DIY in-wall/ceiling HT? Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY in-wall/ceiling HT? Tips?

Ser litt på muligheten for å få ryddet opp på gulvet når man allikevel skal restaurere hele etasjen der lyd & bilde skal være.

I den forbindelse lurer jeg litt på muligheten for DIY in-wall/ceiling høyttalere for 7.1 (og muligens fremtidig Atmos) oppsett. Hvordan er erfaringene med DIY her? Har noen vært borti KIT som fungerer bra? Eller er løsningen å ta turen på HIFI Kluben/Soundgarden og plukke med seg f.eks BW sine ferdige oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet ikke om det er helt relevant, men jeg kjøpte fra dynaBel i fjor, og spurte de om litt hjelp, se under. De jeg kjøpte er ikke i produksjon lenger, men de har andre merker. Ganske mange norske butikker som selger sånt på nett for tiden, men mange billiger tåler lite effekt.

Hei,

Disse høyttalerne bør ha litt volum bak seg. Du kan eventuelt øke bredde og lengde hvis du ikke har mer å gå på i høyden på kassene i taket. Normalt plasseres slike høyttalere i mellom stendere som ligger 60cm fra hverandre. Vi har anbefalt kunder å legge en tverrligger over og under høyttaleren som rammer den inn for å redusere viberasjoner i vegg/takplater/panel. Får du til å lage et volum over dem på 15 - 25 liter, så vil det være nok. At kassene er grunne spiller mindre rolle. Høyttalerne krever ikke mye luft bak seg. For ofte blir de montert i lettvegg med 1.5"x 3" stendere, og det gir så å si ikke luft/avstand bak i det heletatt. Bruk isolasjon som dempemateriale.

Å kasse inn høyttaleren vil redusere direktelyd opp, men de mekaniske bevegelsene vil nok likevel forplante noe lyd. Ofte er det betongelementer i etasjeskille mellom leiligheter. Er det det, så hjelper det veldig.

Før du bygger, så få hjelp til å holde høyttaleren inntil taket for å sjekke om det forplanter seg lyd opp pga. viberasjoner i høyttaleren under spilling.

Mvh.

dynaBel AS

Sendt: 12. desember 2013 13:35
    Emne: VS: Høyttalere i tak

Hei,

Jeg bestilte to par høyttalere til å montere i taket i kjellerleiligheten som vi bygger. Siden det er en annen boenhet over, vil jeg minimere lyd som går opp og ned, og samtidig sørge for at det blir tett med hensyn til brannsikkerhet. Derfor lagde jeg en gipskasse for hver høyttaler. Den kassen er ganske tett og ikke veldig mye større enn hva høyttaleren bygger opp i taket. Blir det for lite luft bak høyttaleren da? Siden det ikke er bassrefleks tenkte jeg at elementene vil bevege seg dårlig hvis det er lite luft bak de. Hvor mye luft bør det være? Må jeg har åpne kasser bak høyttalerene?
    Best å få det rett første gangen, ellers blir det veldig mye ekstra arbeid.

Siden ble ikke funnet

Lignende tråder

1. In-Wall Sub DIY / Baffle-vegg tips?
    By olato in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 12-02-2013, 10:55
  2. Kreative in-wall/in-ceiling løsninger
    By Xaer in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-24-2011, 08:46
  3. Svar: 3
    Siste melding: 03-09-2010, 11:55
  4. Klipsch in-wall / in ceiling ht
    By Kriller in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-23-2009, 01:21
  5. Tips! kjøp av subwoofer til in-wall oppsett.
    By Frankeey in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-05-2008, 20:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •