Halair Column / Line Array - Byggetråd / Oppgradering av utseende? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 101
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå over en kort periode fått brukt/lyttet en del til høyttalerparet og inntrykket er fremdeles meget bra Har ikke fått satt opp REM/UMIK-1 enda pga manglende kompatibilitet mellom OSX 10.5.8 (Macbook) til LineIn/Soundflower program som krever OSX10.6 og høyere. Dermed drøyer det litt før jeg kan klare å måle frekvens respons. Når jeg får til dette kan jeg gå mer målrettet til verks ifht justering EQ.

Søyle nr2 har en meget svak men tydelig nok rask tikktikktikk-lyd på noen lave frekvenser og det virker som dette kommer fra front baffle. Kan være jeg må sørge for bedre forsegling mellom baffle og element Alle elementene skal uansett ut en kort stund slik at jeg får gjort ferdig overflatefinishen til frontene. Legger da samtidig inn noe egnet pakningsmateriale.

Meeeen, vanskelig å ta høyttalerene ut av service for de er digg å lytte til

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig! Har du testet de litt på forskjellig musikk/film. Hva synes du skiller de fra B&W som du har? Hvordan "føles" midbassen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har spilt mye forskjellig musikk, fra ren akustisk instrument/vokal til Metallica/Rammstein/Dimmu Borgir.
    Sistnevnte sjanger opplever jeg per i dag som litt tynn/tilbakelent men jeg har heller ikke gått inn for å finne optimal EQ for dette enda. Er såpass hektisk for tiden at jeg har foretrukket litt mer laid-back musikkstil ved lytting

Er i utgangspunktet ikke noen jazzelsker men har kjørt en del fra denne sjangeren og liker det, med god vokal og kontrabass, cymbaler etc og dette synes jeg høyttalerne mestrer med glans. Klassisk gitar likeså, plukkingen på strengene kan høres og alt kommer tydelig frem - dette gjelder også med f.eks Rammstein. Har også kjørt en del av Kari Bremnes/Kirkelig Kulturverksted samt Maria Mena som har et par godt produserte album og dette er materiale som linjene takler med glans
    Instrumenter som kontrabass gjengis som følbar. Blir mye svevende formuleringer men det er vanskelig å entydig beskrive lydinntrykk hehe Evt. bare anta at alt er svada

Har enda til gode å se film med linjene, kun kjørt et par trailere men inntrykket er kjempebra Film "trenger" nok gjerne enda mer dypbass for å komme skikkelig til live enn hva linjene kan tilby men opplevelsen av at lyden kommer ut i rommet er tydelig

Har du noen gode lydtips til test av det du mener er midbass? Eventuelt hvor holder du til? Disse står i Sandefjord hvis du ønsker å lytte.

Hovedforskjellen mellom linjene og DM604 S2 er primært to ting i mine ører, stereobildet og gjengivelsekontroll/kvalitet - i favør linjene

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det du beskriver, så kan jeg være enig i at det høres ut som midbass er litt i manko. Eller kanskje mer realistisk (siden elementene er såpass små), at midregionen (400-800Hz) er overkant fremtonet? Dersom mid er for langt fremme, vil man ofte oppleve av vokal og piano blir veldig tydelig men samtidig kanskje litt slitsomt tonet. Jazz og akustisk musikk blir ofte klar og tydelig hvis mid er litt frempå og klarer seg tidvis godt uten for mye midbass. Mangel på midbass merkes spesielt godt på gitartung musikk. Gitarene manger punch og blir tynne og skarpe i mangel sin bunntyngde. Kanskje et par dB gain rundt 100-150Hz kan gjøre susen (uten at elementene blir drevet for hardt)?

Heh, dette er en nye greie: fjernlytting!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernlytting er tricky Takk for innspill Midas.

Vokal/piano/gitar oppleves som meget riktig, er oppvokst med utøvende musiker og har hørt mye akustisk gitar/piano. Ved lytteinntrykkene til slikt materiale opplever jeg stor tilfredshet til det jeg hører Var som fruen sa når jeg ba henne om å ta en testlytt (hun har ikke peiling på hifi ei heller sa jeg hva hun kunne forvente seg) og den raske tilbakemeldingen var "dette var veldig klart!"

Bruker per i dag bare en analog 15-bånds EQ og justeringer her blir litt grov ifht hva jeg kunne ønske - men jeg tok en liten runde og økte gain litegranne ved 100-160hz og fikk følelse at dette da satt litt bedre
    Har derimot ikke fått brukt nevneverdig tid på dette enda da jeg tror at det hele blir litt mer målrettet når jeg klarer å få tatt noen frekvensrespons sweeps For å få til det må jeg enten oppdatere OS på Macbook eller fra inn iMac'n - uansett tiltak når en ikke har forutsigbar fritid argh...

Fikk derimot anledning til å kjøre første film med det nye oppsettet i helgen, ble kun i stereo riktignok. Selve kinoen ble innviet med Hobbiten 1 i sin tid så da ble det Hobbiten 2 som innviet søylene. EQ stod i samme modus som brukt til musikk så totalt sett litt slank i bunn men du føer deg virkelig "inne" i lydbildet Morro!
    Leker med tanken om to TL 8" som kan supplementere søylene, aka Adyton Imagic 1.5 som har wooferstøtte via TL-boks. Meeeeen, før jeg kan designe noe til DET må jeg ha frekvensegenskapene til linjen uten EQ på plass...
    Sist endret av Halair; 06-18-2014 kl 12:24

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres bra ut! At lydbildet omslutter en på film er jo ganske så positivt Har faktisk selv hatt med kona på en forforsterker shotout, og de har en annen tilnærming enn oss, noe jeg tror er veldig positivt. Vi har en tendens til å rote oss inn i hifi floskler.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, har nå fått "unnagjor" ferie og noen pappapermuker og fikk ånden over meg i å få REW opp å gå.
    Her følger første skikkelige sweep, en som dekker 25-18khz og den andre 25-250hz. Begge grafene er gitt 1/6th smoothing.

Begge høyttalerene spiller, ingen EQ/delefiler eller noe og rommet er akustisk ubehandlet. I tillegg er høyre HT ca 70cm fra sidevegg mens venste HT er 2m unna. Mic er i sitteposisjon og er da ca 70cm fra bakvegg. Mic i hodehøyde sweet spot, avstand ca 3m. Mao ikke optimal ramme for entydig data så langt jeg kan skjønne.

Jeg kan for lite om romakustikk til å analysere hver siste detalj ut av SPL, hva leser dere ut av dette?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -25-18k-1-6oct-jpg   -25-250-1-6oct-jpg  
    Sist endret av Halair; 08-21-2014 kl 09:12

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser litt rart ut synes jeg. Du har jo 12-15 db høyere nivå over 500 hz ift resten ?
    Dette må enten være noe feil med , ellers så må det låte veeeldig lyst , og med masse energi i øvre mellomtone/diskant.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette ser litt rart ut synes jeg. Du har jo 12-15 db høyere nivå over 500 hz ift resten ?
    Dette må enten være noe feil med , ellers så må det låte veeeldig lyst , og med masse energi i øvre mellomtone/diskant.
    Takk for innlegg.
    Nå er det i Line Array's (LA) natur at det blir slik, noe som er grunnen til at for et fulltone LA må ha EQ for å løfte spesielt LF.
    Hvis et element hadde blitt målt alene så la oss anta at kurven hadde vært helt flat. Så gjennomføres samme måling av hele LA og grafen vil bli noe ala det jeg har gjengitt over. Vedlagt finner du et bilde som viser et eksempel på EQ-nivå for å få annet fulltone LA opp på "flatt" nivå.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -line-array-eq-1-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

REW-målinger ute

Siden anlegget er så lite og nett tok jeg det med ut i hagen...
    Tenkte det kunne være på sin plass å få noen målinger uten EQ og uten refleksjoner (Nærmeste vegg er 5m unna)

Har fått bekreftet at tidligere målinger utført med MB ikke er riktige... Nye utført innendørs med annen PC som da ga mer foruftig data. Kun kjappe målinger utført d tiden var noe knapp
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -halaircolumn-jpg   -topp-jpg   -halaircolumnbase-jpg   -testing-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-03-2014 kl 09:17

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Jeg er imponert over pågangviljen og at du har tatt HT-ene ut.

Har du fått styr på lydkortproblemene nå, og at disse plottene virker ok?

Merk også at bakken vil også reflektere lyd, så helt ekkofritt er det ikke. Du kan evt. teste ved å sette HT oppå en kasse og se om du får veldig forskjellige resultat. Men du trenger ikke hvis du ikke vil, men jeg er litt nysgjerrig på dippen rundt 200Hz.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kult! Jeg er imponert over pågangviljen og at du har tatt HT-ene ut.

Har du fått styr på lydkortproblemene nå, og at disse plottene virker ok?

Merk også at bakken vil også reflektere lyd, så helt ekkofritt er det ikke. Du kan evt. teste ved å sette HT oppå en kasse og se om du får veldig forskjellige resultat. Men du trenger ikke hvis du ikke vil, men jeg er litt nysgjerrig på dippen rundt 200Hz.
    Takk takk Var ikke noe pes å få HT-ene ut, bare ned tre etasjer via vindeltrapp, ut på terrassen og ned på gresset...hehe neida, var heldigvis enklere enn som så

Ja nå virker det som jeg får ut fornuftige data, bar ned iMac`en og kjørte L/R og L+R sammenligning, med og uten EQ.
    Avstand mellom HT 2,80m og mic i ørepos/sweetspot på ca samme avstand.

.mdat-filen ligger som "Array v3...mdat" på www.halair.com/rew hvis du får anledning til å gå dataene mer i sømmene
    Får se om jeg får ånden over meg å ta dem ut en gang til men det frister litt ja...

Bilde 1:
    L / R / L&R uten EQ

Bilde 2:
    L&R med EQ (grovjustert par, ikke individuelt)

Bilde 3:
    Distortion L & R med EQ
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -array-v3-imac-un-eq-jpg   -array-v3-eq-jpg   -array-v3-distortion-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-03-2014 kl 10:05

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Jeg er ute etter mest mulig uniform lyd i hele kinoen, ikke bare i min egen lille sweetspot, så da kan det hende disse er greia.
    BTW - prøvde i går følgende oppsett:
    Venstre HT peker rett på ytterste høyre sete, høyre HT peker rett på ytterste venstre. Med andre ord mer enn 30deg toe-in.
    Testlyttet så fra samtlige 4 sitteplasser og stereobildet hang veldig bra med fra samtlige Det var ingen stor overvekt av hhv H/V HT! Burde mao måle!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte i dag inn to poser med Rockwool Flexi-A i dimensjon 70x600x1200mm (16 plater) som ble fordelt rundt i rommet. Gjennomførte så ny REW-måling for å se om rommet oppførte seg bedre. Sammen med Rockwool og litt mer justering av EQ sitter lyden nå som et skudd
    Klappetesten viste tydelig forskjell mellom før/etter og det var nå mye mer kontroll over lyden fra HT - virkelig fornøyd akkurat nå

Første bilde viser sweep med og uten EQ, så kommer TDH og waterfall, det meste er dødt godt under 300ms. Det er pr i dag ikke satt opp bassfeller i hjørnene men dette kommer, da vil trolig bunnen (<40hz) komme enda lenger ned i tidsperioden.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -eq-vs-uneq-jpg   -tdh-0-15ms-jpg   -wf-1-12oct-jpg  

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, de måleresultatene ser nesten uvirkelige ut. Du nærmer deg 8x12TOM sine vannfall

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, innkjøpet av Rockwool gjorde susen den Holder nå med å lage rammer til platene samt trekke disse med stoff, to stk unnagjort
    De 16 platene vil bli plassert ut på frontvegg/sidevegg primært og så kjøper jeg inn to pakker med 200mm plater som da blir basshjørnene. Nye målingner da vil ble gjort ifht om det er nødvendig med mer.
    Usikker på om det blir absorpsjon eller diffusjon i taket...

Svært fornøyd med resultatet av både søylene og rommet så langt

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er akustikkplatene ferdige, gjenstår bare å få hengt disse opp - så er det på tide å få tråden tilbake på riktig spor, høyttalerne

Har nå begynt å vurdere alternative utseende for linjene, de er per i dag operative men er ikke ferdige ifht finish.
    Vurderer sterkt å lage ny frontbaffle som legges utenpå den eksisterende - noe som da gir meg material for waveguide og avrundede kanter.
    I tillegg vurderes et ytre skall som skal gjøre to ting, øke det estetiske samt gjøre kabinettet enda stødigere.
    Farge? Tenker helsort eller i kombinasjon med mørkt trebrunt.

Tror det kan bli meget kult
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -columnfinish-jpg  
    Sist endret av Halair; 09-13-2014 kl 18:56

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så på måledataene dine fra når du var utendørs. Beklager veldig sent svar, da jeg har vært svært opptatt i det siste med masse konserter. Jeg må si at jeg er meget imponert. En ting jeg la merke med at fasegangen på arrayet ditt er svært bra -- jeg kan ikke huske sist jeg har sett noe så rettlinjet fase.

Her er fasen fra utendørssesjonen. Den nederste er utbrettet fase og som du ser, det er ikke før elementene begynner å bryte opp rundt 10-11k at fasen faller. (Nå er ikke bildet så pent når man putter HT inn i et rom, men det hjelper stort at kilden spiller rent.)

-halair_splphase-jpg

Må si at du også har fått god kontroll på akustikken. Plottet under er fra EQvsNoEq: RT60 viser tiden det tar før en lyd som spilles faller ned -60dB og gir da en indikasjon på romklangen. Du er nede i 0,2sekund som er meget bra for lytterom. Får man det lengre ned, kan rommet fort bli tørt og tungt (som enkelte liker godt). Ser du har litt i nedre mellomtone og i bass -- som er det virkelig vanskelige å kontrollere.

-halair_rt60-jpg

Stå på, dette blir virkelig bra. Skulle ønske å fått høre dem!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg forstår dessverre fint lite av målingar, men forslaget med heilsvart i kombinasjon med mørk trebrun trur eg vil gi ein skikkeleg eksklusiv look... Så gjer det! I mens gledar eg meg til å sjå resultatet

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Midas, at ting tar tid kan jeg så avgjort skrive under på så ingen fare
    Setter stor pris på at du tok deg tid til å lese litt data! Da lærte jeg å lese RT60-grafene også, supert !

Foreløpige akustiske tiltak er ikke beregnet for den dypeste delen av bassen, må balansere estetikk og funksjon litt...
    Dette er det beste stereooppsettet jeg har hatt selv og om det var bra før rommet fikk oppmerksomhet var det først etter dempeplatene kom opp at de virkelig fikk luft Hørte litt på Rammstein tidligere i dag og det er første gang jeg har hørt inn/utpust fra vokalisten

Selv har jeg få referanser på high-end hifi og i så måte er det veldig interessant å få høre andre sine inntrykk - så er du på E18/Sandefjord er avstikkeren bare 5min. Og så snakke eg samme dialektå så deg.

Komlo - spørs nok ikke om det blir noe svart/brunt ja og tråden oppdateres etter hvert. Dette har jeg ikke hast med men kjenner jeg meg selv rett er jeg plutselig i gang!

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 02-15-2014, 18:06
  2. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum PA
    Svar: 4
    Siste melding: 10-29-2012, 15:48
  3. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 26
    Siste melding: 10-27-2012, 20:19
  4. bra line array?
    By 0kriz in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 09-28-2010, 14:13
  5. "Top of the line" racet på LCD fronten.
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2008, 22:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •