Subkasse av 22 mm gulvspon med pålimte våtromsplater - vil det funke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subkasse av 22 mm gulvspon med pålimte våtromsplater - vil det funke?

Jeg trenger en subwoofer til badet (har jeg skikkelig lyd i stua, skal jeg jaggu ha det i dusjen også!), til å spille sammen med et par JBL 6x9 marinhøyttalere som sitter montert i taket, i spesiallagde kasser av dobbel fibergips (fullstendig lyddødt, skal hindre lyden i å spre seg i resten av hytta). Etter oppussingsarbeidet der ute har jeg igjen noen gulvspon og en del biter av våtromsplater (jeg kjøpte platene på konkursbo for to år siden og ble ferdig med å kle badet og ganga med det i forrige uke, og det var ikke en eneste hel plate igjen, og det var heller ikke for lite! Det er nok enten framsynt finberegning...eller grovt overslag og griseflaks...).

Så jeg har tenkt å kle subkassa ved å lime våtromsplatene utenpå med Superfix (seigt lim som forblir lettere elastisk og sitter som bare f...). Det vil både gjøre den vanntett og gjøre at den ser pen ut. Med litt finkapping, så frontplata går over sideplatene og bunnplaten, og topplata går ut over sideplatene, vil det også se pent ut uten at jeg trenger å fikle for mye med hjørner og sånt. Men er det noen mulige problemer med den løsningen der? Våtromsplatene er jo stive som f... så de burde vel være med på å stive opp sponplatene?
    Sist endret av Mastiff; 06-27-2014 kl 20:46

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid brukt 22mm gulvspon til kasser i bil siden MDF ikke er glad i fuktighet. Jeg har aldri hatt noen nevneverdige problemer med disse.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    22mm spon er helt knall til subkasser. Blir kassen stor kan du sette inn et par avstivere innvendig.
    Er usikker på om sikafleks er et bedre valg enn trelim, men noen hørbar forskjell blir det neppe.
    Et godt tips kan være å male sponkassen før du limer på baderomsplatene. Da vil den tåle mer fuktighet og sponplaten vil ikke trekke så mye lim.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, takk! Men det er ikke sika, det er Superfix, som er Cascos versjon av Tec7, bare seigere og mer solid. Det trekker ikke noe særlig inn, men fester seg noe helt enormt. Og går det etter planen, vil det ikke komme noe fuktighet til sponplatene. Jeg limer våtromsplater rundt overalt og fuger skjøtene. Og så setter jeg det hele på sorbotanføtter, så vann på gulvet ikke kommer i nærheten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Høres bra ut, takk! Men det er ikke sika, det er Superfix, som er Cascos versjon av Tec7, bare seigere og mer solid. Det trekker ikke noe særlig inn, men fester seg noe helt enormt. Og går det etter planen, vil det ikke komme noe fuktighet til sponplatene. Jeg limer våtromsplater rundt overalt og fuger skjøtene. Og så setter jeg det hele på sorbotanføtter, så vann på gulvet ikke kommer i nærheten.
    Jeg limte en hel kasse i Superfix, brukte da skruer. Forbanna drit til å lime sammen kasser etter min mening. Skrudde ut skruene og da begynte platene å slippe, så det er ikke helt bra til å lime sammen kassen med. Bruk Casco trelim utendørs når du limer sammen sponkassen, det tåler litt fukt. Så ville jeg brukt det på våtromsplatene og, men der går det bra å bruke Superfix hvis du heller vil det.

Håper du ha grei lufting på badet, mistenker at det kan bli litt fukt inne i kassa hvis du har portet.

Edit: Jeg har lest at mange bruker 50/50 blanding av vann og trelim for å mette MDF, sikkert ikke dumt å gjøre det samme med sponkassen. Bruk skumgummi og dra det utover hele kassen, så har du på våtromsplatene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men jeg hadde ikke tenket å lime sammen selve kassen med Superfix, trelim er best på spon mot spon, og der skal det være stivt, ikke elastisk. Likevel fatter jeg ikke at det slapp da du skrudde ut skruene, jeg har aldri opplevd at det har sluppet i noe som helst. Og nei, porta kasse blir neppe aktuelt hvis jeg kan unngå det og likevel få nok bass. Jeg foretrekker den kontante og tørre lyden av trykkammer. Og da vil ikke selve sponkassen komme i kontakt med luften rundt i det hele tatt, fordi jeg har våtromsplater rundt det hele. Men akkurat det der med å bruke vann og trelim for å feste sammen spon og våtrom kan kanskje være mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men jeg hadde ikke tenket å lime sammen selve kassen med Superfix, trelim er best på spon mot spon, og der skal det være stivt, ikke elastisk. Likevel fatter jeg ikke at det slapp da du skrudde ut skruene, jeg har aldri opplevd at det har sluppet i noe som helst. Og nei, porta kasse blir neppe aktuelt hvis jeg kan unngå det og likevel få nok bass. Jeg foretrekker den kontante og tørre lyden av trykkammer. Og da vil ikke selve sponkassen komme i kontakt med luften rundt i det hele tatt, fordi jeg har våtromsplater rundt det hele. Men akkurat det der med å bruke vann og trelim for å feste sammen spon og våtrom kan kanskje være mulig.

Mente å mette hele kassen med det, la det tørke og så ha på lim og feste våtromsplaten. Men når jeg tenker meg om, så kan det godt hende at det ikke fester seg, men jeg tipper det skal gå bra.

Det slapp ikke veldig mye, men ble en glipp, samt at det er et helv*** å pusse kassen etter å ha brukt det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, pussing av Superfix fungerer bare med hobbykniv... Det ville jo være litt kjipt ikke limet utenpå festet. Vi får se hvordan jeg gjør dette.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger en subwoofer til badet (har jeg skikkelig lyd i stua, skal jeg jaggu ha det i dusjen også!), til å spille sammen med et par JBL 6x9 marinhøyttalere som sitter montert i taket, i spesiallagde kasser av dobbel fibergips (fullstendig lyddødt, skal hindre lyden i å spre seg i resten av hytta). Etter oppussingsarbeidet der ute har jeg igjen noen gulvspon og en del biter av våtromsplater (jeg kjøpte platene på konkursbo for to år siden og ble ferdig med å kle badet og ganga med det i forrige uke, og det var ikke en eneste hel plate igjen, og det var heller ikke for lite! Det er nok enten framsynt finberegning...eller grovt overslag og griseflaks...).

Så jeg har tenkt å kle subkassa ved å lime våtromsplatene utenpå med Superfix (seigt lim som forblir lettere elastisk og sitter som bare f...). Det vil både gjøre den vanntett og gjøre at den ser pen ut. Med litt finkapping, så frontplata går over sideplatene og bunnplaten, og topplata går ut over sideplatene, vil det også se pent ut uten at jeg trenger å fikle for mye med hjørner og sånt. Men er det noen mulige problemer med den løsningen der? Våtromsplatene er jo stive som f... så de burde vel være med på å stive opp sponplatene?
    Interessant med våtromsplater utenpå. Ville brukt Tech7 eller vanlig trelim til de platene. Avhengig av hva som er på baksiden av platene. Trelim som limes på tre blir mye sterkere enn selve treverket, så er ikke vits med Tech7 hvis det er treplate på baksiden av de. SuperFix har jeg ikke prøvd.

Hva angår avstvning så er det i mine øyne mer viktig hvordan avstivningen er inni kassen VS hvor tykke plater du har. Er i mine øyne veldig overkill med plater tykkere enn 18-22mm i normale DIY subber. Ekstreme subber kan man godt ta litt tykkere. Viktigste er å få den skikkelig avstivet inni. Lage avstvninger som går på kryss og tvers. Typ dette.

-297912_10150301329721724_1889174475_n-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Ostemannen. Superfix er i praksis nøyaktig det samme som Tech7, bare Cascos versjon av det. Men det er glatt laminat på baksiden av vårtromsplatene til Fibo, så jeg tror ikke det går å bruke trelim der likevel. Så det må bli enten Superfix eller det fugelimet som Fibo lager til platene. Jeg har det uansett.

Og jeg har mine tvil til at det trengs så mye avstivninger når kassa bare blir 20 cm tjukk i utvendige mål! Det vil si rundt 14 innvendig. For ikke å snakke om at det ikke blir plass til dem med elementet inne. De måtte i så fall stått så nær kantene at det ikke er noen særlig poeng. Jeg skal ha en kasse på ca. 30 liter (som er det Alpine setter til elementet), og da blir målene 20x50x60. Så det blir ikke store greia, og ingen deler vil være langt fra kanten.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Ostemannen. Superfix er i praksis nøyaktig det samme som Tech7, bare Cascos versjon av det. Men det er glatt laminat på baksiden av vårtromsplatene til Fibo, så jeg tror ikke det går å bruke trelim der likevel. Så det må bli enten Superfix eller det fugelimet som Fibo lager til platene. Jeg har det uansett.

Og jeg har mine tvil til at det trengs så mye avstivninger når kassa bare blir 20 cm tjukk i utvendige mål! Det vil si rundt 14 innvendig. For ikke å snakke om at det ikke blir plass til dem med elementet inne. De måtte i så fall stått så nær kantene at det ikke er noen særlig poeng. Jeg skal ha en kasse på ca. 30 liter (som er det Alpine setter til elementet), og da blir målene 20x50x60. Så det blir ikke store greia, og ingen deler vil være langt fra kanten.
    Er ikke de 20-30 literne beregnet til bil? Vil tro det er hakket større kasse til innebruk Kanskje ikke så mye avstivning som på bildet, men la det bare med for å illustrere det jeg mente. Er vel dobbel 18" eller dobbel 21" kasse, med 18mm kryssfiner og MYE avstivning inni.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, bortsett fra takhøyden er det omtrent som bilstørrelse...faktisk kan en litt stor stasjonsvogn inneholder omtrent like mye luft! Rommet er på 180x220, med takhøyde på 220!

Lignende tråder

1. Montere gulvspon
    By Patos in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 10-14-2012, 20:00
  2. Subkasse??
    By Ferskingen in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-2012, 17:27
  3. Subkasse
    By gimle121 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 0