lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.

Har en tråd på naboforumet, men prøver meg her også:
    Jeg har gått med tankene i hodet en stund om å bytte ut mine nåværende akustikkplater med noe litt tykkere og mer kompromissløst.

P.d.d har jeg 2stk 5cm rockfon plater med 5cm luft bak på hver sidevegg for å ta førsterefleksjon der, samt 5cm rockfon plater med 5cm luft bak fra høyttalere og frem til lytteposisjon i taket. På gulvet har jeg kun et tjukt teppe

Dette har jeg lyst til å gjøre litt med siden jeg tror det er endel rom for forbedring her.
    Planen er å lage en slags bue som går fra den ene veggen til den andre. Tenkte å lage denne 120-150cm bred pga jeg sitter såpass i nærfelt at den kommer til å ta førsterefleksjon fra begge høyttalerne.
    Kommer også til å lage 2 flyttbare plater til å ta gulvrefleksjonene når jeg skal lytte.(disse vil kanskje være vinklet pga elementene til miles sitter så lavt fra gulvet)

Har lyst til å gjøre dem 25cm dype og da lurer jeg på om det er noen som har testet forskjellige type materialer til dette og vet hva som fungerer best?

Tenkte kanskje å prøve 10cm rockfon plate + 10cm Glava a37 + 5cm luft. Eventuelt kan jeg teste 20cm rockfon plate med 5cm luft bak.

Her er jeg litt på dypt vann, og lurer på om noen har testet forskjellige materialer og har noen innspill eller tips på hva som vil fungere bra og ikke. Vil prøve å gjøre det så kompromissløst som mulig.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25 cm rockwool flexi-A plater eller rockwool stålstenderplater uten luftrom vil gi den beste dempingen her. De finnes på lager hos de fleste byggevare firmaer. Det er kun bredden som skiller de to.
    Det vil gi deg meget god demping ned til 100 Hz.

Å blande to ulike typer som du nevner er ikke spesielt heldig og gir ikke like linær demping.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips! Håper dette kan hjelpe meg med med mellombassen min, og generelt lavere etc før 30ms siden sideveggene mine ikke er så brede og skaper en del problemer for meg i det området.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør jo også gjøre basstiltak andre steder i rommet. Egentlig holder det med å dempe reflekspunktene med 15-20 cm materiale siden det demper jevnt ned til schroeder frekvensen. Det skader selvsagt ikke å bruke 25 cm, men du mister også spatial informasjon ved at rommet blir mindre. Har man bare absorbenter og ingen seriøs bassdemping, så får man ikke en veldig homogen lyd.

Bak høyttalerne (frontvegg) holder som regel å bare dempe bass og nedre mellomtone, og det kan gjerne være reflekterende over det området for å bevare mer energi. Riktig nok hvis bakveggen i rommet behandlet skikkelig.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 60cm bassfelle over hele frontveggen som høyttalerne er byggen inn i, som vist på bildet:

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-begynt-trekking-av-stenderverk-jpg

Driver også med dette lille prosjektet på bakveggen med 6stk diffusorer med 60cm lange staver:

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-20140604_184401-jpg

Tenkte også kanskje lage en cornertrap i hjørnet over der racket står for å få enda mer demping i bassen der, men føler jeg har relativt god kontroll i bassen, utenom helt i dypet som du kan se på dette vannfallet.

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-vannfall-opptil-500hz-500ms-jpg

Hvordan jeg skal få bukt med de bølgene der aner jeg rett og slett ikke.

Har en litt rufsete frekvensrespons i området 150-500hz med en del peaker som jeg håper å forminske + at jeg gjerne ønsker litt lavere ETC impulser innen 30ms.
    Om du mener det holder med 20cm for dette gidder jeg ikke bruke 25 bare for å bruke opp mer plass. Var mest fordi jeg trodde det var såpass som måtte til.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60 cm tykkelse på glavaen? Det demper ikke kjempe bra under 100 Hz. På en annen side fungerer det greit ganske langt ned i frekvens og du må over på dyre trykkbaserte bassfeller hvis du skal ha virkelig god effekt.
    De resonansen på vannfallet ligger såpass langt nedi i frekvens at ikke gjør noe særlig. Litt og si til film har det gjerne. Dessuten kan målinger så langt nedi i frekvens være påvirker av måleartifakter, som f.eks at noe resonnerer i rommet. Uansett er det kun trykkbaserte bassfeller som fungerer så lavt. Men usikker på om det er noe stort poeng å prioritere det.

I forhold til området over schrøder frekvensen så er det ikke noe vits å bruke tykkere enn 20 cm, men dersom du ønsker god effekt ved 150 Hz så er det en fordel med 25 cm. Du vil derimot ikke redusere ETCen mer med 25 cm. Redusering av utstikkende refleksjoner har primært med riktig plassering av absorbentene og type materiale. Rommet ditt er såpass lite at du vil dog merke at det låter mindre når noe spiser så mye ut i rommet. Må nesten bare prøves selv og se om man foretrekker det eller ikke. Du får uansett et løft siden du bruker såpass tynne plater som 5 cm med 5 cm luftrom i dag.

Har du ETC måling av hver høyttaler?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målinger av etc for høyre og venstre + en men begge.

Du kan bare se bort ifra den aller første refleksjonen da jeg er relativt sikker på at dette kun er fra ryggen på sofaen og vil ikke gjelde når jeg sitter her.

Noen av de tidligste refleksjonene kan være fra skinnsofaen min, men det er bare de aller tidligste som er 1ms eller før.

Ellers er det nok gulvet mitt som skaper mye trøbbel tipper jeg. Hvordan skal jeg konstruere den for at den ikke skal ødelegge for mellomtonen min, når Miles sitt nederste element kun er 7-8cm fra gulvet? har du noen tips til det?

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-etc-yre-front-jpg

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-etc-venstre-front-jpg

Dette bildet er fra UMIK1 mikrofonen som måler endel bedre enn radioshack, og er nok litt nærmere virkeligheten, men har kun måling med begge høyttalerne på denne.

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-etc-begge-ht-jpg

Schrøder frekvensen i rommet mitt ligger forresten på rundt 170hz sånt grovt regnet.
    Sist endret av thohaug; 06-06-2014 kl 23:57
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ETC av begge høyttalerne samtidig er ikke mulig. En slik måling er defekt.

Ser at du har en del veldig tidlige refleksjoner pluss noen som ligger litt vel høyt mellom 5 og 10 ms. Regner med du har dempet taket?

Angående gulvet, så ville jeg ha brukt noen puter e.l. fylt med rockwool/glava plassert i speilbildene. Da kommer de dessuten et stykke fra høyttalerne, slik at det ikke gjør noe at høyttalerne har et element langt nede.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er bra dempet, så det er neppe det som er problemet.
    Skal prøve det med puter. Er nemlig litt redd for mellomtonen min jeg kun sitter 2 meter fra høyttalerne.

Skal få tatt noen nye etc målinger, men må bli ferdig med diffuserne først.

Tusen takk for hjelpen hittil. Kommer tilbake etter jeg har fått testet litt forskjellig, og fått tatt noen flere målinger.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tatt noen nye ETC målinger i forbindelse med ny kalibrering etter at diffusoren ble ferdig.
    Her er de nye målingene. Du kan se bort i fra det som skjer rundt 1ms da dette er sofaen min som skaper refleksjoner, og ikke er relevant i praksis når jeg sitter der.

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-yre-yttaler-etc-jpg

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-venstre-yttaler-etc-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Ligger litt høyt på venstre høyttaler ved 7 ms (-22dB). Ellers blir det kanskje litt dødt til musikkbruk når du ikke har tilbakeslag, men jeg ser at du har valgt 2D diffusorer og da blir det slik. 1D diffusorer hadde gitt høyere rettur og konsentrert energien i det mer vesentlige horisontal planet.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått kjøpt inn lister og fått bestilt opp Rockwool så nå blir det øyeblikkelig snekring. Bestemte meg for å lage rammene så åpne som mulig for mest mulig effekt av lengde og høyde også så kjøpte inn 7x1,5cm lister som rammene blir bygget av.

En ting jeg er litt bekymret for er den lange rammen i taket. Vil jo helst ha den helt åpen, men er usikker på hvordan jeg skal oppnå dette i praksis uten at rockwoolen blir "hengende" ned om jeg kun bruker høyttalerstoff. Er det mulig å bruke noe sånt som hønsenetting eller lignende uten at det har mye negativ konsekvens på lyden? Har du noe tips på eventuelt hva som bør gjøres. Sette på en 3mm bakplate og lime Rockwoolen til den kanskje?
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du tenker på rammen til himlingen i taket. Du kan i så fall unngå en synlig ramme på utsiden ved å lage flere absorbenter hver for seg med ramme på baksiden og feste de med skjøtejern.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    25 cm rockwool flexi-A plater eller rockwool stålstenderplater uten luftrom vil gi den beste dempingen her. De finnes på lager hos de fleste byggevare firmaer. Det er kun bredden som skiller de to.
    Det vil gi deg meget god demping ned til 100 Hz.

Å blande to ulike typer som du nevner er ikke spesielt heldig og gir ikke like linær demping.
    Jeg trodde Rockfon Industrial var jevnt over det beste valget? Jeg husker atledreier hadde noen poster om simuleringer med rockfon vs. vanlig rockwoll med og uten luft bak.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ihvertfall noen simuleringer som jeg har gjort. Virker som om rockfon kanskje er bedre om du skal dempe helt nede i bunnregisteret, Men som bredbåndet absorbsjon i førsterefleksjonspunkt over hele registeret virker nok flexi-a platene bedre.

http://www.acousticmodelling.com/mli...&s42=1&d42=150
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Midas

Sjekket gjennom denne dempeposten til atledreier igjen og han hadde sammenlignet rockfon industrial mot standard glava som er det samme som flexi-a omtrent. Hans simuleringer viste at når man kommer over 20cm tykkelse så vil det luftige materiale dempe mye lengre ned i frekvens enn de stive platene. Så det stemmer sånn omtrentlig med den simuleringen jeg gjorde ovenfor. Jeg har forøvrig brukt denne siden for å simulere siden den gir veldig nøyaktige data på luftgjennomstrømning i forskjellige dempematerialer : http://www.gearslutz.com/board/bass-...ghlight=norway og denne kalkulatoren til å beregne. Har brukt Komatsu sin modell fra 2008: http://www.acousticmodelling.com

Har fått bygget ferdig rammene for venstre sidevegg og taket nå og sånn smått fått begynt å fylle dem opp.

Blir relativt enorme saker dette her. Dette er den ene halvdelen av takplaten. Listene er 7cm brede.

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-20140719_181007-jpg
    [SIZE=2]

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!

Var det denne posten du sjekka? http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1983059

(er ikke akkurat lett å finne når man har glemt at den er gjemt i Hundbedts lange tråd )
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Det var den posten jeg sjekket opp. husket at han hadde lagt inn en link til den på førstesiden i tråden.
    Gleder meg til å høre hva dette nye tiltaket vil bringe frem her. har hatt mye trøbbel i midbassområdet pga liten bredde.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått laget ferdig rammene til veggene og taket, og den siste rammen til gulvrefleksjonene står til liming nå. Bassen låter veldig tight nå og synes ikke jeg har mistet noe bredde eller høyde på lydbildet så er fornøyd med det. Tok noen kjappe målinger idag og jeg har fått jevnet ut de aller fleste dippene i midbassen min. Fikk også hevet dippen min på 70hz med 4db, noe som er helt topp. Gleder meg til å kjøre noen ordentlige målinger når gulvplatene kommer på plass også.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg ferdig. Synes ting låter veldig bra nå selv uten noe form for kalibrering. Spesielt gulvrammene gjorde stor forskjell. Klarnet betraktelig opp når jeg fikk plater der.

Her er sluttresultatet:

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-20140731_194012-jpg

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-20140731_194134-jpg

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-20140731_194159-jpg

lage nye akustikk plater, tips til valg av materialer til dette.-20140731_194343-jpg
    [SIZE=2]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Spørsmål rundt DIY akustikk plater.
    By olegodo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 30
    Siste melding: 12-23-2013, 16:06
  2. akustikk-plater bak høytaler
    By Cossie87 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 06-19-2009, 13:39
  3. Svar: 0
    Siste melding: 05-06-2009, 23:10
  4. Akustikk plater. trondheim
    By Kaptein Wom in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 04-11-2009, 02:27
  5. Materialer for bedre akustikk
    By Trondster in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 18
    Siste melding: 03-10-2007, 13:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine