Halair Column / Line Array - Byggetråd / Oppgradering av utseende?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 101
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Halair Column / Line Array - Byggetråd / Oppgradering av utseende?

Da var jeg omsider kommet i gang og ønsker å bruke denne tråden til å vise litt hva det blir til slutt samt sikkert stille en del spørsmål da jeg er flinkere med trevare enn høyttalerdata

La meg presentere HalairColumn - en fulltone Single Line Array (SLA) basert på Vifa TC9-18-08 elementer. Hver Column får 20stk som da blir koblet for en nominell impedans = 6,4 ohm.
    Antall elementer er begrenset av tilgjengelig takhøyde, under lyskassene på planlagt lokasjon er det 202cm så jeg fant ut 20stk var et fint og rundt tall.
    Kulepenn/linjalversjonen ser ca slik ut :

-column-size-jpg

Inspirasjonen er hentet primært fra et prosjekt i Nederland som rett og slett var nydelig, det slanke høye hadde en kraftig appell...snodig Se her, lekre ikke sant?

-tt1-jpg-tt2-jpg

Nå har jeg dessverre ikke like mye fritid til disp som inspiratoren har så jeg må konstruere en langt enklere sak. Adyton har en lekker serie som heter Imagic og noe ala dette er det mine kommer til å bli #fingers crossed
    -imagic-jpg

Jeg vil benytte meg av kun en type elementer, 3" Vifa TC9, ingen delefilter for enkelhetens skyld. Signalet vil bli EQ'd for å løfte topp/bunn for å få en flat frekvenskurve og løsningen der blir enten miniDSP eller f.eks Behringer DEQ2496.
    Byggingen startet på lørdag da jeg fikk en sjelden dag for meg selv så det var bare å gi jernet.

Bilde 1 - Råvarene, en kartong med elementer (45stk), en pakke heltre parkett pluss lim. MDF hadde jeg liggende men viser ikke på bildet.
    Bilde 2 - Her er jeg i gang med å kutte front baffle, F1 & F2. Har kun en dårlig sirkelsag og ikke kuttebord så her ønsker jeg meg bedre utstyrspark
    Bilde 3 - Etter å ha skåret et tynt spor langs senter, forborret 1.5mm hull for guide til 76mm hullborr, 3 hull på plass...
    Bilde 4 - Ferdig med en front baffle, 20 hull... Heldigvis fant jeg 230V drillen for batteridrillen klarte bare 3 hull per ladning hehehe
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-baffle-jpg   -3-holes-jpg   -4-holes-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-12-2014 kl 11:24

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere bilder fra lørdag:

Bilde 1 - Etter at den ene baffle var ferdig borret måtte elementene prøves i for å sjekke avstand etc. Center-Center = 85mm men jeg kunne ha brukt 84mm, usikker på produksjonstoleransene for meg selv
    Bilde 2 - Tre stk passet fint så da var det bare å pakke opp alle 20 for å sjekke hele fjøla Tok en 1m rettholk og dunket forsiktig på kantene til elementene slik at de føyde seg pent i rett linje. Deretter ble det borret 2mm hull til monteringsskruene.
    Bilde 3 - her vises F1, MDF for interne støtter av kabinett samt parketten. Parkettstavene limes sammen to og to da hver kabinettside tar ca 1,5stk. Ingenting er skåret på høyden her enda.
    Bilde 4 - Her er F1 grovkuttet på høyde og den ene sideveggen er tilpasset, satt opp mot veggen for å gi et størrelsesinntrykk ifht dagens B&W DM604 (1m høye + sokkel)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -5-trial-fit-jpg   -6-trial-fit-20-jpg   -7-jpg   -8-bw-dm604-vs-column-jpg  
    Sist endret av Halair; 03-25-2014 kl 10:28

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Artig prosjekt. Hvor kjøpte du elementene?

Ser du ble inspirert av "Stupid Cheap"-tråden.
    Sist endret av teddytusen; 03-24-2014 kl 16:29

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene kjøpte jeg i bulk fra PartsExpress Så nå har jeg nok til et fullt 5-kanals Column-oppsett
    jepp, stupid cheap ble gransket når jeg drev research på LA, har nok vært innom de aller aller fleste kildene som er der ute hehe.. Nå var det nok lesning og på tide med mer arbeid
    Stupid cheap blir det ikke men håper på myyye goood lyd for pengene i alle fall!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra! Moro er det at vi begge har tenkt til å bygge den samme konstruksjonen Har jo sett deg snoke inne på diyAudio Blir spennende å høre hva du synes om lyden etterhvert. Gleder meg til å følge denne!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SannaX - er meget spent selv Har du tenkt å bruke samme element eller har du noe annet i tankene? Vifa TC9 er det flere som bruker, alternativt kan også TG9 (hvit glassfiber) benyttes men denne koster jo ca dobbelt så mye. Adyton Imagic bruker TG9 ser det ut som, visuelt liker jeg kontrasten mot mørkt kabinett

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wesayso eller Koldby har sammenlignet TC9 og TG9 både respons og lydmessig, og det er ikke store forskjellen, hvis noen forskjell i det hele tatt. Jeg har har 25 stk av TG9 i 8ohms versjonen og lager en monosøyle med 24stk av disse i første omgang. Får ikke tak i 8ohms versjonen lenger, så hvis dette er vellykket, kommer jeg til å gå for TC9. Da blir TG9 senter og fronter TC9. Skal trikse litt med en båndiskant oppi dette her også etterhvert. Er spennt på midbassresponsen, og tiden får vise om elementene blir henvist til hytta eller får hedersplassen i kinoen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, begge variantene får svært hyggelige tilbakemeldinger fra DIY-miljøet og det virker ikke som om TC9 har noen store mangler... så da ble det TC9 hos meg
    Skal du kjøre noe EQ på din eller supplere med sub i bunn? Bånddiskant nevner du allerede Har byggingen startet eller?
    Utifra de som har laget et komplett sett samt EQ'd fekvenskurven så skal disse låte meget bra, så jeg håper på hedersplassen i kinoen her hos meg
    Hytta er alt for liten til et slikt anlegg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å kjøre med EQ trolig både i topp og bunn, men kommer til å teste spesielt hvor lavt jeg skal la de gå. Har 4 stk 18", som kan spille greit godt over 100hz, så jeg må ta responsen litt på øra og føle på kvaliteten. Kommer nok uansett til å kjøre subber. Har kanskje en vag plan om 10" tårn eller 12" tårn, men som vanlig svirrer det 100 tanker i huet, og tida strekker ikke til.
    Har fått CNC frest første frontbaffel, og den andre er i produksjon.
    Har valgt å lage to stykker for å kunne sette de sammen til 24 stk, samtidig som jeg kan lage et diskanthus og sette i midten av de to søylene. Dermed får jeg testet diskanten på vertikal linje. Skal også teste diskanten rett på siden av søylen for å se om det er noe i all praten om loobing, eller om det rett og slett kun har akademisk betydning. Det er mange på nett som ikke har erfart dette selv, men som prater utfra hva de har lest at andre mener. Det er mye synsing og generellt for lite bygging
    Her er den ene baffelen (Blir kuttet og tilpasset):-adyton-klone-png

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende SannaX, litt misunnelig pga CNC-fresen

Har selv planer om å integrere sub i systemet men kommer til å kjøre uten i begynnelsen, til hifi holder det kanskje men til kinobruk blilr nok sub et must...
    Hehe ja, det er mange som har ganske bastante oppfatninger, de er sterkt overrepresentert ifht de som har bygget slike. Og de som har bygget slike virker nesten himmelfallende av resultatet - men få innrømmer nok eventuelle mangler etc av slike "prestisjeprosjekter" Hearing is believing tenker nå jeg, disse blir laget for ørene mine

Jeg kommer til å holde meg til FR, altså ingen delefilter eller slikt, kun EQ av signal for å få løftet LF/HF som faller mer av enn MF. KISS
    Ved bruk sammen med sub blir det jo også XO-punkt. Kabinettene mine blir lukket, antar du planlegger det samme? Hvert element får litt i overkant 2l volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart at når du legger så mye ressurser ned i en Diy høyttaler som gutta på DiyAudio, så skal det litt til å innrømme at det ikke er så bra. Men spørsmålet er jo "så bra som hva?". Hva sammenlignes det med? Hvor er Koldby eller Wesayso på "High-end" stigen ift Bear eller Patrick Bateman? Når vi sitter på nettet blir alt en salig mix av egne preferanser, andres meninger og teori, samt at rommet de evt er hørt i heller kanskje ikke er optimalt.
    Jeg har lest papirene til Don Keele på CBT36 og andre linjekilder + en mengde annen teori av blant annet James R. Griffin etc. og det er klart kompromisser her som med alle andre høyttalere. Målemessig mener jeg å huske at en rett "infinite line" (gulv til tak) kommer best ut etter CBT36. Velger selv i første omgang da å lage den rett for enkelthetens skyld.
    Hvis jeg ikke skulle like hvordan det låter har jeg heller ikke noe problem med å skrape hele greia, men viser det seg at jeg digger lyden, så ryker hornhøyttalerne ut.
    Jeg er ute etter mest mulig uniform lyd i hele kinoen, ikke bare i min egen lille sweetspot, så da kan det hende disse er greia.
    Jepp, planlegger lukket. Ble tipset av Geir Fredriksen (konstruktør av Adyton Imagic) og stuffe kassa med mye demping. Tenker å teste ut dette i etapper for å lytte etter effekten.
    For å kunne teste en del kommer både frontbaffel og bakplate til å bli skrudd i første omgang. Hvis det blir vellykket kommer jeg til å få frest nye baffler og bakmontere elementene, slik Koldby har gjort.
    Greit å kjenne en med CNC ja
    Hvis du skrur baffelen først for å teste selv, så kan du, om du blir fornøyd, bruke fresen og avrunde elementhullene. Dermed kan du også bakmontere, og dermed få enda bedre estetikk, samt at du kanskje unngår noe diffraksjon på kantene ved å frontmontere. Hvor mye dette påvirker er usikkert da.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo et reelt problem når en ikke kjenner forutsetningene for de inntrykk som blir gjengitt, ingen hører likt heller og så har du musikksmak, tilplasning av musikkstil ifht høyttalerens evne til å gjengi dette. Ikke alt som er laget for å bli spilt via 3"... Derfor må en bare kaste en del av dette på bålet, gjøre sin greie og lytte selv

Hvorfor det fristet med LA for min del var estetikk samt stereoperspektivet (jevn horisontal spredning), funker dette blir det å utvide hele veien rundt. Siden avstanden mellom lytteposisjon og bakhøyttaler er kortere kan det være disse blir mindre, kanskje 12 elementer per kabinett. Disse kan da lages som rene hjørnemodeller slik at jeg får virtuelt utvidet LA.. Men alt utover de to frontene er kun luftige tanker så langt, jeg har nok å gjøre med de to første Prøver å komme et godt stykke videre med første kabinett ila helgen og lar denne bli testmodellen.

Elementene blir montert utpå baffle, kan være jeg får frest 3mm akryl e.l. på jobben på sikt. Kabinettkantene vil bli avrundet for å begrense potensialet for diffraksjon.

Kommer snart tilbake med oppdatering / bilder av utviklingen

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen større oppdatering enda men har fått prøvd meg litt med fresen, suverent verktøy (som forventet )
    Har frest 45graders kant i baffle for maks luft rundt membran og håper å få limt baffle til den ene sideveggen i kveld Velger å lime denne fast og gjøre kabling/stuffing via baksiden, bakplaten gjøres muligens avtakbar for å kunne ha enkel mulighet for endring innvending inntil resultatet er godkjent

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første limeseanse ferdig... rakk før leggetid i går å få limt baffle til den ene sideveggen, alt så bra ut i morges og en kontaktlimfuge ble lagt på innsiden. Som travel småbarnspappa blir det en lite "timer" for hobby men kanskje noen "10-min" innimellom Dermed er jeg i alle fall godt i gang med selve monteringen, håper på et par nye "10-min" i kveld slik at de interne støttene og den andre sideveggen kan monteres #fingerscrossed

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra med litt oppdatering Minner mye om min egen situasjon det der, ikke mye tid til overs. Hvor tykke er de interne støttene? Deler du opp i flere "kammere"?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spesielt hektisk nå med ei jente på 18mnd og en gutt på 3mnd i tillegg til jobb/hus som skal pleies. Rekkverk rundt terrassen må jeg få laget også så det mangler ikke på oppgaver...
    Da blir det viktig for fremdriften å kunne klare de 10min-øktene innimellom ellers blir det aldri til noe hehe... Er du på stedet-hvil mtp dine?

De innvendige støttene er i 12mm MDF, samme som baffle. Innvendig bredde på kabinettene er 90mm så håper jeg ikke trenger noe tykkere enn 12mm. De innvendige støttene vil bli vinklet noe i høyderetningen for å stabilisere sidepanelene ifht hverandre mest mulig, layout ref tidligere mock-up av oppbygningen. Planlegger å bruke et støtte for hver fjerde høyttaler nedover.
    Kabinettet blir en hel lukket kasse, mindre arbeid

Skal ordne bildeoppdatering i kveld
    Sist endret av Halair; 04-02-2014 kl 14:31

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj! Må uansett gratulere deg med barna Det er absolutt ikke mest tid i den perioden, men det kan være godt å koble hodet litt over på egne ting av og til. Det blir mye barn til tider, men moro er det.
    Venter egentlig på CNC kontakten min angående baffel nummer 2, men tror han har en del å drive med, så skal ikke mase for mye. Såfort jeg har den andre baffelen setter jeg i gang "snekker'n" med å kappe til resten av platene, og da skal det gå relativt kjapt til lyd, men "kjapt" er jo relativt, så får bare ta den tiden det tar.
    Blir jeg fornøyd med lyd, så skal det stå tre søyler klare i kinoen før mørket setter inn igjen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, er travelt med to små i hus - men det vet jeg godt fra forrige runde... dette er barn nr 3 og 4
    Som du er inne på så er det viktig å ha noe å kunne pusle med Og så får det ta den tiden det tar dog håper jeg at mine er ferdig i god tid til svale sommernetter...

Kjapp bildeoppdatering fra i går:
    Har brukt konstruksjonslim til de innvendige brakettene samt i skjøtene for tett overgang - selv med kun en lang limkant er strukturen meget stabil og når alt er på plass burde den bli ganske så stum.. Gleder meg til fortsettelsen
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -lim-01-jpg   -lim-02-jpg   -lim-03-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW - regner på total impedanse og hadde satt pris på om noen kan bekrefte at kalkulasjonen er korrekt:

5 grupper i parallell, 4 i serie i hver gruppe (5P4S)
    Hver gruppe har 32 ohm impedans (8 ohm x 4):
    R(s) = 8 ohm x 4 = 32 ohm
    1/R(t) = 1/R(s) x 5 => 1/R(t) = 5/32
    R(t) = 32/5 => R(t) = 6,4 ohm nominell imp.

Motsatt (4P5S) gir da 10 ohm nom. imp.
    Sist endret av Halair; 04-03-2014 kl 10:35

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja Begynner å gå seg til nå! 4 unger ja..dæven
    Impedanse utregningen ser riktig ut. Hva kommer du til å bruke for EQ?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 02-15-2014, 18:06
  2. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum PA
    Svar: 4
    Siste melding: 10-29-2012, 15:48
  3. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 26
    Siste melding: 10-27-2012, 20:19
  4. bra line array?
    By 0kriz in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 09-28-2010, 14:13
  5. "Top of the line" racet på LCD fronten.
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2008, 22:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •