4 x 12" sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: 4 x 12" sub

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4 x 12" sub

Lenge siden det var noe AV-relatert på gang i snekkerboden, men etter at min sønn nå var Russ, så "måtte" jeg bygge basskasse til russebilen, med to 12" billige Pioneer i stor lukket kasse. Da ble sønnen i huset ivrig, så vi fortsatte med en liten bassreflekskasse med to Seas Lotus 10" i hans bil, og da var jeg jo allerede godt i gang............

Elementene har ligget her et par år, og nå har jeg faktisk satt i gang å lage kasser til 4 nye subber.
    Som alltid de siste 10 årene, er det fortsatt 12" Peerless det er snakk om, mer nøyaktig 835017.
    Men denne gangen skal jeg teste de i store bassrefleks kasser, i motsetning til de to 830500 som har sittet i hver sin lille lukkede kasse de siste årene.

Stor vil i denne sammenheng si et brutto volum på 130 liter, netto ca 118 liter etter at avstivere, bassrefleksrør og element er trukket fra.
    Disse lages på enkleste og billigste måte, med kasse av 28mm spon, finish blir teppe fra Biltema, og bassrefleksrør er 110mm avløpsrør og bend også fra Biltema.
    Avstivere blir heller ikke av den avanserte eller forseggjordte sorten, men ganske enkelt et kryss av 9cm brede "lekter" av spon nær midten av kassen samt det samme i bunn og topp.
    For å gjøre det enkelt er alle kassedeler 40cm brede.
    Utendig mål er ca 40 x 45,6 x 101

De vil bli seende noe slik ut:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4 x 12" sub-peerless-835017_br-jpg  
    Sist endret av norcad; 05-20-2014 kl 18:54

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil bli avstemt til ca 21hz, vha et ca 40cm langt rør.
    -3dB vil da havne rundt 23hz.
    De vil ikke tåle all verdens mengder av effekt, men med 4 stk tror jeg heller ikke behovet er der.
    Lufthastigheten i porten kan også virke noe stor, men så lenge man ikke spiller opp mot xmax så blir det neppe noe problemer med blåselyder.

Bassbox kommer opp med denne teoretiske frekvensgangen:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4 x 12" sub-bb_fr-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy med slike prosjekter og tenker det er ekstra gøy når det er til en av arvingene

Hva bør lufthastigheten ikke overstige?
    Har lest litt på nettet men det er litt delte meninger om dette
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningene er delte ja, både fordi det kommer an på utforming av port og diameter på rør, og fordi vi ikke bare snakker om hørbare blåselyder men kompresjon i porten lenge før den tid.
    En tommelfingerregel er 10% av lydens hastighet, altså ca 34m/sec. Men skal man unngå kompresjon kan man nok tenke på halvparten av dette.

Nevnte suber vil bli foret med maks 200 watt, og da er man i teorien 1 mm unna XMax ved 30hz, og kan i verste fall oppnå 27 m/sek i porten, men dette er da nede ved ca 18hz.
    Med fire stk snakker vi da om godt over 120dB før vi nevner evnt roomgain.

Lignende tråder

1. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  2. Svar: 19
    Siste melding: 05-26-2009, 20:24
  3. Svar: 3
    Siste melding: 01-10-2009, 17:58
  4. Svar: 16
    Siste melding: 08-21-2006, 12:58
  5. Hva er det "Group Delay" og "phase plot" betyr i programmet WINISD
    By Tommy Nilsemn in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 09-29-2005, 17:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •