Halair Column / Line Array - Byggetråd / Oppgradering av utseende? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 101
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå fått lagt inn dempeull (Glassisolasjonsplater 50mm fra Byggmax) og valgte å legge inn 450g (12g/l) noe som tilsvarte omtrent 2/3 av tilgjengelig volum.
    Akkurat denne delen av jobben gikk fort så da fikk jeg anledning til å ordne bakveggen til kabinettet også. Justerte størrelsen på denne og fikk limt denne på plass
    Første søyle er med andre ord ifht bygging ferdig, kun trimming av side/topplate gjenstår samt eventuell radius på baffle.

M6 boltene er litt vel korte (80mm) så har bestilt nye på 100mm. Vil muligens bruke en annen skiferplate som er litt bredere for økt stabilitet, ordner dette etter hvert.

Rakk også litt lytting, på lavt/moderat volum og med EQ justert noenlunde etter grafen gitt i bildet - søylen har ingen problemer med å gå lavt i frekvens...
    Går til anskaffelse av mic sånn at jeg kan få justert dette riktig inn
    Lyden virker uanstrengt og meget klar, tror dette blir bra jeg!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -skifer-montert-jpg   -line-array-eq-1-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig! Dette lukter det dynamikk av

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har byggingen av linje# 2 startet
    Parketten er limt sammen til en plate som da sideveggene kuttes ut fra med fresen. Front/rear baffle er kuttet og samtlige 20 hullpunkter er markert. Mao intet trestøv produsert i dag

Fikk også 100mm M6-boltene i posten i dag og fikk montert disse så nå står linje#1 støtt på skifersokkelen sin, mangler bare å felle inn noen gode spikes Litt "hver" dag så plutselig er man der...
    Venter enda på umik-1.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort front baffle til #2 grovferdig i dag, 20 hull borret og bakside frest ned I morgen skal begge sideveggene bli kuttet til, må balansere mellom unger og Honey-do´s
    Har også lagt ved et par bilder av linje #1 som står pent og tålmodig på venstre side mens hans høyre hånd er under utvikling...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -f1-situ_1-jpg   -f1-up_1-jpg   -f2-front_1-jpg   -f2-rear_1-jpg  
    Sist endret av Halair; 05-28-2014 kl 08:27

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet godt i gang med byggingen av det andre kabinettet, fikk i går frest til sidepanelene og borret opp front baffle samt frest avrunding på baksiden for pustingen sin skyld.
    De interne støttene ble frest ned til riktig bredde og limt på plass i går kveld. Nå i morges har jeg fått limt inn dempefilten på begge sidene og på støttene - ref bildevedlegg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_0402-jpg   -img_0404-jpg   -img_0411-jpg   -img_0389-jpg   -img_0395-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått jobbet videre i formiddag, sideveggene er limt og nå står front baffle også til tørk - 3 av 4 sider på plass
    Fikk også frest av overflødig materiale på den første høyttaleren, avbildet denne ute på plenen samt veid den. Med sokkel 27,5kg

Har også borret opp 80 skruehull med Ø2mm og hvis det blir ledig tid i kveld går jeg i gang med den interne kablingen
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -outside-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike ta, dette ser majestetisk ut! Går sabla fort med nummer to. Skal bli veldig spennende å høre hvordan dette blir i stereo! Har faktisk startet på den første baffelen min i dag (men det kommer til å gå tregt).

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noen ikke helt uviktige faktorer som har bidratt til noe raskere fremgang denne runden, erfaring fra #1, mer erfaring med fresen samt det å kunne produsere delene mer samlet
    Har begynt på kablingen men avslutter for kvelden, byggerommet har noe dårlig lys nå på kveldstid...dårlig taklampe
    I morgen freses overflødig kant vekk på kabinettet slik at elementene kan monteres / kabler kobles. Så følger siste rest av dempemateriale før bunnpluggen monteres. Denne må borres opp og få innfestning av M6 låsemuttere slik at skiferen kan skrus godt fast.
    Med litt flaks ifht tilgjengelig tid kan det være det er lyd i den ila uka

Bestilte umik-1 fra AVSHOP 15.mai, har fremdeles ikke mottatt noen mic enda...til tross for at den stod på lager... Når den er i hus samt jeg har fått lest meg litt opp på REW og målt litt vil sannheten komme for en dag, søppel eller gull..??
    Bortsett fra montering av en ferdig kappet subkasse i min ungdom er dette mitt første høyttalerbygg - så er litt spent på resultatet kan du skjønne
    Har allerede grovskissen klar for neste bygg... (bortsett fra en Column senter da...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innsats!! Neste bygg? Tror nok dette kan bli meget bra. Flere av gutta på DiyAudio har jo lykkes, så ingen grunn til at ikke dine skal bli bra. Er spennt på å høre hvordan du synes de "trøkker".

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW kommer nok ikke til å fortelle deg om det er "søppel eller gull" -- det er det ørene dine som gjør. Men REW kan hjelpe deg med å finne ting og kan gi deg en innsikt i hvordan tiltakene dine påvirker lydbildet. Men ultimat sett handler det om hvordan du selv oppfatter lyden, ikke en maskin.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det ørene som bestemmer men målemulighet gir meg i det minste et bilde på hvordan de fungerer, evt problemkilder etc samt romakustikk. Så slipper jeg i alle fall å prøve og feile i bilnde Skal bli lærerikt

Andre søyle står nå forøvrig og spiller...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? Står begge og spiller allerede? Kom igjen...spytt ut!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde pappapermdag hjemme i går samt en pode som fant ut han skulle sove litt på morgene - ergo så fikk jeg frest ned overflødige kanter rundt front baffle. Dermed kunne jeg starte å koble elementene sammen og skru disse på plass. En liten økt her og en liten økt der så var plutselig samtlige 20stk på plass. Kontrollmålte motstand og verdiene var der de skulle være så da var det bare å koble den til forsterkeren. Med nevnte pode i hus ble det ikke tid til så mye annet så har ikke fått satt meg ned og lyttet skikkelig enda.
    Men det kommer... Har fått installert REW på laptopen og må sette meg litt inn i hvordan dette fungerer så kommer det nok litt kvalitativ data om litt. Søyle #2 er dog ikke lukket enda, ei heller innkjørt noe som var årsaken til at jeg satte den til å spille

Før skikkelige lyttetester samt målinger foreligger må naturligvis søyle #2 gjøres ferdig men alle andre høyttalere i rommet skal også ut
    SannaX - du får bruke noe av ventetiden på baffelene dine

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg klarer nok å vente litt Blir nok ikke gjort så mye her om dagen. En del andre daglige ting som skal på plass før bygging kan begynne. Får likevel målt litt, og planlagt litt, så jeg ikke står med lua i hånda den dagen jeg har tid. Skal få en kompis som skylder meg noen tjenester til å kappe sideplater, topp og bunn. Da er det jo strengt tatt bare å lime og forborre. Kunne du gjengitt målene på frontbaffel og sidevegger? (orker ikke lete )

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Hehe, jeg klarer nok å vente litt Blir nok ikke gjort så mye her om dagen. En del andre daglige ting som skal på plass før bygging kan begynne. Får likevel målt litt, og planlagt litt, så jeg ikke står med lua i hånda den dagen jeg har tid. Skal få en kompis som skylder meg noen tjenester til å kappe sideplater, topp og bunn. Da er det jo strengt tatt bare å lime og forborre. Kunne du gjengitt målene på frontbaffel og sidevegger? (orker ikke lete )
    Inntrykk kommer snart, må bare få klar bane først selv

Front baffle er 110mm bred men felles inn i sidekabinettene slik at netto innvendig bredde = 90mm.
    Sideveggene er innvendig 225mm dype. Jeg har kun limt mine skjøter med trelim beregnet for inne/utebruk (Tåler fuktendringer etc), ingen plugger etc.
    Med gode skjøter og riktige limfuger skal dette holde greit håper jeg.
    Sist endret av Halair; 05-28-2014 kl 08:30

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Tror nok dette kan bli meget bra. Flere av gutta på DiyAudio har jo lykkes, så ingen grunn til at ikke dine skal bli bra. Er spennt på å høre hvordan du synes de "trøkker".
    Fikk kjørt dem litt i går kveld, #2 er riktignok ikke lukket og ingen av dem er innkjørt heller så ingen stresstest enda
    Skrudde ned alt av EQ og justerte på øremål opp alle båndene inntil det ble sånn passe, alt høres "veldig" riktig ut, dypbass er det foreløpig begrenset med men opplevelsen var absolutt fysisk
    Nesten uavhengig av volum så virket høyttalerene som "behersket" i oppførselen. Så jobben nå er å få #2 ferdig og justere dem slik at de er passe rampete også, just how I like my women
    Bassen oppleves som mer fremtredende i gangen som leder inn til kinoen enn i selve rommet, det er ikke akustisk behandlet og jeg har nok en del å gå på også der. I tillegg står det i dag flere andre høyttalere i rommet som suger til seg litt energi...I tillegg snakker fruen noe om fliselegging...så ting tar tid
    Sist endret av Halair; 05-28-2014 kl 10:30

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biletet av høgtalaren utendørs er fantastisk!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phew, har ristet av meg feber, fliselagt et bodrom, passet unger, vært på jobb, borret litt skifer, mdf og loddet... Siste søyle er nå ferdig Venter på at limet skal bli tørt før skifer skrus på plass...
    fikk også montert et par Jantzen høyttalerterminaler

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det snart moro

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har gode tips til testmateriale/musikk?

Følgende betraktninger må vektes i mot min egen tilfredshet ifht å faktisk være ferdig, manglende kompetanse omkring akustikk og rompåvirkning og at EQ kun er grovjustert... :
    Fikk tilbrakt et par timer med dem i fred og ro før kvelden var omme, om jeg skal finne et godt ord til hele lytteopplevelsen må det være "artikulert", eller "luftig" eller "imponerende" Ja det ble tre ord men tolk det dithen at jeg er meget fornøyd med opplevelsen

Utgangspunktet var B&W DM604 S2 som fronthøyttalere og disse har fungert meget godt hos meg, dog er ikke rommet akustisk justert og føler at noe har manglet, litt skarpe "s-er" f.eks og litt uryddig/grøtete i bass/mellomtoner. Dette skyldes nok primært lydens levetid (reverb) i rommet, refleksjoner samt romnoder etc.. Dette kan jeg veldig lite om selv om jeg nå lærer mer etter hvert

Tilbake til søylene, disse virker langt mer behersket og musikalske elementer med høyere frekvenser fremstår som like definerte selv om dypere bass blir spilt samtidig. "Full kontroll" er stikkordet.
    Ifht romakustikken så er er det færre problematiske refleksjoner da lyden kommer fra en linje på 175cm, ikke punktbasert som fra DM604, det er mulig dette er en solid bidragsyter til oppfattet lydkvalitet i rommet. Linjen "SKAL" jo reflekteres fra gulv/tak for å oppnå en høyere virtuell linje.

Og ja, jeg har hørt nye elementer fra gamle lydspor som ikke har kommet frem tidligere Fornøyd, sånn totalt sett? Gjett om!!

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 02-15-2014, 18:06
  2. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum PA
    Svar: 4
    Siste melding: 10-29-2012, 15:48
  3. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 26
    Siste melding: 10-27-2012, 20:19
  4. bra line array?
    By 0kriz in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 09-28-2010, 14:13
  5. "Top of the line" racet på LCD fronten.
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2008, 22:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •