Diskanter til to-veis gulvstående

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskanter til to-veis gulvstående

Er det noe der ut som har synspunkter på gode diskanter i prisklasse max 5-600 kr??

Har du ein favoritt, er det fint om du forteller dine (subjektive) meiningar om den...

skal brukes med 8" papir-excel element i ein slags gulvståande høyttalar..
    så luftig og fin lyd er kanskje å foretrekke..??
    må gjengi stemmer bra...

tenkt delefrekvens ligger mellom 2k og 3k ein plass..

mvh
    Andreas

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fannt en ny LCY-variant hos Madisound. Den har en sykt tykk frontplate og er linjær helt fra 1k til 20k. Det er en 1" dome, men den står foreløpig bare i den nye papirkatalogen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pris

Stod det nåkke om pris der??
    Ka merke var det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan virkelig anbefale Seas 27TDFC. Utrolig mye for penga.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kjøpe fra utland

Snickers-is:
    Ka må ein plussa på i tillegg på prisen som er oppgitt hos f.eks Madisound for å importere til Norge?? moms og toll og slikt dilldall..??

Whoppass:
    Kordan er lyden i den diskanten du anbefalte? Klarer du å beskrive? Gjerne med en antydning av ka filter du har hørt den med..??

Seas er ein fordel, hvis eg skal velge ein standard diskant... har kanskje muligheter til å kjøpe direkte fra seas via ein god kontakt...

men alt er av interesse....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan den låter er jo veldig avhengig av filteret da.
    Generelt så synes jeg den låt veldig åpent og fint, mye detaljer, men kanskje litt lyst for min smak uten litt korrigering i filteret. Men det skal sies at jeg er veldig allergisk mot lys diskant. Folk flest vil sikkert oppfatte denne litt lyse klangen som ekstra god "klarhet".

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifa har vel noen gode diskanter i den prisklassen. XT25 greia skal være bra om du har riktig filter. Den uten faseplugg (DX25TG?) er nok også verdt å ta en titt på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den diskanten jeg siktet til produseres ikke av LCY. Jeg skrev feil i forrige innlegg, det skulle stå LPG så klart. Den koster omkring 550-600 kr om du bestiller et par av dem til Norge. Den har den feteste støpte aluminiumsfrontplata jeg har sett på lenge. Jeg skal bestille noen av de for å teste dem. Årsaken er den at de kan deles såpass lavt og da egner seg sammen med 8", som er det jeg også skal bruke den til. Det er tenkt som et forslag til selbyggprosjektet på HiFisentralen. Si i fra om du er interessert så kan jeg slenge på et par ekstra. Det blir en gangke stor ordre så jeg regner med prisen inkl frakt da blir ca 400/stk.

Jeg har ennå ikke hørt noen av nålediskantene spille skikkelig fint så de ville jeg ikke anbefale. Seasen spiller fint (jeg har et knippe av dem her) men de mangler en oktav i bunnen i forhold til LPG-en.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LPG

Snickers...

Det høres ut som den diskanten du nevner, kanskje kan passe bra til meg ja...

litt vanskelig å ta stillig til om eg vil ha et par, sio ingen har hørt lyden frå dei..??? Eller har du hørt på dei? Finnes dei i kjente konstruksjoner?

Men hvis du meiner dei låter bra, er eg selfølgelig interessert...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det LPG 25FS det er snakk om? Den ligger i så fall inne i pdf-filen på madisounds sider:
    http://www.madisound.com/lpg.pdf

Utrolig lekker frekvenskurve og sinnsyk frontplate, ja. Litt lav følsomhet, muligens (88dB), men det gjør jo ikke noe så lenge den uansett overgår følsomheten til bassmellomtonen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noen som hadde hørt den dikanten fra LPG? omtaler kanskje??

Andre diskanter der ute som anbefales??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eton har en dome som går ned til under 1k flatt. Den kan kanskje være noe.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om en diskant klarer forholdsvis lave frekvenser, betyr det vel ikke nødvendigvis at lyden er god??

Jeg trenger litt lydmessige vurderinger utover -3dB punkt...

er jeg litt kravstor her kanskje??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    er jeg litt kravstor her kanskje??
    Muligens... :roll: Det er utrolig mange diskanter der ute, og ikke så mange anmeldelser utenom anmeldelser av ferdige høyttalere. Det man gjør når man er på jakt etter et element er at man finner ut hvilke krav man har, og så ser man om det finnes elementer som passer de kravene.
    Det innebærer mye å studere parametre og frekvens- og impedanskurver mm. Når man kommer over en frekvenskurve som er bortimot snorrett mellom 1kHz og 20kHz med pene avrullinger, så er det ikke mye som taler for at den skulle ha dårlig lyd, for å si det slik...

Hvis du er misfornøyd med forslagene som kommer, så bør du vurdere om du kanskje bør fortelle konkret hva som er dårlig med de forslagene du får, slik at de som gir råd vet hva de skal se etter. Ellers mener jeg kanskje du bør gå for velprøvde løsninger fra Eltek (Seas, Scan Speak mm.) De koster gjerne litt mer, men da vet du jo hva du får...

Blir jo litt nysgjerrig her, andreash... Hva slags konstruksjon snakker vi om her? Har du gode simuleringsmuligheter for kasseavstemming og delefiltre? Har du oppsett for å måle frekvensrespons?
    Eller snakker vi kjøpe to elementer, sette inn standard delefilter og justere med L-pad på diskanten til det lyder noenlunde balansert?

Hvis du ikke har utstyr for å måle frekvensrespons og simulere delefiltre, så trenger du helt sikkert elementer med ganske rett frekvensgang i utgangspunktet for at det skal bli bra. Mange supergode diskanter er krevende i forhold til delefiltre og kurvekorrigeringer for at de skal yte sitt beste. Uten målemuligheter vil man neppe få det beste ut av slike, og da er det bedre å gå for noe rimeligere som setter mindre krav til delefiltre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror altfor mange undervurderer effekten av en rett frekvensgang på et råelement.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAYTON DC28F-8 1-1/8" SILK DOME TWEETER er jo et rimelig alternativ å vurdere, som testet mot Morel-domer har gitt overraskende like resultater i følge Partsexpress (Morel-domer koster gjerne 3 ganger så mye). Kan jo være noe å prøve ut. Til prisen løper man jo ikke store risken, mener jeg. Det ligger også ute prosjekter og reviews av denne. Tydeligvis populær blant Partsexpress' kunder.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig svar Roffe!

For det første, er jeg ikke misfornøyd med svarene.
    Jeg vil bare ha flest mulig svar...
    Er klar over at det er litt omfattende tema, men det viser seg allerede at folk har forskjellige meninger og forutsetninger. så blir det litt opp til meg selv å sortere for å komme fram til rett diskant.
    Men egentlig er jeg vel ute etter subjektive meninger, selv om det høres rart ut..

Hvordan oppleves dynamikken i diskanten?

Jeg var en tur på hifiCenteret i bergen, og hørte på 3 forskjellige høytalere.. systemaudio, audiovector med dome og audiovectormed bånddiskant...
    Og disse hørtes ganske forskjellig ut i diskanten, selv om de skal være nokså linjære...

Som nevt litt lengre oppe, er det snak om en 2 veis konstuksjon med seas papirexcel (kjøpt av snickers), og en ok diskant..
    Skal inrømme at jeg ikke har i nærheten så mye erfaring som flere av dere.. Men må jo gjøre det beste ut av det jeg kan..

har ikke konkrete simulering og målemuligheter i dag, men har absolutt tenkt å finne løsninger på å få målt høyttalerene..

har desverre ikke tid å skrive mer nå ,men skal prøve å forklare litt mer senere..

eksamen i diskret matte og linjær algebra i morgen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vinner en del på å bruke en diskant som går relativt dypt:

1: Du kommer nærmere baffelstep med delefrekvensen, som igjen gjør at du kan bruke en dobbelknekk for å kompensere for baffelstep.

2: Du får lavere Fs på diskanten som igjen fører til potensiellt enklere filter.

3: Du tvinger ikke basselementet til å spille like høyt opp i frekvens.

4: Spredningskarrakteristikken blir ikke så avhengig av det store basselementet.

5: Du kan kjøre litt mer overlapp, som igjen er nyttig med 2 elementer med såpass stor forskjell i diameter.

Ideelt sett burde du sett på en av følgende:

Accuton C24-6 til drøye 2k pr stk.
    Aurum Cantus G2 til ca 2,5k/stk.
    Audax TW 034X0 (34mm dome) til ca 450,-/stk. (den har en nydelig 15-grader.)

De vil kunne gi deg litt lavere delefrekvens uten at det er på bekostning av noe annet.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne?

Den selges på eltek til en ganske heftig pris.

Ellers er vel Bånddiskant å foretrekke i denne prisklassen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann..

Eg har heldigvis litt god tid på meg i dette prosjektet, så eg stresser ikkje med å få ting på plass heilt endo..

Har akkurat funnet ut at min arbeidsgiver, har det jeg trenger for å utføre gode simuleringer..
    LF-analysator, B&K 4138 målemic, digitalt oscilloskop ++..
    Må muligens utføre testene manuelt for hver frekvens, men det går bra (berre veldig lang tid)..

Skal bruke tida framover (etter analog instumentkonstuksjon eksamen) til å fordype meg i høyttaler litteratur..
    Og valg av diskant + filter blir nok ikkje før etter jul..
    Eg må jo ha nåkke å gjera på i romjula..

Har såvidt begynt å tegne litt kasser.. Det er ganske artig!
    ka med ein lett tilbakelent kasse, kanskje med fot av stein??
    fleire asymmetrisk plasserte avstivere ++
    (Har nettopp blitt far, og forbereder ein fallsikker høyttaler.. )

jaja.. me får sjå etterkvart..

først må eg studere diskantparametrer..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •