Bygging av "Big Miles" - Ferdig! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  62
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 213
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ellers skjer det ikke så mye for tiden. Holder på å lage noen enkle kapplaner slik at alle delene i kassene blir målsatt. Planen er å begynne med utfresing av platene fredag og lørdag (24. og 25. okt). Det har vært svært travelt for firmaet som skal gjøre jobben (Trestokken Snekkerverksted AS) i det siste, dessuten skal det også passe for oss slik at vi kan være med (Vi er to stykker som skal bygge samme ht).
    Her er noen bilder fra verkstedet som viser CNC-fresen og noen testeksempler:

Fresene (2 stk) er bygd inn i hver sin "garasje" inne i hallen slik at støvproblemene blir litt begrenset:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2246-red-jpg

Maskinen kan ta plater på opptil 48" x 120". Fresen er en Artisan II, mer om denne kan leses på legacy woodworking.com

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2245-red-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2914-red-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2906-red-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2246-red-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2245-red-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2906-red-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_2914-red-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 10-18-2014 kl 00:39
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært spennende prosjekt som jeg vil følge med argusøyne. Jeg har også et system der jeg har lignende utfordring med DSP og deling. Ser ut til at det drøyer før man får gode nok muligheter til dette direkte i surroundprosessorene og det blir spennende å se hvordan du løser dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg eller virker ikke bildene?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonkers Vis post
    Er det bare meg eller virker ikke bildene?
    Får bare firkanter med X i her også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Får bare firkanter med X i her også.
    Er på jobb nå, og ser at det desverre ikke er bilder i mitt siste innlegg. Postingen ble avbrutt da jeg skulle legge inn bildene, og jeg måtte derfor logge inn på nytt. Det så helt greit ut hjemme, men har nok ikke gått greit alikevel. Skal legge inn bildene på nytt når jeg kommer hjem...

Edit: Bildene lagt inn på nytt.
    Sist endret av Hunsbedt; 10-18-2014 kl 00:41
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips, hva med å gjære alle utvendige plater i 45 grader, for så å montere dem med lammel kjeks + lim og masse tvinger.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rovik Vis post
    Et lite tips, hva med å gjære alle utvendige plater i 45 grader, for så å montere dem med lammel kjeks + lim og masse tvinger.
    Takker for tips! I mitt tilfelle blir ingen av høyttalerne synlige. Hvis de skulle ha vært det hadde en slik fremgangsmåte vært fin fordi man da kan unngå masse sparkling og oppsprekking senere hvis kabinettene skulle ha hatt premium finish. Jeg ønsker en enklere byggemåte og kommer til å bygge dem slik siste Scetchupskisse viser.

Jeg har snakket en del med BEF om monteringen og kommer til å gjøre mye likt med han. Det blir lamellkjeks på front og bakplate. I tillegg skal jeg frese inn spor til hylleport i begge sidene på basskassene. Dette vil gjøre limfugen her veldig sterk. Kommer også til å bruke litt skruer for å forenkle monteringen. Kommer til å kjøpe en del flere tvinger fra Biltema (de blå) for å kunne montere flere kasser samtidig.

Kassene skal ikke sparkles, sannsynligvis bare grunnes og males (med skumrull) med to strøk Lady ultramatt 01, evt Tuff Cab som nevnt tilbake i tråden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig var det da på tide med en oppdatering her. Nå er vi i gang med kutting av platene. I kveld ble det tid til ca 4 timer på CNC-fresen. Den første timen gikk med til tegning og forberedelser og testkutting. Vi prøvde ut fresedybde og hastighet og forandret litt her slik at maskinen jobbet mest mulig effektivt. Det tok ca to og en halv time å skjære ut alle 12 frontplatene til bassene. Maskinen freser svært nøyaktig, og kan finstilles til 1/1000 tomme (!!).

Det er foreløpig ikke blitt montert fast sponavsug direkte på fresen (dette blir gjort av montører fra fabrikken i statene nokså snart), så vi måtte flytte litt på dette underveis. Ellers gikk alt etter planen, og vi må si oss utrolig godt fornøyde med kvaliteten. Det er ikke mulig å se noen ulikheter på frontplatene, de er helt like alle sammen, med en (relativ) nøyaktighet på hundredels millimeter...

Først til forandringer som er gjort siden siste tegninger:

-Porthøyde i front av basskabinetter er redusert med to cm til 70mm. Etter forslag og innspill er dette gjort for å heve portfrekvens med ca 100Hz.
    -Diskantkabinett endret i bakkant slik at den nå er åpen. Jeg har alikevel valgt å sette inn en kantforsterkning rundt åpningen, slik at tyngden fra kabinettene som settes over ikke svekker konstruksjonen.
    -Innfresing av hull til monteringsplate for Speakon-kontakter. Disse settes på høyre side av alle kabinetter slik at de lett kan nåes fra fronten. Har gjort dette på tidligere kabinetter, og da har denne plasseringen fungert ypperlig for meg.

Oppdaterte Sketchup-skisser:

Bassene, ny portåpning 70mm:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-bass-ny-versjon-jpg

Diskantkabinett med Innfrest åpning for Speakon. Plassering blir lik på alle kabinettene:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-diskant-frontside-jpg

Åpning bak på Diskantkabinett:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-diskant-bakside-jpg

Så, oppstart på CNC:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7981-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7985-jpg

CNC-Sjef Kjell Eivind på med første bassfrontplate. Han er meget godt fornøyd, hehe:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7988-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7989-jpg

Resultatet blir meget pent:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7990-jpg

Alle tolv fronter i 30mm til basser ferdige!

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7995-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-bass-ny-versjon-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-diskant-frontside-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-diskant-bakside-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7981-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7985-jpg  

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7988-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7989-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7990-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7995-jpg  

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice!

Ser på siste tegnings 'rev' at port-hyllen er tegnet 446mm lang + baffel.

Med 7cm høy port skal den være 318mm lang + 30mm baffel = 348mm.

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-portlengde-jpg

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft.

Hvordan har du tenkt tilkoblingen til kabinettene skal være? Kan jeg få foreslå en løsning med Speakon? Det blir meget pent.

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-neutrik_speakon-jpg

*edit* Det er vel kanskje denne terminalposten som blir penest på kabinettene: http://www.neutrik.com/en/speakon/sp...nectors/nl4mpr
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt Vis post
    Nice!

Ser på siste tegnings 'rev' at port-hyllen er tegnet 446mm lang + baffel.

Med 7cm høy port skal den være 318mm lang + 30mm baffel = 348mm.
    Fint at du minnet meg på dette, jeg glemte jo å sjekke ditt forslag på portlengden...
    Da blir førsteresonans i port økt ca 100hz fra ca 280hz til 380hz, og det er jo det som er poenget her. Det er ikke noe problem å kutte porthyllen ned, dette gjør jeg enkelt på benkesaga hjemme.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Tøft.

Hvordan har du tenkt tilkoblingen til kabinettene skal være? Kan jeg få foreslå en løsning med Speakon? Det blir meget pent.

Hehe, hadde du sett på diskantkassa litt lengre opp, så hadde du lagt merke til ett nedfrest lite hull på høyre side...
    Jeg har brukt Speakon på alle subbene, det er en veldig fin og kortslutningssikker løsning (istedenfor spader, løse avisolerte kabler og stygge høyttalerterminaler).

Alle kontakter (terminalposter) blir plassert på høyre side, slik du ser det på Sketchupskissa. Dette fordi det da er enklest for meg å komme til fra fremsiden av høyttalerne.

Jeg måtte levere en skisse til Kjell Eivind i dag slik at han kan legge den inn i CNC-fresemalen til kommende tirsdag, mer om dette i neste post.
    Her er målene på hullene, hvis noen vil gjøre det samme:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-hull-speakonkontakter-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-miles-hull-speakonkontakter-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dagens seks timer lange økt ble resten av platene til basskabinettene frest ut. Totalt har vi frest ut 84 plater på disse to øktene. Og enda er det igjen å frese ut diskant-og mellomtonekabinetter, 72 plater. Dette skal freses ut om to uker.

Det ble akkurat nok med åtte plater på 25mm til basskassene. Vi bestilte derfor 10 nye plater til resten, da har vi litt reserve til blant annet to stk 18" Beyma-subber. Vi fikk også igjen to og en halv plate 30mm, en del av dette går til resterende fronter.

På kommende tirsdag skal alle høyresidene i kassene til bassene, som vi freste ut i dag, til pers igjen. Da skal det skjæres ut hull på utsiden av platene for Speakon-terminaler. Det blir slik som vist på diskantkabinettene lengre opp på denne siden.
    Når dette er gjort skal alle platene fordeles og kjøres hjem slik at monteringen av bassene kan begynne. Jeg kommer til å bruke kjeks på front-og bakplater og ingen skruer. Alt skal limes med vanlig hvitlim. Dette er det beste på kasser som er presist kuttet. Det er altså ikke nødvendig å bruke ekspandrende PU-lim. Har fått gode limtips fra denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/...m-til-mdf.html (håper at det er ok å linke til sentralen...)

Her er litt bilder fra i dag:

Platehaugen vokser:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8001-jpg

Innfrest spor i sideveggene til hylleport på basskassene:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7997-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7999-jpg

Jepp, alt stemmer! (kommer nok til å justere hylleportlengden, dette tar jeg enklest når alt er fraktet hjem):

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7996-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8001-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7997-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7999-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_7996-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig tøft ut. Gleder meg til å følge med her. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonkers Vis post
    Heftig!
    Ja, blir nok heftig nok for meg når jeg en gang blir ferdig! Hvis dette settet holder like lenge som mine Dali 40 (26 år), så har jeg høyttalere til jeg havner på gamlehjemmet...

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Dette ser veldig tøft ut. Gleder meg til å følge med her. :-)
    Takker, dette ser foreløpig ut til å bli en saktegående tråd, har ikke vært lett å få tilgang til verkstedet i det siste på grunn av mye annet som tar sin tid. Har lagt merke til at det er særdeles lite trafikk på AVForum i det siste. Håper at ikke samtlige rømmer til Sentralen, da blir det kjedelig å fortsette her!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fikk limt den første basskassa i helga. Hadde egentlig ikke tid i disse kinotider, men vi er to om dette, og måtte bare prøve å lime en sammen for å se hvordan det ville bli.
    Her er litt bilder:

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8002-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8003-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8004-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8006-jpg

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8010-jpg

EDIT: Og der kom bildene, men bare i Explorer! Hvorfor ingen bilder på Firefox, utrolig irriterende. Må bare beklage for de som ikke ser noen bilder, dette er noe som forumledelsen må rydde opp i...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8002-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8003-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8004-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8006-jpg   Bygging av "Big Miles" - Ferdig!-img_8010-jpg  

Sist endret av Hunsbedt; 11-03-2014 kl 21:12 Begrunnelse: Bilder, ikke bilder, bilder....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli helt spinnvilt hos deg. Gleder meg til å oppleve dette. Gøy å følge byggingen også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette kommer til å bli helt spinnvilt hos deg. Gleder meg til å oppleve dette. Gøy å følge byggingen også.
    Takker, Øyvind! Når dette blir ferdig må du også ta med deg din bror bortover for en titt, har troen på at dette blir bra!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enig, så enig. Og så skulle en tro at det å sette sammen noen sortmalte kasser som skal ha WAF-faktor lik 0 og være skjult bak et lerret ikke behøver fingerspitzgefülen. Men neida, Arve har detaljer i alle ledd!

Som en kollega sa til meg når jeg fortalte om besøket i No3. "Så, Svein. Du følte deg... normal... for en gangs skyld?". Mine kompiser syns min hjemmekino er å ta i godt på entusiastsiden, men den blekner jo totalt i skyggen av din. Og ikke minst presisjonen og utholdenheten din. Jeg er rett og slett imponert. Stå på, vi følger med med stor iver!

PS! Det er vel noen av oss fortsatt som klamrer oss til AVforum.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....
    By MorJohan in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 379
    Siste melding: 12-24-2014, 00:44
  2. Bygging av, Tangen AVdesign inConcert Miles.
    By BEF in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 364
    Siste melding: 05-15-2014, 13:44
  3. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  4. Bygging og matching: InConcert Miles
    By zaibz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 69
    Siste melding: 12-30-2011, 20:54
  5. Frankeeys hjemmekino. "Bygging pågår"