Halair Column / Line Array - Byggetråd / Oppgradering av utseende? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 101
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Se her ja Begynner å gå seg til nå! 4 unger ja..dæven
    Som svigermor sa når 4.mann ble annonsert : "Du kan tisse med den også...du vet det?"

Impedanse utregningen ser riktig ut. Hva kommer du til å bruke for EQ?
    Behringer DEQ2496 eller miniDSP er tanken. Behringer har digital inn/ut så da kan jeg kjøre optisk mellom signal og surroundprosessor. Du tenker å kjøre miniDSP kanskje og xo mot L/HF kanskje?
    Jeg må ha et opplegg som er enkelt for de øvrige fam.medlemmene å bruke og ser for meg Behringeren da kun blir av/på, resten styres som tidligere.
    Sist endret av Halair; 04-03-2014 kl 12:51

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, fantastisk kommentar av svigermor Ja, vurderer sterkt miniDSP 10x10. Da er det nok til alle frontene + subtårn. Mener man kan bruke miniDSP'en som forforsterker også, og da kan jeg frigjøre den jeg allerede har. Er kommet en del spennende ting hos miniDSP i det siste, så skal lese meg litt opp etterhvert. Behringer er ifølge en del brukere et undervurdert produkt, sålenge man kjører digitalt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, frittalende dame men heldigvis med et smil om munnen

Sist gang jeg styrte med delefilter var med kondensatorer (bilsub) og har bare registrert at miniDSP finnes dog ikke lest meg opp på det - men dette kan være et reelt alternativ. På sikt hvis Columns blir vellykket kommer det opp to tårn til pluss horisontal center så får jeg gi de en kanal hver fra Emotivaen. Muligens det blir to subber først men det er litt frem i tid åkke som

Ja, har lest dette om Behringer, noe enkel AEQ mens DEQ er bra - men så er det dette med annengåndsinformasjon og referanser da Ser ikke at Behringer DEQ2496 har 12V trigger inngang, kan minDSP trigges eller må dette evt tas ved hjelp av et relé? Tenker nå på "keep it simple" for de øvrige medlemmene av husstanden Blir gjort fint lite denne helgen, svigerfar fyller 60 og familie er flydd inn for anledningen...
    Sist endret av Halair; 04-04-2014 kl 11:36

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående dempemateriale for kabinett - hvilke planer har du SannaX?
    Kjøpte en rull på Biltema i går, 7mm filt på rull (2x1m) som jeg tenker å bruke på kabinettveggene (ref bilde). Løs dempemateriale kommer i tillegg.
    Fikk kuttet andre sidepanelet i går og planlegger å få limt denne på plass i kveld. Fresen gikk åt skogen (billigste Jula-sak) som da skadet platen noe samt en feilmåling (brain fade), ingenting utover estetikk men like fullt irriterende nok...

Neste kabinett får en litt annen produksjonsmetode hehehe (skikkelig mal)
    Må nesten regne med en liten lærekurve når en bruker nytt verktøy
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -filt-jpg 

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping kan være utfordrende. Den ser grei ut den filten, men hvorvidt den demper noe, skal jeg ikke si. Løst dempemateriale vil nok ha størst effekt for å få elementene til å se et større volum. Jeg kommer til å prøve meg frem, og derfor skal bakplaten være mulig å demontere.
    Husk å bruke briller ved fresing da Jeg holdt på å ta øyet når kulelageret på det ene stålet gikk i filler. De kom som hagleskudd.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok også til å prøve meg litt frem ifht demping og det er mye å lese seg opp på/mange meninger om emnet også... "Demping" er todelt, det ene er å forsinke lyden (øke volum) og det andre er å bryte opp bølger i kabinettet. Sistnevnte er en av to grunner til at brakettene står på skrått og heller ikke parallelt ifht hverandre. Mulig to lag med filt på bakplaten, et lag på sidene og så løst dempemateriale "i rommet" blir veien å gå, høres det fornuftig ut? Altså hhv 7/14mm filt på flatene og løst materiale ellers.

Jepp, vernebriller er på! Det var låsebolten til stålet som gikk (de har brukt billig jernmutter) så det ble ikke spesielt dramatisk for omgivelsene, fliset litt treverk bare...
    Sist endret av Halair; 04-08-2014 kl 14:44

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres fornuftig ut. Jeg ble jo som nevnt tidligere tipset av Geir Fredriksen om å dempe godt. De har sikkert testet masse forskjellig på Adyton opp gjennom, og jeg tipper de har godt med demping i disse i og med det tipset. Har du fått loddet noen elementer enda eller bruker du kabelsko i starten?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, husker du nevnte tipset med å dempe godt og har absolutt tenkt å gjøre nettopp det - som du sier de har sikkert testet det meste når de kjørte i gang sin Imagic-serie
    Prøver å finne noen gode referanser på Twaron Angel Hair (kevlarfiberhår), fristet til å gi dette et forsøk på v2. Vil i så fall trenge 500-800g per par ved litt fingeren-i-været-synsing.

Når søylen er dømt ferdig så blir elementene loddet, orker ikke tanken på at en (1) av de 40 mulige kabelskoene skal finne på å løsne Mulig det blir kabelsko frem til søylen er ferdig..

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppdatering før sengen inntas:
    Har fått limt sidevegg nr 2 og limt på plass dempematte på alle innvendige flater.
    Ny dag i morgen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig prosjekt! Det er bare å pøse på med bilder

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bildet fra i går:

Insiden er som nevnt ferdig med filt (Biltema) og så fikk jeg frest vekk leppen fra sidenveggen mot front baffle sånn at de er nå flush. Dessverre ga fresen meg et hakk da fresestålet vandret litt ut og styrekulelageret fant et elementhull = hakk i kanten. Fra toppen ser du dette på høyre side av hull 7... Ikke fornøyd men fryktelig lite jeg får gjort noe med nå. Denne prototypen får bli center eller noe til slutt

Har ellers fått testet samtlige 20 elementer som skal i dette kabinettet sånn at nå kan jeg starte med ledninger og lodding
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_2295-jpg   -img_2296-jpg   -img_2294-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steintøft!! Du må jo nesten lage noe du kan ha i stua også..de passet bra inn der

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe spørs nok om jeg får sette opp to slike i stua... Jeg fikk et stort kjellerom i fjor til å gå "all-out" ifht lyd og bilde så da er nok det løpet kjørt... Meeeen, ja - det hadde passet helt greit inn oppe i stua! Men da måtte jeg nok ha gått for 25x TC9 per søyle...

Rent teknisk og byggemessig er dette ganske enkle konstruksjoner men mektige blir dem - håper bare lyden matcher...!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref dempematten fra Biltema så er den i tykkelse og utseende helt lik det Truls Gravesen har på sin dempeside - http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm (bilde #3)
    Så da har jeg et håp om at denne kan gjøre jobben fint
    Til sokkel har jeg lyst til å bruke skifer i og med jeg har litt liggende etter terrassebyggingen i fjor

Rekker nok fint lite bygging denne uken pga bursdag og barnedåp men er klar på kort varsel med produksjon av topp/bunnplate samt starte loddingen av elementene...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppdatering etter en travel dag, svippet innom Biltema i kveld og plukket opp riktig verktøy for neste trinn - kabling Ble anbefalt å droppe lodding til fordel for kabelsko. Tok meg en god time men så var første høyttaleren ferdig kablet

Søylen består av 20 elementer, 5 grupper á 4 elementer som er seriekoblet. Dvs 4stk koblet i serie per gruppe, 5 grupper i parallell.
    Hver gruppe har terminalene samlet på en side, neste gruppe har terminalene på motsatt side etc.

Kanskje jeg klarer å snike meg til en time i garasjen i morgen for å ordne "topplokket/bunnpanna..."
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_2311-jpg   -img_2314-jpg   -img_2315-jpg  

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rått!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ja! Dette begynner virkelig å ta form Gleder meg til du har lyd!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto!
    Er nok ikke lenge til første søyle er klar for å gi litt lyd, når det er gjort så faller avgjørelsen om dette blir en senterkanal eller første søyle av et stereopar (eller søppel...)
    Neste bygg burde gå raskere for nå vet jeg mer hvordan jeg kan effektivisere selve prefabrikeringen av kabinettdelene Runde #1 har ikke vært spesielt effektiv!

På bildene ligger elementene opp/ned på utsiden av kabinett, tenkte det var greit å ha avstand etc gitt når kablingen ble gjort. Så snart topp/bunnlokk er på plass vil elementene bli skrudd på baffelen riktig vei

Har nå fått målt DC motstand for hele rekken og fikk 5,2ohm noe som forteller meg at kablingen er korrekt - insert happy face here...
    Har nå plukket alt fra hverandre som forberedelse til å gjøre ferdig selve kabinettet.
    Sist endret av Halair; 04-24-2014 kl 22:10

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Looking good.

Fikk inspirasjon til å se mer på et lignende prosjekt som jeg selv har hatt i magen en del år nå.
    Samme idè, men andre elementer.
    Noe høyere budsjett enn med VIFA-høyttalerne, som virkelig er noen kostnadseffektive HiFi-elementer.

Lykke til videre i alle fall.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 02-15-2014, 18:06
  2. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum PA
    Svar: 4
    Siste melding: 10-29-2012, 15:48
  3. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 26
    Siste melding: 10-27-2012, 20:19
  4. bra line array?
    By 0kriz in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 09-28-2010, 14:13
  5. "Top of the line" racet på LCD fronten.
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2008, 22:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •