Blåst element eller defekt terminal/elektronikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blåst element eller defekt terminal/elektronikk?

Oppdaget forleden dag at det ikke kommer noe lyd fra mellomtone-/basselementet i den ene høyttaleren min. Det kommer kun lyd fra diskantelementet. Vil reparere høyttaleren selv, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre med feilsøkingen. Har testet og vet at det er høyttaleren og ikke forsterkeren det er noe galt med. Kan jeg bytte ut elementet eller kan det være noe galt med elektronikken til terminalen? Elementet står helt stille under avspilling av musikk og har ingen revner.

Høyttalerne er B&W 601s3 og har fungert uten problemer i over 12 år.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel å skaffe et ohm meter, ta ut elementet, koble fra ledninger og måle motstand over terminalene. Der skal du ha ca 4-8 Ohm - har du uendelig ohm har du brudd i spolen/sprengt element.

Har du ikke ohm meter tilgjengelig kan du benytte et 9 volt batteri og koble deg til terminalene - er elementet ok skal du se en bevegelse når du kobler inn batteriet. Snur du polariteten skal elementet gå inn eller ut.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    ta ut elementet, koble fra ledninger og måle motstand over terminalene. Der skal du ha ca 4-8 Ohm
    Mener du her motstand over fordeleren? Eller måle motstand rett på høyttalerelemtet?

benytte et 9 volt batteri og koble deg til terminalene - er elementet ok skal du se en bevegelse
    Her mener du å koble batteri rett til høyttaleren, ved å koble høyttalerelementet fra fordeleren?

Litt uklart for meg, håper det er ok jeg spør litt ekstra ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nicolainico Vis post
    Mener du her motstand over fordeleren? Eller måle motstand rett på høyttalerelemtet?

Her mener du å koble batteri rett til høyttaleren, ved å koble høyttalerelementet fra fordeleren?

Litt uklart for meg, håper det er ok jeg spør litt ekstra ;-)
    Du skrur ut elementet, kobler fra ledningene og måler/kobler batteri direkte på terminalene på høyttaler elementet. I ditt tilfelle er det du beskriver som mellomtone/bass element.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk skal du ha! Skal prøve en av dagene når jeg får tid.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk i alle fall å slå av forsterker og koble fra terminalene på høyttaler - for sikkerhets skyld !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk i alle fall å slå av forsterker og koble fra terminalene på høyttaler - for sikkerhets skyld !
    Blir vel litt vanskelig å la høyttaler være koblet i når jeg allikevel skal skru ut høyttalerelementet - eller misforstår jeg deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått sjekket høyttaleren med et 9V batteri. Det som er sikkert er at selve høyttalerelementet ikke fungerer lenger, men kan fordeleren også ha en feil som har forårsaket ødelagt elementet? Hvordan kan jeg i så fall sjekke det? Hvis ikke bestiller jeg nytt høyttalerelement en av dagene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville skaffet et ohm meter og målt i tillegg - 9V batteri kan være upålitelig...

Du mener kanskje at del filteret kan ha forårsaket skaden, neppe, men du kan vel ta elementet fra den andre høyttaleren og teste om det fungere som det skal. Tror ikke du løper noen risiko...

Lignende tråder

1. Defekt element, feilsøke?
    By 1DrE in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 01-31-2013, 11:33
  2. Sinustone avslører defekt element
    By ABC123 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 04-13-2012, 18:08
  3. defekt DCW 12 element. hvor kan jeg få nytt??
    By martin97 in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 04-17-2011, 14:55
  4. [LØST] Defekt elektronikk på en Klipsch RT-10d
    By unified86 in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-04-2010, 01:22
  5. defekt høytaler-hvordan finne identisk element?
    By dejavu in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-03-2007, 10:00

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •