Lage høyttaler av gammel gitar:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Lage høyttaler av gammel gitar:)

Hei!
    Jeg tenkte å bruke min gamle gitar som høyttalerkasse. Gitaren er ødelagt i halsen, så den kan ikke brukes som gitar mer.. Jeg har pusset den ned litt, fått av den gamle, stygge lakken, og jeg har veldig lyst til å lage noe av den. Problemet er at jeg kan så å si ingenting om å bygge høyttaler så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt.

Først å fremst, er ikke gitaren litt tynn? Jeg mener, treplatene eller hva jeg skal kalle de, er de ikke litt tynne? Burde jeg bygge noe inni gitaren eller? Jeg tenkte at baksiden av gitaren skal ikke synes uansett, så jeg kan skjære et hull bake på gitaren. Så kan jeg sette inn alt som må inn derfra.

Poenget er ikke å få kjempegod lyd av dette her, men det hadde vært litt morsomt å få til noe sånt. Jeg fant en på nett som hadde laget en slik, men jeg kunne ikke finne noe om hvordan han laget den og hvordan den ser ut inni. Her er linken til den: http://www.smartlab.at/new-and-aweso...ke-projects-2/
    Jeg har også sett på noen videoer på youtube der de bygger høyttalere, og jeg ser at jeg har alt jeg trenger av verktøy til f.eks. denne filmen: https://www.youtube.com/watch?v=G_QjdzXtCv0

Det jeg lurer på er altså:
    Hvordan skal jeg bruke gitaren som høyttalerkasse? Kan jeg bare sette inn en høyttaler og tette igjen kassen?
    Hvor får jeg tak i høyttaler? Hvor kan jeg bestille det på nett? Hvor "stor" bør den være?
    Jeg er enda litt usikker på hvor jeg skal plassere høyttaleren, men jeg tror det er lurt å sette en i hullet som allerede er framme på gitaren.
    Kan jeg ha flere små høyttalere? Jeg tenker ganske små høyttalere. Jeg vet ikke hvor store høyttalere man kan ha i en liten gitar.. Og med hvor stor den er så mener jeg ikke størrelse, jeg kan som sagt så å si ingenting om høyttalere.. Men jeg mener hvor mye db, Hz, "..Jeg vet ikke hva man ser på når man velger en høyttaler. Det heter vel et høyttalerelement også kanskje?

Jeg bruker sikkert ikke de rette, faglige ordene, men jeg tror det skal gå an å skjønne hva jeg mener. Takk på forhånd for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tror det du trenger å ha størst fokus på er å gjøre hele konstruksjonen fryktelig mye stivere en den er i dag. Setter du inn et element eller to i en gitarkasse vil sikkert en tredjedel av lyden komme fra selve kassen som vil vibrere som et høyttalermembran.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan jeg gjøre den stivere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på DIY-trådene her, hvordan folk har lagd sine egne høyttalere og subber. Så kan du se for deg at gitarkassen utgjør malinga utenpå resten

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville gjort er å først skjære av baksiden eller i allefall åpne den.
    Så ville jeg bygd en kasse av sponplater som passet inni gitaren.

Jeg tenker at du trenger nok et bass/mellomtone element, og en diskant.
    Du finner en bass som nesten passer i gitarhullet, skjærer et like stort hull foran i sponplaten og så skrur du bassen fast i kassa med fronten på gitaren i mellom hvis du forstår.

Diskanten kan du montere der strengene skal være, de fleste trenger ikke kasse for å fungere.

Så ville jeg fylt resten av gitaren med noe vatt eller dempende så den ikke blir stående å riste.

Jeg er ingen expert men jeg vil tro du kan klare å få ganske ok lyd ut av den da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et godt utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen! Cervin, perfekt! Det var noe sånt jeg så for meg, og ganske ok lyd er godt nok Jeg lager den egentlig ikke mest for lyden sin skyld, for jeg har andre høyttalere. Har dere noen tips til hvor jeg kan bestille/kjøpe et bass/mellomtone element og en diskant?

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cervin sin framgangsmåte vil helt sikker funke godt. For å gjøre monteringa enklere, og samtidig slippe å tilpasse og montere delefilter, kan du bruke kun en fulltone. Denne 4 " fra Seas vil sikkert bli topp til prosjektet ditt.
    Lykke til med bygginga!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk! Skal sjekke ut den.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal ha den 4" fra Seas, hvor stor må kassen jeg skal lage inni gitaren være da?
    Gitarens(kroppen på gitaren) lengde er 45cm, bredden er 21,5cm på det smaleste og 35cm på det bredeste, og dybden er 8,8cm.. Hvordan skal jeg bygge kassen da?
    Blir det bedre lyd hvis jeg gjør som Cervin sier, enn hvis jeg går for fulltoneren?
    Når jeg har fått konstruksjonen i boks, så kommer jo neste problem da.. Jeg aner ikke hvordan man kobler dette her..
    Og hvordan jeg skal bruke den etterpå? Skal den kobles til en forsterker av no' slag? Følger alt av kabler med?
    Jeg kan serriøst ingenting, egentlig. Det jeg vet at jeg trenger til nå er:
    - Enten et bass/mellomtone element og en diskant eller bare en fulltone
    - Sponplater til kassen

Oog.. ja, det er vel alt jeg vet..
    Og jeg kan skru alt dette sammen, det klarer jeg, men jeg har aldri bygd en høyttaler før. De eneste høyttalerne jeg har vært borti er ferdiglagde, som jeg aldri har tenkt på hvordan de er bygd opp og hvordan alt fungerer.
    Så hvis noen gidder å forklare meg litt hva som følger med når jeg bestiller/kjøper enten fulltone eller bass/mellomtone element, hva jeg trenger ellers og hvordan jeg går fram. Hvis dette er veldig avansert så vet jeg ikke om jeg tørr bruke penger på det.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fulltone er en kombinert bass og diskant, så det elementet Roxy linker til burde fungere finfint.
    Da slipper du å lage noe ekstra til diskanten.

Det jeg ville gjort så er å lage en kasse som er så stor som du klarer å få til inni gitaren. f.esk 21x40x dybden på gitaren.
    Så bygger du kassen. I fronten lager du hull til høyttaleren, og bak må du sette på en høyttalerterminal. Dette finner du bare den billigste du kan, f.eks dynabel eller clasohlson.
    Så strekker du kabler fra høyttaleren til terminalen. Her bruker du vanlig høytttaler kabel, biltema og clas har billige kabler.

Så monterer du alt i sammen.

For å få lyd må du nå ha høyttalerkabler fra forsterker til høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker ja.. Tips til forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mulig å lage til noe sånn at jeg kan koble iphone, pc osv. rett på høyttaleren? Hvis ikke, hvordan forsterker trenger jeg til høyttaleren min? Jeg har en forsterker fra før av, men den bruker jeg til hjemmekinoanlegget mitt, og jeg trenger vel ikke en så svær og dyr forsterker til denne lille greia?(den var ikke kjempedyr, kostet bare 1500,-, men jeg syns det blir for dyrt for denne hjemmelagde høyttaleren) Jeg har tenkt å kjøpe 4" fra Seas og bygge kasse på ca. 20x40x9cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bruke en bilstereo f.eks.?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du ha en omformer fra 220 til 12v.
    Jeg ville sjekket etter noe billig på finn. Så kobler du telefonen til forsterkeren med en phono/jack kabel.
    Det er det billigste alternativet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne rett type? Trenger man samme forsterker til en liten høyttaler som man trenger til et hjemmekinoanlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg evt. bruke forsterkeren/receiveren jeg har? Det er en Pioneer. Noe lignende av denne: http://www.netonnet.no/art/lyd-og-ho...4/205852.7172/

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe men kjenner ikke til Rockfish standarden osv. Og så må du sjekke om den er 220v da for å få koblet den til stikkkontakten hjemme.

Men du kan jo bare bruke den du har. Det er ikke mye som skal til for å få litt grei lyd ut av gitaren din.

Hvis forsterkeren din kan settes opp til å bruke en av utgangene til Zone 2 (hvis den har sånntno) så kan du spille hva du vil på gitaren mens resten av anlegget spiller noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei Takk for svar!
    Skal sjekke om den har det, men har aldri lagt merke til at den har det så jeg tviler.

Lignende tråder

1. lage delefilter til høyttaler
    By joakimpatos in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 23
    Siste melding: 05-08-2013, 21:00
  2. Lage bass kasse av vanlige høyttaler
    By dansken2 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 22
    Siste melding: 04-14-2012, 14:28
  3. Bruke gammel radio som høyttaler?
    By erlenhau in forum Vintage audio
    Svar: 1
    Siste melding: 09-02-2009, 13:33
  4. Oppgradering av gammel DIY høyttaler med FR125S fulltone
    By runer in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 11
    Siste melding: 04-22-2007, 20:28
  5. Lage en Aktiv Høyttaler?!
    By Tommy Nilsemn in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 01-15-2006, 09:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •