Valg av DIY subber til Klipsch oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av DIY subber til Klipsch oppsett

Hei!
    Tenker på å bygge meg et par subber til Klipsch rf-82 oppsettet mitt. Har per i dag 1 rw-12d, og har nylig testet med 2. (som jeg skulle kjøpe, men den var ikke i fullgod stand så ble retur)
    Er ute etter godt punch over bare dypbass. Det burde gjerne også spille høyt, men alikavel rent og pent.
    Kan ha til referanse at jeg vil ha knallgod punch på musikk som Michael Jackson, Dire Straits, ZZ Top og lignenede.
    Klarte å måle meg til vel 124db spl i lytteposisjon med dobble rw12-d og ca 128db målt i senter av høyttalerne ca 1,5 m ut på gulvet. Målt med audiocontrol sa-3055.
    Spilte da vanlig musikk.
    Så målet er å komme opp i ca 130db i lytteposisjon. Vel 4m fra høyttalerne.

Kan bruke opptil 10k på elementer, forsterkerkraft har jeg foreløpig fra en Ecler PAM6100 :
    2 ohm: 2 x 2600 Watts
    4 Ohm: 2 x 1750 Watts
    8 ohm: 2 x 1050 Watts
    1 x 5900 Watt - 4 ohm mono
    1 x 3500 Watt - 8 ohm mono
    1 x 2100 Watt - 16 ohm mono

Legger ved et bilde av anlegget, for å vise tilgjengelig plass. Kan omså ta bort reolen og legge forsterkeren på en større subkasse(r)

Har sett litt på følgende elementer og lurer på om det er noen som har erfaring, tegninger eller vet løsninger som kan bli bra?

Løsning 1: 2 kasser med 2x12" Dayton Rss315
    Løsning 2: 2 eller 4single kasser med 18" Dayton rss460 eller ultimax 18 evt 15" av begge typene
    Løsning 3: 2 single kasser med Tc Sounds lms15
    Løsning 4: Noen forslag til 2 eller 4 eminence lab15 (svinbillig på ebay for tia)

Andre tips og forslag mottas gjerne

Sist endret av DjSprite; 08-26-2014 kl 18:10

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok litt farget av egne valg, men jeg angrer ikke på at jeg gikk for PA-subwoofere. Mitt valg falt på pd.186, men Eminence Kilomax og andre var med i vurderingen. Tunet litt høyt (feks rundt 22-25hz) burde du fort oppnå målet ditt med to stk. Når det er sagt så er 130db vanvittig høyt. Jeg er ikke prippen på noe sett og vis, men når Radioshacken viser 108-110db 3m unna høyttalerne her....ja da er det mer enn høyt nok for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et pa oppsett i kjelleren som når rundt 135 db i lytteposisjon, så tenkte vel å kjøre litt mer hifi orientert i stua
    Men ser at det finnes store "tapped horn" som virkelig kan spille høyt, et slikt kunne kanskje erstattet begge subbene og tv bordet :P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg og mange andre er 18" "PA"-subber tunet riktig mer "hifi" enn noe annet. Men jeg forstår hva du mener.

Hvor store får de være?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan godt hende, har ikke prøvd det på den måten før Så skal ikke være bastant på det, er som sagt åpen for gode forslag
    Om du ser på linken jeg har lagt i øverste post ser du hva jeg kan ha plass til enkleste for meg hadde vært 2 enkle kasser som hadde passet mellom tv bord og høyttalerne, der klipsch subbene står nå. Er ikke hjemme for tiden, men mener max høyde er ca 75cm, bredde ca 50 og dybde er kanskje max 70 cm. kan gå litt opp på høyda om jeg flytter lerretet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du vil spille 130db i lytteposisjon, men ikke ved hvilken frekvens. Det er stor forskjell på 20hz og 30hz når det kommer til hva som kreves av element og konstruksjon. Iom at punch/trøkk virker å være det viktigste, så vil en tuning nærmere 30hz være det lureste. For å få 130db i lytteposisjon så må hver sub (dersom du går for to) levere 124db alene. Summert kan de da levere ca 130db.

Da du spilte 124db i lytteposisjon...spilte du bare med subbene, eller var frontene med også?

Ta en kikk på systemene som er testet av Ricci/data-bass.com.

http://www.data-bass.com/systems

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Du sier du vil spille 130db i lytteposisjon, men ikke ved hvilken frekvens. Det er stor forskjell på 20hz og 30hz når det kommer til hva som kreves av element og konstruksjon. Iom at punch/trøkk virker å være det viktigste, så vil en tuning nærmere 30hz være det lureste. For å få 130db i lytteposisjon så må hver sub (dersom du går for to) levere 124db alene. Summert kan de da levere ca 130db.

Da du spilte 124db i lytteposisjon...spilte du bare med subbene, eller var frontene med også?

Ta en kikk på systemene som er testet av Ricci/data-bass.com.

http://www.data-bass.com/systems
    Godt poeng teddytusen Det var med hele anlegget, og kan godt tenke meg til at frontene spiller inn i og med at de blir drevet av en crown k1, som jeg kan drive til beskyttelseskretsene slår inn uten hørbar forvrengning

Har ikke behov for frekvenser under 30hz mener jeg.

Får du 6db økning med 2 subber? Trodde det bare var 3db? Iallefall det jeg kom fram til med 2 kontra 1 klipsch sub under måling.

Skal sjekke linken etter jobb

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt hvordan?

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Har sett på de, og de er med i vurderingen Noen som har formening, eller kan beregne om 2 slike spillere høyere eller er bedre egnet til mitt bruk enn feks 2 kasser med dobble12" av ultimax eller rss315?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bill Fitzmaurice
    If you have the subs within 1/4 wavelength of each other you'll get 6dB at small signal levels, 3dB from mutual coupling and 3dB from doubling of power. As soon as you split them room modes and constructive/destructive coupling make the results unpredictable, and not the least bit linear with respect to frequency. You might get 6dB at some frequencies and lose 6dB at others. But if you're splitting them it's not for additional output, it's for better room response.
    Om man jobber med fasen skal 6db være innenfor rekkevidde.

Alle de "amerikanske" langslagselementene er simulert i alle bauger og kanter på avsforum.com. Burde være greit å finne prosjekt der. Siden du likevel ikke skal helt i dybden her, ville jeg personlig gått for et front loaded horn(FLH) av noe slag, eller kanskje to 21" i lukket kasse med EQ..? Alla "The Serious Sub". Problemet kan være størrelsen, spesielt med FLH.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Om man jobber med fasen skal 6db være innenfor rekkevidde.

Alle de "amerikanske" langslagselementene er simulert i alle bauger og kanter på avsforum.com. Burde være greit å finne prosjekt der. Siden du likevel ikke skal helt i dybden her, ville jeg personlig gått for et front loaded horn(FLH) av noe slag, eller kanskje to 21" i lukket kasse med EQ..? Alla "The Serious Sub". Problemet kan være størrelsen, spesielt med FLH.
    Dette forutsetter vel at de stackes oppå eller på siden av hverandre så de munner ut i lag? slik jeg forstår det av lesningen, og som er vanlig innenfor pa sammenheng, ved stacking av større rigger.
    Joda, mye å finne der om man søker, men alle har jo sine preferanser og sammenligninger. Så tenkte iallefall å høre hva folk har bygd her, med evt målinger. Så håpte på en liten aha-opplevelse der noen hadde bygd eller hørt et oppsett som passet mine ønsker

Har sett litt på et horn som kan være intressant, og i "rett" størrelse for å passe imella høyttalerne og under lerrettet.
    Noen tanker om dette?
    http://www.martinsson.cc/blog/index....y090815-043107

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her, hva med denne? Tuba HT Low profile.
    Vet den går lavt, og ikke i utgangspunktet det jeg så etter.. MEN lesser at den virkelig trøkker, og kan passe inn om jeg tar vekk reolen. Er det en ulempe at den porter ut sideveis da? Blir jo åpning mot Rf-82ene..
    Kan muligens få til to i høyden, men usikker på hvor jeg skal gjøre av forsterkerkomponentene da :P

http://www.billfitzmaurice.com/THT.html

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett positivt det jeg har lest om Tuba-subbene opp gjennom. Hvor høyt i frekvens skal de brukes?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de går rimelig flatt fra 50hz og oppover til 200, så kan vel leke meg litt med delingen pr i dag deler jeg på 75hz, med 180grader fasevending, som har gitt det beste utbyttet av subbene ved målinger .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir 2 slike Kjøpt tegninger og 2 Dayton RSS390hf-4 Blir 2stk som erstatning for dagens reol og subber
    Ser det er anbefalt 2-300w forsterker, men det "kjøper" jeg ikke :P Tenker på en crown xls2500 dsp burde funke?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert veldig bra.

Horn er effektive, så det kreves ikke like heftige forsterkere som ellers. Men det skader ikke med headroom og om du skulle bytte sub en gang så slipper du å skifte forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo en Crown k1 stående, den er vifteløs så passer jo fint i stua 2x550w gir den, så klarer seg kanskje i grunn med den?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det holder i massevis. Prøv først og se om du savner noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en test med den og Ecler'n Må bare vise litt aktsomhet Men må kjøpe meg noen form for balanser dsp om jeg går for K1, og da tenker jeg nesten det er like greit og selge den for å kjøpe seg en xls muligens

Lignende tråder

1. Oppsett med flere subber
    By hobby in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 02-01-2010, 19:40
  2. Valg av subb/subber
    By mr mustang in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 8
    Siste melding: 08-13-2009, 10:38
  3. Klipsch RS-62 + RS-52 i 7.1 oppsett..
    By veumen in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-26-2007, 00:24
  4. Klipsch Subber, kontra Sunfire.
    By **dp** in forum Høyttalere
    Svar: 28
    Siste melding: 01-02-2005, 04:23
  5. klipsch oppsett
    By Ivan in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 04-07-2004, 01:05

Stikkord for denne tråden