Halair Column / Line Array - Byggetråd / Oppgradering av utseende? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 101
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette såg veldig tøft ut!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN Vis post
    Looking good.

Fikk inspirasjon til å se mer på et lignende prosjekt som jeg selv har hatt i magen en del år nå.
    Samme idè, men andre elementer.
    Noe høyere budsjett enn med VIFA-høyttalerne, som virkelig er noen kostnadseffektive HiFi-elementer.

Lykke til videre i alle fall.
    Takk takk og lykke til med egen inspirasjon/utfoldelse
    Hvilke type/størrelse element og antall tenker du på?

Valgte Vifa TC9 pga lav pris relativt sett og gode fullrange-egenskaper, pluss det er flere andre tilsvarende prosjekter å støtte seg til

Rakk i går å frese topp/bunnkant sånn at disse nå er klare til å ta i mot endeplatene, går sakte men sikkert fremover

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var bursdag/dåpsfeiring overstått og noe tid kan forhåpentligvis disponeres til til selvbygg igjen...

Rakk som nevnt å frese til topp/bunn av kabinettet (var oversized) og skal nå få frest ferdig selve topp/bunnplate som da skal limes inn.
    Når dette er gjort går jeg i gang med å montere kabler, elementene/ samt klargjøre bakplaten for innfesting. Den er det siste som monteres. Dvs at hvis fremgangen blir som planlagt er det mulig det blir lyd i kassen i løpet av uken... Oppdaterer senere med litt flere bilder

Har foreløpig ikke ordnet meg med enhet for EQ men dette kommer - konstruksjonen krever EQ for å løfte topp/bunnfrekvensene for å yte jevnt. (Ingen delefilter nødvendig)

Noen som har formening hvordan Behringer iNuke1000DSP vil fungere?
    Ellers er alternativene mine Behringer DEQ2496 (digitalt inn/ut) eller miniDSP.
    Sist endret av Halair; 04-29-2014 kl 09:03

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt den selv, men har lest at flere personer mener at iNuken ikke holder mål lydmessig fullrange.
    Flott prosjekt forresten!

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Takk takk og lykke til med egen inspirasjon/utfoldelse
    Hvilke type/størrelse element og antall tenker du på?

Valgte Vifa TC9 pga lav pris relativt sett og gode fullrange-egenskaper, pluss det er flere andre tilsvarende prosjekter å støtte seg til

Rakk i går å frese topp/bunnkant sånn at disse nå er klare til å ta i mot endeplatene, går sakte men sikkert fremover
    Ender nok på VISATON B80.
    Har brukt dette elementet i enkelte tre- og to-veisprosjekter alt, og liker virkelig lyden på de.
    3X4 eller 4X4-oppsett er mest trolig, om jeg ikke skal gå helt av skaftet her. Vil de skal passe til min GM-klon.
    Er et problem at visatonen kun fåes i 8 Ohm. 4X4 blir et 8 Ohms-system , 3X 4 ender på 6 Ohm.
    4X4 klaffer perfekt effektmessig. 3X4 blir litt snaut, men vil kanhende passe bedre til elementene. Må lyttes en del på det.

Og selvfølgelig så klarte prosjektet til Geir Frediksen å friste meg litt i retning av plexi som front.
    Må testes med tre-baffel først i alle fall. Pen Plexibaffel får man egentlig kun en sjanse til å få til.

Men klart, bare elementene koster 12-16000.
    Så man setter ikke i gang før man har regnet en del på saker og ting først.
    Må jo se litt på dypbassen også.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var det på tide med noen nye bilder - riktignok ikke de meste spennende bildene men likefullt en del av prosessen
    For to dager siden fikk jeg til en kortere økt i garasjen og fikk frest ut topp/bunnplate. Dessverre ble disse 2mm for brede slik at jeg fikk ikke limt dem inn samme kveld.
    I går fikk jeg en ny runde og freste ned til riktig størrelse samt limt inn begge platene. Det som gjenstår nå er å felle inn et par doblere i bunn for å gi basen en solid forankring. Usikker på hvordan den vil monteres på skiferplate men vurderer Ikea maskinskruer (ca 10cm lange med flatt hode/umbrako) som vil gå gjennom skiferen fra undersiden og opp i kabinettet hvor de finner mutter..

Planen for i dag er å få frest topplaten flush med kabinettsidene samt begynne på kabling/montering av elementene I morgen er det fridag fra jobb, håper på litt fremgang
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -topplate03-jpg   -topplate02-jpg   -topplate01-jpg   -skrue-jpg  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN Vis post
    Ender nok på VISATON B80.
    4X4 klaffer perfekt effektmessig. 3X4 blir litt snaut, men vil kanhende passe bedre til elementene. Må lyttes en del på det.

Og selvfølgelig så klarte prosjektet til Geir Frediksen å friste meg litt i retning av plexi som front.
    Må testes med tre-baffel først i alle fall. Pen Plexibaffel får man egentlig kun en sjanse til å få til.

Men klart, bare elementene koster 12-16000.
    Så man setter ikke i gang før man har regnet en del på saker og ting først.
    Må jo se litt på dypbassen også.
    Hehe nei, greit å være rimelig sikker på at man får det til bygg/ytelsemessig før en putter såpass mye kroner i et prosjekt

Ifht dypbass så er de referansene jeg finner på nett overraskende gode (er jo også avhengig av romakustikken) så jeg er i det minste spent på hva disse kan få til. EQ er påkrevd da topp/bunn ruller kraftig av av seg selv.
    Har du tenkt noe rundt EQ på prosjektideén din?
    Plexi ser sexy ut men som du sier så er det ikke rom for feil... ikke blir prosjektet billigere av den grunn heller hehe

Ifht resistans så kan du jo bruke 8ohm motstander som "dummies" for å oppnå 8ohm totalt med ukurante elementkombinasjoner?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første linje spiller!

Første linje spiller!

Fridagen ble brukt flittig, ikke bare til bygging men til barnepass, turgåing, grilling etc etc...
    Morgenstunden ble brukt til å montere elementer/kabling og på kvelden fikk jeg tid til å samle ledningene fra de 5 gruppene til en høyttalerkabel. Dermed måtte jeg jo sjekke om det kom lyd
    Kontrollmålte DC motstand først og fikk bekreftet at alt var riktig koblet til før effektforsterkeren fikk "se" linjen

Kabinettet er ikke lukket enda så jeg gjorde ingengting annet enn å sjekke at det kom lyd og at alle elementene var i drift. Neste uke så blir det å felle inn dempemateriale samt lukke bakveggen, ordne sokkel samt få på plass de siste 40 skruene... (elementene er kun festet med 2 i tilfelle problemer) Dernest følger bygging av linje 2
    Dritgøy!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -montering-jpg   -montering2-jpg   -playing-jpg  

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe nei, greit å være rimelig sikker på at man får det til bygg/ytelsemessig før en putter såpass mye kroner i et prosjekt

Ifht dypbass så er de referansene jeg finner på nett overraskende gode (er jo også avhengig av romakustikken) så jeg er i det minste spent på hva disse kan få til. EQ er påkrevd da topp/bunn ruller kraftig av av seg selv.
    Har du tenkt noe rundt EQ på prosjektideén din?
    Plexi ser sexy ut men som du sier så er det ikke rom for feil... ikke blir prosjektet billigere av den grunn heller hehe

Ifht resistans så kan du jo bruke 8ohm motstander som "dummies" for å oppnå 8ohm totalt med ukurante elementkombinasjoner?

Disse Visaton-elementene overrasket meg den gang jeg brukte de første gang ja. I dybden.

Når det gjelder EQ, så har jeg ikke tenkt å putte på noe slikt nei.
    Da vil en revelator eller lignende heller få den jobben i toppen. (Liker det elementet på grunn av dets enorme evne til å formidle MUSIKK)

Å skusle bort god effekt i serie/shuntmotstander er HELT uaktuelt. Det er bare å fastslå. 6-8 Ohm er uansett en grei impedanse å jobbe med.
    Da er peaken i impedansekurven disse elementene har i mellombassen litt værre å akseptere. Får se hva de blir å måle før jeg kaster meg ut i for mye der.

Ser virkelig flott ut den første linja di i alle fall. Og mer gøy enn slike prosjekter som ser ut til å bli så bra som det der finnes vel egentlig ikke?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fordelen ved å designe selv, en kan styre antall elementer/fordeling etc helt selv, jeg kunne fått plass til 2 elementer til per linje men da hadde jeg hatt en utfordring med å lande på en ok impedans.
    20stk lander pent på 6,4ohm så er helt innenfor, dip ned mot 4 kanskje men effektforsterkeren skal kunne henge med på såpass

"Problemet" med linjer er at frekvens ruller av i styrke mot topp og bunn - uten EQ hvordan har du tenkt å balansere dette i bunn? (For HF vurderer du jo Revelator så den saken er nok grei)
    Jeg hadde en liten runde med meg selv om jeg skulle bygge inn woofer ala Imagic 1.5 men valgte å kjøre minste motstands vei, fullrange uten delefilter og EQ for å løfte topp/bunn.

Nope, det finnes svært lite som er så tilfredstillende/gøy som å se sin kreasjon komme frem i full blomst! Nå gjelder det bare å lage en matchende høyttaler og ikke minst få de til å spille MUSIKK!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått til anskaffelse av en meget rimelig analog EQ, Ashly MQX2150-enhet hentet på posten i dag
    Samtidig har jeg fått siste rest av festemateriell i hus sånn at sokkelfestene kan ordnes nå i dag. Det betyr at kabinettet trolig kan lukket denne uken Ytterst spennende

Har prøvespilt litt allerede men uten EQ og med åpent kabinett, altså forholdsvis idiotisk utgangspunkt men dette høres slett ikke ille ut! Litt høyere lyd på Column vs B&W DM604 men dette skyldes nok primært impedansforskjellen (8 vs 6,4ohm)
    Det som var litt overraskende er at også den dypere bassen også virket sterkest fra søylen...

Skjønner at jeg må anskaffe meg noe måleutstyr for å få litt kvalitative data, noen gode forslag til rimelige laptopbaserste varianter? (Mac/OSX)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at jeg må anskaffe meg noe måleutstyr for å få litt kvalitative data, noen gode forslag til rimelige laptopbaserste varianter? (Mac/OSX)
    Jepp. Kjøp kalibert målemikrofon UMIK-1 fra avshop og så kjører du Room EQ Wizard, http://www.roomeqwizard.com/, som er gratis. Det fungerer utmerket på PC. Applikasjonen er Java-basert, så jeg tror den skal fungere på OSX også. Det gjør den iallefall på Linux.

Utrolig kult prosjekt forøvrig. Gleder meg til å se resultatene og følge videre med på tråden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!! Hvor høyt kan disse gå før du får "lobes" pga c-c avstanden mellom elementene?
    Har du vurdert en linje med diskantelementer ala CBT36 ved siden av fulltonene? De er vel lukket, så de kan vel bare henge på siden i så fall..?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midas - takk for tips, blir nok en UMIK-1 om ikke lenge

Cookiemonster - Lobing vil skje rundt 4050hz da c2c=85mm. Om probelmstilling er relevant i andre settinger enn ved pink noise er det bare tiden som vil vise Sittegruppe er 2,7-3,3m fra høyttalerposisjon og de vil primært bli brukt til film/musikk
    Det å sage hull og koble/montere 20 elementer per søyle er jobb nok - så det blir nok ikke noen diskantrekke ala CBT36 i tillegg nei Orker ikke tanken hehe!!
    På den andre siden er det nok heller ikke behov for en ren diskantlinje da jeg bruker EQ til å løfte LF/HF for å få en flat responskurve. Testkjørte den første søylen i går EQ'ed og det virker ikke som den mangler noe.
    Adyton Imagic 1.5 kjører et prinsipp jeg er nysgjerrig på og det er 1x HF, søyle med FR og 1x woofer med eget kabinettvolum. Her benyttes HF/LF-elementer for å få flat responskurve og EQ ikke er nødvendig. For det bygget jeg holder på med nå er det KISS-prinsippet som gjelder

I og med jeg kjører kun FR, ingen delefilter så trenger jeg EQ for å løfte HF/LW (10-15dB opp i bunn og 5dB i toppen)
    Bildet viser typisk profil brukt av andre på tilsvarende prosjekter.

Kabinettet blir lukket og består av et rom på 38 liter (kanskje noe lite) med avstivere plassert i forskjellige vinkler. Holder nå på å gjøre ferdig prototypen og har denne straks helt ferdig. Foreløpig står den koblet til anlegget men med åpen bakside...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -line-array-eq-1-jpg  
    Sist endret av Halair; 05-09-2014 kl 09:25

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første lobingen vil skje ved 4050Hz, men det er ikke før det dobbelte av dette igjen, at det i utgangspunktet skal være hørbart. Anbefaler å lese denne http://diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf for å forstå teorien. Alle høytalere består av kompromisser, så også denne.
    Jeg har sagt det før, og sier det igjen, det er uendelig mange teorier og synsing rundt dette med linjekilder. Et eksempel er Adyton sine "linjer". Alle raver om de, og mener de spiller rått. De bryter med mange teorier ift hvordan best konstruere en ekte linjekilde (og de er det ikke heller), men tror Geir Fredriksen vet et og annet om slike konstruksjoner.
    Halair sine vil, med riktig EQ og litt tweaking, trolig spille stort og mektig Gleder meg til å få tbm på lyden. Dette er det mest spennende prosjektet på Avf for tiden, etter min mening.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Den første lobingen vil skje ved 4050Hz, men det er ikke før det dobbelte av dette igjen, at det i utgangspunktet skal være hørbart. Anbefaler å lese denne http://diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf for å forstå teorien. Alle høytalere består av kompromisser, så også denne.
    Jeg har sagt det før, og sier det igjen, det er uendelig mange teorier og synsing rundt dette med linjekilder.
    Det er sant, glemte at kanselleringen skjer ved 1/2 bølgelengde, altså ~8100hz ved c2c=85mm.
    Samtlige høyttalerdesign med flere enn et element "har" lobing - og ingen høyttalere er uten kompromisser. Linjekilder er det mange som mener mye om, men av disse er det ganske få som faktisk har erfaring med dem Så i meningsbildet er det nok en del fordommer/motforestillinger som blir gjentatt ja...

Jeg tror at prosjektet har store muligheter, om det vil revolusjonere opplevelsen min i sweet-spot gjenstår å høre. Jeg har per i dag helt ok system (B&W DM604 S2 med 250w hver) og jeg føler meg utifra lytteopplevelsen av den ene (uferdige!) søylen ganske trygg på at dette blir et realt løft
    Ifht byggingen så har jeg egentlig ikke hatt tid til dette i det hele tatt så har ikke fått lagt den graden av detaljer/finsnekring jeg kunne ha tenkt meg ned i prosessen, nå roer ting seg litt på hjemmefronten fremover og jeg tror jeg skal å få kunne dokumentere byggingen av søyle #2 noe bedre... Men først, ferdigstillelse av #1. Ferdig neste uke #fingerscrossed
    Sist endret av Halair; 05-09-2014 kl 10:53

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo vært et eksempel til etterfølgelse på bilder og dokumentasjon, så der skal du ha skryt. Ja, det er mye synsing, og mye folk som sitter å leser teori, men verden fungerer gudskjelov ikke bare helt som på papiret alltid
    Har du fått noe inntrykk av "midbass" følelsen enda? Det jeg er mest nysgjerrig på er om det er en følelse av "trøkk" her?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Har du fått noe inntrykk av "midbass" følelsen enda? Det jeg er mest nysgjerrig på er om det er en følelse av "trøkk" her?
    Joda, fått masse inntrykk men variabler som uinnspilte elementer, åpent kabinett, veggklaring og EQ gjør det vanskelig å tilegne søylen eller omgivelsene effekten
    (Som forøvrig ikke mangler...)
    Sist endret av Halair; 05-09-2014 kl 15:26

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette prosjektet er veldig interessant. Har selv stor tro på linjekilder. Gleder meg til å høre inntrykk samt kanskje se noen målinger etterhvert!
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt fremgang

Har i helgen vært bortreist men kom hjem i går tidsnok for å bore litt ute i garasjen. Hentet frem en plate med skifer og fikk borret hull i denne. Ø8mm fra oversiden med Ø10mm halvveis inn fra undersiden. (M6 bolter)

Rakk også å sjekke at ting passet ifht skruehull etc og limte inn festebraketten i bunn av kabinettet Ikke mye jobb som ble gjort men det monner
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -sokkel-jpg  

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 02-15-2014, 18:06
  2. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum PA
    Svar: 4
    Siste melding: 10-29-2012, 15:48
  3. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 26
    Siste melding: 10-27-2012, 20:19
  4. bra line array?
    By 0kriz in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 09-28-2010, 14:13
  5. "Top of the line" racet på LCD fronten.
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2008, 22:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •