Ventilering av kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilering av kjeller

Hei

Skal etterhvert til å drenere hus og håper på å begynne med guttedrømmen, les hjemmekino, til høsten.
    Rommet er 5,23 x 3,13 og høyden under taket er 2,35. Spørsmålet er om noen har noen tips om hvordan dette rommet skal eller bør ventileres.

Slik det er nå er det en ventil ved siden av der lerret skal komme en dag, samt en diagonalt motsatt der prosjektoren skal komme. Ved siden av denne
    ventilen er det et vindu, men dette skal mures igjen.

Spørsmålet er hvordan dette rommet best kan ventileres? Hadde selv planlagt å la den ventilen ved lerrettet fremdeles stå, og en avtrekksventil i bakkant for utsug fra rommet. Vet ikke om det er det mest gunstige? Noen med et bedre forslag? Har sett noen kombinerte inn og utsugsvifter til 4-5000, og lurer på om det er nok, eller må jeg tenke på et litt større anlegg? Vil nødig sitte igjen til slutt med et rom som ikke kan brukes slik det er tenkt.

Takk for svar.

JIB

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    Om du trenger så har jeg noen NBI byggblad som du kan lese igjennom,send meg en pm med epost adresse så sender jeg de til deg.
    Det er en del å ta hensyn til med rom under terreng,eller delvis under terreng, så du bør planlegge godt.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør i alle fall unngå å lage undertrykk der i kjellern, for å si det enkelt.
    Forsert filtrert friskluft inn, og passive ventiler for å slippe ut luft er nok å foretrekke, om man vil gjøre det billig, byggemessig.
    Balansert anlegg med varmegjenvinner er et must om man skal ha noe som skal unnlate å fyre for kråkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svendatle, har sendt deg en PM, takk for det du sender!

Startet planleggingen i feil ende, og så på utstyr i rommet fremfor byggingen. Har fått tips når det gjelder selve konstruksjonen av rommet, så det er mer eller mindre spikret.
    Trodde det holdt med forsert luft ut, men da tar jeg tydeligvis feil. Synes dette er en ekkel problemstilling, og hadde (selvsagt) håpet å unngå balansert ventilasjon, da grunnet prisen. Trodde det holdt med en ventil som blåste luft ut og en som trakk luft inn. Har en pipe inne i rommet, og en annen mulighet var å få på en form for avtrekk der også?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN Vis post
    Du bør i alle fall unngå å lage undertrykk der i kjellern, for å si det enkelt.
    Forsert filtrert friskluft inn, og passive ventiler for å slippe ut luft er nok å foretrekke, om man vil gjøre det billig, byggemessig.
    Balansert anlegg med varmegjenvinner er et must om man skal ha noe som skal unnlate å fyre for kråkene.
    Hva med luft/luft varmepumpe? Altså kun varmepumpe i samspill med de passive luftelukene? Det er i allefall det jeg har i kjellerstua mi i dag og planlegger i min framtidige kino. Jeg for min del har kun positive erfaringer med dette.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med konvensjonelt ventilasjons (enten avtrekk eller balansert), så vi temperaturen i rommet stige nesten uansett. Et mediarom/hjemmekino genererer mer varme enn hva du kan transportere bort med ventilasjon (med mindre du har *veldig* mye tilluft), spesielt hvis elektronikken er i samme rom som folkene. Men det hjelper så absolutt å holde lufta frisk. For å få ned temperaturen, bør man inn med en varmepumpe i tillegg til ventilasjonsløsningene som gir tilgang på frisk luft.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hva med luft/luft varmepumpe? Altså kun varmepumpe i samspill med de passive luftelukene? Det er i allefall det jeg har i kjellerstua mi i dag og planlegger i min framtidige kino. Jeg for min del har kun positive erfaringer med dette.

For egen del synes jeg innedelen av slike luft-luft-pumper bråker for mye i et rom der jeg skal kose meg med musikken min.
    Men det kan det være mang en mening om.

Til Midas: Tror ikke temperaturøkningen som sådan vil være problematisk.
    Men et balansert anlegg som kun tar hensyn til temperaturen på et sted i anlegget vil slite, om det ene stedet ikke er denne kjellerstua.

Men det aller vesentligste i en slik kjeller er å unngå undertrykk.
    Ligger kjelleren i tillegg i et alunskiferområde, vil hurtig radon være et tilleggsproblem, som krever nøye tilpasset ventilasjon.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For egen del synes jeg innedelen av slike luft-luft-pumper bråker for mye i et rom der jeg skal kose meg med musikken min.

Men et balansert anlegg som kun tar hensyn til temperaturen på et sted i anlegget vil slite, om det ene stedet ikke er denne kjellerstua.

Ligger kjelleren i tillegg i et alunskiferområde, vil hurtig radon være et tilleggsproblem, som krever nøye tilpasset ventilasjon.
    Er du sikker på at man ikke ønsker undertrykk? I følge byggforsk (og det er absolutt mulig jeg tar feil), så er det uheldig å ha overtrykk i en bolig fordi da presser man varm, fuktig luft ut i isolasjonen. Denne fuktige lufta vil da kondensere og skape råteproblemer. Ved å holde boligen i undertrykk, vil man få innsig av kald luft. Når denne lufta varmes opp på vei innover så vil den aldri kondensere til vann fordi varm luft har lavere relativ fuktighet enn den kalde og dermed ingen råteproblemer. Samme grunn til at dampsperre alltid skal være på varm side av en vegg.

Poenget mitt med temperaturøkning er at luft som kjølemedium krever store luftmengder og temperaturforskjeller. Luft har en varmekapasitet som ligger omtrent på 0,33-0,36 Wh/m^3*K (svært fuktighetsavhengig), altså man kan tilføye eller ta bort 0,33-0,36 W hvis man har 1 kubikk luft i timen som er én grad varmere eller kaldere. Hvis man har balansert ventilasjon med en luftmengde på 50 m^3/time (eller ca 14l/sekund), 25 grader i rommet og en friskluftstemperatur på 20 grader, vil ventilasjonen transportere bort kun 83W konternuerlig effekt (=0,33 W/m^3*K * 5 K * 50m^3/h)! I et mediarom genereres det betydelig mer varme enn det og da stiger temperaturen.

Varmepumper har betydelig større luftstrøm og det gjør at de klarer å kjøle mye mer. F.eks. for Panasonic CS/CU-E12PKR på 222 l/s og da klarer man å kjøle opptil 3,5kW.

Ergo, er (balansert) ventilasjon kun for friskluft, men ikke oppvarming eller nedkjøling.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er store variasjoner i bråket fra varmepumper. Selv har jeg en bra Panasonic og etter et par ukers tilvenning hører du den nesten ikke. Har den i samme rom som jeg hører musikk og definiteivt ikke noe problem. Det billigste dog kan nok bråke en del.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad for at denne tråden har fått en del innspill, tror ikke jeg er den eneste som grubler litt på dette.

Rommet jeg har planlagt er som nevnt i kjelleren. Jordbåndet går ca 170 opp på kjellerveggen, og en varmepumpe er ikke aktuelt eller mulig for den saks skyld.
    Jeg har sett på http://www.pax.se/no/produktkategori/eos som virker som et kurrant alternativ, men vil en ordinær "baderomsvifte" på 125mm som flytter luft være tilstrekkelig for tilluft, med en ren klaffventil i motsatt hjørne? Har rommet spikret bortimot, det er den siste biten med ventilasjon jeg står fast på. Kjedelig å bygge et slikt rom og det vil være en badstue etter en knapp fotballomgang.

John

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utedelen til varmepumpen kan godt stå mange meter over innerdelen, så ingen problem med å sette den i kjeller - tror jeg. Du må imidlertid skjule noen rør i veggen, eller bak andre ting. Du kan og bruke den som aircondition og tørke ut kjelleren...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

1. Kjeller rom
    By bl4z33r in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 04-16-2013, 20:41
  2. Pål`s Kjeller
    By PålRottem in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 01-03-2012, 21:14
  3. Min Drøm... i kjeller`n!
    By Anselmo in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 13
    Siste melding: 05-29-2007, 07:08
  4. TV-rom i kjeller 3X6 meter
    By cynosure in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 10-18-2006, 23:01
  5. Min kjeller
    By Gulliksen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 09-23-2004, 17:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg