Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28

Hei.

Jeg har tenkt litt før, og tegnet litt her og der, men nå har jeg bestemt at det skal skje. Jeg skal prøve å bygge en egen subwoofer.
    Men problemet er, jeg har ikke peiling på volum og andre faktorer som påvirker hele prosessen.

Jeg har selv to Cerwin-Vega HFA-18 subber hjemme. Så har fått gnisten til å prøve å lage en helt lik, bare mye mindre. En 8" pga. størrelsen (og prisen), og fordi den trenger ikke så kraftig konstruksjon. Kjøper en CV VE-28 med to 8", men vet ikke om jeg skal bruke kun ett element eller begge, da jeg ikke vet om det er forskjellig lyd på de to. Vil helst bruke et, men om jeg må bruke begge elementene, så blir det et en felles luftport på midten. Skal også bruke amp modulen som er i VE-28 som er bygd for de elementene, så er bare kassa som er problemet.

Tanken var å bruke pdf plater på 1cm i tykkelse over hele. Men hjørnene, vet ikke hvordan jeg skal frese de for at de skal se best mulig ut og gjøre alt 110% nøyaktig. Jeg skal frese alt i en CNC maskin, da jeg har kompetanse til det, så da blir det metallgrillen også.

Målene (HxBxD) på 18" er (65cm x 53cm x 60cm), VE-28 er (53cm x 25cm x 56cm) og min modell er (30cm x 25cm x 30cm). Modellen har luftport på 4cm x 23cm

Jeg vet ikke konkret hva jeg skal spørre om hjelp til, da det er alt, så jeg tar imot all kunnskap jeg kan få innen faget.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-cvhfa18seubk_1-jpg   Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-cvve28sxbk_1-jpg   Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-hfa-8-png   Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-hfa-28-png  

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ugla Vis post
    Hei.

Jeg har tenkt litt før, og tegnet litt her og der, men nå har jeg bestemt at det skal skje. Jeg skal prøve å bygge en egen subwoofer.
    Men problemet er, jeg har ikke peiling på volum og andre faktorer som påvirker hele prosessen.

Jeg har selv to Cerwin-Vega HFA-18 subber hjemme. Så har fått gnisten til å prøve å lage en helt lik, bare mye mindre. En 8" pga. størrelsen (og prisen), og fordi den trenger ikke så kraftig konstruksjon. Kjøper en CV VE-28 med to 8", men vet ikke om jeg skal bruke kun ett element eller begge, da jeg ikke vet om det er forskjellig lyd på de to. Vil helst bruke et, men om jeg må bruke begge elementene, så blir det et en felles luftport på midten. Skal også bruke amp modulen som er i VE-28 som er bygd for de elementene, så er bare kassa som er problemet.

Tanken var å bruke pdf plater på 1cm i tykkelse over hele. Men hjørnene, vet ikke hvordan jeg skal frese de for at de skal se best mulig ut og gjøre alt 110% nøyaktig. Jeg skal frese alt i en CNC maskin, da jeg har kompetanse til det, så da blir det metallgrillen også.

Målene (HxBxD) på 18" er (65cm x 53cm x 60cm), VE-28 er (53cm x 25cm x 56cm) og min modell er (30cm x 25cm x 30cm). Modellen har luftport på 4cm x 23cm

Jeg vet ikke konkret hva jeg skal spørre om hjelp til, da det er alt, så jeg tar imot all kunnskap jeg kan få innen faget.

Hva er hensikten med og kjøpe en sub for og skru den i deler og bygge en ny? spør heller hifiklubben om de har et element liggende de vil selge deg ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper en brukt en

Var nylig utplassert på Hi-Fi Klubben i Trondheim og de hadde ikke 8" elementer, som jeg vet av, pluss at jeg har lyst til å prøve å bygge for å lære litt av det til senere. Dessuten så vil en bitteliten være kult, syns jeg. Og om det ikke går bra, så er det bare å sette det tilbake i originalkassa igjen.
    Sist endret av Ugla; 05-24-2014 kl 00:14

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult. Du får skrive her når du har fått laget den ferdig og testet Det hadde vært kult å fått tak i et XlS 8" element da disse er bedre en LS elementene, men man taver det man haver
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får da ganske billige 8'', 10'' og 12'' som vil funke bedre til en sub enn cerwin vega elementene.
    Jeg vet ikke hvor mye 1 CV VE-28 koster brukt, men hvis det er over tusenlappen, så ville jeg heller kjøpt et element og bygd kassen til det elementet.
    http://ljudia.no/hyttalerelementer-s...830667-p78447/ Her har du et greit 8'' element som funker greit til førstegangs bygg, men det vil jo såklart ikke gå kjellerdybt og jeg tror ikke du vil merke noe til den subben hvis du har 2 HFA-18 i hus.

Tegnet opp kassen med elementet jeg forslo, men brukte runde bassrør på 5cm, altså disse http://www.dynabel.no/Shop/Product/B...7cm-Reg/BR7653
    Anbefaler heller ikke å bruke delefilteret som sitter i CV vw-28 hvis du går for å bruke elementene som sitter der.
    Hvis du ikke skal ha en aktiv subwoofer, så hadde jeg ringt dynabel og spurt hvor mye de skal ha for å lage et delefilter til subben eller spurt noen her inne om de var villig til å hjelpe deg med å designe et delefilter.
    Jeg personlig hadde nok gått for denne http://www.dynabel.no/Shop/Product/H...sterker/HY0120 , da får du en forsterker og et delefilter til subben for tusenlappen.

Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-bilde-3-png

Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-bilde-1-png

Bygge egen "HFA-8" subwoofer av en VE-28-bilde-2-png
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken bak det hele var å få gjort noe i løpet av slutten skoleåret (CNC-maskina står også der). Jeg vil helst bruke CV sine, fordi de har den røde ringen rund.
    Hovedformålet er ikke å lage noe som skal låte best, men prøve for min egen del å lage en miniatyr av en HFA. Selvfølgelig kult om den låter bra.
    Tenkte min søster kunne bruke den og et par xls-6, mens jeg bruker HFA-18 og xls-15.
    Virker kanskje bare teit og bortkastet, og om dere absolutt mener jeg ikke burde bruke deler fra ve-28, så kan jeg bare bygge kassa uten hull til element og delefilter og skaffe andre senere. Angående bassrør, så har jeg absolutt mer smaken for det flate avlange under.
    Og det å bygge filter selv, blir litt mye jobb når jeg bare skal ha det som et hurtigprosjekt.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh det er en subwoofer du skal ta elementene og delefilteret fra, trudde du skulle ta delefilteret og elementet fra en vanlig høyttaler.
    Sliter litt med å finne parameterne på elementet du har tenkt til å bruke, så hvis du har mulighet til å få tak i parameterne, så kan jeg simulere subben og se hva som må gjøres om på designet.
    Og du kan såklart bruke forsterkeren og delefilteret som sitter i ve-28s, my bad :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan slår jeg på personlige meldinger?? Jeg finner ikke ut, så spør bare her nå.
    Og hvordan finner jeg ut parametrene? Har de den infoen på Hi-Fi Klubben?
    Sist endret av Ugla; 05-26-2014 kl 00:36

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende de har eller har mulighet til å skaffe parameterne på hi-fi klubben.
    Er ikke sikker på hvordan man skrur på personlige meldinger, er ikke så kjent med den nye forumplattformen.

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å bygge subwoofer-kasse (bil) - 2x15" Cadence
    By Sir.KnowsAlot in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 0
    Siste melding: 03-17-2010, 17:32
  2. Trenger hjelp til å bygge subwoofer-kasse (bil) - 2x15" Cadence
    By Sir.KnowsAlot in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 03-15-2010, 21:59
  3. Bygge subwoofer med "LED-meter"(?)
    By da90el in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 12
    Siste melding: 12-21-2005, 02:14
  4. "Bass management" 2 sub + 2 BK vha egen mikser
    By jane in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 5
    Siste melding: 06-20-2004, 23:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg