bygge portet basskasse.Rør lengder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge portet basskasse.Rør lengder?

Hei
    Skal til å lage meg ny subkasse. Har allerede 2 lukkede kasser på 40 liter.
    Disse spiller bra,men har lyst på mer punch og mulighet til å spille høyere.
    Elementene jeg bruker har jeg tidligere brukt i bil og vært fornøyd. Det er 12".
    Prøvde ut flere kasser der. Både lukket og portet i flere størrelser.

Nå tenkte jeg å bygge nye kasser som er større og portet. Tenkte å bygge med 3 porter slik at jeg
    kan tune på flere frekvenser.

Har da en app på telefonen og winisd på pc.
    Disse programmene gir svært forskjellige svar på port lengder

Det letteste for meg er å bruke 10cm i diameter på portene. Da jeg har en del av disse.

Det jeg håper på er at appen er den mest presise.

Spørsmålet er : Kan dette stemme?

Total volum innvendig på kasse 70 liter

1 stk rør på 10cm diameter 30cm langt = 20 HZ =feil. Svar; ca30hz

2 stk rør på 10cm diameter 30cm langt= 27 Hz = feil. Svar: ca42hz

3 stk rør på 10cm diameter 30cm langt= 32 hz = feil.Svar:ca 52hz

Kan noen bekrefte dette?
    Evt fylle inn hva frekvenser dette blir.Eller hvilke porter denne kassa trenger for å få
    noe i nærheten av dette?
    Sist endret av carisma; 11-10-2014 kl 00:47

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også huske på å ta hensyn til hvor fort luft blåser ut av porten. Ellers vil det oppstå store portresonanser (blåselyder) fra porten. Dette kan du se på vent velocity fanen under simulering. Jeg for min del prøver å holde den godt under 30. Du kan også se å ostemannen sin flotte subwoofer bygge guide her på forumet. Der blir alle slike spørsmål besvart.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig med å bygge kasser. Ble veldig enkle kasser med innvendig mål på B x H x D = 40 x 60 X 50. Ca 120 liter.
    Lagde det med 25mm mdf og to liggende avstivere. Ett over og under elementet.
    Ble også bare 1 port på 10 cm i diameter og ca32cm lang + Kon/flens i begge ender. Ble malt med matt svart maling.

Kassene er tunet til underkant av 22Hz.

Har kjørt calibrering på de med receiveren og foreløpig er jeg i ekstase.
    Hadde ikke ventet å få så mye mere bass/punch/headroom/Volum.

Hvis huset fra 1932/69 hadde satt seg så er det ristet løst nå.
    Ikke at jeg har spilt høyere på receiveren enn før,for det har jeg ikke hat anledning til,men nå kiler det i kroppen og
    jeg kjenner at det dunker i gulvet. Her er det ikke behov for såkalte rumperistere.

Det virker også som det er flere nyanser i bassen nå enn før. Før var bassen nesten komprimert i forhold til nå.
    Der det før var nesten lik bass på lydefekter er det nå mye lettere å høre forskjeller. Både med mye mer dynamikk og
    headroom.
    Og det tar ikke slutt heller ,det bare "gønner" og "gønner"på.Hele tiden.
    Der jeg før syntes det var mye bass går det enda dypere nå med så mye tyngde at jeg nesten for traumer av
    å se film. Og plutselig kan det i neste sekund "gønne"på med enda hardere og enda mer tyngde.

Jeg er helt frelst her....På en nesten guddommelig måte,bare det at Gud har ikke vært her

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ett bilde.
    ikke noe kino rom,men en vanlig stue. Har satt de på spikes og grafitt klosser etter bildet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -20141109_043535-subber-jpg  

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tok noen målinger.
    Ble en action scene fra "nye"Robocop . Tenkte å se om det var mye forskjell på dynamikken.
    Hadde db måleren på slow.

Satte subbene til -4,5 db hver for seg i forhold til frontene.

Da satte jeg forsterkeren fra Onkyo txnr 1010 på -17. Og i mitt rom osv målte jeg da at stemmer
    lå på ca 80-85 db mens musikken lå på 85-90 db. Skudd salver kunne ha peaker opp mot 106 db.
    Før jeg justerte bassene lå det på opp mot 110 db,uten puste problemer.
    Anlegget tåler mer,men jeg har ikke prøvd så mye mer da det er noen som sover i andre enden av huset
    Ingen exstra bass på forsterker var i bruk.

Tok også noen sinus test toner med og uten kalibrering.

Satte forsterkeren på -30.

Mellom 20hz og 28 hz uten kalibrering 94-97 db. Med kalibrering 72-80 db.

Mellom 30hz og 34 hz uten kalibrering 80-87 db. Med kalibrering 80-87 db.

Mellom 36 og 56hz uten kalibrering 92-98 db. Med kalibrering 83 - 92 db.

Mellom 60 og 80 hz uten 73-88 db. Med 71-78 db. Ruller lett av ved delefrekvens på 80 hz...

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på de dypeste tonene så rister det ganske godt i huset. Dette er nesten borte etter kalibrering.
    Og etter kalibrering er det mer tyngde i bassen. Den virker også strammere.

Når jeg hører på cder så spiller jeg uten noe korreksjon og totalt sett synes jeg dette låter bedre.
    Dessverre så er det lett å høre at Audyssey filtrerer bort rommfølelse og oppløsning i musikken.
    Merker ikke dette så mye med panasonic DMP-BDT500.
    Men med den gamle dvd spilleren fra micromega er det tydelig.

Jeg skal etterhvert sette inn flere avstivere i kassene da jeg tydelig har undervurdert hvor mye som skjer inne i disse
    kassene

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er avstivere satt inn. Og Dæven det ble bedre. Mye mere kontroll og mere tyngde i bassen.
    Litt mindre grums i bånn.
    Bedre på knoke testen også☺
    Resultatet er at det virker som om de er kjappere nå. Og i forhold til de dataene
    som kommer fram fra winnisd så ruller bassen av ca 0.6 hz tidligere nå.
    Noe jeg neppe legger merke til

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått tid til å ta i bruk Audiovector M Signatur subbene som jeg har hatt liggende og delvis brukt fra og til fra år 2000.
    Har 2 slike kasser. De har en 10" fra peerless xls serien og en 10"slave.
    Denne blir drevet av en forsterker på 250 watt. Alt sitter i en kasse på rundt 25 liter. Ikke store saken med andre ord.
    Når jeg startet diy prosjektet så var det meninga og bruke disse og bare bygge to nye kasser.

HMMMMmm . Ja ,jeg er vel ikke alene om å starte med ett prosjekt og lande det i ett annet land,omtrent.
    Men prosjektet var vellykket . Og jeg har hatt mange "magiske timer"med film og musikk på de første diy kassene som jeg puttet 12" i
    istedenfor 10".
    Og forsterkerne jeg hadde ble ditchet for noen meget kraftigere saker fra dynabel.
    Men oppgraderings spøkelset meldte seg.
    Det var da jeg bygde de store kassene som er portet. Ikke uventet var det bare forbedringer å høre med de kassene.

Som vist på bildet ovenfor så står de mellom høyttalerne foran.
    Har alltid lurt på hvordan det kan bli med 4 basser. Ett i hvert hjørne.
    Men for å få det likt som foran så blir det rett og slett for dyrt prosjekt for meg nå.

Jeg har lest en del om andres erfaringer på å ha subber ved flere steder i rommet. Og dette har pirret meg.
    Spesielt den om han som påstår at det er alltid bedre med flere subber selv om de ikke er like og mindre.
    Så for å finne ut av dette så tok jeg de gamle diy kassene på 40 liter og bygde de om til 10" med slave.
    Så da var det å få 12"hullet mindre og lage nytt hull til slaven.
    Forsterkeren var selvfølgelig mindre også. Bare og fixe det også . Man tar det man har liggende.

Grunnen til at Audivector kassene ikke ble prøvd er fordi de rett og slett er for dårlige. 10.000 kr for 15 år siden var nemlig ikke noe garanti for å få bra kasse.
    Husker jeg solgte disse som "HI END" Subwoofere når jeg jobbet på OHC.
    Men disse kassene tålte ikke mer enn 74 db før det kom resonanser i kassa på lavere frekvenser. Og rundt 90 db på høyere frekvenser.
    Uansett klarte de ikke å spille høyt i 25 liters kasser.

Så var spent på hva som ville skje med samme utstyr i 40 liters kasse med 44mm vegger.

For ett par år siden begynte den ene av disse bass forsterkerne å låte rart.
    Da var det kondisene som var dårlig. Disse ble da byttet i begge forsterkerne av undertegnede.
    Var spent på resultatet da jeg ikke har peiling på dette.
    Men fikk tak i samme typen med ca 40 % høyere kapasitet.

Dette viste seg å være en god oppgradering
    Det var lett å høre forskjell. Ble merkbart mer kontroll.

Vel, uansett. Fikk dette opp og gå før jeg la meg i går(dag).

Koblet om på forsterkeren slik at utgang sub 2 ble koblet til de bak og sub 1 til de forran.

Finjusterte høyre og venstre sub, bak og foran.

Satte miccen i lytte posisjon og justerte likt foran og bak.
    Lytte posisjon er til vanlig 50-70 cm bak sweet spot.
    Setter meg nærmere når jeg er alene.
    Problemet med en lang stue på 5,5 m som er 3,5 bred er at der soffaen står er det en dipp på minst 10db.
    Og rett bak soffaen har jeg dipper på 20+db.

Med "nye"subber bak var det ikke mye forskjell på dette.Men det låt bedre alikevel.
    Det som skjedde var at det ble mer bass der det allerede var bass.Men det ble mye kraftigere. Det forsterket også i noe grad det bassrotet som allerede var ved bakveggen.

Så helt fornøyd var jeg ikke.

Men den største overraskelsen kom når jeg satte de bakre bassene på 180 grader motfase.
    Da ble all bassrotet i bakveggen borte.Det ble plutselig ryddig og nyansert.
    Prøvde så å gå sakte gjennom rommet med sakte skritt,mens jeg spilte en test cd med saftig og dyp bass.

Jeg har en vinkel stue med åpen løsning mot en gang.Så bra er det ikke.Bassen stikker lissom litt av.
    Men GEEEEEEssssUUUUSSSSS. HVA SKJEDDE????

Nå var bassen omtrent helt lik i hele den delen av stua som bassene står i.
    Jeg har anlegget på den lengste veggen.Og anlegget står på høyre side av langveggen og spiller ned i foten på L`n.

Men var ikke i mål. Fant fort ut at venstre sub bak var veldig nærme xmax på høyt volum. Fant ut at volumkontrollen på denne var litt kilen.
    Justerte ned en del.Holdt miccen 5 cm fra kassa denne gang. Og gjentok dette på alle subbene.
    Var egentlig bare den venstre bak som var feil. Denne står ved en dårlig skille vegg som har en dør åpning 1 m fra subben. Og denne subben har også den korte veggen på sin side.

I mitt tilfelle var det veldig feil å ha miccen i lytte posisjon og få det til å spille likt foran og bak.
    For hvor skal miccen stå for å få det likt foran og bak. Alle vet jo at hvis man flytter miccen 5 cm så kan man fort få ett avvik på mange db. Ihvertfall når man switcher mellom sub bak og foran.

Så å måle subbene hver for seg med 5 cm avstand var det som ga best resultat.

Når jeg går rundt i rommet nå så er bassen ganske lik overalt. Dette med unntak av rett ved front/bak vegg.
    Der er det rundt 10 db mindre.

Men for å spare de små 10" så skrudde jeg disse ned med ca 3 db.Noe som nesten ikke er hørbart.
    Ble da en liten endring i noe mindre bass akkurat der soffaen er.
    Dette ble tilbakebetalt med mer headroom og kontant bass. Jeg vil si at å kjøre disse subbene bak er en STOR FORBEDRING.
    Både på musikk og film.Må bare si at dette betydde mer og ga mer enn det en ny effekt forsterker til 50.000 kan gi.
    Dette fordi at en forsterker alene ikke kan rydde opp i ett problem rom!!!!!
    Men det kan subber

Når jeg lytter til musikk så skjer dette via en 17 år gammel dvd spiller fra Micromega.
    Og da kjører jeg "PURE DIRECT"....Så da er det ikke noe korreksjon . Og det er jeg fornøyd med.

Spilte nye Transformers filmen på MV 15 som ga rolige sener med tale ca 75-80 db.
    Litt mer bråkete sener ga normalt mellom 100-105 db med peaker oppi 110 db.

Men dette er ikke bare høy lyd/bass. Men også en stor forbedring i kvalitet på det som skjer.

Har prøvd å skru av de bak ved flere anledninger. Og det er nedtur . Rett i grøfta.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått prøvd litt mer i dag.

Det er veldig stor forskjell på å bevege seg bort fra stua og ut mot den åpne løsningen i gangen. Før kunne bassen være veldig ubehagelig her. Mens nå så var det nesten tyst her. Det låter langt fra så høyt som før da bassen er nesten fraværende. Bevegde meg inn i neste gang og lukket døra i mellom.
    Nå hørte jeg relativt lite. Ved tanke på at jeg spilte over 100 db, så var det ganske tyst.
    Før kunne bassen nesten rive tak i soverommet på andre siden av gangen. Nå var den fraværende.

Så en uventet fordel med å spille subbene bak i motfase var at bassen også holder seg mellom de 4 subbene. Og ikke rundt omkring.
    Noe som igjen betyr at barna mine kan sove i fred, selv når far koser seg.

Så på en skrekk film i dag på Viasat film. Og skremte vannet av meg flere ganger
    I og med at rotet i bassen er borte så kommer detaljer og dynamikk så mye bedre frem.
    Og da skvetter man lettere.
    Det virker som om hele anlegget har blitt trimmet og at det puster bedre samtidig som at alt går mye fortere.

Har også justert opp bassene med 2 og 3 db. Så nå tar det virkelig tak.
    Alikevel så er det sjeldent at bilder og andre ting på/ved veggene lager lyder.
    Før så kunne det ta tak i selve veggene og fille riste de: )
    Det låt jo tøft.
    Men det er også forstyrrende. Jeg liker det bedre sånn som det er nå.
    Ikke slik å forstå at det er mindre bass nå. For det er det ikke.
    Det er mer bass nå og det slår hardere og slagene kommer så fort at jeg blir skremt.

Så til dere som sliter med såkalte 0 punkter i avlange rom: 4 basser kurerer dette.
    Selv i 0 fase på bak subbene blir det noe bedre.
    Men tar du deg tid til å prøve ut 180 fase så vil du kanskje oppleve det samme som meg.
    Funket bra her ihvertfall: )

Og til dere som ikke har lest hele tråden.
    Jeg har 2 porta kasser med 12" og 2 kasser med 10" og slave.,
    Og for meg virker det som at jeg har fått det beste fra begge verdener.
    Var redd det ville bli rot og ikke spille sammen. Men dette funker.

Kjører til vanlig 80 hz deling i receiver. Og Max på subbene.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt film igjen
    Ble den siste supermann filmen. Har sett denne mange ganger.
    Men den har egentlig aldri imponert meg på lyd siden. Ikke at den har vært dårlig.
    Absolutt ikke. Men ikke første valg når jeg skal demonstrere: )

Før så har jeg alltid justert opp surround høyttalerne med 3 db.
    For å få litt mere effekt. Skal sies at de står 2.5-3 meter bak meg.
    Dette behovet er borte nå.
    Jeg vil anta at bassen som rotet det til i bakveggen før ødela mye av lyden fra surround høyttalerne.
    Nå som bassen er fraværende i ved bak vegg så kommer lyden derfra uberørt fram til lytteren.
    Det føles som det er mye lyd derfra nå,når det skal være det.
    Før så var det vanskelig å skjelne høyttalerne fra hverandre.
    Feks hvis ett fly forsvant forbi meg og bakover før så ble det uklart hvor det ble av.
    Mens nå er lyden bakover og til sidene bak nesten til å ta på.

Blir nok til å gå gjennom alle filmene en gang til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt prosjekt, det hadde vært interessant å prøve flere subber i kåken min. Spesielt interessant å lese at bassen ble svakere utenfor lytteområdet ditt, det er absolutt en fordel for meg som bor i blokk.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bodd i en blokkleilighet. Der bodde jeg heldigvis i første etasje. Jeg senket taket. Og satte bass feller i hjørnene . Front veggen med 20 cm Glava.
    Vegg til vegg teppe osv. Stua var 6 m lang og 3.6 bred.

Høyttalerne 2 m fra bakvegg og godt ut fra siden.
    Stående på spikes og grafitt klosser.
    Subwoofer i hjørnet på spikes og grafitt.
    Denne var delt på 35 hz.
    Høyttalere med dobble 7".

Når dette sto og dundra på over 105 db så gikk jeg til naboen 1 etasje opp på motsatt side.
    Det var vanskelig å høre noe som helst. Naboen over brydde seg lite og sa han sjelden hørte noe.

Men når naboen som bodde på andre siden spilte 90 db så hørte jeg han godt.

Han hadde høyttalerne stående rett på gulvet helt inntil langvegg.

Så noen grep kan fungere.

Slik jeg kjører 4 subber i dag så kan det fungere som ett mini mini Line Array system.
    Kort sagt så er meninga at dette skal fylle opp rommet så godt som mulig. Med bass overalt.
    Det vil gi bass på steder i rommet hvor det før var lite bass.
    Samtidig så kansellerer det bass rot i ende vegger.
    Det utfaser energien til hverandre nærme ende vegger.

Bassen i rommet oppfattes som strammere kjappere og mer presis.

Første gangen jeg leste om Line Array så skjønte jeg ikke så mye.
    Det er fordi at min erfaring med 2 subber hvor en spiller i motfase vil utfase den andre.
    De vil altså kansellere hverandre helt.

Du har sikkert hørt om hodetelefoner som har støy demping?
    De har mikrofoner på utsiden som "hører"støyen. For deretter å sende de i motfase til lytter.
    Dette gjør at støyen blir borte.

Hmmmmm, kanskje lage noe sånt på kjerringa. Da blir det ro i heimen��

At det fungerte så bra med ene enden i motfase hadde jeg ikke trodd.

Når det gjelder å få lik respons i hele rommet så funket dette over all forventning hos meg.

Hvordan eller om dette funker med kun to subber kan jeg ikke garantere.

Uansett så er flere alltid bedre.

Dette er løsningen jeg valgte fordi jeg har en vinkel stue.

Normalt med 4 subber er å anbefale en subb midt på hver vegg.
    Dette har jeg til overs å få prøvd.

Ved 2 subber er ofte anbefalingen en midt på vegg front bak eller side.
    De fleste av oss velger 2 front eller bak.

Selv om ikke alle har multi muligheter vedrørende plassering så er det helt avgjørende for lyden eller oppfatning av den.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du snakker om line source. Ikke line array. Uansett er det sant som du sier at ved å stacke fra gulv til tak som to tårn så har man muligheten til å kansellere høyde og breddenodene i rommet. Dette prinsippet kalles sba og du kan se prinsippet i aksjon blant annet i tråden som heter Terjes kjellerbod kino her på forumet.

Om du i tillegg plasserer et identisk tårn på bakveggen og stiller det inn i motfase vil du kansellere lengde noden også.

Ellers så hjelper det som du sier å få koblet høyttalere og subber av gulvet med f.eks gummi slik at resonansfrekvensen havner godt under 20hz. Regnestykket er vel noe slikt som at en gummiknott som er 10mm bør trykke ned mellom 1-2mmm under vekten av høyttaleren.
    [SIZE=2]

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innfo. Jeg er usikker på termene.
    Men for å presisere så har ikke jeg stacket mine subber. Men vet at det er enda bedre.
    Helt ærlig så har jeg ikke mulighet til stacking.
    Men var overrasket over at mange av fordelene fortsatt var beholdt.

Jeg har to store kasser på 120 liter med en 12" i hver .Foran mellom front høyttalerne.stående på hver sin side av av benken.
    Bak er det to små 40 liters kasser med 10" og slave stående i hvert sitt hjørne.
    Disse er ikke satt på linje med hverandre. Det er med andre ord ikke noe symmetri over dette.

Før med 1-2 subber var problemet at bassen var ujevn i rommet. Og siden dette bare er en stue så er det ikke bare å krabbe rundt i rommet for å finne beste plass for subbene. De er såpas store at det er og blir slik som de står nå.
    Jeg hadde også litt følelsen at det var mere bass når jeg stod oppreist.

Dette er også ett godt omtalt problem for mange.

Det er to spørsmål som ofte går igjen på forumene.
    1 : Hvorfor er det ikke bass der jeg sitter midt i rommet?

2: Jeg har lite bass når jeg sitter,men når jeg står for jeg nok bass. Hva kan gjøres?

Disse 2 spørsmålene har jeg sett utallige ganger. Og det finns noen ganger løsninger.
    Men ofte sitter de langt inne og lar seg ikke utføre. Eller resultat gir lite forbedring.

Det første spørsmålet er den jeg slet mest med.

Svaret man ofte får da er: Kan du sitte der det låter bra? Øøøhhh, nei det kan jeg ikke.

Kan du flytte høyttalerne ut i rommet og lytte plass nesten bakerst? Ehhhh, nei. Dette er en stue.

Når det gjelder bass høyt oppi taket har jeg ikke lagt merke til gjenganger spørsmål fra folk som vil hjelpe. Bortsett fra fase.
    Noe som sjeldent gir ett fullgodt resultat.

Så ofte blir man nødt til å leve med de problemene.

Min løsning fungerer i midt tilfelle. Kan ikke love at det funker ett annet sted.

Min løsning er heller ikke gratis og tar også plass.

Nå har jeg best og mest bass når jeg sitter. Noe mindre når jeg står, men nesten ikke merkbart.
    Og det låter bra uansett hvor jeg sitter innenfor og mellom subbene.
    Dette funker over all min villeste forventning på film og musikk med flere lyttere til stede.
    Når de andre her legger seg så fjerner jeg bordet,og setter sofaen en meter nærmere.
    Men poenget er at jeg kan sitte en meter bak sweet spot og lytte til musikk uten att bassen blir nevneverdig dårligere. Dette er det absolutte 0 punktet for bassen når jeg skrur av subbene bak. Les 0 bass. Så forskjellen er formidabel.

Så for de som vil ha jevn bass i rommet anbefaler jeg å få lånt med seg ett par godt innspilte subber og prøve.
    Men som nevnt før så fungerte ikke dette hos meg med subbene i fase. Da var det fortsatt steder med lite bass. Men det ble mere der det allerede var trøkk.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det et lite bass i midten i rommet er pga dette er nesten alltid et nullpunkt for bass pga kanselleringer. 20cm Rockwool f.eks demper ikke lengre ned enn rundt 200hz, og under det flyter bassen fritt rundt i rommet.

Dette kan til dels fikses med å spre subber rundt i rommet og justere disse individuelt (se geddes sin guide om multisub oppsett)
    Dette hjelper dog ingenting på decay, som er hvor lenge bassen henger igjen i tid i rommet.

Du skrev jo at du hadde rundt 6 meter lengde på rommet.. Da har nok du en dip eller peak på 30-35hz som følge av lengden på rommet ditt.

Første tips bør jo være å kartlegge hvor man får problemer så man får litt forståelse for hvor man skal begynne å angripe problemet. Dette kan regnes ut og det finnes kalkulatorer for slikt.

Rommet er garantert den største forvrengningskomponenten i et anlegg og omtrent alle undervurderer hvor Viktig dette punktet er.
    [SIZE=2]

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leiligheten jeg bodde i før var 3.6 x 6.
    Stuen jeg har nå er en vinkel stue.
    Der står anlegget til høyre på den lengste veggen som er 6 meter og spiller ned langs
    en vegg som er 5.5 meter. Og bredden er ca 3.3 meter på begge.

Opplever samme problemet her som i leiligheten.
    Jeg har egentlig vært klar over hvorfor det er slik siden jeg fikk det forklart en gang
    i 1996

Når det gjelder decay i dette rommet så er ingenting gjort.
    Det vil si ,her var taket allerede senket. Vet ikke om det er eller hva som er
    i mellom.
    Men her er dette gjort for å isolere. Så tipper Glava eller Rockwool.
    Hvor mye det fyllet hjelper på lyden i rommet er usikkert da taket er relativt tett.
    Vet ikke hva platene heter men de er ca 60 x 120 og myke i forhold til treplater.

På alle vegger er det stående treplanker med grove utskjæringer.
    Trespo tre gulv,eller noe som ligner.

Spisebord med skinn stoler og veldig godt polstret sofa i stoff.

Selvfølgelig vitrine og skjenk helt til venstre for anlegget.
    Og venstre siden har åpen løsning ut mot en liten gang.

Så rommet er ikke optimalt.
    Den ene sofaen står på høyre siden langs veggen mellom meg og høyre høyttaler.
    Pleier å sette noen puter oppe på toppen av sofaen inntil veggen. For å
    ta første refleksjonen.
    Og på den opne Venstre siden så etter jeg frem skinnstolene og slenger
    ett pledd over.
    Dette er det lengste jeg kan gå for demping i dette rommet.
    Hjelper lite i bassen.
    Og har ikke noe Glava eller andre ting i denne stua.

Men med bassene i motfase så kanselleres all bass forsterkning jeg hadde
    i endeveggene før.
    + at meste av bassen holder seg i lytte området mellom subbene.

Det er lett å høre at bassen er svakere når jeg står oppreist eller går til endeveggene.
    Eller om jeg går til spise stue delen til venstre for anlegget.

Jeg drømmer om å bygge noen bass feller. Men vet ikke hvor mye det vil
    hjelpe å putte de i endeveggene når bassen der er kansellert bort av subbene.

Og her er det bare en side vegg på en måte. Så blir vanskelig å gjøre noe
    med decay.
    Men heldigvis oppfatter jeg det ikke som ett problem lenger.
    Var verre før med 2 subber da all bassen forsvant i alle retninger.
    Og bassen var fraværende der jeg til vanlig sitter.

Når det gjelder dipp i bassen så har jeg ikke målt det med 4 subber.
    Men med 2 i front. I lytte posisjon så var det en dipp fra ca 24 hz til 31 hz.
    Denne var størst på 28 hz med -10 db.
    -3 db ved 31 hz. Og -3 på 24hz.

Denne dippen er noe mindre med 26 hz tuning på portene.
    Målingen over er med 22 hz tuning på portene.

Vet ikke åssen det er nå. Kommer tilbake til det.

Takk for innput
    Gøy å se at andre har interesse av dette.
    Sist endret av carisma; 02-08-2015 kl 12:02

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De målingene i posten ovenfor er uten korrigering for avvikene til måle instrumentet RadioShack.
    Den er som kjent ikke så riktig under 40 hz.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk målt ferdig med Radio Shack.
    Har da målt både i, under/over lytte høyde og i lengde retning.
    Da dette er utført med Radio shack og kulepenn så blir det ikke
    aktuelt å skrive alt inn her. Det blir rett og slett for mye.

Men mye av det jeg har hørt har stemt med de målingene jeg har gjort i dag.

Tatt på øyemål så så står den breie 2 seter sofaen litt lenger bak en midten
    av rommet.
    Så for å gjøre det litt forenklet så vil jeg kalle området som er fra ca 1 meter
    foran sweet spot og 3 meter bakover for lytte området.
    Jeg har også målt frekvens gangen sideveis. Men der er det uansett lite avvik.
    Så det sier jeg ikke mer om.

Med bare subb Forran er det etter korrigering målt fra den største dippen
    som er på 28 hz en forskjell på 20 db ned mot 20 hz.
    Det er en forskjell på 11.5 db oppover mot 54 hz.

Med alle 4 subbene så er forskjellen på 28 hz og ned mot 20 hz 9 db.
    Opp mot 54 hz er det 6.5 db.

Dette gir altså en forbedring på 11 db nedover og en forbedring på 5 db oppover.
    Dette målt i sweet spot.
    En ganske bra forbedring spør du meg.

Med bare subber foran så er det flere 0 punkter i rommet både bak og foran sweet spot.
    Det jeg kaller 0 punkter er der enkelte frekvenser faller med mer enn 3 db.
    Noe som er hørbart.
    Hvor disse ligger kommer an på frekvensen. På enkelte frekvenser er det mange dipper.
    Med bare subber foran er dette gjennomgående for nesten alle frekvenser.
    Alle frekvenser har minst en dipp.
    De fleste av dem ligger rett foran hodet og eller ved hodet når jeg sitter i sofa.
    Det er en god meter fra sweet spot til sofa. Den står rett bak de sterkeste dippene.
    Men det er målbart og hørbart svakere på de fleste frekvenser her.

Med bare subber foran så er det mye forskjell på trykk oppe/nede og lytte høyde.
    Dette er ved enkelte frekvenser og ikke gjennomgående. Men avvikene er mange nok til
    å høres.
    Avvikene var fra +2 db til 8 db.

Måling i lengderetningen med 4 subber.

Med alle subbene på er det kun ved 60 hz at det er stort avvik. Her er fortsatt hele lytte
    området bra. Men utenfor fra- 4 db til - 10 db.

Bortsett fra dette er det ingen notater om store avvik. Og som nevnt her er hele lytte
    området bra.
    Med bare subbene foran så var det kun sweet spot som var gjennomgående bra.
    Og i sofaen så manglet ofte 2-8 db.

Med 4 subber så holder avvikene seg til foran eller bak hele lytte området.
    Men da ofte med avvik på bare 2 -4 db,altså godt utenfor lytte området som
    er på 3 meter av lengden på 5.5 meter.

Bare få cm foran sofaen (som fortsatt står litt lenger enn hallveis bak og en meter bak sweet spot)er det store dipper med kun subber foran. Disse er nå helt borte.

Når det gjelder høyde målinger så er det nesten ikke målbar forskjell. Så stor forbedring der også.
    Sist endret av carisma; 02-08-2015 kl 21:56

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at flere med 4 subber hvor 2 står bak har hatt problemer med å få det til å funke.

At det har vært lett å høre hvor de står også videre.
    Og at det ikke har hjulpet nevneverdig på problemer med de stedene dem har lite bass,.

Det kan være flere grunner til dette. Når det gjelder å "høre"hvor subbene står så er det ofte gjenstander i rommet som avslører subbene. Eller for høy deling. For høyt volum osv.
    Hadde sofaen nesten inntil bakvegg før med en sub ved siden av. Det funket dårlig.

Når det gjelder å få jevn bass i rommet så må man i ett rektangulært rom eller vinkelstue som er smal og lang,sette bassene bak i mot fase. Ofte er dette bare en vippebryter på bass forsterkeren hvor det står 0/180. Velg 180.
    Og vær tålmodig når du justerer volum for å få dette til å virke.
    Audyssey xt 32 med 2 sub utganger klarte det nesten spot on. Jeg gjordet kalibrering med alle subbene i fase og vippet bryter etterpå.

Så om de andre har prøvd "alt" vet jeg ikke.
    Men dette er vanskelig og rommet har mye å si.

Det jeg var skeptisk til var at jeg skulle høre at de står i motfase. At hvis jeg vred på hodet eller flyttet lytteposisjon at det skulle høres/føles galt på enkelte frekvenser.Det er jeg veldig var for. Tok meg 10 sek hos en kamerat å høre feil fase og fikk det fikset på under 1 time med justeringer og flytting av subber.

Men opplevde ikke dette hos meg.

Uansett ,lykke til med få det beste ut av systemet deres.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å få til et spesielt godt resultat med kun RadioShack. Du som er interessert i målinger o.l bør absolutt gå til innkjøp av en målemikrofon og begynne å bruke rew.

Problemet som jeg ser det med kun 4 subber eller å bare stacke på frontveggen er at det kun fikser frekvensresponsen og gjør til ingenting med decay. Frekvens er kanskje det minst interessante å måle. Hva som skjer i tidsdomenet er minst like viktig å ha kontroll på. Paddeflat respons låter fortsett relativt dårlig om bassen henger igjen i rommet. Du vil antagelig få bedre respons i rommet om du stacker slik som tlngd gjorde.
    [SIZE=2]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Bygge basskasse til 18''
    By Alliance in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 10-28-2010, 22:02
  2. Bygge basskasse
    By cv-dan in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 0
    Siste melding: 02-28-2009, 02:17
  3. bygge ny basskasse - HJELP!!!
    By yzer in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 05-20-2008, 23:57
  4. hjelp til å bygge basskasse
    By raidmax in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Siste melding: 10-18-2007, 21:47
  5. Bygge Basskasse til 12"
    By kjetols2 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Siste melding: 05-20-2007, 05:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •