronten til kassene er fuget og dempet innvendig, det blir litt lettere slik. I tillegg må jeg få tak i islagsmutter og unbracoskruer. Har ikke sjekket dette enda, er det noe tips her for hva jeg skal bruke? Tenkte 40x4mm skruer siden jeg har 30mm frontplate (høyttaler forsenket 10mm). Vil dette funke?

I tillegg var det dette med innvendig demping av basskassene. Tangen foreslår: "Det bør dempes med 5 cm Rockwool på bunnplate samt bakplate. Sidene bør dempes med 5-7 cm skumplast."
    Kan jeg bruke Rockfon Industrial 50mm? Har en god del rester, det hadde vært greit å kvitte seg med dette. Hvor får man skumplast? Husker at BEF har snakket om dette, var det madrasser kjøpt på Jysk? I tilfelle hadde det vært greit med varenr slik at jeg kan få tak i dette (kanskje noe slikt:http://jysk.no/soverom/madrasser/bar...-star-60x120cm).
    Ser i BEF's byggeblogg at han kun har brukt 5cm Rockwool. Går det like greit med Glava, for eks?
    Ble litt mas dette, men håper på å få litt tips siden dette skal på plass før frontene limes på!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ikke var noen svar å få her på forumet på mine spørsmål i forrige post, tok jeg likegodt en telefon til den alltid hjelpsomme BEF. Han har mye kunnskap å dele, og resultatet ble at jeg ble lmye klokere, mtp valg materialer til demping av kassene. Kommer tilbake til dette når det kommer på dagsordenen.

Ellers ble vi helt ferdige med CNC-fresing i dag. Nå er alt på plass, og jeg kan fortsette byggingen av kabinetter. Jeg er ferdig med liming av alle bassene, mangler bare å lime på frontplata.

Basser klare til fuging og dempemateriale:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8014-jpg

Mellomtoner og diskanter ferdig kappet:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8019-jpg

Front til diskant:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8022-jpg

Når vi først hadde muligheten til dette; hvorfor ikke? Synes det ser litt tøft ut. Kommer muligens til å legge litt rødfarge nedi bokstavene, og så blir jo selve kabinettene sorte...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8023-jpg

Ellers får jeg som vanlig ikke opp bilder i Firefox, hvis ingen ser dem så skal jeg legge dem ut på nytt med Explorer når jeg kommer hjem...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8014-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8019-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8022-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8023-jpg  

6. Liker AndreWerdenskrieg, Karmann, Torolan har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-airmouse-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Beklager surr med bilder Hunsbedt, skyldes ymse cacheproblemer som det jobbes med å få løst ASAP...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et par timer i verkstedet i kveld og fikk limt sammen en diskant og en mellomtonekasse. Mangler å sette på bakplata på mellomtonen, men velger å vente med pålimingen til kassen er dempet. Diskanten er jo åpen bak, så der blir det ikke noe problem. Den skal dessuten bare ha et 3cm lag med skumgummi for å dempe kasseresonansen.

Her noen bilder mens jeg limte:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8024-jpg

Her sees den åpne baksiden på diskantkassen bakerst:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8026-jpg

Skrutvinger og hurtigtvinger fra Biltema er bra saker! Har i tillegg diverse andre hurtigtvinger av ymse kvalitet...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8029-jpg

Blir store kasser dette! Til å være diskant og mellomtone i hvertfall. Tipper diskantkassen alene veier godt over 20kg...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8031-jpg

Ferdige plater som venter på å bli limt. Blir ferdig til helga. Snart på tide å kjøpe elementene...

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8028-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8024-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8026-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8029-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8031-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8028-jpg  

10. Liker lygren, AndreWerdenskrieg har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fantastisk byggverk - igjen! Tipper dette blir å spille temmelig greit, og tror også du gjør veldig lurt i å dele inn i fysisk tre kabinetter. Du har sikkert skrevet det allerede, men tenker du å kjøre "digital" X-over?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det blir deling i forsterkerne (DSP) Har lyst på Crown XTi 2 Series (4002) eller Crown I-tech 6000 til bassene, og Hypex PSC2.700D til mellomtone og diskant.
    Tror det er flere fordeler med separate kabinetter, ja. Lettere å flytte rundt på, og prøve meg frem med forskjellige kombinasjoner. Muligens en liten ulempe, dog. Er ikke sikker på det, men to basser i samme kabinett gir muligens litt gevinst i trøkk over to separate kabinetter. Uansett, det vil bli trøkk nok av dette så det holder alikevel tenker jeg...

Og i dag funket bildeinnleggingen helt fint, takk for det!

13. Liker lygren har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig bra. Morsom detalj med gravert navn

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lov å spørre om hvor mye du måtte ut med for plater og for kappingen/fresingen? Det er absolutt noe helt annet å jobbe med når alt stemmer på dimensjonene...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Dette blir utrolig bra. Morsom detalj med gravert navn
    Hehe, noe morsomt må man jo finne på når man har muligheten. Tok bare noen sekunder ekstra. Litt spent på hvordan det blir ferdig med maling.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Er det lov å spørre om hvor mye du måtte ut med for plater og for kappingen/fresingen? Det er absolutt noe helt annet å jobbe med når alt stemmer på dimensjonene...
    Kan ikke gi pris fordi vårt oppdrag er et prøveprosjekt med spesialpris. Ellers blir hvert kabinett prisberegnet etter hvor lang tid det tar å tegne og kutte. Hvis du for eks skal bygge like våre, eller benytte samme tegninger, blir det litt billigere siden disse allerede ligger inne i systemet og han slipper å sette opp alt på nytt i Aspire. Ofte må dette gjøres på nytt uansett, siden alt av plater til kassene skal fordeles utover MDF-platen, oppstartsted for fresen, fra hvilken side det skal kuttes, kuttedybde og hastighet, osv. Alle disse parameterne skal på plass ved hvert prosjekt, så derfor vil prisene variere en del. Ta gjerne kontakt med Trestokken Snekkerverksted AS direkte for pris, Kjell Eivind er grei å snakke med.
    Kan henvise til tråden på Sentralen der han skrev dette: "Programmering for en høyttalertype kr 500,- deretter kr 600,- for produksjon pr høyttaler. Noen høgtalere er mye mer krevende ser jeg, ikke bare 6-7 deler men opptil 5 ekstra skråstilte deler inni, de blir dyrere. Ikke montert sammen og priser er inklusiv mva."

I tillegg må man betale for platene. Dette har han gode priser på. Vi som har prøvd dette er kjempefornøyde. Fiks ferdige presisjonsskjærte plater på palle, klare til å sette sammen. Man slipper alt av tunge løft, dårlig saging, helsefarlig støv og styr...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli knall bra.
    Moro å se hvor bra resultatet blir.fin detalj med navnet :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

19. Takk Hunsbedt takket for denne posten
    Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd den Hypexen på diskanten? Jeg hadde 400, og de støyet VELDIG! :-(

Forøvrig ser bygget meget bra ut så langt. Liker looken med byggeklosser, det gir mange muligheter til utskiftning og oppsett. :-)

21. Takk Hunsbedt takket for denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Dette kommer til å bli knall bra.
    Moro å se hvor bra resultatet blir.fin detalj med navnet :-)
    Tror også dette blir bra, kassene kommer til å se ut som de kommer fra fabrikk, uten sparkel og filler. Litt slik som Alconsene ser ut. Er litt spent på hvordan navnet blir med ferdige kasser, uansett er jo dette noe som få andre har...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Har du prøvd den Hypexen på diskanten? Jeg hadde 400, og de støyet VELDIG! :-(

Forøvrig ser bygget meget bra ut så langt. Liker looken med byggeklosser, det gir mange muligheter til utskiftning og oppsett. :-)
    Uff, det høres ikke bra ut mtp Hypexen! Gjelder dette også for PSC2.700D er jo det synd. Har fått svært gode tilbakemeldinger fra BEF på hans siste prosjekt, men har jo ikke testet dette selv...
    Ser forresten ut som vi kommer til å satse på Beyma TPL-200 som diskant, denne skal gi enda jevnere frekvenskurve.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig forsegjort og spennende, blir morsomt å se resultatet !

25. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Utrolig forsegjort og spennende, blir morsomt å se resultatet !
    Takker for det, gleder meg veldig til dette er ferdig!

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....
    By MorJohan in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 379
    Siste melding: 12-24-2014, 00:44
  2. Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 364
    Siste melding: 05-15-2014, 13:44
  3. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  4. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54
  5. Frankeeys hjemmekino. "Bygging pågår"